Team Sunweb verliest toptalent Kämna aan BORA-hansgrohe

woensdag 21 augustus 2019 om 09:51
Team Sunweb verliest toptalent Kämna aan BORA-hansgrohe

foto: Cor Vos

Team Sunweb heeft al enkele toptalenten weten te strikken voor aankomend seizoen, maar de Duitse WorldTour-ploeg verliest wel Lennard Kämna. De 22-jarige renner kiest voor een nieuw avontuur bij BORA-hansgrohe. De beloftevolle Duitser tekent een contract voor twee seizoenen.


Kämna maakte aan het einde van 2016 de overstap van het ProContinentale Stölting Service Group naar het grote Team Sunweb. In zijn eerste jaar bij de WorldTour-ploeg reed de allrounder nog een volledig programma, maar in 2018 kon hij lange tijd niet koersen vanwege ziekte en meerdere infecties. Kämna besloot in overleg met de ploeg een pauze in te lassen.

Dit jaar maakte de jongeling echter weer zijn rentree. De renner uit Wedel maakte voor het eerst echt indruk in de Ronde van Zwitserland met een zeventiende plaats in het eindklassement. In de daaropvolgende Tour de France was hij een van de revelaties in de bergen. Zo eindigde hij als vierde in de Alpenetappe naar Valloire en als zesde in de Pyreneeënrit richting Foix.

Het leek een gelukkig huwelijk tussen Kämna en Sunweb, maar de renner kiest nu dus voor die andere Duitse ploeg: BORA-hansgrohe. “Ik denk dat het tijd is om de volgende stap te maken”, zo laat hij weten in het perspraatje van zijn toekomstige werkgever. “BORA-hansgrohe is een ontzettend professionele ploeg. Ik zal me er ongetwijfeld nog verder kunnen ontwikkelen.”

Teammanager Denk: “Veel ploegen hadden ongetwijfeld interesse”
“Ik ben Team Sunweb ontzettend dankbaar, aangezien de ploeg mij naar de WorldTour heeft gebracht. Dat was de eerste stap, maar nu volgt de volgende stap bij BORA-hansgrohe.” Teammanager Ralph Denk is uiteraard in zijn nopjes, nu de transfer is afgerond. “Lennard is ontegenzeggelijk een enorm groot talent. Veel ploegen hadden ongetwijfeld interesse. We zullen hem rustig brengen.”

Het vertrek van Kämna is een tweede tegenvaller voor Team Sunweb, aangezien maandag ook al bekend werd dat Tom Dumoulin een driejarig contract heeft getekend bij Jumbo-Visma. De Duitse formatie wist al wel toptalenten als Andreas Leknessund (vanaf 2021), Alberto Dainese, Thymen Arensman en Mark Donovan aan te trekken.

Dit artikel delen:

67 Reacties

ThorHushovd 21 augustus 2019 om 09:57

Ajjj! Dat is echt geen mooi nieuws voor Sunweb. Blijft wel heel bitter weinig over. Nog zo'n jaar en het is over en uit. Hoe kan het verkeren??

Chasse_patate 21 augustus 2019 om 09:58

Tweede aderlating in twee dagen.

sooike 21 augustus 2019 om 10:00

Oei !!

Marik 21 augustus 2019 om 10:01

Oef die doet pijn zeg

Geit in mijn Kelderman 21 augustus 2019 om 10:02

Dit is wel een nachtkaarsje als ze niet uitkijken.

lander luypaert 21 augustus 2019 om 10:03

Was wel te verwachten.

sooike 22 augustus 2019 om 00:11

Hoezo???

Simon1 21 augustus 2019 om 10:04

oef

nummer3 21 augustus 2019 om 10:04

Jammer hoor. Hebben heel veel talent aan boord maar voor de korte termijn toch wel een heel matige selectie voor WT niveau hoor.

Thoin 21 augustus 2019 om 10:08

Er moet toch wat rommelen binnen Sunweb…
Dumoulin kreeg alle kansen, er werd enorm ingezet op hyperprofessionalisme en noemt Kamna Bora een super professionele ploeg..

Nu blijft de ploeg wel sterk in de breedte met Oomen, Kelderman, Benoot en Hirschi bergop en Dainese en Matthews in de sprints.

Neem nog Kragh Andersen, Arndt, en de aussies

Jean Dumas 21 augustus 2019 om 13:28

Kragh en Arndt: goede pionnen in een TTT, maar geen kopmannen.

Kopmannen zijn Benoot voor het Vlaamse werk; Hirschi voor de Waalse klassiekers, Matthews ertussenin.

Prima, maar al het klassementswerk oogt als knecht voor Dumoulin. Hier moet een topper bij, een echte; geen Poels. Zal niet gebeuren denk ik.

Jowinho 21 augustus 2019 om 10:12

Die doet pijn

Arema Pro Cycling Team 21 augustus 2019 om 10:16

Een Duitser die naar een echt Duitse ploeg gaat, niet zo verwondelijk. Sunweb heeft dan wel een Duitse licentie, maar dan houdt het verder ook op.

FritsvanHoefelen 21 augustus 2019 om 10:17

Niet echt een dankbare renner. Sunweb heeft het toch heel netjes opgevangen bij zijn “problemen”

john 21 augustus 2019 om 10:19

Zou me niet verwonderen als Hirschi ook nog opstapt,maar hopelijk heb ik het fout

josi 21 augustus 2019 om 10:22

Zijn contract loopt nog 2 jaar door, dus dat zou me wel verbazen.

josi 21 augustus 2019 om 10:19

Ai, da’s nog een bittere pil voor de ploeg, juist nu Kämna zich de laatste maanden zo sterk ontwikkelde. Altijd weer die standaard persberichtzinnen, trouwens: “ik ben klaar voor de volgende stap”, bla bla.

vanSpringel 21 augustus 2019 om 18:50

Inderdaad ja. Wanner het persbericht zo begint haak ik altijd af.

Johnny7 21 augustus 2019 om 10:23

Dit is echt een slechte zaak, deze man zie ik uitgroeien tot een topklimmer! Had hem graag bij Jumbo gezien maar verwacht dat hij bij Sunweb zou blijven.

Ik ben geen misgunner maar Sunweb verdiend het ook niet om goede klimmers te hebben, als je nagaat hoe ze het jaren hebben nagelaten dat deel van de ploeg op een fatsoenlijke manier te versterken.

n92 21 augustus 2019 om 10:25

Het is jammer dat het niet duidelijk wordt waarom hij de overstap maakt. De geschiedenis van Kämna blijft overigens wel bijzonder. Komt als groot talent binnen, verdwijnt van de radar en neemt zelfs even afstand van het wielrennen, komt vervolgens sterk terug en debuteert in de tour en juist nu alles weer goed loopt maakt hij de overstap. Zonder de details te kennen lijkt het ook enigszins ondankbaar naar de ploeg toe.

Voor Sunweb is het vooral te hopen dat ze snel weer mooie prestaties leveren en dat dit soort tranfers weer wat meer naar de achtergrond verdwijnen.

Cochise 21 augustus 2019 om 10:52

Anders vrij duidelijk. Bij Bora hebben ze veel meer geld – zeker voor een talebtvolle Duitser.
Ook niet de eerste renner die “plots” beter begint te presteren in z’n laatste contractjaar.

Sagan=hulk 21 augustus 2019 om 10:26

Vervanger van Formolo bij Bora, veel sterke Duitsers bij Bora nu.

hartstikkebedankt 21 augustus 2019 om 10:27

Geen man over boord maar wel jammer, Fuglsang naar Sunweb of zeg ik nu iets heel raars? Misschien een te grote aanslag op het budget.

Als je 3 namen uit Poels, Dunbar, Degenkolb, Keukeleire, Gibbons, Impey, Lawless, Dombrowski en Halvorsen haalt dan vang je het wel oke op toch?

ThorHushovd 21 augustus 2019 om 10:50

Fuglsang zal mogelijk boven het huidige salaris Dumoulin bij Sunweb uitkomen, dus ik betwijfel of ze dat gaan doen. Van jouw lijstje is Poels de leukste zet denk ik. Impey blijft ook wel Impeyoneren, maar wil hij weg dan? Kreeg juist kansen nu Gerrans en Bling er niet meer rijden, op lastige aankomsten.

Grobbel 21 augustus 2019 om 11:06

Keukeleire, Gibbons, Dombrowski? Dat zijn hooguit versterkingen in de breedte, maar dat geeft je nog geen nieuwe kopman. En hoewel Lawless en Halvorsen grote talenten zijn loopt de ploeg daar eigenlijk al aardig van over.

Samlambeej 21 augustus 2019 om 10:49

Der is nu geen ontkennen meer aan.

Wielerfan1987 21 augustus 2019 om 10:49

@Arema,

Dat is grotendeels het probleem van Sunweb.

Ze namen afstand van de Nederlandse natinaliteit om uit de schaduw te treden van wat nu Jumbo Visma is en kozen voor de Duitse nationaliteit in de hoop dat Duitse renners en sponsoren voor hen zouden kiezen maar feitelijk is er weinig Duits aan de hele ploeg.

Hun tweede stokpaardje was de proffessionalisering en wetenschappelijke benadering maar op dat gebied zijn ze ofwel veel te ver doorgeschoten ofwel zijn ze simpelweg voorbij gestreefd door oa. Ineos (budgettair gezien logisch) en Jumbo.

Wat overblijft is een ploeg met twijfelachtige identiteit.
Als dan ook nog eens je absolute kopman en beoogd schaduw kopmannen met veel pech en mismanagement te maken krijgen dan wordt het beeld voor renners en observeerders van binnen en buiten de ploeg wel erg negatief.

Enige voordeel dat ze nu hebben is dat ze nu met het vertrek van Dumoulin net als (nu) Jumbo een paar jaar terug de kans hebben om het roer rigoreus om te gooien en met een frisse gemotiveerde jonge ploeg de weg op te gaan.
Deze jonge mannen zouden nu allemaal een eerlijke kans kunnen krijgen om voor zichzelf te koersen of een beschermde status af te dwingen zonder dat ze daarin belet worden door de aanwezigheid van een absoluut kopman als Dumoulin.

pjam4 21 augustus 2019 om 10:51

Poels en van Baarle in de ploeg opnemen en je hebt weer een ploeg waar veel PT ploegen niet aan kunnen tippen!

Deel Koeper 21 augustus 2019 om 16:58

Daar is wel meer voor nodig dan die 2.

Ach, Sunweb… Als Hirschi nog progressie blijft maken, is die ook gewoon weg van zodra zijn contract dat toelaat. Ploeg heeft gewoon niet de beste reputatie als je zoekt naar een leuk, gezellig, aangenaam ploegje om voor te rijden.

ThorHushovd 21 augustus 2019 om 10:53

In de tegenaanval gaan en Laurens de Plus bij Jumbo wegkapen! Rohan Dennis wou in het verleden niet komen omdat Dumoulin er reed, dus mogelijk is dat wel de nieuwe aanwinst die op komst is.

Chris Van Uden 21 augustus 2019 om 11:11

Dat gaat De Plus echt niet doen. Bovendien heeft die nog een doorlopend contract.

Chris Van Uden 21 augustus 2019 om 11:10

Je zou toch denken dat na het vertrek van Dumoulin alles op alles was gezet om Kamna te behouden, maar nee.

Groningen 21 augustus 2019 om 11:12

Logische stap. Jammer voor Sunweb, maar mooi voor zowel Kämna als Bora

assen 21 augustus 2019 om 11:20

Wat een verschrikkelijk nieuws!
En dat nadat Sunweb zoveel geduld met hem heeft gehad…
Wat is de wielerwereld omeerlijk.

Lapjestrui 21 augustus 2019 om 12:29

Verschrikkelijk. Omeerlijk (sic). Dat is wel veel drama voor 'klaar voor een volgende stap' (idd blabla).

Ben vooral benieuwd naar wat er aan de tekentafel van Sunweb wordt bedacht… Zijn ze creatief genoeg om e.e.a. op te vangen? Wat wordt de (nieuwe) koers? Wat zegt KPMG? Wat wordt de nieuwe #hashtag?

  • 1
  • 2