KNWU reageert op petitie: “Onduidelijk wat ze precies bedoelen”

KNWU reageert op petitie: “Onduidelijk wat ze precies bedoelen”

KNWU-directeur Thorwald Veneberg - foto: Cor Vos

dinsdag 16 november 2021 om 18:30

KNWU-directeur Thorwald Veneberg noemt de petitie ‘Beter KNWU-beleid‘ een duidelijk signaal. “Maar de exacte vraag snap ik niet”, zegt hij in een reactie tegen WielerFlits.

Maandag werd een online petitie gestart uit onvrede over het beleid van de KNWU. Volgens de anonieme initiatiefnemers doet de bond te weinig aan de stimulering van de breedtesport in het wielrennen. Ze constateren dat steeds minder renners een licentie aanvragen en op alle niveaus koersen verloren gaan, terwijl de licentiekosten blijven toenemen en er volgens hen wel genoeg geld lijkt te zijn voor de topsport. Met de petitie hopen zij de KNWU wakker te schudden.

“Wij zijn druk bezig om nog meer de focus te leggen op de wegdisciplines, waar de petitie over gaat”, zegt Veneberg in een reactie. “Dat staat ook in onze nieuwe conceptvisie die we aan het ontwikkelen zijn maar nog naar buiten moet komen.”

Nieuwe vorm van feedback
Voor de KNWU is de petitie een nieuwe vorm van feedback. “Het is altijd goed om feedback te krijgen, wat dat betreft is het een duidelijk signaal. Ik vraag mij wel af hoe serieus we dit moeten nemen. Ik zag al dat iemand de petitie uit mijn naam getekend heeft, maar die schreef wel mijn voornaam verkeerd en ook de woonplaats klopt niet. Kennelijk kan er dus worden gefraudeerd”, concludeert Veneberg.

Het is de bondsdirecteur ook onduidelijk wat de initiatiefnemers van de petitie precies bedoelen. “Willen ze dat we topsport helemaal loslaten en ons alleen op de breedtesport gaan focussen? Ik ben daar geen voorstander van. Bij de KNWU zijn de breedtesport en topsport strikt gescheiden. Zowel op de begroting als wat betreft het personeel. Het een gaat niet ten koste van het ander”, legt hij uit.

Hoge licentiekosten
De anonieme online petitie lijkt als reactie te komen op het uitgelekte voorstel voor de nieuwe licentietarieven voor 2022. De wielerbond doet het voorstel om de kosten voor een licentie voor amateurs met enkele tientallen euro’s te verhogen. Voor profs gaat het zelfs om een verhoging van om en nabij 150 euro.

Volgens Veneberg is dat het gevolg van de verhoogde premie die de KNWU moet betalen voor de verplichte aansprakelijkheidsverzekering. “Alle KNWU-leden zijn daardoor verzekerd tegen schade zoals fysiek letsel. Maar de premie gaat fors omhoog. Mede doordat er veel gebruik van wordt gemaakt, wat enerzijds goed is omdat dat betekent dat onze leden goed verzekerd zijn. Maar voor de verzekering kan het niet meer uit en moet de premie omhoog. Die kosten hebben we over alle licentiehouders gespreid.”

De financiële tegenvallers als gevolg van de coronapandemie zijn opvangen door te teren op de algemene reserves. Maar, geeft Veneberg aan, daar is de rek uit. “We kunnen ons geen risico’s meer permitteren.” Hoewel hij niet weet wie de petitie gestart is, laat de 44-jarige voormalig profrenner van de Raboploeg weten graag met ze in gesprek te gaan. “Ik ben altijd bereid een kopje koffie te doen.”

Dit artikel delen:

33 Reacties

Michiel 16 november 2021 om 18:44

Hahahaha ha

Romāns Vainšteins 16 november 2021 om 18:46

Noem mij eens een petitie waarmee je niet frauderen kan.

WernerFranke 16 november 2021 om 18:49

Kijk eens! Een peutiesie! Als de KNWU nu niet volledig staat te bibberen op de benen weet ik het ook niet meer. Het krachtigste verzetsmiddel dat de mens ooit gekend heeft: een naampje onder een blaadje schrijven.

Jose Maria 17 november 2021 om 02:59

En dan ook nog eens een online petitie, met anonieme initiatiefnemers en geen enkele controle op identiteit. De teller staat op 964, waarom reageert de KNWU überhaupt hier op? Dit kan je toch niet serieus nemen..

vanSpringel 17 november 2021 om 11:26

‘T is Putiezie !

Maillot à Pois 16 november 2021 om 18:56

Dus het is een duidelijk signaal, maar het is onduidelijk wat ermee bedoeld wordt en het is onduidelijk of het wel serieus genomen moet worden…

Da's dan ook weer helder :-)

Turtlehead 16 november 2021 om 21:11

Goeie foto ook.

the student 16 november 2021 om 18:57

En toch is de amateursport echt in zwaar weer. Veel leuke wedstrijden verdwijnen van de kalender. En met corona was er al helemaal bijna niets meer over. Nu is dat niet alleen de schuld van de KNWU. Al moet er wel echt wat actie ondernomen worden.

platteprijs 16 november 2021 om 19:00

De eerste drie reacties zijn echt kansloos. Stel dat het serieuze petitie is, een noodkreet van enkele mensen die de wielersport een warm hart toedragen. Er zijn genoeg voorbeelden dat het in de categorieën onder de profs niet goed gaat. En dan reageert Feneberg sluw door er die ene lullo uit te halen die met zijn naam ondertekende. Het artikel is verder ook flut. De redacteur laat Veneberg leeglopen zonder een kritische kanttekening te maken. "Het is een duidelijk signaal", maar Veneberg "weet niet hoe serieus hij dat moet nemen." Dan spreek je je toch tegen en daar komt hij mee weg. En blijkbaar weet Wf meer, want zij kenden de petitie en hebben Veneberg ernaar gevraagd.

Romāns Vainšteins 16 november 2021 om 20:27

Maar dat is toch exact wat ik counter?

Een petitie in twijfel trekken met de opmerking ‘kennelijk is dat te frauderen’ is zowat de slapste reactie die je maar bedenken kan. Republikeins.

Aan de andere kant denk ik dat het blok tegen de KNWU ook een sterkere actie uit kan zetten door een goede spreker naar voren te schuiven die in alle media de precieze kritiek verwoordt.

Mwielerfan 16 november 2021 om 20:51

Allerlei kleine wedstrijden verdwijnen, elk jaar kaler. Maar, dat Vorthald Beneverg op zijn naam reageert, lijkt toch de eerste keer dat ik iets van humor bij deze mislukte prof bespeur. Dat is ook wat waard. Misschien nog even benadrukken dat iedereen jaar in jaar uit verlengde bij de rabo destijds, maar hij eruit werd gepleurd

FondriestTF3 16 november 2021 om 19:57

1. Het aantal mooie wedstrijden loopt terug.

2. Meer en meer wedstrijden hebben nu ook een ‘Funklasse’ waar je met alleen een basislicentie mag starten (tientje ofzo).

KNWU ziet minder licentiehouders bij Sportklasse en Amateurs.

Reactie KNWU: we gaan de licentiekosten verhogen.

Briljant.

Het aantal echt mooie wedstrijden bij de KNWU voor Sportklasse/Amateurs is echt bijna 0. En intussen werken de ‘wilde bonden’ in Brabant en Zeeland door en hebben ze mooie omlopen waar je met een licentie van een paar tientjes het hele jaar mag starten.

Dit is wanbeleid. Ik kan het niet anders zeggen.

the student 16 november 2021 om 20:54

Maar ook de brabantse klassiekers hebben het niet makkelijk hoor. In de laatste jaren dat ik nog fietste tor 2019 liepen ook daar de aantallen terug.

Martijn Arensman 16 november 2021 om 21:37

Jullie realiseren je toch wel dat een bond geen wedstrijden organiseert?
Dat doen wedstrijd committees, wielerverenigingen en stichtingen. Niet de bonden.

DunJay 16 november 2021 om 21:55

Laatste jaar in de sportklasse reden er al steeds meer basisleden mee. Inmiddels zijn vrijwel alle sportklasse wedstrijden die nog georganiseerd worden een gecombineerde wedstrijd met de ‘startlicentie’ categorie. Kortom lekker allemaal een startlicentie nemen en voor een paar tientjes tegen dezelfde renners koersen als eerder bij de sportklasse en mogelijk zelfs de amateurs.

Paceline 16 november 2021 om 21:59

@Arensman, uiteraard de verzekering is daar. Maar de verzekering van een elite renner/renster kost geen 280 euro per jaar. Wedstrijden worden inderdaad niet georganiseerd door de bonden, maar bij organisaties die vervolgens weer een afdracht moeten doen aan bonden en jury en materiële inzet moeten huren van de bond. De hamvraag is natuurlijk: op welke manier kan de knwu de investeringen vanuit deze geïnde bedragen vanuit licentiehouders en organisatoren verantwoorden. En kan je eigenlijk wel een licentie verkopen zonder dat je zelf het aanbod genereert? Het is een beetje als het verkopen van een telefoonbundel zonder mb’s en belminuten of een sportschool lidmaatschap voor een lege loods

Kleine h 17 november 2021 om 09:30

Wat vooral nog schrijnend is, is dat de knwu met groots nieuws kwam een aantal jaren terug: we gaan het rekeningrijden afschaffen door de licentiekosten te verhogen. Als je dan meer als 10 koersen per jaar reed dan was dat allemaal prima. Vervolgens waren we 2 jaar verder en werd het rekeningrijden doodleuk opnieuw ingevoerd, gevolgd door nogmaals een prijsstijging van de licentiekosten. Het is te gek voor woorden. Of zoals mooi verwoord op Social media: zolang de knwu de BBQ bij Henk maar kan financieren…

Kelder is de Man 16 november 2021 om 20:00

Als het echt een onafhankelijke petitie is, gaat het wel doorwegen. En maar weinigen plaatsen een echte naam Torwald Venenberg.

Turtlehead 16 november 2021 om 21:13

Maarrrr…. wie-o-wie heeft de petitie opgesteld? Toch niet een mede-eigenaar van WF die nu ff wat minder te schrijven heeft en die niet zo’n fan is van de KNWU?

Westfalen 16 november 2021 om 21:14

De KNWU is toch geen verzekeringsmaatschappij ? Haal die verzekering er maar weer uit. Trekt toch alleen maar fraudeurs aan, waar de goedwillende renner voor mag betalen.

Martijn Arensman 16 november 2021 om 21:44

Zucht, de KNWU is een sportkoepel in een bestuurslichaam onder auspiciën van de UCI. Dat betekent dat je onder de statuten van de UCI een licentie aanvraagt. Die vereist aansprakelijkheid sdekking voor haar licentiehouders omdat het een risicovolle sport is.

Dat die premie omhoog gaat komt omdat er wss meer claims zijn door ongevallen binnen de sport.

Dit is uiteindelijk een grote bedreiging voor wedstrijdsport op de openbare weg want het is niet meer te verzekeren.

Ik neem aan dat jij ook geld wil vangen als je door je concurrent de hekken in gereden bent, of een dwarslaesie hebt omdat er een auto uit een zijstraat kwam?

Paceline 16 november 2021 om 21:22

Als je reactie nu nog steeds is dat je niet weet hoe serieus je dit moet nemen, en dat er gefraudeerd kan worden zegt dat genoeg over waar je graag de nadruk legt. De KNWU kijkt graag de andere kant op, en dat zou ik nu ook doen als ik mezelf in deze positie had gewerkt. Leuk dat je een concept visie hebt maar het is al 10 óver 12. De tijd om te handelen is nu.

Prima, we laten op wens van de KNWU de topsport met een jaarlijkse begroting van rond de 4 miljoen links liggen. Dan zien we dat van de circa 2 miljoen inkomsten uit licenties en lidmaatschappen een grove 300 duizend naar wedstrijdsport gaan, waarvan bijvoorbeeld een ton naar de knwu campus?! Het daadwerkelijke bedrag dat van de 2 mil terug gaat naar wedstrijden en competitie is circa 60-70 duizend. Uit het bedrag van de licenties wordt ook ‘Algemeen’ afgetikt door de KNWU. Dit bevat o.a. 588 duizend naar personele lasten, naast de 265 duizend personele lasten onder wedstrijdsport. Organisatiekosten a 8 ton en nog wat overige zaken die dit op een slordige 1.3 mil brengen.

Dan wordt er vervolgens geklaagd over de terugloop van wedstrijden door de knwu, dit is namelijk een bron van inkomsten van de knwu! Aan de ene kant wordt een hand opgehouden bij de licentiehouder waar een steeds groter bedrag per renner/renster in moet om deze te vullen. Aan de andere kant wordt hetzelfde gedaan bij organisatoren. Je vraag je al af, waar betalen we eigenlijk allemaal zoveel voor als een bond aan 2 kanten ontvangt zonder te organiseren?

Natuurlijk organiseren ze ook voor renners zonder contract! Denk maar aan alle succes verhalen van de steeds uitgestelde lastminute verrassing waar en wanneer en voor wie nationale kampioenschappen! Dit kost volgens de begroting grofweg een ton.

Naast de huidige financiële constructie (alles is gewoon online te vinden in de jaarverslagen van 2008 t/m heden) is uit data gewoon de conclusie te trekken dat de diversiteit, kwaliteit en kwantiteit van het aanbod voor de licentiehouders (wedstrijden) drastisch is afgenomen. En nee, dit is geen corona of politiebegeleiding only verhaal. Dit speelt al wat jaren. Zoek maar eens op hoeveel klassiekers en waren voor mannen en vrouwen tussen 2008-2016 t.o.v. de jaren daarna. Dan nog te zwijgen over het aantal in criteriums.

Leg dit naast de sterk toenemende licentie prijzen en je zou bijna massaal aan curling gaan doen. Ik kom overigens graag op de koffie om hier over te praten vanuit het perspectief van de klanten van de knwu.

Merlinappa 17 november 2021 om 07:30

Duidelijk betoog en ben het helemaal met je eens. Thorwald doet lekker alsof ie dom is maar dat is ie ook niet. Gezien het artikel hier op WF en zijn reactie is de petitie wel een duidelijk signaal, nu hoop ik dat ze er iets mee gaan doen maar dat is vast ijdele hoop.

Arie den Blanken 16 november 2021 om 21:31

De hoofdtaak van een nationale bond dient m.i. te zijn het faciliteren van de sport op nationaal niveau. Daar dienen alle inspanningen naar uit te gaan. Stoppen met het veel geld uitgeven aan het begeleiden van toprenners voor internationale kampioenschappen.

Turtlehead 17 november 2021 om 00:17

Moeten Koos en Loes dan toch weg van jou? Na alles wat ze gepresteerd hebben dit jaar? Dat is hard! :)

Jean Dumas 17 november 2021 om 02:38

Zoals het artikel zegt gaat het gewoon om de verhoogde premie.

platteprijs 17 november 2021 om 07:46

Als het artikel al iets zegt, dan gaat het niet om de premie maar om de licentiekosten. Maar het artikel zegt ‘lijkt’ het om te gaan en het zegt daarmee bar weinig. Voor een journalist is het tamelijk slap om het woord ‘lijkt’ te gebruiken. Zorg dat je zeker weet waar het om gaat, wacht even met publiceren, doe nog een belrondje en plaats dan je tekst op de site.

ebl 17 november 2021 om 08:22

Ik heb ‘m ook ondertekend.

De petitie is wel heel summier en beperkt, maar dat is ok, het dient om onvrede duidelijk te maken.

Ik vind dat er zeer slecht met licentiehouders wordt omgegaan, het geklooi met de NK’s en gepruts met selectiecriteria is er een voorbeeld van.
Verder ben ik van mening dat de bond een plicht heeft het klassieker-rijden in stand te houden. Inderdaad is politiebegeleiding een groot probleem, maar daar is écht meer tegen te doen. Zoek bijvoorbeeld aansluiting bij motorverenigingen om een soort seingevers-bataljon te creëren, daar mag best een post voor gecreëerd of renners voor laten betalen.
De cultuur van de sport zit ‘m in meerdaagses en klassiekers, nog heel even en alles is weg….

Roepen over beloningen vind ik te makkelijk, dan moet je ook eerst de moeite nemen om daar serieus naar te kijken. Ik kan me niet indenken dat mensen bij de KNWU een ton netto pakken, vaak wordt alleen het verschil netto in het handje vs werkelijke kosten werkgever te makkelijk vergeten in dit soort discussies

Arie den Blanken 17 november 2021 om 09:13

Nog veel belangrijker dan het in stand houden van meerdaagsen en klassiekers vind ik beleid ontwikkelen dat meer jeugdigen op kleinschalig niveau aan de wielersport gaan doen. We hebben in NL heel kleine wielercultuur en het verleden heeft bewezen dat je die ook niet vergroot door incidentele successen in de top. In het scoren op kampioenschappen geen geld steken. Slovenië is momenteel een mooi voorbeeld dat het hebben van absolute toprenners puur toeval is. Het enige dat die toevalstreffers kan vergroten is er voor zorgen dat er jeugdigen aan wielrennen gaan doen. Het begeleiden van de talenten aan anderen overlaten.

Fast Freddy 17 november 2021 om 09:36

@Arie, waarom kiezen tussen jeugd of senioren? Denk groot en steek tijd en geld in allebei. Dat is pas echt breedtesport.

Kleine h 17 november 2021 om 09:27

Als zelfs de KNWU de initiatiefnemers niet kan opsporen terwijl ze al meerdere keren door deze initiatiefnemers getagd zijn op Social media (insta) dan is het toch allemaal wel heel kansloos daar

Fast Freddy 17 november 2021 om 09:34

Een grote, in mijn ogen terechte, zorg over de wielersport wordt in de petitie bezoedeld door een jankverhaal dat een paar euro hogere licentiekosten ervoor zorgen dat het een elitesport wordt. Een nieuw wielsetje tikt harder aan lijkt me zo.
Neemt niet weg dat er overduidelijk een overkoepelend plan nodig is om de breedtesport uit het diepe slop te trekken. Z.s.m. Wie ligt er bv. momenteel vanuit de KNWU bij bestuurlijk Den Haag op de stoep om de motorbegeleiding geregeld te krijgen? Of zit het plan in een inbox en wordt er braaf gewacht op antwoord??

JoeriF 18 november 2021 om 09:51

Bijna 80 euro meer voor een elitelicentie is best vee voor een student.

Headlines

Materiaalzone

Populair