Teleurstelling groot bij Vital Concept-B&B Hotels na mislopen Tour-wildcard

vrijdag 22 maart 2019 om 15:43
Teleurstelling groot bij Vital Concept-B&B Hotels na mislopen Tour-wildcard

foto: Cor Vos

Vital Concept-B&B Hotels heeft teleurgesteld gereageerd nadat de ploeg niet werd uitgenodigd voor de komende Tour de France. Ook vorig jaar viel de ploeg al buiten de boot. Bij Vital Concept-B&B Hotels zijn Bryan Coquard en Pierre Rolland de belangrijkste uithangborden.

Eerder vandaag werd bekend dat de laatste twee wildcards zijn uitgedeeld aan Direct Energie en Arkéa-Samsic, nadat eerder Cofidis en Wanty-Gobert al een uitnodiging kregen. Slecht nieuws dus voor de ploeg van teammanager Jérôme Pineau, die eerder het eventuele mislopen van een wildcard al een grote schok noemde en pleitte voor een extra wildcard. De Franse oud-renner was dan ook verbolgen toen hij hoorde dat zijn ploeg opnieuw naast een startticket greep.

“Deze aankondiging is een klap in het gezicht voor de volledige ploeg, voor staf, renners en supporters. Onze medewerkers en partners begrijpen niet dat we buiten het grootste evenement van de wielerkalender worden gehouden”, reageerde Pineau. “Na ons eerste seizoen en sinds begin dit jaar waren we ervan overtuigd dat we de Tour de France zouden rijden en er de koers konden kleuren.”

‘Het bleek niet voldoende’
Pineau: “Vorige winter hebben we opmerkingen van de ASO ter harte genomen en een allround team samengesteld, waarin de nadruk ligt op klimmers, aanvallers en ervaren renners. Toch bleek het niet voldoende. Het is moeilijk te accepteren, maar het is aan ons om te laten zien dat de organisatie niet de juiste keuze heeft gemaakt. We streven ernaar te laten zien dat we erbij horen door goede resultaten te behalen en punten te scoren, die belangrijk zijn in de komende jaren.”

Hoewel dit een flinke tik is voor Vital Concept-B&B Hotels, houden de leden en partners vertrouwen in de ploeg meldt Pineau. “We hebben ambities voor de lange termijn en het team heeft toekomst, met en zonder deelname aan de Tour de France 2019. Er ligt een uitdaging en onze partners, ook al zijn ze net zo teleurgesteld als ik ben vandaag, accepteren de beslissing en weten dat er meer inspanning nodig is. Ons harde werk wordt uiteindelijk beloond.”

Dit artikel delen:

25 Reacties

klassementsrenner 22 maart 2019 om 15:59

Eigenlijk snap ik die wild-card uitdeling van deze Tour ook niet echt (net als vorig jaar trouwens). Cofidis is natuurlijk logisch zo’n grote world tour waardige ploeg. Zou vreemd zijn als die niet gaan. Maar waarom Wanty en Direct Energie? Blijkbaar om Martin en Calmejane, Ik heb niks tegen Terpstra trouwens en ik gun hem een tourrit alleen denk ik als ik deze namen(vital) zie dat zij voor meer spektakel kunnen zorgen. Waarom alweer Wanty? vanderschuren is vast een hele aardige man, maar zo bijzonder is die ploeg nou ook weer niet om die steeds naar de Tour te doen.

guyremgabdel 22 maart 2019 om 19:20

Wanty is de winnaar van het ProContinentaal klassement. Lijkt me meer dan logisch. Zal trouwens verplicht worden door de UCI vanaf 2020 om de winnaar van dit klassement een wildcard te geven.

ChefSpijker 22 maart 2019 om 21:02

In Parijs-Nice heeft Vital nou ook niet echt z’n kans gegrepen. Zaten zelfs niet mee in de vroege ontsnappingen. Juist dan moet je je kans met beide handen aangrijpen en je dagelijks laten zien. Dus of ze daadwerkelijk voor meer spektakel zouden zorgen? Ik vraag ’t me af…

Viktrodriguez 22 maart 2019 om 16:01

DE heeft o.a. de oud-winnaar van twee monumenten en Arkea 13 ritzeges in de Tour en de winnaar van de bolletjestrui. Wat kan Vital daar überhaupt tegenover zetten?

Random wielerliefhebber. 22 maart 2019 om 16:18

Barguil is hopeloos tegenwoordig en greipel gaat echt geen touretappe meer winnen.

Geef mij Coquard, Reza, Gautier, Vichot en Rolland maar. Die kunnen tenminste in de breedte een goed team opstellen

Viktrodriguez 22 maart 2019 om 16:38

Barguil hopeloos noemen en dan kom je met Rolland aanzetten…

Random wielerliefhebber. 22 maart 2019 om 17:40

Coquard
Rolland
Gautier
Vichot
Reza
Manzin
Le Bon
Turgis

Sterke worldtour waardige ploeg met 2 klimmers, een goede sprinttrein en een tijdrijder.

Greipel
Barguil
Moinard
Gesbert
Bouet
Delaplace
Feillu
Wagner

Deze ploeg moet ik echt bij elkaar schrapen omdat Arkea Samic in de breedte echt bagger is.

Je hebt dus 1 sprinter en een klimmer die mogelijk beter zijn als Rolland en Coquard maar als je naar de mannen daarachter kijkt word het snel duidelijk wie de betere ploeg heeft. Arkea heeft mannen als Moinard, Wagner en Feillu die waren worldtour waardig maar zitten nu echt aan het einde van hun carriere. Gesbert is een leuke renner maar verder ben ik snel uitgekeken.

assen 22 maart 2019 om 16:18

Tsja, je moet een keuze maken. Zowel de keuze als de teleurstelling vind ik goed te begrijpen. Als je gaat voor kleinere teams dan kun je meer teams uitnodigen. Ik ben voor!

Drossard Kudus 22 maart 2019 om 16:41

Lijkt me een lastige keuze te zijn geweest. Ik had zelf Arkea en Vital als de ploegen die om de laatste wildcard moesten strijden. Dat er dan voor een renner die vele etappes heeft gewonnen en de smaakmaker van twee jaar geleden wordt gekozen snap ik wel. Griepel voor de zege zie ik echter niet meer gebeuren. Daardoor komt de druk wel volledig op Baguil te liggen om de wildcard te rechtvaardigen pwant Vital kan een sterkere of gelijkwaardige renner opstellen voor iedere renner van Arkea na Greipel en Barguil.

Scott Sunderland 22 maart 2019 om 17:04

Begrijpelijke keuze.

Barguil zou ik ook verkiezen boven Rolland. Greipel of Coquard…niet echt een voorkeur wat mij betreft.

Jungle Man 22 maart 2019 om 17:15

Als alle teams een mannetje minder zouden mogen opstellen, dan zou er plaats geweest zijn voor een (paar) extra ploeg(en) als vital concept, en dan zou de suprematie van SKY ook moeilijker worden.

Viktrodriguez 22 maart 2019 om 17:19

Bij kleinere teams meer ploegen gaan uitnodigen gaat juist in tegen het principe van waarom er kleinere teams zijn…

Romāns Vainšteins 22 maart 2019 om 20:15

Hij bedoelt waarschijnlijk iedereen 7 ipv 8. Kun je 2 extra teams uitnodigen en speel je nog renners weg.

Romāns Vainšteins 22 maart 2019 om 19:29

Ik had het zelf een wat logischer keuze gevonden als Vital ditmaal de gelukkige zou zijn.

achtpuntzes 22 maart 2019 om 20:25

Volgens Wielerflits heeft deze ploeg maar een renner, dus dan houdt het automatisch op lijkt me :p

https://www.wielerflits.nl/wielerploegen/vital-concept-bb-hotels-2019/

thorsen 22 maart 2019 om 21:01

Arkea en Vital komen uberhaupt alleen in aanmerking omdat ze Frans zijn (en echt niet om hun kwaliteit). Voor mij verder een 50/50. Maar dan kan ik leven met een keuze voor Barguil/Greipel.

Overigens wel heel zuur voor Coquard, die op deze manier nooit aan de Tour de France toekomt.

ChefSpijker 22 maart 2019 om 22:33

Coquard is nog jong en als ie weer gaat presteren op z’n niveau van een aantal jaar geleden gaat de ASO hem vanzelf wel uitnodigen of een betere ploeg hem oppikken. Maar ook hij laat toch niet meer dat talent zien van toentertijd waarbij hij zelfs als outsider werd gezien voor de Amstel Gold Race en bijna een massasprint in de Tour van een top-Kittel won.

Polleke 22 maart 2019 om 22:24

Hun reactie is dan wel weer goed…teleurgesteld, jazeker maar kopje niet laten hangen en doorgaan….

IlPirata 22 maart 2019 om 22:59

Wanty is zwakker dan VITAL CONCEPT-B&B HOTELS in mijn beleving . Maar aan de andere kant ook wel weer ens goed dat het niet enkel Franse wildcards zijn.

Gebruikersnaam 22 maart 2019 om 23:40

Voor alles wat Vital Concept heeft, heeft Wanty wel iemand gelijkaardig of beter. Coquard was ooit veel beter dan Pasqualon, maar komt op dit moment niet meer in diens buurt. Ze hebben ook nog Manzin als reservesprinter en die doet het eigenlijk zelfs beter dan Coquard, maar Wanty heeft met Dupont alsnog een net iets betere 2e sprinter op dit moment. Verder hebben ze nog Rolland bij Vital Concept, maar die is dan weer minder dan G. Martin. Xandro Meurisse moet ook niet onderdoen voor Vichot. Enz…

Het zijn vooral de renners van Vital Concept die teleurstellen en ook weinig tot geen indicatie geven dat daar veel aan gaat veranderen.

Mwielerfan 23 maart 2019 om 00:26

Vichot heeft echt wel meer gepresteerd dan meurisse en Rolland is als hij weer eens tegenvalt nog steeds even goed als g martin

kielabokki 23 maart 2019 om 02:14

Wanty zit in Binche toch? En daar komen ze deze Tour.

kleomantre 23 maart 2019 om 11:31

Wat een gekke wereld eigenlijk.

Barguil presteert na een grote blessure ineens supergoed en moet dan toch de ploeg verlaten. Vervolgens is zijn naam goed genoeg om uitnodigingen te krijgen. Er zijn verzachtende omstandigheden waarom de prestatie uitblijft, maar die kwetsuren zijn niet zwaarder dan in zn topjaar.

Met zo’n prestatiecurve en dat Sunweb afscheid van ‘m heeft genomen denk ik dat ze daar vooral onraad roken. Vooralsnog gelijk gekregen om die te lozen.

Verweggistan 23 maart 2019 om 11:37

Volgens mij wilde Barguil absolute kopman zijn en bij Sunweb zou hij moeten knechten voor Dumoulin. Bovendien betalen Franse PCT’s hun kopmannen erg goed.

SCIC 24 maart 2019 om 17:19

Het zat er in dat Vital zou afvallen. Als ze dit in de toekomst willen voorkomen, dan moeten ze met renners van naam uit het WT circuit komen.