Thibau Nys: “Ik ben nog nooit zo sterk geweest, maar mentaal heb ik het zwaar”

maandag 20 december 2021 om 09:58
Thibau Nys: “Ik ben nog nooit zo sterk geweest, maar mentaal heb ik het zwaar”

foto: Cor Vos (archief)

De DNF van Thibau Nys zondag in Namen was een opvallende. Na een sterk begin van het crossseizoen, met een derde plaats op het EK bij de beloften en in de Koppenbergcross, valt deze uitslag van de 19-jarige renner van Baloise Trek Lions tegen. “Ik heb het gevoel dat ik mezelf geen pijn kan doen”, zegt Nys gesprek met DirectVelo.

Dat terwijl de Belg aangeeft in goede vorm te verkeren. “Ik ben pas net teruggekeerd van een trainingskamp op Mallorca met onder meer Lars van der Haar. Daar voelde ik me echt uitstekend. Ik ben zelfs nog nooit zo sterk geweest. Ik heb er wattagerecords verbroken. Geen enkele renner binnen de ploeg heeft het ooit zo goed gedaan als ik vorige week”, gaat hij verder.

Wat is dan het probleem? Nys had zondag het gevoel niet tot het gaatje te kunnen gaan. “Mentaal is het erg zwaar, misschien nog wel moeilijker dan vorig jaar. Vorige winter had ik gewoon geen goede benen, maar nu heb ik het gevoel dat ik mezelf geen pijn kan doen tijdens de race. Ik zal hier echt een oplossing voor moeten vinden.”

“Ik heb veel meer in mijn mars dan ik in Namen heb laten zien”, eindigt hij. “Het komt wel goed, want ik heb vertrouwen in de toekomst. Het is een kwestie van tijd. De mensen om me heen zullen me helpen, misschien moet ik wel met een andere minste naar de volgende races komen.”

Dit artikel delen:

39 Reacties

Michelangelo 20 december 2021 om 10:21

De aangekondigde kroniek van een jonge topsporter die hele grote voetstappen moet vullen? Met alle aandacht en druk de koning van de B-koersen of trainingskampen zijn, maar blokkeren als het er echt op aankomt?

Het zou mij niet verbazen als we dit in de toekomst steeds vaker gaan zien bij jonge ventjes die de druk van de natie op hun schouders krijgen. Op veel te jonge leeftijd het constante gevoel van “moeten” in plaats van “willen”. En ook het gevoel hebben dat je wordt gefileerd als je niet levert. Dat is exact waarom ik er vaak moeite mee heb om dat soort jonkies zo vooruit te schuiven in de media. Al vinden ze zelf die aandacht vaak wel leuk en fijn, vaak komt het hun prestaties niet ten goede.

Ik hoop dat Nys zich er niet te druk over maakt. Ieder weekend is er weer een nieuwe cross, en dus ook gewoon weer een nieuwe kans om lekker te doen wat je leuk vindt. En ik vind het persoonlijk mooi dat er na de ouwe Nys ook gewoon een Nys jr. rondfietst…zelfs al haalt hij nog niet 1% van de overwinningen van zijn pa.

Marveloke 20 december 2021 om 10:21

Dat Thibautje een talent is weet ik. Dat je af en toe minder lekker in je vel zit begrijp ik. Dat je je ploegmaats naar beneden moet halen door te zeggen dat niemand binnen de ploeg het ooit zo goed heeft gedaan als jou vorige week begrijp ik niet. Dat brengt verwachtingen met zich mee die ik ingelost wil zien, en rap een beetje. Anders kun je daar voorlopig het beste over blijven zwijgen

WernerFranke 20 december 2021 om 10:28

De achternaam duwt hem misschien wel te veel in het veld. Rij gewoon lekker op de weg, het gaat je beter af en heeft een stuk meer prestige.

Verweggistan 20 december 2021 om 10:36

Ja, dat idee heb ik ook.

De Cabybara van de Conradkade 20 december 2021 om 11:01

Eens. Op de weg kan hij ook veel meer in de relatieve anonimiteit rondrijden.

Wheely 20 december 2021 om 11:18

Zeker, lekker op de weg gaan rondrijden en dan het liefst voor een niet Belgische ploeg.

Pjotr26 20 december 2021 om 10:28

tja, als Wuyts blijft oreren zullen er blijven breken.

Jeff®ey 20 december 2021 om 10:28

Ik vind het qua uitspraken een naar mannetje. Ga eerst maar eens presteren voordat je de vedette van het veldrijden uit gaat hangen

xistnc 20 december 2021 om 13:17

Doet hij dat? Ik heb hem er niet op betrapt. Als anderen hem in die rol duwen, heeft hij daar geen schuld aan maar wel last van.

Romāns Vainšteins 20 december 2021 om 13:28

Ik vraag me altijd af wat er exact gebeuren moet om een wielrenner die je niet kent naar mannetje te vinden. Het hebben van een bepaald paspoort lijkt deze emoties wel in een stroomversnelling te kunnen helpen iig

kleomantre 20 december 2021 om 15:32

Zou de Jeff er patent op hebben?

Dark Noise 20 december 2021 om 10:53

Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat hij zich beter zou gaan toeleggen op de weg en de cross eerder als voorbereiding te zien.

chiller87 20 december 2021 om 11:05

Hij is nog steeds zeer jong. Het veldrijden afschrijven als voorbereiding op de weg zou ik voorlopig nog niet doen. Maar een nieuwe vdp of wva is hij niet.

blix 20 december 2021 om 11:07

De verwachtingen waren hooggespannen na zijn dominantie in de juniorencategorie. Maar als je kijkt waar zijn concurrenten van toen nu rondrijden (Ward Huybs, Lennert Belmans, Witse Meeussen), zie je dat die generatie niet heel veel voorstelde. Op de weg liggen er meer mogelijkheden voor hem, lijkt me.

Chippen 20 december 2021 om 11:34

vind het wel heel vroeg om nu al te concluderen dat die generatie niet veel voorstelde, die moesten allemaal debuteren in een seizoen zonder crossen in/tegen eigen categorie. zo'n verstrynge lijkt me qua potentieel gewoon een next-generation sweeck, van der haar, hermans

Turtlehead 20 december 2021 om 11:08

Misschien gewoon ff in je eigen leeftijdsklasse koersen? Wat is daar mis zijn. Het is leuk dat je voor je 20e al met de grote mensen mee wilt doen, maar dat is er gelukkig maar weinigen gegeven.

harryjohan71 20 december 2021 om 11:22

Zijn eigen leeftijdscategorie kan hij op dit moment ook niet volgen.

Maillot à Pois 20 december 2021 om 11:24

Hij rijdt toch gewoon in zijn eigen leeftijdscategorie?
Deed mee aan de wedstrijd voor de U23 in Namen

harryjohan71 20 december 2021 om 11:31

Zijn waardes zijn in iedergeval beter dan ooit. Waar hebben we dit eerder gehoord?

Michelangelo 20 december 2021 om 12:18

@Harryjohan,
Ik weet het!! Ik weet het!! Mag ik het zeggen????

Pedalo 20 december 2021 om 11:19

De druk in België ligt veel te hoog…media schrijven continu over de nieuwe Merckx…(als je zoveel doping wil gebruiken,oké) maar dat kan niet. Wout vertrekt naar Nederland en wordt rustig gebracht. Mijn advies. Ga naar DSM of Jumbo om rustig te groeien

blix 20 december 2021 om 11:29

DSM zou ik toch niet meteen aanraden ;’-)

Chippen 20 december 2021 om 11:38

in nederland gebeurt zoiets niet, daar wordt zo’n haverdings bijvoorbeeld niet de nieuwe van der poel genoemd. of het is toch alweer zeker een dag of 3 geleden.

Panache 20 december 2021 om 17:03

En van Haverdings heeft gelukkig nog bijna niemand gehoord, hier wordt het geen hype.

Dikke Man 20 december 2021 om 17:20

Als we Haverdings voorlopig Brinta noemen, kan hij nog enkele jaren in de schaduw doorgroeien.

Bart 21 december 2021 om 22:43

Over welke media heb jij het Pedalo want ik lees als Belg toch niet buitensporig veel over Thibau Nys om eerlijk te zijn.

En je opmerking over Merckx is vrij flauw om eerlijk te zijn, doping stelde toen niet echt veel voor ten opzichte van wat het nadien met epo en konsoorten werd.

Jean Dumas 20 december 2021 om 11:29

Vader Sven zal hem op koers houden.

harryjohan71 20 december 2021 om 11:37

Als vader Sven hem op koers had willen houden, had hij hem véél meer uit de publiciteit moeten houden.

thorsen 20 december 2021 om 12:31

Niet iedereen wordt op zijn 19e al wereldkampioen. De meeste renners hebben gewoon wat meer tijd nodig, laten we dat niet vergeten. Pidcock kon bij de profs ook nog niet veel op zijn 19e. Nu wel, en hij is nog steeds gewoon heel jong.

Theo Bovengemiddelkamp 20 december 2021 om 12:46

Ik twijfel ook niet aan zijn talent. Je ziet het ook wel vaker bij jonge sporters dat ze na een pijlsnelle entree, zichzelf wat moeten herpakken de volgende jaren.

Het probleem van Nys is dat hij door de media, door zichzelf, of door zijn vader wordt neergezet als een gearriveerde vedette. De jonge Nys zou beter zijn dan de oude Nys. Nu zit het wat tegen en wordt er wat getwijfeld aan zijn talent, of worden de camera’s op andere renners gericht en dan kan ik me wel voorstellen dat het mentaal wel knaagt.

LookProRideSlow 20 december 2021 om 12:56

Hij is de “zoon van God” niet…..

Gewoon lekker rijden, lol hebben en verstandig leven. Komt de rest ook vanzelf goed.

Murcia 20 december 2021 om 13:49

Thibau is technisch erg begaafd maar bleek al bij inspanningstests die te zien waren bij DNA Nys niet tot de buitencategorie te behoren qua vo2 max van zijn leeftijdscategorie. Dit zegt niet alles natuurlijk want hij is nog in ontwikkeling maar geeft wel aan dat hij juist in het veldrijden waar de piekwaardes zo hoog liggen en het tijdsbestek van de wedstrijd zo kort is tegen bepaalde drempels aan zou lopen. Hij heeft wel een vlijmscherpe sprint maar in het veldrijden van nu moet je vanaf de start een uur vol kunnen rammen, of hij dat kan moet nog blijken. De bravoure die hij van nature heeft komt bij een wat mindere periode als een boemerang terug maar daar moet hij mee dealen.

Edwin Jansen 20 december 2021 om 13:50

Ooh mindset! :-)

Lefoupedalant 20 december 2021 om 14:22

Zou het aan nieuwe vriendin Anna liggen?

Wradley Biggins 20 december 2021 om 16:40

Lijkt me prima om het zoals Merlier aan te pakken: C-crosser in de winter, A-sprinter in de zomer.

girardengo 20 december 2021 om 17:38

Het valt niet mee om in België een jonge renner met talent te zijn. Het valt nog minder mee om er een talent te zijn en ook nog zoon van een beroemde vader in dezelfde sport. En het valt daarenboven het minst mee als je je laat verleiden tot te grote uitspraken over hoe goed je bent.

Gunther Leonhardt 20 december 2021 om 18:32

Dat is zo. Nederland is dan ook sportnatie. Die hebben in nagenoeg elke sport wel een topper of topploeg. Zo'n wegwielrenner wordt al snel naar de achtergrond geduwd door de baanwielrenners, Ajax in de CL of de schaatsers. Bovendien valt een grote bek daar minder op.

luyfred 20 december 2021 om 18:52

Moet een jonge gast mee naar een stage voor profs ? Profs die de eindejaarsperiode voorbereiden en er voluit voor gaan. Wanneer gooit vader Nys zijn oogkleppen af voor zijn zoon ?

Jos Jalapenos 21 december 2021 om 06:19

Nys kan beter stoppen. Straks wordt hij nog de scapegoat van wf en komt remco overal mee weg.

Headlines

Materiaalzone

Populair