Theuns verslaat Lindeman in Profronde van Drenthe

zaterdag 14 maart 2015 om 17:33

Edward Theuns heeft de Albert Achterhes !Pet Profronde van Drenthe 2015 op zijn naam geschreven. De renner van Topsport Vlaanderen-Baloise liet in de straten van Hoogeveen Bert-Jan Lindeman achter zich. Joey van Rhee pakte de derde plaats.

De gevoelstemperatuur in Drenthe was door de harde, gure wind aan de lage kant. Het weerhield vijf renners er niet van om de koers te kleuren. Vier landgenoten kozen al vroeg het hazenpad: Johim Ariesen (Metec-TKH), René Hooghiemster (Baby-Dump), Bram Nolten (Parkhotel Valkenburg) en Rens te Stroet (Jo Piels). Later maakte ook Te Stroets ploegmaat Tim Ariesen – het jongere broertje van medevluchter Johim – de oversteek. De vijf kregen vervolgens de ruimte van het peloton, al hield men de voorsprong niet te hoog oplopen.

Ruim voor aanvang van de finale, was het al uit voor de kopgroep. Met nog een kleine 70 kilometer te gaan werd het vijftal ingerekend. Daarna werd het onrustig in het peloton. Al snel ontstond er een kopgroep van zo’n 20 renners, met vlak daarachter een achtervolgende groep van 10.

Na de laatste beklimming van de VAM-berg volgde er een nieuwe situatie. Het peloton viel uit elkaar en er ontstond een kopgroep van vijf renners: Bert-Jan Lindeman (LottoNL-Jumbo), Jesper Asselman (Roompot Oranje Peloton), Joey van Rhee (Jo Piels), Scott Thwaites (Bora-Argon 18) en Edward Theuns (Topsport Vlaanderen-Baloise). Elmar Reinders probeerde in de straten van Hoogeveen de oversteek te maken, maar de ploeggenoot van Van Rhee wist de kloof niet te dichten.

Na een aantal plaatselijke ronden gingen de vijf renners samen de finale in. De samenwerking was niet altijd ideaal,  maar toch had het peloton bij het ingaan van de laatste ronde nog een minuut achterstand. In de finale kwam de voorsprong van het vijftal niet meer in gedrang. Het draaide uit op een spurt met vijf, waarin de Belg Theuns zich rapper toonde dan onze landgenoten Lindeman en Van Rhee.

flag-nl Albert Achterhes Pet Profronde van Drenthe 2015
Uitslag: Hoogeveen – Hoogeveen (197,9km)
1. flag-be Edward Theuns (Topsport Vlaanderen-Baloise)
2. flag-nl Bert-Jan Lindeman (LottoNL-Jumbo)
3. flag-nl Joey van Rhee (Jo Piels)
4. flag-nl Jesper Asselman (Roompot Oranje Peloton)
5. flag-gb Scott Thwaites (Bora-Argon 18)
6. flag-it Manuel Belletti (Southeast)
7. flag-us Tanner Putt (UnitedHealthcare)
8. flag-it Alessandro Bazzana (UnitedHealthcare)
9. flag-nl Wouter Mol (Join-S|De Rijke)
10. flag-nl Nick van der Lijke (LottoNL-Jumbo)
Volledige uitslag

Dit artikel delen:

15 Reacties

pippodeclown 14 maart 2015 om 17:36

Knap gedaan!

kelderfan 14 maart 2015 om 17:42

Prima overwinning voor Theuns en ik vind ’t jammer dat Lindeman Team Lotto geen overwinning kon schenken.

wilco kelderman 14 maart 2015 om 17:44

LTJ staat nog steeds droog, maar ik gun het aan Theuns

Arema Pro Cycling Team 14 maart 2015 om 18:03

Slechte sprint van Lindeman,leek veel te zwaar te trappen. Knap van Theuns vanuit koppositie.

alsjewint 14 maart 2015 om 18:32

Theuns reed heel verstandig op een heel licht verzet om de benen te sparen. Daarmee kon hij ook veel sneller accellereren dan Lindeman. Ik had eigenlijk verwacht dat Lindeman in de laatste kilometers wel zou demarreren en het niet op een sprint aan laten komen. Mooi dat TSV ondanks dat ze veel goede renners over zagen stappen naar grote ploegen toch weer nieuwe talenten heeft die kunnen scoren. Lindeman dan morgen maar voor de revanche.

xistnc 14 maart 2015 om 18:35
Quote:
alsjewint – 14 maart 2015 om 18:32
Theuns reed heel verstandig op een heel licht verzet om de benen te sparen vooral in het laatste wiel.

Nu klopt het ;)

alsjewint 14 maart 2015 om 18:58

@xistnc

Ik heb alleen de laatste 5km gezien en daarin was hij inderdaad niet degene die het hardst en het meest op kop reed. Wel zat hij misschien wat verveeld met de opgedrongen koppositie in de laatste km. Maar daar viel mij vooral die lichte tred op. Uiteindelijk liet Lindeman zich daar denk ik toch door verrassen.

xistnc 14 maart 2015 om 19:04

@alsjewint
Ik heb het laatste half uur een aantal keer wat stukken gezien. Steevast met Lindeman als grootste energieverspiller en Theuns als grootste energiespaarder. In dat opzicht is het eigenlijk nog knap dat Lindeman tweede wordt.

kelderfan 14 maart 2015 om 19:11

@xistnc
Wat mij opviel was, dat Asselman zich zat te sparen. En zoals Theuns het ook vertelde in ’t interview, dat alle renners op Lindeman na aan ’t sparen waren.

chasse patat 14 maart 2015 om 20:48

Ik woon zelf in Hoogeveen en de koers kwam 4x vlak bij mijn huis langs. Het parcours voor de plaatselijke ronde is nu mooier vind ik. Toch vind ik de nieuwe finale met de 4 plaatselijke rondes iets te veel van het goede. Een mooie directe finale vanaf de VAM-berg heeft toch mijn voorkeur met aansluitend 1 tot 2 plaatselijke rondes.

xistnc 14 maart 2015 om 20:59

De Bora vindt dat hij geflikt werd in de sprint.

albertooo 14 maart 2015 om 21:02

@alsjewint
Theuns reed vorig jaar vooral in dienst van de renners die nu vertrokken zijn. Maar hij heeft zichzelf al bewezen als kopman en hij kan nog veel groeien. Of hij de motor heeft om ooit mee te doen voor winst in een monument weet ik niet, maar bv. Dwars door Vlaanderen zou hem al wel kunnen liggen. In de Omloop heeft hij al getoond een goed niveau te hebben.

metdetramnaarsagan 15 maart 2015 om 01:01

Mooie overwinning voor TVB en E. Theuns! Slim gereden en knap afgerond.

sven241 15 maart 2015 om 12:54

Slecht van TLJ en Lindeman dat ze dit niet eens kunnen winnen.

Justin Case 17 maart 2015 om 14:33

Tannertje Putt weer goed!

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair