Terneuzen nieuwe startplaats Scheldeprijs

vrijdag 10 november 2017 om 08:17
Terneuzen nieuwe startplaats Scheldeprijs

Terneuzen wordt de nieuwe startplaats van de Scheldeprijs. De organisatie van de Belgische semi-klassieker maakte gisteren bekend dat de gaat beginnen in Nederland. De Terneuzense wethouder Jack Begijn noemt de komst van Scheldeprijs ‘een godsgeschenk’.

“Een mooier scenario kun je gewoon niet bedenken. Alle grote renners zijn hier aanwezig tussen de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix”, zegt hij tegen Omroep Zeeland. “Wij waren al langer op zoek naar een groot sportevenement. Iets wat haalbaar en betaalbaar is en wat voldoende exposure geeft waarmee we Terneuzen kunnen onderscheiden.”

Route naar België grotendeels bekend
Het is nog even wachten op het definitieve parcours van de sprinterskoers. Volgens Omroep Zeeland fietsen de renners na het startschot via de Westerscheldetunnel richting Middelburg. Vervolgens gaat het traject via Goes, Reimerswaal naar het Brabantse Hoogerheide. Met nog zo’n vijftig kilometer te gaan, arriveren de renners in finishplaats Schoten, waar de finale zal plaatsvinden op een lokale omloop.

Terneuzen is in principe voor drie jaar de startplaats. “Maar we hebben duidelijk afgesproken om eerst dit jaar te organiseren.” De Zeeuwse plaats betaalt vijfentwintigduizend euro voor het organiseren van de start.

Dit artikel delen:

12 Reacties

pjam4 10 november 2017 om 08:32

‘Alle grote renners’; dacht het niet; vooral een grote batterij top sprinters.

Komi 10 november 2017 om 08:47

Leuk! Ook interessant dat ze er een waaier wedstrijd van willen maken.

chavanelfan 10 november 2017 om 09:05

Het is weer een geldkwestie vrees ik. De startlocatie in Antwerpen is een van de mooiste van de hele wielerkalender. Alsof de parcoursbouwers geen parcours kunnen uittekenen dat via Nederland gaat vanuit Antwerpen.

snoep de hond 10 november 2017 om 11:09

@chavanelfan,
Je bent je ervan bewust dat de Scheldeprijs al enkele jaren niet meer in het centrum van Antwerpen is gestart? Sinds 2012 starten ze in Antwerpen bij het Museum aan de Stroom (MAS) en vorig jaar zijn ze ter ere van Boonen op de markt van Mol gestart.

Daarbij start sinds vorig jaar de RvV op de markt in Antwerpen, dus de startlocatie staat nog steeds op de wielerkalender.

En ik zover ik er zicht op heb gaat het er niet zozeer om dat de organisatie van de Scheldeprijs perse het parcours door Nederland wil laten gaan, maar vooral dat Terneuzen graag iets dergelijks wil organiseren en ze uiteindelijk in de Scheldeprijs een koers hebben gevonden die het interessant genoeg vindt om deze samenwerking aan te gaan.

chavanelfan 10 november 2017 om 11:42

@ snoep de hond
Natuurlijk weet ik dat, ik ben elk jaar aanwezig ik bedoel ook de locatie aan het MAS. Terneuzen heeft gewoon meer geld over voor de start dan Antwerpen, want die hebben toch al de Ronde. En flanders classics heeft voor het geld gekozen.

Emergo 10 november 2017 om 12:25

@Komi Dat met die “waaier wedstrijd” kan wel eens behoorlijk tegenvallen. Wanneer ze uit de tunnel komen en slaan af richting Goes dan hebben ze meestal de wind in de rug.

Mwielerfan 10 november 2017 om 14:08

@snoep als het alleen om de startplaats ging waren ze daarna natuurlijk niet de tunnel en nog 50+ km nl in gegaan

snoep de hond 10 november 2017 om 15:05

@chavanelfan,
OK, wist het niet zeker dus ik dacht ik vraag het even. Maar de keuze om naar voor de locatie aan het MAS was toch ook al een financiële keuze?

En natuurlijk speelt geld een rol, maar wil je als koers blijven bestaan dan is dat toch ook belangrijk. Daarbij is dit tevens een mooie gelegenheid om deze koers ietsje meer in de aandacht te brengen.

@Mwielerfan,
Ik gaf aan dat ik niet het vermoeden heb dat er vanuit de Scheldeprijs perse de behoefte was om Nederland in te gaan. Dat de Scheldeprijs en Terneuzen elkaar hebben gevonden geeft vanzelfsprekend aan dat de organisatie van de Scheldeprijs er blijkbaar wel voor openstond.

En als je dan toch start in Terneuzen is een route door de Westerscheldetunnel wel een interessante optie. Maar ik kan het mis hebben.

maurits1972 10 november 2017 om 15:56

@emrgo
Ze slaan niet direct af naar Goes. Maar ze gaan via Noord- Beveland. Dus ze zullen wel via Middelburg gaan. Vanaf Goes hebben ze grote kans op meewind. Overheersende windrichting is hier zuidwest. Dat betekent dat ze vanaf Kruiningen weer een stuk met zijwind krijgen. En Hoogerheide Antwerpen weer schuin in.
Maar ik denk dat de 50.000 euro die Zeeland er insteekt wel de doorslag heeft gegeven en niet de waaiers. Zo interessant zijn die ook niet bij een eendaagse koers. En je zit nog met 50 km plaatselijke ronde.

drikkes 10 november 2017 om 19:58

Jammer geen koers meer door de Kempen.

Lennimator 10 november 2017 om 21:29

Goede zet. Zeeuws-Vlaanderen hoort eigenlijk bij Vlaanderen… Aan de andere kant hoort Vlaanderen weer bij Nederland… Altijd weer die Fransen…

Headlines

Materiaalzone

Populair