Team Sunweb na Dumoulin: “Je doet huidige renners te kort door te stellen dat we opnieuw beginnen”

Door , zondag 22 september 2019 om 08:30
Team Sunweb na Dumoulin: “Je doet huidige renners te kort door te stellen dat we opnieuw beginnen”

Hoe moet het met Sunweb naar het vertrek van Dumoulin? - foto: Cor Vos

Team Sunweb zit dit jaar in de hoek waar de klappen vallen. De polemiek rond de knie van Tom Dumoulin, zijn uiteindelijke vertrek, geblesseerde kopmannen en het geringe aantal overwinningen. In de hoop daar verandering te brengen, legde de Duitse ploeg tot nu toe negen nieuwe renners vast. Daarvan zijn er zes eerstejaarsprof. Een heuse verjongingskuur en een nieuw begin? “Nee, zo zit het niet in elkaar”, vertelt ploegleider Marc Reef in een uitgebreid interview met WielerFlits.


Teleurstellend seizoen

De Duitse formatie van teammanager Iwan Spekenbrink beleeft qua overwinningen niet het meest florissante seizoen. De zegeteller staat tot op heden ‘slechts’ op acht. Trek-Segafredo staat op hetzelfde aantal, alleen Dimension Data (zeven), CCC (zes) en Katusha-Alpecin (vijf) doen het slechter. Vorig jaar stokte het voor Team Sunweb weliswaar bij elf overwinningen, maar daar kwamen wel tweede plekken in de eindklassementen van de Giro d’Italia en de Tour de France bij. En hoewel het seizoen nog niet over is, deed de ploeg het alleen in 2005, 2007, 2008 en 2009 minder. Toen spraken we nog over Skil-Shimano en leek de ploeg in de verste verte niet op de topploeg die het nu is. Of zou moeten zijn.

De zeges dit seizoen tellen echter wel. Zes van de acht zijn op WorldTour-niveau geboekt, waarvan eentje in de Giro d’Italia (Chad Haga), eentje in de Vuelta a España (Nikias Arndt) en de GP Cycliste de Québec (Michael Matthews). “We zijn nog bezig met het analyseren van een aantal zaken”, vertelt Reef. “Het is natuurlijk niet zo dat we alleen naar resultaten kijken. We bestuderen ook hoe jongens zich hebben ontwikkeld. Het is een beetje dubbel. We zijn met hoge verwachtingen aan het seizoen begonnen. De jaren 2017 en 2018 zijn voor ons heel goede jaren geweest, met mooie resultaten en daar probeer je op voort te borduren. Eigenlijk kun je nu wel stellen dat dit jaar niet is wat we ervan gehoopt hadden.”

Team Sunweb omringt gevallen kopman Dumoulin in de Giro – foto: Massimo Paolone/LaPresse

De ploegleider stelt vast dat de doelstellingen van dit seizoen niet behaald zijn. Team Sunweb zette vol in op de Giro d’Italia. Door een vroege valpartij van Tom Dumoulin viel dat plan in duigen en ook de Tour de France liep niet zoals de technische staf had gewild. “Je kunt er niet voor weglopen dat Michael hard in Parijs-Nice valt en in de klassiekers niet helemaal tot zijn recht komt”, vindt Reef. “Søren Kragh Andersen was in de Volta ao Algarve heel goed in vorm, maar daarna is hij lang ziek geweest en heeft hij ook zijn niveau niet gehaald. Sam Oomen reed een heel goede Tirreno-Adriatico, vervolgens valt hij in de Giro uit en daarna moet hij zijn seizoen beëindigen met een beknelde liesslagader.”

Ook Wilco Kelderman kende een ongelukkig jaar. Hij kwam hard ten val in de Ronde van Catalonië, waarbij hij een nekwervel brak. Via de Ronde van Zwitserland probeerde hij zich klaar te stomen voor de Tour, maar die kwam te vroeg. Hij moest opgeven met een pijnlijke rug. “Daarna zijn we weer op de goede weg geraakt”, vindt Reef. “Marc Hirschi eindigt als derde in Clásica San Sebastián en vijfde in de Binck Bank Tour. Jai Hindley en Chris Hamilton die in de Ronde van Polen top-10 rijden. Michael pakte de GP de Québec en in de Vuelta tonen Nikias (ritzege) en Nicolas Roche (paar dagen rode trui) zich. En dan finisht Wilco ook nog eens als zevende in het eindklassement, terwijl zijn voorbereiding niet optimaal is geweest.”

Tweede lijn moet sterker

Toch werd dit jaar duidelijk dat Team Sunweb een magere tweede lijn had. Na het wegvallen van de vijf kopmannen, bleek de spoeling dun. Neoprofs Cees Bol en Hirschi waren de enige lichtpuntjes. “Als je het zo zou willen omschrijven, dan zou dat kunnen”, stelt Reef over de tweede lijn. “Maar is dat alleen bij ons? Als je beste vijf renners en dragende krachten problemen hebben, dan heb je niet meteen de jongens klaarstaan die voor resultaten kunnen zorgen in de grootste wedstrijden. Volgens mij is dat bij meerdere teams het geval. De afgelopen jaren hebben we heel succesvolle seizoenen gehad. Misschien dat we het hoge verwachtingspatroon rondom onze ploeg daarmee zelf hebben gecreëerd.”

Voorafgaand aan het huidige seizoen werden er vijf eerstejaars profs aangetrokken in de personen van Bol, Hirschi, Max Kanter, Joris Nieuwenhuis en Florian Stork. Komende winter komen er niet minder dan zes (!) bij: Thymen Arensman (vanaf augustus 2020), Alberto Dainese, Mark Donovan, Nils Eekhoff, Felix Gall en Martin Salmon. Nu heeft Team Sunweb al jarenlang een van de jongste selecties van de WorldTour. Een bewuste keuze, stelt Reef – zelf aandachtig volger van het U23-circuit. “Wij zijn er altijd op gericht om talenten op te leiden. En daar willen we ons ook weer meer op toeleggen. Vandaar dat we vanuit dat oogpunt een aantal jonge jongens hebben aangetrokken.”

Lichtpuntjes dit seizoen: Cees Bol en Marc Hirschi (in het wit) – foto: Cor Vos

“We willen jongens jong bij de ploeg krijgen, om dan samen door te ontwikkelen en alles uit die jongens te halen”, gaat de kersverse vader uit Oldenzaal verder. “We proberen ze op te leiden tot een wereldtopper. Zes is misschien wel een uitzonderlijk aantal. Het is ook een uitdaging. Dat geldt wanneer je toppers in de ploeg hebt, maar ook wanneer dit jonkies betreft. Het is wel zo dat de ploeg al sinds 2008 bezig is om talenten te ontwikkelen. We hebben op dat vlak inmiddels behoorlijk wat ervaring. Dat moet je heel breed zien: ervaring op sprintgebied, ervaring met de klassiekers en ook ervaring met het rondewerk. Niet iedereen zal doorstoten naar de top, maar we proberen er wel het maximale uit te halen.”

Uiteindelijk hoopt Team Sunweb de pareltjes van de sport binnen te halen. “Van de jonge jongens die in 2020 bij ons rijden, zullen er maar twee of drie zijn die de wereldtop halen”, denkt Reef. “Alleen daarachter creëer je wel een bredere basis dan vroeger. Toen hadden we een of twee wereldtoppers en daarachter was het gat misschien iets groter naar de tweede lijn. Maar door nu zo’n hele rits talenten aan te trekken, staat die tweede lijn binnen twee of drie jaar korter op de kopmannen. Daardoor krijg je in de breedte een veel sterkere ploeg, op ieder vlak. Dan hebben we het over én sprinten én klassementen én klassiekers. Dat is waar we in de toekomst naartoe willen.”

Vertrek Dumoulin biedt kansen

Na het vertrek van Tom Dumoulin bouwt de ploeg achter de schermen dus aan de toekomst. Toch wil Reef daar niet volledig in meegaan. “Ik denk dat je daarmee onze huidige selectie misschien iets tekort doet”, vindt hij. “Natuurlijk is het zo dat we blijven opleiden, zowel in ons WorldTour-team als bij de opleidingsploeg. Maar daarnaast hebben we Wilco Kelderman, die ook dit jaar in de wedstrijden die hij gereden heeft, heeft laten zien dat hij een super hoog niveau kan halen. We beschikken ook over Michael Matthews, die dit jaar eveneens weer heel mooie dingen heeft laten zien. Hen doe je tekort met het feit door te zeggen: ‘We zetten er een streep onder en we beginnen weer opnieuw te bouwen’.”

Huidige kopmannen naast Dumoulin

De programma’s en de doelstellingen krijgen pas komende winter vorm, maar Reef legt alvast uit wat de pijlers voor Team Sunweb in 2020 zijn. “Voor de klassiekers hebben we een behoorlijk sterk blok. Denk aan Michael Matthews, Søren Kragh Andersen, Cees Bol, Tiesj Benoot, Jasha Sütterlin, Nikias Arndt en dan vergeet ik er ook nog een paar”, lacht hij. “We willen ons ook weer meer gaan richten op de sprinttrein, daarmee willen we terug naar de wereldtop. Met Max Kanter, Alberto Dainese en Cees Bol hebben we de beschikking over drie echt goede, jonge sprinters. Zij lieten op het U23-niveau zien dat ze met de wereldtop kunnen wedijveren. We zien zeker de potentie dat ze dat ook binnen afzienbare tijd op WorldTour-niveau kunnen laten zien.”

Reef vraagt het publiek om geduld op te brengen. “Als je puur kijkt naar onze prestaties van de afgelopen twee jaren, dan is het heel moeilijk om dezelfde successen als in 2017 en 2018 te behalen. In de toekomst is dat echter wel weer het streven. Daar zijn we van overtuigd. Maar dat we in 2020 niet meteen gaan meedoen voor de eindzege in de Giro of het podium in de Tour, lijkt me logisch. In de klassiekers en de sprints ligt dat anders. Daardoor kunnen we in meerdere koersen ook dagsuccessen najagen. We willen wat meer overwinningen behalen dan dat we dit jaar gedaan hebben. Niet een must, maar dat is wel het streven. En met Wilco, Michael en Sam hebben we de ambitie om het beter te doen dan dit seizoen.”

De doelstellingen in de grote rondes stelt het management het komende jaar dus naar beneden bij. “Tom Dumoulin is niet zomaar te vervangen”, concludeert de ploegleider. “Maar nu hij gaat, biedt dat mogelijkheden voor anderen. Voor Wilco en Sam natuurlijk, maar ook aan de lijn daarachter. Denk vooral aan Chris Hamilton en Jai Hindley. Over Marc Hirschi is iedereen lyrisch. Die zitten er alle drie aan te komen. Zij gaan meer hun kans krijgen. Misschien hebben wij voor de toekomst de nieuwe Tom Dumoulin dus al in huis. Maar dat zouden straks ook zo maar Andreas Leknessund (die vanaf 2021 bij de ploeg komt, red.) of Thymen Arensman kunnen zijn. Hoe dan ook: wij hebben het vertrouwen dat we met onze ploeg en de begeleiding deze jongens op een heel hoog niveau gaan krijgen.”

Toekomstige kopmannen?

Dit artikel delen:

19 Reacties

Wildebert 21 september 2019 om 21:01

Mouwen opstropen, vooruit kijken en knallen. Het talent is er. En nog even overwegen om ketonen aan het dieet toe te voegen. Daarmee ga je niet over de sch(Reef).

SnellePelle 22 september 2019 om 00:17

Hier hebben ze een fitty op verbasteringen van namen, maar niet over de (sch)reef gaan is zo on point…

Panache 21 september 2019 om 21:41

Leuk om te lezen.
Vraag die wat mij betreft mist: hoe ga je er voor zorgen dat talenten die zich ontwikkelen ook bij je ploeg blijven op 25-27 jarige leeftijd, zodat je niet een soort van jeugdopleiding wordt voor de topteams?

SnellePelle 22 september 2019 om 00:12

Genoeg geld, goede verstandhouding en goede motivatie??

Covadonga 22 september 2019 om 02:13

Idd leuk om te lezen.

Nul verstand 21 september 2019 om 21:44

Wil niet altijd met Jumbo vergelijken, maar van de cira 25 renners die de ploeg onder contract heeft staan, kunnen ze (naast het knechten) zelf nagenoeg allemaal een uitslag rijden.

Zeg hiermee niet dat je veel kopmannen moet hebben, maar het is wel lekker om het zo te hebben. Zo kun je in de koers meerdere plannen trekken. Zie vandaag bijvoorbeeld dat Jansen in de aanval gaat en dat ze Groenewegen en Teunissen nog achter de hand hebben. Zo kun je op veel meer manieren een uitslag rijden. Dan ben je niet zo afhankelijk van je kopmannen, wat Sunweb nu wel is…

Kern van mijn verhaal is dat een goede tweede lijn erg belangrijk is! Jammer genoeg wordt die het komende jaar niet echt beter, gezien de aankopen.

Maglia Rosa 21 september 2019 om 23:19

Dat ligt niet alleen aan de kwaliteit van de renners, maar óók aan de tactiek. Sunweb werkt in beginsel met 1 absolute kopman waarbij de 2e lijn pas kansen krijgt nadat de kopman wegvalt. Kragh Andersen en Oomen waren de afgelopen 2 jaar bijv uitstekende renners voor de 2e lijn, maar als ze samen reden met Bling en Dumoulin waren ze doorgaans puur knecht. Misschien is Teunissen wel het beste voorbeeld om dit verschil in werkwijze tussen beide ploegen duidelijk te maken.

SnellePelle 22 september 2019 om 00:15

De ploegen zijn eenvoudig weg niet met elkaar te vergelijken.

De een is familiair en pseudo wetenschappelijk, de andere zakelijk en ultra wetenschappelijk.

Bij de een rijden branies, de andere consultants.

NDI22 22 september 2019 om 00:39

Dat is niet helemaal waar. Ik vind de 2e lijn bij Jumbo ook beter, maar haal Roglic, Groenewegen, WvA en Teunnissen er uit en je hebt nog maar 13 overwinningen over. Daar zitten dan nog 2 hammer series tussen en een aantal nationale kampioenschappen. De aantekening is natuurlijk wel dat wanneer je die renners er tussen uit haalt de ploeg anders had gekoerst gedurende al die races. Maar ik denk dat je wel kunt stellen wanneer je de 4-5 kopmannen uit een team haalt er een fors probleem is.

tendam 22 september 2019 om 11:34

Jumbo is extreem afhankelijk van Roglic. Die is voor Jumbo wat Dumoulin voor Sunweb was, zeker qua WT-punten.

Scott Sunderland 22 september 2019 om 00:09

Maar blijven Roche en Bakelants of gaan ze na één jaar alweer weg ??

Fietsman 22 september 2019 om 08:16

Ik ben echt benieuwd naar team Sunweb de komende jaren. Ze zijn nu niet meer het team dat puur draait om Tom Dumoulin maar er gaan talenten echt de kans krijgen. Er komt weer een echte sprinttrein, Oomen en Kelderman mogen voor zichzelf gaan rijden, er is een hele mooie klassiekerploeg en er is dus een legertje talent waarvan er een paar echt de top kunnen halen. Super veel om naar uit te kijken komend seizoen! En dan heb ik het alleen nog maar over team Sunweb :-)

Fast Freddy 22 september 2019 om 08:23

Uiteindelijk paste het opleidingsbeleid dus niet bij de ambitie van een wereldtopper in het rondewerk.

xistnc 22 september 2019 om 10:02

Zelfreflectie bij Sunweb zou juist moeten opleveren dat ze op een flink aantal fronten wél opnieuw beginnen, om de renners niet tekort te doen. Kappen met holle kreten, kappen met loze procedures en formulieren, kappen met het opofferen van ambities voor grillige kopmannen.

Elke evaluatie waarin die onderwerpen niet worden aangesneden, zal niet bijdragen aan verbetering in de toekomst. Al moet de interviewer van dienst daar dan natuurlijk wel kritisch naar vragen.

Youri IJnsen 22 september 2019 om 15:15

Which he did. Alleen was het daarvoor te vroeg. Het seizoen is nog niet te einde, analyses en evaluaties lopen nog. Maar wel mooi om daar straks begin 2020 eens op terug te komen in een follow up :-)

Turbopizza 22 september 2019 om 11:10

Ik mis in dit stuk toch wel kritische vragen over het vertrek van Kamna. Leuk dat ze talenten 2 jaar lang opleiden, maar als ze daarna overstappen op moment van doorbrak heb je er ook niet veel aan.

Youri IJnsen 22 september 2019 om 15:18

Heb ik naar gevraagd. Het interview (45 minuten) is langer dan louter deze tekst ;-) Maar op het eerste oog niet relevant voor dit artikel. Voor de volledigheid het transcript van die passage:

Naast Tom verliezen jullie met Lennard Kämna – waarvan ik afgelopen Tour nog dacht: dit is jullie nieuwe kopman voor de toekomst – ook een van de grotere talenten binnen de ploeg, nota bene een Duitser. Terwijl jullie geduldig met hem waren. Hoe hard is die klap aangekomen?

Dat is ook een proces geweest. We zijn met Lennard het gesprek aangegaan en hebben hem de ruimte gegeven in de tijd dat hij wat meer moeite had op het mentale vlak. Uiteindelijk heeft hij nu de keuze gemaakt om voor een andere ploeg te gaan. Ook dat soort zaken gebeuren af en toe. Hoe groot is die klap? Het is natuurlijk superjammer dat hij voor een ander team kiest. Maar ook daar kun je niet veel mee en moet je juist kijken naar wat je wél hebt voor komend jaar. En we zijn heel blij met de renners die we wel hebben weten aan te trekken. Met die jongens gaan we ons richten op de toekomst.

Turbopizza 22 september 2019 om 17:40

Top Youri, bedankt voor de toegift!

Scott Sunderland 23 september 2019 om 10:35

Nicolas Roche heeft zijn contract met twee seizoenen bij Sunweb verlengd !

Benieuwd of Bakelants volgt.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.