Tegenstanders kondigen protesten in Yorkshire aan tegen Ineos

zondag 24 maart 2019 om 19:39

Team Sky-manager Dave Brailsford - foto: Cor Vos (archief)

Er zijn protesten aangekondigd tegen de komst van Ineos in het wielrennen. Het chemiebedrijf neemt vanaf mei de hoofdsponsoring over bij Team Sky. De organisatie Free Frack United wil zich tijdens de Tour de Yorkshire uiten tegen de werkwijze van Ineos, ook wel fracking genoemd.


Op 2 mei zal Team Ineos geïntroduceerd worden in de Tour de Yorkshire. Momenteel heeft miljardenbedrijf Ineos een licentie om fracking te gebruiken om schaliegas te verzamelen op meerdere plekken in de regio van Yorkshire. Bij fracking wordt schaliegas vrijgemaakt door kleine scheurtjes te creëeren in gesteente. Door middel van water, zand en chemicaliën te pompen komt het gas vrij.

Free Frack United is hier fel op tegen. “Geen twijfel dat er protesten komen”, vertelt Steve Mason van die organisatie tegen BBC. “De hypocrisie is verbluffend en het groenwassen (groener voordoen dan het bedrijf daadwerkelijk is, red.) van hun imago is schandalig.” Ook voor het WK wielrennen eind dit jaar in Yorkshire zijn protesten aangekondigd.

Plastic
Daarnaast zijn bij de aankondiging van Ineos als nieuwe hoofdsponsor van de wielerploeg van Dave Brailsford vragen gesteld over plastic. Ineos is een van de grootste producenten van plastic in Europa, terwijl Team Sky afgelopen Tour de France zich met Sky nog hard maakte voor een plastic-vrije wereld in 2020. “Willen renners als Geraint Thomas en Chris Froome echt geassocieerd worden met een planeetvernietigend bedrijf zoals Ineos?”, vragen milieuactivisten van Friends of the Earth zich af.

Dit artikel delen:

81 Reacties

Romāns Vainšteins 24 maart 2019 om 19:49

Het ene jaar rondrijden met red-orkatenues om het jaar daarna de moordernaars van diezelfde orka’s op het shirt te hebben past natuurlijk wel goed bij die Brailsford. Die knopen ze geheid nog eens op.

Piet Lut 24 maart 2019 om 19:55

De moordenaars van die orka's zijn we nog steeds zelf. Wij zijn namelijk gebruikers die het rond slingeren (kijk gewoon eens rond een willekeurige McDonalds)

Het gebruik van plastic, wat we allemaal doen, is niet het probleem. De manier hoe de consument er ermee omgaat na het gebruik echter wel.

Jij rijdt dus op een alu of stalen fiets? Carbon is nl ook plastic, hè

Mwielerfan 24 maart 2019 om 20:22

De weigering om eea collectief beter te regelen lijkt me het grootste probleem. Juist degene die alleen maar naar individuen wijzen, leiden af van de echte oplossingen

Fast Freddy 24 maart 2019 om 22:13

@RV dit soort gladde glippers komt er altijd mee weg. Tenzij de glipper uit Nederland komt, daar zijn ze nogal rooms.

Romāns Vainšteins 24 maart 2019 om 22:40

Het ging mij meer op de grappige overeenkomst met hard bleren tegen doping en dan alles verzwijgen en met 100 advocaten dichtimmeren en hard huilen dat de orca's gered moeten worden om daarop met mr Plastic in zee te gaan (haha)

Het is zo'n onwaarschijnlijke hypocriet die Brailsford dat er bij 'hypocriet' in de dikke van Dale eigenlijk een dikke glimmende foto van zijn hypocriete kale knikker moet staan.

Dat mijn milieurespect tiptop in orde is op een manier waar er velen nog van kunnen leren staat daar volledig los van.

sooike 24 maart 2019 om 23:07

Iets minder jezelf centraal stellen aan het slot van je warrige betoog zou je niet misstaan !

Stenalic 24 maart 2019 om 23:59

Valt mij op dat zoveel lui niet snappen waar RV op doelt. Pijnlijk wel… zo simpel om in te zien dat er nog andere dingen zouden moeten meewegen (en überhaupt een grote rol spelen) in de sport dan louter winst. Uitstekende acties.

rahimns 25 maart 2019 om 23:04

Vind niet zoveel warrig aan het verhaal van RV, begrijp prima wat die bedoelt en hij heeft zeker een punt.

pedro 25 maart 2019 om 23:35

Ik vind ook niks warrigs aan RV’s verhaal. Sterker nog het is idd heel duidelijk hoe hypocriet /tegenstrijdig Brailsford hier handelt.

Hangelos 24 maart 2019 om 19:50

Wie betaald, die bepaald..

Scott Sunderland 24 maart 2019 om 21:29

Ah dat is niet meer zo dan ??

limburgia 25 maart 2019 om 10:30

@ Piet Lut : Groot gelijk .

pirazzi 24 maart 2019 om 20:11

Wie betaalt bepaalt ook.

Polleke 24 maart 2019 om 20:11

De milieuhysterie nu neergedaald in het wielerpeloton….dat van die vissen op hun rug was uiteraard ook tenenkrommend maar hun nieuwe sponsor maakt de spullen die wij met z’n allen zo graag kopen, net zo met Deceuninck ramen uit plastic of diesel van Total onderweg in Frankrijk….WIJ sponsoren eigenlijk die ploegen zolang we hun producten gebruiken, beetje minder hypocriet zou geen kwaad kunnen…

KnightBiker 24 maart 2019 om 20:21

+1 – De verandering moet bij ons eigen consumenten gedrag beginnen, als dat gebeurd moeten De bedrijven Ook mee: Ik wil bijvoorbeeld dat mijn supermarkt mijn plastic mee terug neemt en her gebruikt. De super dit dit regelt krijgt mij als klant.
Alleen Maar klagen is als een stem op d FVD.
Wellicht dat de wielerploeg Ook een cultuur omslag teweeg kan brengen binnen Ineos. Fraai is anders, maar er zijn ook kansen om De plastic industrie te dwingen te recyclen, en dit team kan een aanspreek punt zijn.

Kwibus 24 maart 2019 om 20:57

Als je gaat wachten tot alle individuen uit zichzelf de wereld gaan verbeteren kan je de wereld net zo goed opblazen.

reusjen 24 maart 2019 om 23:18

@Knightbiker
Je verwacht van een supermarkt dat zij plastic gaan recyclen? Dat lijkt me niet echt een realistisch verlangen. Je kunt natuurlijk met je plastic bakje naar de slagerij gaan en vragen of ze het vlees daar in willen doen. Dat moet geen probleem zijn en is zelfs nog schoner.

Sebas 25 maart 2019 om 06:38

Kip of het ei verhaal .. Is het de consument of de producent? Tuurlijk mogen wij als consumenten bewuster gaan consumeren, maar uiteindelijk draaien wij toch voor alle financiën op. Pak ze nou maar aan, die producenten en hypocriete ploegdirecteuren.

Merlinappa 25 maart 2019 om 07:57

@Reusjen

https://www.iflscience.com/environment/its-official-theres-only-a-1inamillion-chance-climate-change-is-not-caused-by-humans/

Daarnaast; het CO2 gehalte is in de afgelopen 100 jaar enorm hard gestegen. Zo hard is het nog nooit gestegen in de geschiedenis van de Wereld. De absolute hoogte van de hoeveelheid CO2 is niet het probleem, maar de extreem snelle steiging. Die gelijk valt met de enorme hoeveelheden die wij zijn gaan uitstoten. 1+1=2.

reusjen 25 maart 2019 om 09:32

@Merlinpappa
Ik ben vol goede hoop begonnen met lezen, maar ook dit zogenaamde wetenschappelijke artikel gebruikt onzin percentages. Bijv. de 97% consensus die allang onwaar verklaard is.
Ik heb ook eens gelezen dat de hoeveelheid co2 toeneemt op het moment dat het warmer wordt, dit zou ook een verklaring kunnen zijn van de stijgende co2 in de lucht.

Poeksel 25 maart 2019 om 12:39

“Door Baudet onwaar verklaard is” bedoel je…

LucasR 25 maart 2019 om 13:42

@reusjen: Ik wilde net zeggen: “onwaar verklaard” – waar haal je die wijsheid vandaan dan? Ja, wellicht gaat het zelfs om 99%, dat zou kunnen. Maar lees ik hier nou tussen de regels door dat je klimaatverandering aan het ontkennen bent? Sterke argumenten hoor!

reusjen 25 maart 2019 om 16:41

@Poeksel & LucasR
https://www.dagelijksestandaard.nl/2013/09/klimaat-het-sprookje-van-de-97-consensus/

@LucasR
Wat jij doet is iets wat je in de kamer ook heel veel ziet. Er is geen kennis van zaken of geen goed tegenargument, dus wordt de spreker een conclusie in de mind gelegd die hij/zij nooit gezegd heeft.

Merlinappa 25 maart 2019 om 17:01

@Reusje

Je kan gewoon berekenen hoeveel CO2 wij hebben uitgestoten, met hoeveel het CO2 gehalte is toegenomen en ook hoeveel CO2 er door groen wordt omgezet. Dit hebben wetenschappers vanzelfsprekend ook gedaan. Eindstand; die extra co2 komt van onze uitstoot. Daarnaast is ook al lang bewezen dat CO2 warmte vast houdt, en co2 dus extra warmte veroorzaakt en niet omgekeerd.

reusjen 25 maart 2019 om 17:15

@Merlinpappa
Heb je daar goede bronnen van?
Zoals ik al zei heb ik er zelf inhoudelijk geen verstand van. Als het zo simpel zou zijn als jij nu stelt, waarom is er dan überhaupt discussie over onder wetenschappers?

Edit: check de bijdragen van Ap Cloosterman eens, best interessant.

Merlinappa 25 maart 2019 om 18:39

@Reusie

Ah, iemand die in de chemische industrie werkzaam is geweest, en al helemaal geen klimaatwetenschapper is, laat staan een studie heeft afgerond in die richting. Sorry, maar ik vertrouw mensen die hier jarenlang voor hebben gestudeerd meer. Heb jij een artikel/onderzoek/oid voor mij van een klimaatwetenschapper die zegt dat de mensen geen invloed hebben? Die heb ik nog niet gevonden namelijk.
En een artikel uit 2013 aanhalen met die 97% is natuurlijk nogal verouderd. Op het moment is er wel degelijk consensus onder klimaatwetenschappers.

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/02/18/nrc-checkt-tweederde-van-de-klimaatwetenschappers-heeft-geen-standpunt-over-schadelijkheid-van-co2-a3654398

https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/11/4/048002 (Hier staat ook een leuk grafiekje in; hoe meer verstand van het onderwerp klimaat, hoe hoger de consensus.)

reusjen 25 maart 2019 om 19:08

Bedankt, ik vind het artikel zelf niet heel sterk, gebrekkige uitleg hoe tot bevindingen is gekomen. Het verhaal van de Nederlandse onderzoeker ga ik zeker checken.
Het ging mij erom dat de 97% consensus uit het onderzoek van Cook niet klopt door een foutieve selectie van rapporten, naar de datum had ik eerlijk gezegd niet gekeken.

Cloosterman heeft wel degelijk studie gedaan naar klimaatverandering.

Ik ga kijken of ik het terug kan vinden, overigens beweer ik nergens dat de mens geen invloed heeft. Wat mij triggert is de gebrekkige argumentatie van bepalende voorstanders van het klimaatakkoord. Inhoudelijk heb ik geen enkel oordeel gegeven.

Merlinappa 25 maart 2019 om 21:13

De beargumentatie over waarom dat 97% onderzoek niet klopt is ook erg zwak overigens.

https://klimaatverandering.wordpress.com/2019/02/15/opwarming-aarde-komt-door-de-mens-klimaatwetenschap-consensus-97/

https://klimaatverandering.wordpress.com/2015/10/05/een-parallel-wetenschappelijk-universum-onder-de-loep-en-door-de-mand/

En een opleiding hebben genoten in richting van klimaatwetenschappen, of een onderzoek ernaar hebben gedaan (terwijl je geen opleiding hebt gehad) is natuurlijk een levensgroot verschil. Iedereen kan ergens een studie naar doen. Maar als je geen studie hebt gevolgd in dat vakgebied is de kans groot dat het kant nog wal raakt.

Explorer 24 maart 2019 om 20:20

Ze hebben het niet over de ramen van deceuninck, of over de carbon frames. Ze hebben het over het bedrijf wat een wielerteam heeft wat in yorkshire komt rijden. Het yorkshire waar dat bedrijf dus boort en op een manier wat niet klopt.
Dus aangeven dat ze het er niet mee eens zijn mag, elke mening telt is mij verteld.
Hypocriet? Mwah, Tja het bedrijf maakt ook gebruik van het wielerteam om nasms bekendheid dan kun je daardoor ook een tegenreactie verwachten.

sooike 24 maart 2019 om 23:11

De Ceuninck – plastic verkopers
Quik Step – parketvloeren van kostbaar hout
Sky – energieverslindende producten
Jumbo – te dure cashewnoten
Visma – ICT oplichters
Energie Direct – energie oplichters
Roompot – te vieze vakantiehuisjes

En zo is het altijd wat !

john 25 maart 2019 om 09:56

Sooike je vergeet de dure tickets van Sunwed en corendon

FDJ 24 maart 2019 om 20:25

Nou dat wordt natuurlijk ook weer een vliegticketje boeken voor onze twee klimaatkleuters Jesser Klaver en Rob (Easy) Jetten.

Ik word zo vreselijk moe van die klimaatgekte die volledig aan het doorslaan is.

Fast Freddy 24 maart 2019 om 22:15

Heb je er al een plofkip minder om kunnen eten? Vast niet.

Vincent Lacressonniere 24 maart 2019 om 22:59

Ik word vreselijk moe van types die politici wegzetten als "kleuters" terwijl zij de wetenschap aan hun zijde hebben.

Mwielerfan 24 maart 2019 om 23:06

Mooi gezegd Vincent

reusjen 24 maart 2019 om 23:07

@Vincent
Als het zo simpel was zouden de heren wel panklare argumenten klaar hebben in het klimaatdebat. Ik heb inhoudelijk niet echt een mening in dit debat omdat ik er geen verstand van heb, maar het baart me wel zorgen dat de heren iemand, die volgens hen te stom en blind is om te zien dat we het klimaat kapot maken, niet met enige steekhoudende argumentatie onder tafel kunnen praten.

Overigens word ik moe van mensen die, ik word, met dt schrijven.

Poeksel 25 maart 2019 om 00:09

Ik vind het feit dat 195 landen (inclusief Nederland) overeengekomen zijn zijn dat de co2-uitstoot flink verminderd moet worden wel een steekhoudend argument, eigenlijk.

reusjen 25 maart 2019 om 00:25

@Poeksel
Het feit dat ze dit hebben afgesproken is een steekhoudend argument om te verklaren dat we het kapot maken?
Er zijn ook wetenschappers die iets anders beweren. Bovendien schermen de voorstanders regelmatig met valse percentages en kunnen ze niet aantonen dat het effect van de maatregelen significant zal zijn. Als je het zo bekijkt is het vooral een grote gok.

Sebas 25 maart 2019 om 06:48

@ reusjen, FDJ

Volgens mij is de klimaat “hysterie” uitmuntend beargumenteerd, maar sommige mensen WILLEN het niet zien. De oplossing is een stuk lastiger, dat geloof ik direct, maar haal die kop eens uit het zand en denk aan ALLE mensen (nu en in de toekomst).

Juist het wielrennen kan een prachtige rol hierin spelen: exposure op shirts, relevante plekken aandoen, fietsen als schoon vervoersalternatief promoten.

FDJ 25 maart 2019 om 07:20

@sebas onlangs was de neef van Wout Poels op tv. Hij heeft een uitstekende, kritische documentaire gemaakt waarin ook experts en wetenschappers de klimaatgekte ontkrachten. Helaas heeft de publieke omroep geweigerd de docu uit te zenden maar het bekijken ervan is het absoluut.

Net als dat onderzoek waar de twee klimaatkleuters mee schermen. Las pas ergens hoe die tot stand is gekomen. Waren meerdere mensen voor gevraagd, maar ruim de helft weigerde al mee te merken en bijna alleen tegenstanders wel.

Het is een veel te groot vraagteken om zo ontzettend veel geld voor uit te geven.

Vincent Lacressonniere 25 maart 2019 om 08:04

Ik word niet moe van mensen die ik wordt met dt schrijven, maar uiterst knullig is het wel. Heb het aangepast en schaam mij een beetje.

Sebas 25 maart 2019 om 08:13

Toffe reactie. Valt die docu voor ons wel in te zien?

Poeksel 25 maart 2019 om 08:27

Reusjen, lees je even in. Klimaat kan niet kapot. Het kan wel veranderen (o.a. door co2-uitstoot) en dat kan ertoe leiden dat dingen kapot gaan.

195 landen zijn het hierover eens. Hebben die er baat bij dit te verklaren als het niet zou kloppen? Nee, het zou veel makkelijker zijn het te negeren. Doet Nederland mee? Ja. Is het asociaal om alsnog niet mee te doen en de rest van de wereld het maar op te laten lossen? Ja.

Het zijn overigens vooral mensen als Baudet die met verzonnen getallen komen.

reusjen 25 maart 2019 om 09:44

@Poeksel
Ik weet dat het klimaat an sich niet kapot kan, ik doelde op de wereld. Nogmaals, ik heb zelf inhoudelijk niet genoeg kennis van klimatologische verandering om er een zinnig antwoord over te formuleren. Maar als het waar is dat Baudet verdraaide cijfers presenteert, en de voorstanders doen dit niet, waarom praten ze hem dan niet met het grootste gemak onder tafel. Ik mag toch hopen dat een dergelijke kostbare en ingrijpende onderneming als het klimaatakkoord een waterdichte onderbouwing heeft, waarom vliegen die argumenten niet over tafel?

Poeksel 25 maart 2019 om 10:17

FeitenVrije Discussies zijn vervelend, dat is misschien de reden. Ik ben wel benieuwd wat volgens de FvD het belang is van al die landen om CO2-reductie te willen. Ik kan namelijk maar één belang verzinnen: dat het alternatief (geen CO2-reductie) nog veel kostbaarder is, in geld en in mensenlevens.

reusjen 25 maart 2019 om 10:45

Je bedoelt dat Baudet geen feiten noemt en de anderen daarom geen zin hebben om inhoudelijk te reageren? Volgens mij noemt hij wel degelijk “feiten”, of ze kloppen is een tweede, maar dat is dan aan hen om dit te ontkrachten. Ze hebben op deze manier een heleboel stemmen verloren, dus het lijkt me zinvol het te ontkrachten.
De vraag waarom de andere landen het doen is een nuttige, en ook deze vraag hadden de heren dus moeten stellen.

rob 25 maart 2019 om 11:33

De politiek met het handhaven van het eeuwenoude politiek economisch model is zeer triest. Het draait enkel om het uitmelken van de bevolking en iets doen aan het milieu doen ze niet. Bijvoorbeeld alle grote oceaanschepen vervuilen samen pakweg 100 keer meer dan alle auto’s op de wereld bij elkaar.
Maar enkel de gewone man wijsmaken dat ze green label producten moeten kopen en elektrische auto’s enz. Geldklopperij noemen ze dat want daar draait het bij de politiek om. De grote zaken daar doet men niks aan.

Poeksel 25 maart 2019 om 12:43

Reusjen, het werkt helaas vaak zo dat als je als populist een alternatief feit bedenkt en het echte feit als links (of van een andere vijand) wegzet, de achterban je gelooft of in ieder geval het wel goed vindt. Het is vrij lastig daar iets tegen te doen, al begrijp ik ook niet waarom ze het niet op zijn minst geprobeerd hebben.

Merlinappa 25 maart 2019 om 17:03

Reusjen,

Voor iemand die “niet genoeg kennis van klimatologische verandering heeft om er een zinnig antwoord over te formuleren” doe je toch een hele hoop aannames over het klimaat die je nergens op baseert.

Hollow Knight 24 maart 2019 om 20:52

Renners als Geraint Thomas & Froome zijn kwaadaardig dus dit lijkt mij de perfecte sponsor voor hun. Misschien kan Froome alle betogers aan zijn slang voeren.

koos verrek 24 maart 2019 om 21:16

Wil je ethisch correct zijn kijk je dezer dage beter geen fietse meer..
Wat heb dit in hemelsnaam met fietse te maken dit bericht

reusjen 24 maart 2019 om 23:03

Nou misschien dat er protesten komen bij een wielerwedstrijd!?

koos verrek 24 maart 2019 om 23:10

Sponsor promoot net zo het fietse, wat ecologisch ok is dacht ik. Win win situatie

Scott Sunderland 24 maart 2019 om 21:32

Even een poll houden of Froome en Thomas nu hun contract bij Brailsford gaan inleveren of niet… Ik denk het wel. Of misschien toch niet. Of absoluut niet…

VerstandOpNul 24 maart 2019 om 21:55

God ja die orca’s op hun rug..
Enige manier om geloofwaardig te blijven is om dat met de nieuwe sponsor gewoon te behouden..

SolitaryShell 24 maart 2019 om 23:53

Ha ha, alsof Sky ooit geloofwaardig zou kunnen worden.

leegloper 24 maart 2019 om 23:06

Dat dacht ik ook net. Brailsford heeft vast zo een bord voor zijn kop dat hij die orka's er gewoon weer op zet.

velovibes 25 maart 2019 om 05:31

@FDJ vind je nu echt dat de klimaatgekte aan het doorslaan is? Dan moet je maar eens een tijdje hier in Australie komen wonen. Wij voelen het effect van klimaatverandering praktisch elk jaar. Bijna elke zomer halen we tegenwoordig een new “all-time” record qua gemiddelde temperatuur, overdag is het vaak niet meer te harden. En dan nog volhouden dat de minimale maatregelen die voorgesteld worden een grote gok zijn. Nee, je moet het juist omdraaien: niets doen en afwachten betekent pas echt een grote gok nemen – grote gedeelten van deze aardbol zouden wel eens onbewoonbaar kunnen worden binnen afzienbare tijd.

aardappeljager 25 maart 2019 om 07:00

Dat is zeker waar.

De vraag is hoeveel invloed de mensheid heeft op die verandering.

Het risico van niets doen terwijl het wel had gemoeten -> humanitaire ramp
Vs het risico van wel iets doen (terwijl het niet nodig was) -> economische crisis
Geef mij dan maar de economische crisis. Dus maatregelen nemen

reusjen 25 maart 2019 om 09:46

Ik zou zeggen onderzoek doen.

NDI22 25 maart 2019 om 15:05

Er gaat niks veranderen, ook al doet het kleine gedeelte milieubewuste landen wel genoeg. De komende decennia komen er nog een paar miljard mensen bij, vooral in gebieden waar mileu amper op de agenda staat. Die gaan allemaal consumeren. Hoor je vrijwel niemand over.

pirazzi 25 maart 2019 om 07:49
Quote:
De verandering moet bij ons eigen consumenten gedrag beginnen, als dat gebeurd moeten De bedrijven Ook mee: Ik wil bijvoorbeeld dat mijn supermarkt mijn plastic mee terug neemt en her gebruikt. De super dit dit regelt krijgt mij als klant.

De Plus is voor het vierde jaar op rij gekozen tot meest verantwoorde supermarkt.
Of ze ook plastic mee terug nemen weet ik niet.

toke 25 maart 2019 om 09:51

De jumbo zou er bidons van kunnen maken.

EddyB1958 25 maart 2019 om 11:58

Bidons voor De Plus.

KnightBiker 25 maart 2019 om 13:12

@ Pirazzi – Goeie! – ik sta op de wachtlijst bij PicNic – Bezorg service met groene stroom karretjes en ze zouden ook het plastic mee terug nemen.

ippglobal 25 maart 2019 om 08:14

Education First is alleen betaalbaar voor welgestelde kinderen

Bulcke 25 maart 2019 om 08:24

Wat wil je daar mee zeggen? Omdat er ergens anders misschien ook wat mis is mag je hier vinden dat hier wat aan moet gebeuren?

stalle 25 maart 2019 om 08:50

De Ceuninck – plastic verkopers
Zij recycleren wel oude materialen.

Quik Step – parketvloeren van kostbaar hout
Niet van kostbaar hout maar wel van wel houtafval.

toke 25 maart 2019 om 09:48

Hoe hebben ze 30 jaar geleden het probleem van de zure regen eigenlijk opgelost?
of misschien zijn we toen ook voor de gek gehouden?

vanSpringel 25 maart 2019 om 10:17

Zure regen. Tsja, nu je er over begint. Bleek dat het de ouderdom van, met name, dennenbomen was dat ze dood gingen. Zelf met een destijds dieselmotor in mijn auto heb ik er snel een katalysator onder laten monteren, maar of dat ook bij heeft gedragen aan het verdwijnen van de zure regen ? Denk het niet want in de meest gebieden van de wereld waar ook vervuilende motoren hun werk deden, en nog steeds doen, zie je niet dat dode beeld van afgestorven dennenboomstokjes. Kort onderzoek op ’t net leert dat het probleem van zure regen nog niet onder controle is. Heeft te maken van de uitstoot van diverse giftige stoffen in de lucht.
Het is nu een minder prominent punt op de diverse politieke agenda’s, maar je kunt het scharen onder de gevolgen van menselijke acties. ‘horen, zien en zwijgen’.

debarreman 25 maart 2019 om 11:51

https://www.nrc.nl/nieuws/2010/11/09/zure-regen-is-bijna-weg-11966936-a150525

Alweer uit 2010. Beschrijft vooral de situatie in de rijke landen natuurlijk.

Is dat alles?
Nope.

https://dier-en-natuur.infonu.nl/milieu/83246-de-sluipende-comeback-van-zure-regen.html

Ben je toen voor de gek gehouden?
Nee, dat ben je niet.

Emergo 25 maart 2019 om 13:20

Allemaal geen probleem, binnenkort komt dhr Bidet aan de macht die alle problemen oplost.

EddyB1958 25 maart 2019 om 14:15

En de Nederlandse jeugd is die niet zo begaan met het klimaat als de Vlaamse? Hier in Vlaanderen zijn er meerdere donderdagen betoogd door scholieren met als boegbeeld de 17 jarige Anuna De Wever.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Schoolstaking_voor_het_klimaat
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Anuna_De_Wever#/media/Bestand%3AAnuna_De_Wever.jpg
In feite is alles begonnen met Greta Thunberg, Zweeds, 16 jaar, https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Greta_Thunberg
https://youtu.be/ujlG0YVr1jY

toke 25 maart 2019 om 15:08

vraag die generatie maar eens om hun smartphone een dag niet te gebruiken om het milieu te sparen. Ze raken gelijk in paniek.

achtpuntzes 25 maart 2019 om 15:26

Ze fietsen dan wel, maar wij kijken naar een circusoptocht die meestal per vliegtuig verplaatst wordt en een behoorlijke impact heeft op het milieu, en daarmee zijn wij als wielerliefhebbers medeverantwoordelijk voor de opwarming van de aarde, dit naast je andere milieuonvriendelijke bezigheden.

Barry Batsbak 25 maart 2019 om 16:05

Ze rijden verdorie allemaal nog op plastic fietsen ook hé… Met polyester broekjes en shirtjes…

Paul Rietkerk 25 maart 2019 om 21:24

Klimaat, klimaat, klimaat.
Het is op dit moment helemaal hot, zo hot dat de temperatuur in de wereld er spontaan van oploopt.

Het valt mij op, dat als de economie goed is, dat men kijkt waar er nog geld te halen valt. Mensen hebben het goed, dus als we het milieu en klimaat er in benoemen, kunnen we daar nog wat extra belastinginkomsten innen. Bedrijven extra laten betalen dat wanneer ze de CO2 uitstoot niet verminderen. Degene die die extra belasting betalen is natuurlijk gewoon de consument. (bijv. als de benzine duurder wordt denkt de taxichauffeur echt niet, nu moet ik echt een zuinige auto kopen of maak ik minder winst. Het is dan gewoon de passagier die meer moet gaan betalen etc). Als de economie weer flink inzakt interesseren de mensen zich weinig meer over het klimaat, milieu, biologisch, beter leven keurmerken etc. Ook dat is steeds weer een trend, net als het klimaat dus.

Ja de temperaturen lopen op, maar kunnen over een paar jaar gewoon weer gaan zakken. Het klimaat wisselt al miljoenen jaren en de ene keer gaat dat sneller dat de andere keer. Co2 uitstoot is momenteel hoger als wat we gewend zijn, maar ook die getallen zijn variabel door de eeuwen heen.

Kijk een naar het filmpje op onderstaande site:
https://jdreport.com/vier-klimaatwetenschappers-fileren-in-4-minuten-de-global-warming-scam/

Romāns Vainšteins 25 maart 2019 om 22:20

Hoog tijd voor een slotje op dit topic lijkt me, sjongejonge..

Merlinappa 26 maart 2019 om 06:54

Het probleem zit m vooral in dat er nog nooit in de geschiedenis van de Aarde zo’n enorm snelle stijging in het CO2 gehalte is geweest als nu. Dat kan alleen maar door de mens zijn veroorzaakt gezien wij enorme hoeveelheden CO2 de lucht in pompen, en er verder ook geen extreme natuurlijke vormen van CO2 zijn geweest. CO2 heeft als eigenschap dat het warmte vast houdt. 1+1=2.

Retro Lex 26 maart 2019 om 00:22

Hierboven werd ergens de Docu van Marijn Poels genoemd. Ja die is nu gewoon beschikbaar op YouTube . The Uncertainty Has Settled (Full film)
https://www.youtube.com/watch?v=GuoxLggqI_g

En ik pleit voor een nieuwe site: klimaatflits.nl