Thomas De Gendt excuseert zich voor uitspraken

vrijdag 16 oktober 2020 om 18:19
Thomas De Gendt excuseert zich voor uitspraken

Thomas De Gendt heeft via Twitter zijn excuses aangeboden aan de organisatie van de Giro d’Italia. De renner van Lotto Soudal uitte gisteren nog zijn zorgen over de veiligheid van de renners. De Belgische routinier schrijft nu dat hij zijn uitspraken deed op basis van onvolledige informatie.

“Het nieuws over de zeventien positieve politiemensen kwam twee uur voor de start. Op dat moment was er nog geen officiële verklaring van RCS. Dat gaf me de indruk dat ze probeerden de positieve resultaten te ‘verbergen'”, aldus De Gendt. “Ik had een uur later een interview met Sporza en sprak vanuit het hart over mijn zorgen. Dat was te snel, omdat ik op dat moment nog niet over de volledige feiten beschikte. Ik maakte opmerkingen die mogelijk schade zouden kunnen berokkenen aan RCS. Daarvoor wil ik mijn excuses aanbieden “, klinkt het.

“Dat ik mij onveilig voel vanwege COVID is een persoonlijk gevoel dat normaal is in de huidige situatie. Ik voel me niet onveilig tijdens de wedstrijden. Ik denk echt dat die veilig genoeg zijn”, besluit hij.

Dit artikel delen:

22 Reacties

Romāns Vainšteins 16 oktober 2020 om 18:26

Typisch gevalletje ‘uit de bocht gevlogen’, of dit met oprecht voortschrijdend inzicht of met zachte dwang vanuit derden is neergepend is natuurlijk af te vragen.

xistnc 16 oktober 2020 om 18:30

Van ‘zachte’ dwang is geen sprake geweest.

Ook journalisten zijn op een manier toegesproken die je gerust als intimiderend kunt beschouwen. Stuitend.

Romāns Vainšteins 16 oktober 2020 om 18:48

Welke kant op bedoel je dit precies? Heeft de Gendt ook journalisten keihard uitgefoeterd?

xistnc 16 oktober 2020 om 18:57

Volgens mij is jouw begrijpend lezen prima, ook al schrijf je doorgaans onbegrijpelijk.

kleomantre 16 oktober 2020 om 19:18

Slap toch. Hoorde op Eurosport dat Vegni de ploeg vermanend had toegesproken. Dan neem he toch al helemaal niks terug van je worden. Zachte eitjes. Ook treurig dat Vegni zich er persoonlijk mee moeit.

sl2512 16 oktober 2020 om 19:31

Een kerngezonde jonge vent die een extreme vorm van sport beoefend en tegelijkertijd bang is voor een virus wat statistisch gezien voor hem beduidend minder gevaarlijk is dan een dagelijkse werkdag.

Ieder zijn mening maar ik blijf het bijzonder vinden.

Kelder is de Man 16 oktober 2020 om 19:51

Maar hij wil na de giro waarschijnlijk ook z’n familie bezoeken.

Panache 16 oktober 2020 om 19:54

Met of zonder virusbesmetting moet hij zijn 60+ familie gewoon op 1,5 meter terugzien. Geen verschil.

Kelder is de Man 16 oktober 2020 om 19:57

Laat jij je iedere keer testen voor je bij je ouders langsgaat? Ik niet iig. En 1,5 meter is lastig tijdens een weekendje daar.

Wheely 16 oktober 2020 om 20:04

Als sporter wil je dit virus toch echt niet oplopen hoor. De Gendt is gelukkig beter op de hoogte dan de meeste mensen die nog steeds denken dat het kompleet ongevaarlijk is als je onder de 50 bent. Dat je niet in het ziekenhuis belandt wil niet meteen zeggen dat je er goed vanaf komt.

sl2512 16 oktober 2020 om 20:08

Compleet ongevaarlijk is het niet. Dat geldt echter voor alles in het leven. Voor de gemiddelde mens onder 50 is het risico niet veel groter dan je in het verkeer begeven.

Als hij zich onveilig voelt moet hij naar huis gaan.

Kelder is de Man 16 oktober 2020 om 20:24

Precies Wheely. Longschade is niet uit te sluiten en dat wil je niet, en als renner helemaal niet.

Panache 16 oktober 2020 om 20:54

Die IC opnames en longschade, ook bij jonge gezonde mensen, is niet exclusief voorbehouden aan COVID-19.
https://www.ad.nl/gezond/griepgolf-treft-veel-mensen-die-anders-nooit-ziek-zijn~aae8e106/
Ik heb hier vaker geageerd tegen virusontkenners en onzinverspreiders (zoals de zogenaamd vele vals-positieven). Maar aan de andere kant lijkt er ook een groep te zijn die nooit enige interesse heeft getoond in gezondheidszorg en nu sinds begin dit jaar het coronavirus als de grootste, gevaarlijkste ramp van de huidige tijd zien. Ook daar mag wel wat nuance en verbreding in.

Kelder is de Man 16 oktober 2020 om 21:02

panache
Nooit gelezen. Dank voor de link. Maar dat betekent niet dat je niet voorzichtig moet zijn met Covid.

Vierkante wielen 16 oktober 2020 om 20:11

Ik vind het een topgozer rn geweldige Renner Als hij een goede dag heeft maar hij kan beter excuus maken aan zijn ploeg.
Eerst niet voor winst in een bergetappe rijden omdat er een Colombiaantje op de bagagedrager zit. En gister zeggen “Op papier moet deze rit mij liggen, maar mijn hoofd staat er niet echt naar” om dan in het peloton te blijven waar je je niet veilig voelt is ook een beetje vreemd, vooral omdat ie vandaag ijzersterk aan het sleuren is met Sagan. Als je je niet veilig voelt dan kun je ook gewoon naar huis gaan natuurlijk.
Maar vooral in een seizoen waar je alles moet pakken heeft hij toch onnodig kansen laten liggen en vind ik dat niet netjes tegenover de ploeg.

peervaneynthoven 16 oktober 2020 om 20:17

Duidelijk geval van “keutel onder druk in (moeten) trekken want owee, owee, de toorn van de ‘Giro baasjes’ kan wel eens voor ongewenste repercussies zorgen. Angst regeert door intimidatie en positie van de macht. Te vergelijken met het politieke ‘makke schapen’ journaille dat angst heeft om geen informatie meer uit de eerste hand te krijgen als ze wat al te fanatiek hun journalistieke plicht vervullen. Als je teveel tegenwerkt of een andere mening hebt, ben je niet meer welkom.Daar is een mooie engelse benaming voor die ik hier niet zal bezigen.
@Xistnc. +1 richting @Vainštains
“Volgens mij is jouw begrijpend lezen prima, ook al schrijf je doorgaans onbegrijpelijk”

Kelder is de Man 16 oktober 2020 om 20:40

Peer
Nog even afsluiten met een sneer richting Romans, onze collegaflitser die je bij ieder te pakken moment even de grond in wil drukken. Denk niet dat hij daar wakker van ligt, maar het begint wel heel erg sneu te worden. Vraag me ook af waarom. En om over begrijpend schrijven te beginnen.. doe eens wat beter je best.

Panache 16 oktober 2020 om 21:03

Romans schrijft met panache, dus dat is sowieso +1. 9 vd 10 keer ook prima te begrijpen.

VerstandOpNul 16 oktober 2020 om 21:07

Leuke renner, De Gendt.. Maar ik krijg af en toe de indruk dat hij niet vooraan stond toen de IQ’s werden uitgedeeld? Of zit ik er totaal naast?

Kelder is de Man 16 oktober 2020 om 21:33

Wat een inkopper. Ik ga 'm niet maken.

VerstandOpNul 16 oktober 2020 om 22:11

Heel verstandig, knul: dat zou ten eerste een argumentum ad hominem zijn, ten tweede nergens op gebaseerd zijn en ten derde niet van enige basale kennis van de Nederlandse wielerhistorie getuigen..

The Dude 16 oktober 2020 om 21:33

Tja, ook dit jaar hebben weer meer wielrenners ernstige fysieke schade opgelopen aan het wielrennen zelf dan aan Covid. Het is maar waar je bang voor bent.

Headlines

Materiaalzone

Populair