Thomas De Gendt komt er niet aan te pas in Tour: “Jongeren pakken ineens alles over”

zondag 4 juli 2021 om 14:29
Thomas De Gendt komt er niet aan te pas in Tour: “Jongeren pakken ineens alles over”

foto: Cor Vos

Thomas De Gendt stelt vast dat hij er in de Tour de France voorlopig niet aan te pas komt. De koerswijze in de bergetappe naar Le Grand-Bornand heeft de rasaanvaller van Lotto Soudal aan het denken gezet. De nieuwe generatie is veel te sterk, ziet De Gendt. “Dan moet ik mijn conclusies trekken, mijn contract uitdoen en daarna is het tijd voor iets anders. Als ze beter zijn, dan is het zo”, vertelt hij aan Sporza.

“Ik heb gisteren de waardes geduwd van in een ontsnapping, alleen ben ik op 28 minuten geëindigd. Maar ik voel me even moe als na een vlucht. Een hoop renners rijdt gewoon sneller dan ik. Ik denk dus niet dat het voor mij zal zijn vandaag”, aldus De Gendt de dag nadien. Later deze Tour hoopt hij nog wel te scoren. “Ik moet hopen op een superdag. Dit jaar had ik al een superdag en toen won ik de etappe in Catalonië. Het kan dus, maar alles moet meezitten.”

“Eens moet de dag komen waarop de jongeren beter zijn, maar ze doen het gewoon heel abrupt. Normaal is dat geleidelijk, nu pakken ze ineens alles over en duwen ze de ouderen naar achteren”, stelt de 34-jarige coureur vast. “Dat is een harde vaststelling, maar het is niet anders. Ik kan niet verbeteren. Als ze te rap rijden, dan moet ik me daar bij neerleggen. Ik kan proberen en hopen op een superdag, maar als dat niet is, dan is het niet.”

‘Normaal rij ik met deze waardes de boel in stukken…’
Door die vaststelling denkt De Gendt ook al aan het naderende einde van zijn carrière. “Ik ben nu 34 en zal 36 zijn op het einde van mijn contract. Ik zal niet ineens nog vijf procent verbeteren, tenzij ik me met foute dingen bezig hou, maar dat zal ik niet doen”, zegt hij. De waardes die hij reed in de openingsfase, reed hij niet vaak. “Normaal rij ik met die waardes de boel in stukken, nu zat ik 100 meter achter op een groep van 70 renners. En ik was dan nog vertrokken van op de eerste rij.”

Dit artikel delen:

33 Reacties

jooprioolpijp 4 juli 2021 om 14:45

Doorlopen mensen, hier is niets te zien. Ik herinner me een zeer vergelijkbaar verhaal van Peter Winnen, die op eens door Jan en alleman bergop voorbijgereden werd. Hij brengt het overigens netjes.

horsm 4 juli 2021 om 18:05

Volgens mij waren de waardes die Pogacar in Belles Filles trapte vorig jaar voor Dumoulin ook zo’n Peter Winnen moment.

Pole Pole 4 juli 2021 om 14:51

In 2019 was het Astana nu is het Bahrain… zou je kunnen zeggen. Maar! Dit is wel de Dauphiné en de Tour. Niet ronden van een week in het voorjaar, Rwanda en Provence.
Het verleden: Zo’n Teuns en Mohoric wonnen eerder al etappes op grootste wijze, Poels en Colbrelli zijn ook geen koekenbakkers.

Ok veel verder kom ik niet in het natte vingerwerk.

Pole Pole 4 juli 2021 om 14:51

Mij boeit het dope or no dope sowieso niet zoveel. We willen toch spektakel? Iets zien wat zo buitengewoon is, iets wat wij niet kunnen. Daarom kijk ik niet naar jeugd en vrouwen. Dee meeste rijden daar niet harder dan sterke amateurs. En ik ga ook niet naar amateurs kijken.

“De Grote 3!” Ik steek mijn hand niet in het vuur voor ‘De Grote 60’… dus vind ik insinueren nogal selectieve verontwaardiging. Waar ik dan op wacht is tot op nu…

Dat er geluiden uit het peloton komen. Dat renners met hun beste waarde ergens in een achtergroepje binnenkomen. Dat men de Omerta toch enigszins durft te doorbreken. Dan is het niet heel erg meer kosjer volgens mij.

Alfons Haavers 4 juli 2021 om 14:53

Toch wel wat gefrustreerde geluiden uit het peloton de laatste tijd.

Er wordt ook weer veel onstuimiger gekoerst dan enkele jaren terug en de records en klimtijden vliegen aan flarden.

Ketonen of toch wat anders?

Petje 4 juli 2021 om 14:54

Mechanisch gerommel

jooprioolpijp 4 juli 2021 om 14:58

zeker niet. de fietsen worden (net als de renners) gecontroleerd. en bij een motor weet je waarnaar je zoekt.

Pole Pole 4 juli 2021 om 15:04

Hoeveel zou een uci commissaris kosten? Die doen niet liever dan te gaan boefen op restaurant met franse topwijn. Gaat mij niet vertellen dat die niet vatbaar zijn voor een zak oliedollars om even hun speelgoedapp in beeld zetten bij die ludieke 'fietsscan'.

Petje 4 juli 2021 om 15:28

Uae bahrein en ineos hebben miljoenen

Pole Pole 4 juli 2021 om 15:32

miljarden bedoel je.

Joachim 4 juli 2021 om 15:02

Ben wel wat fan van De Gendt maar dit vond ik een wat vreemd interview dat ik niet goed kan plaatsen. Over welke jongeren heeft hij het? De besten van de ontsnapping gisteren waren Teuns, Woods en Izagirre, die zijn niet zo veel jonger dan De Gendt. Ja er is Pogacar, maar de toppers van de klassementsrenners in de Tour heeft De Gendt sowieso nooit kunnen volgen in bergritten.

djerkson 4 juli 2021 om 15:39

Het lijkt me eerder een verhaal van de rijke vs 'budget'teams en de bijhorende toegang tot betere zaken. Vertegenwoordigde teams van de mannen waren Israel, Astana en Bahrein, niet bepaald arme teams.

Pole Pole 4 juli 2021 om 15:53

Bahrain is 100x rijker dan Canadees kledingmerk – Kazachse ruziemakers en Sylvan Adams.

Dikke vrouw 4 juli 2021 om 15:04

Lijkt wel een begin jaren 90 verhaal. Of wordt ie gewoon oud

Pole Pole 4 juli 2021 om 15:08

Maar hij trapt even hard als in zijn beste tijd.

Ward 4 juli 2021 om 15:08

Deed me ook hieraan denken : https://youtu.be/NEABrWd0hLU

Zelfde ploeg, zelfde wedstrijd :)

Pole Pole 4 juli 2021 om 15:44

Het was gisteren ook al nipt voor de tijdslimiet…

eerste week he…

Shakes 4 juli 2021 om 16:16

Ward: mooie docu! Dank voor link.

Helaas lijken we er niets van te leren. Mensen die winnen zijn getalenteerder en trainen harder dan mensen die niet winnen. Blijkbaar.

Thijs E 4 juli 2021 om 15:25

Wat zegt hij nu eigenlijk?

Pietgat 4 juli 2021 om 22:13

Wat je leest

djerkson 4 juli 2021 om 15:36

Greg Van Avermaet vertrouwde VRT-journalist Kristof Vandegoor toe dat hij afgelopen Dauphiné zijn beste 10 minuten ooit trapte qua wattages en hij was amper mee met een peloton van 60 man. Vandegoor en Sven Nys plaatsten ook wel vraagtekens. Dan werd er gezegd: en wat met Wout, Mathieu en Pogacar? Dat zijn uitzonderlijke talenten, maar geen 60 man he. Tja, rook, maar nog geen vuur.

Chaba 4 juli 2021 om 16:11

Toch vind ik de reactie van De Gendt wel iets wat serieus genomen moet worden. Zoveel verontwaardigde reacties die roepen dat er iets mis is. De uitschieters worden meer zichtbaar en als dan renners ook al wat insinueren dan heb je wel boter op je hoofd als je denkt dat het allemaal op water en brood gebruikt.

KnightBiker 4 juli 2021 om 16:24

Ok, misschien is er wat aan de hand. Maar tot we weten wat kunnen we geen individueele renners beschuldigen zonder bewijs.
De vraag is: wat zal het zijn? Waar moeten we aan denken? Tijd om de financieele stromen van wat ploegen en individuen onder de loep te nemen.

Romāns Vainšteins 4 juli 2021 om 16:49

Ik denk dat de waardes simpelweg niet representatief zijn. Coureurs die toch wel het beste achter de rug hebben baseren dit relaas op getalletjes op een computertje meer dan hun koers. Neem daarbij even grif aan dat het peloton elk jaar iets fitter en opgefokter aanvangt en daar ben je. Als routenier kun je denk ik beter pieken naar de laatste 10 dagen dan de eerste 10, dan zijn veel hardlopers al doodlopers gebleken en gaat de taaiheid en ervaring tellen.

djerkson 4 juli 2021 om 17:05

Ik geloof dat er echt wel een supergetalenteerde generatie is, dat Pogacar een buitengewoon talent is à la Vdp en dat er ook nog echte toppers op komst zijn met Ayuso, Uytebroekx etc. Het is ook zo dat Van Avermaet en De Gendt bij het meubilair horen, maar dat er plots 60/70 man beter zijn (om mee te springen in een ontsnapping), doet me toch enigszins fronsen. Het lijkt me dat GvA als titelverdediger op de OS toch niet zomaar anoniem wil deelnemen, ook al liggen de beste jaren achter hem. De Cauwer heeft zijn woorden toch goed gewikt en gewogen eer hij een uitspraak deed. Hij heeft dan ook een bepaald twijfelachtig verleden met een zekere Ronny Vansweevelt, maar daar ligt de Belgische wielerfan niet van wakker.

TheBigShow 4 juli 2021 om 16:51

Oude man kan niet meer mee en begint te klagen. Maar op een superdag kan het nog wel…

zietemgaan 4 juli 2021 om 17:06

Wat hier wordt weg gelaten, maar wel gezegd werd in het interview is dat zijn wattage waardes worden bijgehouden sinds 2013. Binnen dat kader van 8 jaar geregristreerde waardes trapte hij gisteren een top 20 waarde uit zijn volledige carrière, maar daar waar hij met die waarde vroeger in de ontsnapping zat, zat hij nu in een bus op 28 minuten, met dezelfde inspanning. Dat is wat De Gendt vertelde.

horsm 4 juli 2021 om 18:10

[email protected] Dat zegt wel wat. Ik vind dat toch wel een opmerkelijk en verontrustend verhaal.

limburgia 4 juli 2021 om 18:12

Hoogste tijd voor De Gendt om zijn computer te resetten.

Deel Koeper 4 juli 2021 om 18:27

De cyclus van het wielrennen van de voorbije decennia. Oudere renners klagen dat ze niet meer meekunnen. Dit wordt verklaard door een uitzonderlijke getalenteerde nieuwe generatie die professioneler bezig is, maar uiteindelijk blijken er toch andere oorzaken te zijn voor de vaststelling dat er sneller & harder & spectaculairder & met meer piekmomenten in een seizoen wordt gekoerst dat de best gedopeerde vorige generaties.

assen 4 juli 2021 om 18:49

DeGendt is hier gewoon eerlijk. In een jaar is een groot deel van het peleton gewoon veel harder gaan rijden. Statistisch gezien is dat erg onwaarschijnlijk, het zijn ook allerminst alleen jongeren die harder rijden.

Hoe dit kan is een open vraag.

Maarten_85 4 juli 2021 om 22:12

Het is zoals assen zegt: De Gendt was in dit interview gewoon doodeerlijk over het feit dat hij plots niet meer lijkt mee te kunnen. Er zat niks van insinuaties of verdachtmakingen in dat interview. Het is niettemin merkwaardig dat het er zovelen zijn die plots zoveel harder rijden, en dat het daarbij inderdaad niet enkel om jongere renners gaat.

Anderzijds is dit peloton veel minder gestoffeerd met klassementsmannen die het de echte klepper(s) (eigenlijk enkel Pogacar) moeilijk kunnen maken. Dat komt vooral doordat Roglic en in mindere mate Thomas letterlijk uit het klassement weggevallen zijn, en verder doordat Bernal en anderen zich op de Giro hebben gericht en enkele sterke jongeren om allerlei redenen nog niet helemaal klaar zijn of andere keuzes hebben gemaakt. Toen Thomas vorig jaar in de Giro ten val kwam, lag toen ook de weg open voor ‘mindere’ renners als Almeida, Kelderman en Hart om een grote ronde te winnen.

Intrinsiek was er dit jaar in de top tien van de Giro niet minder kwaliteit dan in de te verwachten top tien van de Tour. Dat gebeurt ook niet elk jaar. De voorsprong van Pogacar op de tweede klassementsrijder gisteren was ontzagwekkend, zijn voorsprong op van Aert (zwaarder dan vorig jaar en terugkerend van een blindedarmontsteking) was dat allerminst.

xistnc 4 juli 2021 om 22:28

Dat was een indrukwekkend interview met De Gendt. De gelatenheid spatte er vanaf. Een ingehouden verontwaardiging, proefde ik. Vlak erna Van Avermaet met ongeveer hetzelfde verhaal.

De verwijzing naar hun eigen topwaardes in relatie tot amper kunnen volgen geeft me geen goed gevoel.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair