Teams willen geen aanpassing spelregels, maar nieuw economisch model

Door , dinsdag 11 september 2018 om 08:39
Teams willen geen aanpassing spelregels, maar nieuw economisch model

Foto: Sirotti

De wielerploegen zijn niet te spreken over de plannen van de UCI om de wielersport in 2020 te vernieuwen. Dat blijkt uit een rondgang van VeloNews. “Het gaat de verkeerde kant op. We moeten eerst naar het bedrijfsmodel kijken”, vertelt de vice-voorzitter van de AIGCP, Richard Plugge.


De internationale wielerunie UCI houdt komende week een vergadering in Spanje, waarbij het de ploegen gaat informeren over welke ingrijpende hervormingen eraan zitten te komen. Het doel is om steun te krijgen en het plan snel door te voeren, maar dat lijkt een lastige opgave. De drang van de UCI om drastische veranderingen door te voeren, zorgt er namelijk voor dat de teams worden overrompeld, aldus Plugge. “Tijdens de discussies werden we niet uitgenodigd om met de UCI te praten. Dat is onze grote frustratie.”

Minder WorldTour-ploegen, promotie/degradatie-regeling
In de plannen van voorzitter David Lappartient staat onder meer dat het aantal WorldTour-ploegen daalt van achttien naar vijftien. Dat zorgt ervoor dat er meer kans is voor kleinere ploegen op wildcards in grote rondes. Bovendien komt er een nieuw puntensysteem dat de UCI WorldTour-ranglijst vervangt en een promotie/degradatie-systeem. Niet alle details van de plannen zijn op dit moment bekend. De kleine lettertjes worden woensdag in Madrid bekendgemaakt.

Het zijn voor Plugge niet de belangrijkste dingen waar aan gewerkt moet worden. “De UCI is er om iedereen in het wielrennen te faciliteren. Waarom niet de kennis van de teams en organisatoren bundelen en praten met de belangrijkste partijen voordat regels worden gemaakt over de sport?”, vraagt de directeur van LottoNL-Jumbo zich hardop af. Ook de baas van Sky, Dave Braisford is niet positief. “Het gaat allemaal om reductie”, denkt Brailsford. “Mijn mening is dat we moeten samenwerken om de kleinere teams meer geld te geven en naar de grotere teams toe te groeien. Maak de sport groter”, is het advies van de Britse wielercoach.

Niet tegen alle voorstellen
De teams zijn niet tegen alle voorstellen. De UCI heeft bijvoorbeeld een systeem waarbij het mechanische doping snel kan opsporen. Ook belooft de wielerbond het in beeld brengen van wedstrijden te verbeteren om de videoscheidsrechter beter zijn werk te kunnen laten doen. Daarnaast staat het verbieden van het middel Tramadol op het wensenlijstje van de UCI. De teams ondersteunen deze maatregelen.

“We hebben gezegd dat er goede dingen zijn en dat er veel dingen te verbeteren zijn. Hopelijk luisteren ze woensdag”, vertelt de vice-voorzitter van de belangenvereniging van professionele wielerploegen.  “We moeten de UCI de kans geven om met ons te praten en deze plannen te presenteren. En dan kunnen we daarna conclusies trekken.” Het belangrijkste wielerorgaan ter wereld heeft zelf geen commentaar gegeven op de vragen van VeloNews.

Dit artikel delen:

22 Reacties

Komi 11 september 2018 om 08:50

Voor welk probleem is het verminderen van het aantal WT ploegen een oplossing?
En het zou inderdaad mooi zijn als meer revenue sharing komt vanuit o.a. het tv-geld, en dan natuurlijk vooral het tour de france geld.

toiletduck 11 september 2018 om 09:00

Groot aantal huidige wt ploegen zijn in de breedte niet sterk genoeg om in +80% van de wt koersen een deftige selectie te sturen (EF, DD, de Franse ploegen maar eigenlijk zelfs Sunweb als je eerlijk bent) terwijl de organisatie van flink wat wt koersen graag liever wat meer wildcards uit zou delen aan lokale ploegen.

Sephiroth 11 september 2018 om 09:30

Dat probleem pak je echter niet aan door minder wt teams. Het is een budget verhaal, oftewel zorg voor een stabiele financiële basis voor alle teams. Brailsford heeft gelijk met zijn Opmerking wat dat betreft. Maak het daarnaast een duidelijkere competitie. Schaf het WK aan het eind van het jaar af. Of maak het een finale waar dubbele/drievoudige punten kunnen worden gescoord en huldig dan het team wat boven aan staat.

Iig moet het wielrennen meer naar een/ meerdere competities toe, waar teams winnen ipv renners. Dan kan je ook beter werken naar een ranking in 1daags koersen en daarnaast eentje voor rondes. Waar het team punten haalt. Maak het dan een meer wekelijkse regelmaat en je kan een stabielere stroom van tv gelden gaan leveren.

Oftewel vanaf midden februari tot eind juni elk weekend een klassieker/eendaagskoers, zomerpause en dan nog eens een stuk of 10 vanaf midden augustus tot eind oktober.

Zelfde met de rondes.
Evt neven klassement voor het team wat de meeste sprintpunten, bergpunten en/of ITT+ttt punten.

Hoofdzaak: team punten en regelmaat. Dan zullen meer tv het makkelijk kunnen meepikken, en het standaard sportpubliek ook meer kijken.

marehoek 11 september 2018 om 09:40

De ASO zal zich hiertegen verzetten.

Mwielerfan 11 september 2018 om 10:34

Onzin. Ik stabiel betekent niet dat er opeens ambitie en ruimte is om alle wedstrijden een degelijke tot goede selectie te sturen.
Bovendien als je het budget hoger maakt voor de mindere wt ploegen zal het voor de toppers ook zo zijn. Door concurrentie concentreren de beste renners zich. Alleen een salary cap kan dit tegen gaan.
Elk weekend een eendagskoers lijkt me wel de goede richting. Veel hergaling en standaard ritme is makkelijk te begrijpen voor leken. Met pauzes voor grote rondes.

Handige Harry 11 september 2018 om 14:54

@mwielerfan

Ja want die salary cap werkt perfect in de NBA…

west 11 september 2018 om 08:54

Aparte mening van Brailsford… Waarom heb je dan geen opleidingsploeg of damesteam? Heeft Sky lekker samengewerkt met Androni toen ze Bernal daar wegkochten?

Sonsbach Allstars 11 september 2018 om 09:26

aldus ‘Sir’ Dave Brailsford and PR is his middle name

Birdheart 11 september 2018 om 09:28

Waarom willen ze een champignons legeau wedstrijd organiseren? Nut ontgaat me compleet. Er is nu al een verdeling 1.1 1.2 2.1 2.2 etc. Er is al world tour ranking een Europese ranking en ga zo maar door. Erken gewoon meer punten toe aan de klassiekers en probleem opgelost. Want dat is het probleem een klassieke renners moet veel vaker pieken dan ronderenner die constant moet zijn 3 weken, en heeft daardoor minder kans om bovenaan te staan.
Een trui voor de beste eendagskoers rijder is er al dat heet de wk-trui. Of willen we straks echt naast een Europees aziatisch wereld etc kampioen trui. Een Europees Aziatische wereld kampioen trui voor sprinters, klassiekers, grote gronde rijders, kleinere ronde trui, punchers, tijdrijders, klimmers, veldrijders, mtb, afdalers etc…?
En ja de sport moet mondialer worden. Maar dat dwing je niet af, dat gaat geleidelijk of gebeurd niet. Hardlopen is ook een mondiale sport gedomineerd door afrika nou en! Schaatsen in een mondiale sport gedomineerd door Nederland nou en! IjsHockey door amerika en Rusland. Zo is het nu eenmaal, hoe hard je er ook aan trekt als bond een land hervorm je niet, dat moet het zelf doen

Mwielerfan 11 september 2018 om 10:38

Doordat alles in vlaanderen wt is is dit achterhaald

Schaatsen is niet mondiaal. Zelfs meervoudig olympisch kampioenen hebben vrijwel overal moeite om rond te komen van hun sport

BenderBeach 11 september 2018 om 13:52

Nog meer punten voor klassieke renners? We hadden afgelopen weekend juist geconcludeerd dat Timo Roossen met twee sprintjes even veel punten krijgt als Kruijswijk voor een vijfde plaats na 3 weken bikkelen in de Tour de France…

marehoek 11 september 2018 om 09:43

Nog terug te komen op ASO het verzet zal tegen afdracht TV gelden TDF zijn.

Mwielerfan 11 september 2018 om 10:44

Aso stopt dat in noodlijdende Franse koersen. Dat vinden veel mensen niet interessant maar zij wel. Het gaat niet alleen maar naar directie en aandeelhouders oid.
Ze hebben ook de vuelta financieel ok gekregen met dat budget en hun organisatie kracht. En lbl en ze proberen nieuwe wedstrijden her en der.

Romāns Vainšteins 11 september 2018 om 09:45

Ik ben het eens met Lappie wat betreft dat wanneer je loopt te kloten met punten dit wel iets in moet houden ipv nu dat alleen gelooide cyclingnerds er overloos over ouwehoeren terwijl het werkelijk nergens betrekking op heeft. Ook ben ik het eens met minder opperteams die overal op moeten draven en meer wildcards waarmee je volgens mij zowel betere als meer gemotiveerde starters krijgt. Mag zelfs naar 10 teams vind ik.

Daarnaast ben ik het totaal oneens met de opvatting dat de bond het gedetailleerde jammeren en huilen van de teams met al hun pijntjes, kwaaltjes en willetjes aan dient te horen voordat ze beslissingen nemen want dan gaat alles eeuwen duren zowel als dat de kapitaalkrachtige teams nog meer voorgetrokken gaan worden.

Tenslotte is het statement ‘niet alles is slecht, ook wij zijn tegen motortjes en Tramadol’ van een onnozelheid zoals je het niet vaak hoort, really joh ?

jooprioolpijp 11 september 2018 om 11:52

Als je de klacht van b.v. Plugge goed leest gaat het helemaal niet om details maar om de grote lijn: financiële zekerheid voor ploegen.

Romāns Vainšteins 11 september 2018 om 12:43

En ik vind dus dat dat helemaal niet de zaak van de UCI is.

Als er eentje mee wil kappen neem je gewoon de volgende in de rij of de zojuist opgerichte. De koers zal sowieso een startveld krijgen dus kunnen ze zich bezig gaan houden met andere dingen.

Patrick 11 september 2018 om 10:30

Hebben meer mensen problemen op hun tablet met scrollen? Bij sommige artikelen lukt het gewoon niet om omlaag te scrollen, het beeld blijft hangen.

NDI22 11 september 2018 om 11:36

Degradatie is de doodsteek van het wielrennen. Welke sponsor gaat er dan nog een meerjaren plan aan? 1 minder jaar door blessures bij je toppers en je hele plan is verkracht. Het hele systeem moet qua inkomsten op de schop wil je degradatie kunnen passen.

Romāns Vainšteins 11 september 2018 om 11:42

Omgekeerd geldt even goed dat wanneer je instapt en een paar leuke renners contracteert je goede kansen maakt om mooie koersen te rijden.

jooprioolpijp 11 september 2018 om 12:01

Dat idee van minder WT ploegen en dus meer wildcards voor kleinere teams lijkt me juist slecht voor de zo gewenste globalisatie: wat je overhoudt zijn de rijke teams uit traditionele wielerlanden en voor de rest -excusez le mot- klein grut dat mee mag doen met wedstrijden in hun regio en verder nergens. Ergens in mij roept een stemmetje dat de ASO/TdF dit graag wil voor de Franse markt.

Een nieuw puntensysteem klinkt ook leuk, maar lost het fundamentele probleem niet op: het is onmogelijk om 1 systeem te bedenken dat recht doet aan alle verschillende type renners en teams. Hoe je de prestaties van een sprinter waardeert t.o.v. een klassieker- of ronderenner is uiteindelijk een kwestie van smaak. Idem dito voor teams die vooral op een van die aspecten mikken (bij gebrek aan geld om voor alles toppers aan te trekken).

BenderBeach 11 september 2018 om 14:02

Meer renners per ploeg zorgt voor meer concurrentie! Talenten krijgen eerder de kans in te stromen, doen sneller ervaring op het hoogste niveau op en gaan daardoor op de deur kloppen bij de gevestigde orde.

Het probleem in de wielersport is dat die gevestigde orde bepalend is. Het feit dat mannen als Pellizotti, Valverde en in mindere mate Rebellin (die koerst op een veel lager niveau) nog mee is misschien charmant, maar geeft gelijk de makke aan.

Meer jeugd en talenten vanuit meerdere landen en ploegen, dat zorgt voor meer interesse. Ik weet dat meer niet altijd beter betekent, maar door het wielerwereldje klein te houden beperk je ook de doorgroei. Zowel in het wereldje als erbuiten.

Maak een WT met 20 ploegen en verlaag de (financiële) drempel voor toetreding. Verminder het aantal WT-wedstrijden, maak een duidelijke verdeling over de kalender en deel indd de grote ronde apart in (twee WT-wedstrijden in Canada tijdens de Vuelta is belangrijk! Er wordt toch ook geen groot ATP-toernooi gehouden tijdens de USA Open…).

Meer renners zorgt voor meer competitie en minder wedstrijden van het hoogste niveau. Alleen dan krijg je vaker een renner als Oscar Rodriguez die zijn neus tegen het venster kan steken en dat is toch heerlijk om te zien? Vergeet ook niet dat juist de kleinere ploegen de etappes vaak kleuren en dat 'grote teams' als Sky hem juist proberen lam te leggen.

Dopingmaatregelen van UCI zijn veelbelovend, maar nog steeds te zwak om echt iets uit te richten.

guyremgabdel 11 september 2018 om 14:08

Het structureel probleem is oa de specialisatie van vooral de ronderenners. Klassieke renners rijden ook rondes, maar ronderenners rijden te weinig (of zelfs geen) klassiekers. Ik vrees dat een aparte klassering voor de klassiekers dit probleem enkel nog groter zal maken ipv oplossen. Maar ik ben ergens wel te vinden voor het systeem van promovering en degradatie van de ploegen in de WT. Anders blijft dit een veel te gesloten systeem. Zie maar : CCC koopt licentie over van BMC en blijft in de WT, terwijl Direct Energie ondanks hun sportieve prestaties nooit de kans krijgt.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.