Ten Dam hoopt op Limburgse versie van Strade Bianche

maandag 6 maart 2017 om 13:31
Ten Dam hoopt op Limburgse versie van Strade Bianche

Foto: Marcel Koch

Laurens ten Dam maakte afgelopen zaterdag voor het eerst kennis met Strade Bianche. De 36-jarige renner van Sunweb kijkt met een goed gevoel terug op zijn debuut in de Toscaanse eendagskoers. “Onwijs gaaf om te doen”, vertelt hij aan De Telegraaf.

Ten Dam – die zaterdag niet de finish haalde – hoopt dat de wedstrijd in Limburg navolging krijgt. “Koersen op onverharde wegen spreken in de hedendaagse wielrennen steeds meer aan”, stelt hij vast. “Zowel bij de renners als bij het publiek. Ik hoop dat er in Zuid-Limburg ook ooit gedacht wordt om een klassieker over de vele veldwegen te organiseren. Ik durf te wedden dat dit ook binnen no-time een aansprekende wedstrijd is. Het wielrennen moet soms veranderen en ik denk dat de Strade Bianche aangeeft dat dit soort koersen toekomst hebben.”

Dit artikel delen:

33 Reacties

Sephiroth 6 maart 2017 om 13:35

Je bedoelt de AGR aanpassen? want die mag eerst wel eens fatsoenlijk getuned worden. Voor de rest leuk dat er zoveel renners kicken op strade.

Romāns Vainšteins 6 maart 2017 om 13:38

“Het wielrennen moet soms veranderen en ik denk dat de Strade Bianche aangeeft dat dit soort koersen toekomst hebben.”

1001 % eens, opzouten met de stadscriterea en lang leve het onverharde

wielerman 6 maart 2017 om 13:44

Nou mooi voor de Hel van Mergelland om daar op in te springen!

Polleke 6 maart 2017 om 13:49

Ten Dam en zijn ‘volgelingen’ hebben nog nooit van cyclo-cross of mountain biking gehoord ? Wegwielrennen moet blijven wat het is…wielrennen op de weg…

Moess1e 6 maart 2017 om 13:49

edit redactie: bedankt, aangepast

vanSpringel 6 maart 2017 om 13:51

Hoofdsponsor wordt dan de Enci ?
Zie: http://www.enci.nl/nl

Orakel 6 maart 2017 om 13:53

Amstel Gold race 2.0
Prachtig jaargetijde. Korte explosieve heuvels. Loodzwaar.
Meer variatie en een bijna gegarandeerd spannende koers.
Goed plan en zeker waard om eens uit te proberen, voor de AGR dood bloedt.

@ Polleke "Wegwielrennen moet blijven wat het is…wielrennen op de weg…"

Oke… Jij bent dus ook geen voorstander/liefhebber van Strade Bianche? Of in iets mindere mate Parijs Roubaix (dat nota bene eindigt als een baanwedstrijd)? De sport heet 'cycling' en ik heb geen enkel probleem om wat flexibeler te denken in de ondergrond van een gedeelte van een 240 km wedstrijd.

Sebas 6 maart 2017 om 14:00

Een onverharde weg is ook een weg @ Polleke. Paar strookjes zou gaaf zijn!

HoofdIsVrij 6 maart 2017 om 14:02

Zie inderdaad liever dit ((of de slag om Norg) of Zuid-Limburg verbinden met de slag om Norg?, dat is maar een afstand van pakweg 320 kilometer), dan die Tacx wedstrijd die er aan komt.

Luca Quasi 6 maart 2017 om 14:13

Goed plan, dan noemen we hem de Boldrace!

ASF 6 maart 2017 om 14:14

Het mooie aan de Strade Bianche is toch juist het unieke er van? Waarom moet er dan zo nodig overal onverhard worden gereden

BenderBeach 6 maart 2017 om 14:31

Nu Strade ook qua status een topwedstrijd is, zou het slim zijn om als Nederland hierop in te spelen en een voorbereidingskoers op deze Italiaanse wedstrijd te koppelen aan het Belgische openingsweekend. Voordat het circus naar Italië trekt, nog even de benen opwarmen op de onverharde Limburgse wegen. Volta Limburg verplaatsen naar eind februari?

baswallet 6 maart 2017 om 14:33

Feit is dat koersen tegenwoordig minder selectief zijn omdat renners meer aan elkaar gewaagd zijn. Misschien deels omdat er minder gebruikt en sowieso omdat men in de breedte beter weet te trainen.

Waar in het verleden renners het verschil konden maken op bepaalde klimmen komt tegenwoordig het meerendeel van het peloton eenvoudig over dezelfde klimmen. Wat mij betreft vraagt het wielrennen dus om verandering zodat we weer koersen krijgen die al ver voor de finish volledig uit elkaar liggen (ook bij mooi weer). Dus ik kan dit soort initiatieven alleen maar aanmoedigen. :) AGR zou daar inderdaad prima geschikt voor zijn. Misschien dat we dan weer een koers krijgen waarin we niet met een groep van 50 renners de laatste kilometers ingaan.

Mathieu Moller 6 maart 2017 om 14:35

@ASF
Qua onverharde wegen is de Strade niet helemaal uniek, alleen zijn vergelijkbare koersen (Slag om Norg, Schaal Sels) van een veel lager niveau. Grootste verschil met Strade is echter dat daar ook nog veel heuvels in zitten.

Brummel 6 maart 2017 om 15:14

super idee, LTD

ekwant_1978 6 maart 2017 om 15:22

@ Pollekke… Wil je de Strada Bianchi niet vergelijken met mountainbike of veldrijden. Totaal wat anders.

TykkeThor 6 maart 2017 om 16:35

Het wordt wel dringen met de zandhapkoersen. Tro Bro Leon, Slag om Norg, Dwars door het Hageland en natuurlijk de Strade en Roubaix. Is er in Limburg ook een beetje onverhard genot te vinden?

Koel 6 maart 2017 om 16:38

Prima idee, hopelijk komt het er van!

Lopopodium 6 maart 2017 om 16:43

Waarom in Limburg? In de omgeving van Zutphen en Winterswijk heb je ook veel onverharde wegen. Je moet alleen in Nederland bij dat soort wegen niet de pech hebben dat het net geregend heeft. Dan is het wel èrg veldrijden.

Of je gaat over de Neerveltweg bij Cuijck / Middelaar. De meest vreselijke weg waar ik ooit overheen heb gefietst… Misschien zijn er nog wel meer van dat soort stroken in die buurt te vinden. Lekke banden zijn bijna gegarandeerd. En je kan er ook nog prima klimmen in de omgeving.

Har77 6 maart 2017 om 17:16

In Limburg is al zoiets: de Bart Brentjens Challenge. Overgrote deel daarvan gaat gewoon over prima begaanbare onverharde landwegen en heeft zeer weinig met mtben van doen. Lus daar wat leuke asfaltheuvels tussendoor en je bent er. Enige probleem: de meidoorns (in 2015 4x lek ondanks tubeless 29er banden), dus met racebandjes wordt dat een drama.

Verder vind ik persoonlijk de Tro Bro Leon de leukste van dit soort, met name omdat de ideale bike hiervoor niet bestaat. Je rijdt er tussen racefietsen, crossers, 29ers en gravelbikes.

Tinkerbell 6 maart 2017 om 17:31

Dan zie ik liever de Slag om Norg groter worden dan meteen weer een nieuwe koers creeëren..

nederbelg 6 maart 2017 om 18:30

@wielerman
Dwars dóór de Mergelgrotten! Aankomst laatste renner voorzien in 2028…

limburgia 6 maart 2017 om 18:48

Maar dan zonder volgwagens en de tubes om de schouders gevouwen.

Polleke 6 maart 2017 om 19:13

Niks tegen Strade etc… maar het is ok zo… het aller ergste is de sensatie zoekerij in bv een Tour of dit jaar Gent Wevelgem….de off road koersen die er nu zijn behouden hun karakter maar alle andere koersen ook…

alsjewint 6 maart 2017 om 19:25

Maak die onverharde koers in Limburg anders een extra onderdeel van die nieuwe driedaagse in Limburg. Kan Lau koersdirecteur worden als hij stopt met koersen.

Overigens volledig oneens met @Romans als het gaat over opzouten van stadskoersen. Ik neem aan dat hij Quebec en Montreal bedoeld. In mijn ogen zijn dat juist prachtige koersen die ik niet graag zou zien verdwijnen. Vaak wisselende kansen waar het tot het einde spannend blijft.

Headlines

Materiaalzone

Populair