Thomas na machtsgreep ploegmaat Porte: “Richie in het geel, ik mag niet klagen”

zondag 6 juni 2021 om 09:37
Thomas na machtsgreep ploegmaat Porte: “Richie in het geel, ik mag niet klagen”

foto: Cor Vos

Geraint Thomas zag gisteren in het Critérium du Dauphiné, op de flanken van de slotklim naar La Plagne, ploegmaat Richie Porte naar de gele leiderstrui fietsen. “Ik voelde me zelf ook goed en we zaten in een perfecte positie”, aldus Thomas, met nog een bergetappe te gaan de nummer drie in de stand.

Thomas sprak enkele minuten na de finish met de verzamelde pers in wintersportgebied La Plagne. “Als ik naar mezelf kijk, was dit mijn beste dag in deze Dauphiné. Het zal waarschijnlijk komen door enkele gelletjes. Richie reed vooruit en ik hoefde alleen maar te volgen. Het was aan Astana-Premier Tech om op kop te rijden.”

“We zaten kortom in een perfecte situatie. In de achtervolgende groep heerste er wel een vreemde koersdynamiek. Het was hollen en stilstaan en dat had ik niet verwacht. Hoe dan ook, het is een geweldige dag voor de ploeg. Richie in het geel, ik mag niet klagen”, aldus Thomas, die nu op 26 seconden staat van zijn ploeggenoot.

Ontknoping 
Vandaag staat de slotetappe van het Critérium du Dauphiné op het programma. In een etappe van 147 kilometer van La Léchère-Les-Bains naar Les Gets trekken de renners over zes gecategoriseerde beklimmingen richting de slotklim in Les Gets. In de finale wacht de gevreesde Col de Joux Plane (11,6 km aan 8,5%), de scherprechter van de dag.

Dit artikel delen:

10 Reacties

SprintMaster 6 juni 2021 om 10:11

Hier zal hij toch niet zo blij mee zijn. Een ploeggenoot die hem als beoogd kopman voor de Tour aftroeft.

josi 6 juni 2021 om 10:24

Thomas was niet slecht, maar toch ook weer niet goed genoeg om b.v. achter Lopez aan te springen. Het lijkt erop dat ze bij Ineos straks in de Tour met een heuse tridente aan de start zullen verschijnen – Thomas, Porte, Carapaz. Of misschien zelfs wel een quadrente.

vevie 6 juni 2021 om 10:43

Ineos heeft de sleutel tot winst in handen. Zij kunnen bepalen wie deze Tour wint. Als ze Carapaz en Harte aanvallend laten koersen, kunnen ze met Thomas en Porte counteren. Ze kunnen UAE en Jumbo echt wel in het defensief dringen en hun kopmannen sneller isoleren op deze manier. Hopelijk gaan ze dit ook doen.

Klaas Foppen 6 juni 2021 om 11:05

Jullie lopen op de zaken vooruit, ik denk dat ze alle 4 tekort gaan komen, Wel het sterkste team maar niet de sterkste kopman, dat verwacht ik en dan kan het weleens reuze interessant worden.

vevie 6 juni 2021 om 11:31

@Klaas: nee, jij schat de zaken niet goed in. We weten allemaal dat ze niet de sterkste kopman hebben, dus moeten ze anders gaan koersen. That’s all.

Baukema Tomoulin 6 juni 2021 om 10:38

Als ze echt met 4 kopmannen starten denk ik dat de concurentie het wel voor elkaar kan krijgen er 2 te elimineren in de eerste 12 dagen. Tactisch lijkt het mij bijna onmogelijk om alle 4 goed in het klassement te houden na 2 weken.

Derierre de la course 6 juni 2021 om 19:40

Wanneer je 4 kopmannen hebt is de kans natuurlijk groot dat er 1 sneuvelt in de eerste 2 weken. Maar dan nog 2 van de 4 kort in de 3e week is n blok voor de andere ploegen.

Aerosolo 6 juni 2021 om 11:14

Thomas mag niet klagen, maar hij zou het wel willen. Hij kan nu zeker niet het absolute kopmanschap in de Tour claimen.

hjjanssen1973 6 juni 2021 om 12:33

Ineos eindigt straks op 3, 4, 5 en 6 in de Tour.

robbiew1 6 juni 2021 om 12:46

Ineos is gewoon haar tactiek van de tour aan het oefenen. Beetje wolfpackstyle

Headlines

Materiaalzone

Populair