Team Sunweb en manager Nils Eekhoff overwegen juridische stappen

Team Sunweb en manager Nils Eekhoff overwegen juridische stappen
vrijdag 27 september 2019 om 21:14

De diskwalificatie van Nils Eekhoff krijgt mogelijk nog een staartje. Zijn ploeg Team Sunweb en managementbureau SEG, dat hem begeleidt, overwegen juridische stappen te ondernemen tegen de UCI. “We laten dit niet zomaar voorbij gaan. We gaan onderzoeken wat er mogelijk is”, zegt SEG-manager Bart van Haaren tegen WielerFlits.

Na een zenuwslopende wedstrijd wist Eekhoff als eerste over de finish te komen. Echter besloot de wedstrijdjury hem te diskwalificeren voor het achter de auto terugkeren na een valpartij. De regenboogtrui werd uiteindelijk uitgereikt aan de Italiaan Samuele Battistella, die als tweede over de finish kwam.

“Dit is schandalig van de UCI. Hij is gevallen en teruggebracht tot de laatste auto. De jury is zo willekeurig in beleid, wat er toegestaan wordt en hoe er gestraft wordt. Die jongen is terecht wereldkampioen geworden”, aldus Van Haaren. Samen met Team Sunweb onderzoeken ze momenteel of ze het jurybesluit (juridisch) gaan aanvechten.

Dit artikel delen:

42 Reacties

Hansje 27 september 2019 om 21:16

Mooi zaakje voor juristen.

xistnc 27 september 2019 om 21:17

Sowieso een goed idee, al is het maar om de jury eens fatsoenlijk ter verantwoording te roepen en willekeur bespreekbaar te maken.

Zal wel bij het TAS terecht komen zeker?

the student 27 september 2019 om 21:19

Ik vind t ook een beetje onduidelijk waar de GPS data vandaan kwam. Zijn eigen fiets. Of waren hier trackers van velon op al die fietsen.

Martijn Arensman 27 september 2019 om 21:20

@wielerflits wat willen jullie bereiken met deze foto van Nils?

Ik vind het respectloos en vooral geen nieuwswaarde hebben.

Aub een andere zonder tranen. Je beschadigd een renner hiermee.

wiebipedia 27 september 2019 om 21:25

Wat een bullshit. Schitterende foto. Emotie verkoopt juist. Bovendien kiest die jongen toch voor ene publiek podium om op te werken

SolitaryShell 27 september 2019 om 21:26

Beschadigen? In welk opzicht?

Romāns Vainšteins 27 september 2019 om 21:43

Tuurlijk deze foto, dit is waar het om gaat

Titaantje 27 september 2019 om 21:57

De foto met de handjes omhoog zou ook wat raar zijn. Deze foto dekt toch gewoon de lading. Het is hartstikke pijnlijk voor die jongen.

Joachim Agostinho 27 september 2019 om 21:20

Dat is in ieder geval een beter geluid dan van KNWU kneus Veneberg die coach Helmantel ook nog eens voor paal zet. Of het zin heeft en kansrijk is vraag ik mij af, maar voor de renner en zijn Oranje ploeggenoten is het in ieder geval een steuntje in de rug.

JaBo 27 september 2019 om 21:33

Veneberg hoopt in de toekomst op een leuke en goed betaalde positie bij de UCI. Dit is de enige verklaring voor zijn ziekelijke en laffe reactie.

Gerben 27 september 2019 om 21:21

De UCI is een oubollig orgaan, bestaande uit grotendeels mensen die zelf nooit gekoerst hebben, thuis niks te vertellen hebben en zich dan maar heel erg flink voelen in hun ivoren torentje.

tendam 27 september 2019 om 21:21

Mooi zo. Thorwald Veneberg onderneemt geen stappen omdat de UCI de regels volgt. Wat een waardeloze drol, hoe komt hij aan die functie? Wat kan hij? Ga achter je renner staan man!

Joachim Agostinho 27 september 2019 om 21:22

Exact en achter de coach!

Matxin 27 september 2019 om 21:25

Veneberg toont al jaren al volstrekt ongeschikt en incompetent te zijn. Deze reactie alleen is al reden genoeg om hem te ontslaan.

Leonard Stiksma 27 september 2019 om 21:24

Op naar het CAS.

En zondag collectief vijf minuten stilstaan bij de start om aan de auto in het peloton terug te keren.

a.roitero 27 september 2019 om 21:27

Te hoge sokjes afkeuren terwijl lieslaarzen eerder deze week geen overbodige luxe waren op een door de UCI goedgekeurd parcours. De UCI ten voeten uit!
Waarschijnlijk zijn ze bang voor een oranje invasie op het podium want er zit natuurlijk nog wat aan te komen…

NCK17 27 september 2019 om 21:28

Veneberg laat met zijn reactie Eekhof gewoon in de steek. Of je renner nou gelijk heeft of niet je hoort achter hem te staan, en hem niet te verraden.

Panache 27 september 2019 om 22:00

Nooit achter iemand gaan staan die fout zit. Waarmee ik niet zeg dat Eekhoff fout zat. Het automatisme “altijd achter Lance staan” is ongezond.

Fuubs 27 september 2019 om 21:32

Ik begrijp de frustratie. Maar laat lekker gaan joh. Zo'n log orgaan als de uci, juristen, etc wat win je daar nou mee. Elke wielerploeg, ploegleider, scout, etc weet wat Eekhoff vandaag heeft gepresteerd.

Nils, kop omhoog, scheit aan die gekkies!

mattje123 27 september 2019 om 21:37

Als protest zou ik als Eekhof zijnde komend jaar iedere koers gewoon na 2 minuten in koers te zijn naar de ploegleiderswagen gaan en mijn truitje wisselen voor een regenboogtrui en daar de koers in uitrijden! Na de start je sokken ophijsen zodat je niet meer aan UCI regels voldoet mag tenslotte ook gewoon, shirtje wisselen moet dan ook geen probleem zijn.

madeinstars 27 september 2019 om 21:46

Ik zou letterlijk met een regenboogstuurlint gaan rijden o.i.d.

Spinergy 27 september 2019 om 21:49

Ik was al klaar toen Veneberg zijn ‘mening’ over Michel Cornelissen ventileerde, maar dit is een nieuw dieptepunt..

Groningen 27 september 2019 om 21:52

Ik heb niets gezien vandaag, kan dus ook niet oordelen of de straf terecht was of niet. De manier waarop hij pas na de wedstrijd gediskwalificeerd wordt en niet tijdens de wedstrijd uit koers gehaald wordt is natuurlijk problematisch (wat als zijn ploeggenoot had gewonnen nadat hij de sprint aantrekt).

Maar los van dit alles vraag ik me af wat deze juridische stappen voor een consequenties kunnen hebben. Wat gebeurt er als hij (zijn team) wint? Krijgen we dan twee winnaars, of wordt de Italiaan weer teruggezet en moet Pidcock zijn medaille weer opsturen?
Het is al erg zat dat er bij iedere uitslag een slag om de arm gehouden moet worden vanwege doping, maar als uitslagen via juridische weg vastgesteld moeten gaan worden is de lol er wel een beetje af.

Panache 27 september 2019 om 21:58

Stel nou dat Eekhoff 20 seconden een plakbidon heeft gehad en zodoende terug tussen de auto’s is gebracht, waarna de tv camera hem oppikte, zou dan niet alles logisch zijn? Een gps van 100 km/h, een gerucht of waarheid?
– De diskwalificatie.
– De berusting bij de bond.
– Het verdriet van Eekhoff.
Ik heb de data niet en weet niets zeker, maar sommige reacties hier gaan over de schreef richting mensen die de regels wel willen naleven. Nee, ik doe geen uitspraak of de dsq terecht is, ik kan dat niet beoordelen. Ik voel wel aan dat dit niet zomaar gebeurt. De straf lijkt (volgens het regelboek) terecht. Het is met name de willekeur, die het onverteerbaar maakt. En natuurlijk het tijdstip vlak na de finish van zijn grootste wedstrijd ooit.

SnellePelle 27 september 2019 om 22:55

@panache
De meeste roeptoeters hier realiseren zich niet wat de reglementen inhouden.

Die roeptoeters weten niet dat stayeren expliciet verboden is.
Dat kan je ze niet kwalijk nemen, ze weten niet beter en zijn nu boos en teleurgesteld.

De KNWU weet zelf wel hoe de regels zijn en dat ze door de incompetente UCI met hun wanbeleid qua handhaving op de reglementen nu als voorbeeld worden gesteld.

De roeptoeters weten niet dat de UCI de KNWU feitelijk een mes in de rug steekt omdat ze daar wel recht door zee zijn.

Nee, bij de roeptoeters prevaleert de emotie en daardoor botviert men zich op het eerste vertrouwde geluid en bombardeert deze geluiden tot niksnutten en verraders.

Eigenlijk zijn de roeptoeters ook een beetje slachtoffer.

Zullen we ze maar een aai over de bol geven?

Het zijn al van die lastige tijden.

SnellePelle 27 september 2019 om 22:58

https://www.ensie.nl/betekenis/roeptoeteren

En nee WF. Het gewoon een Nederlandse metafoor.

Romāns Vainšteins 27 september 2019 om 23:11

Ik vind 9 jaar na dato Cobo zijn vuelta afpakken en dan blijtweetende opschuivers net zo onverteerbaar. No de finish hoort de koers voorbij te zijn. Voor mij blijft Eekhoff gewoon de winnaar.

ebl 27 september 2019 om 22:04

Thorwald, toch ook dé man van de rechtzaak tegen Rabobank om zn contract af te dwingen nadat Rabo zn contract niet wilde verlengen…. voor eigenbelang strijdt hij graag tegen windmolens

Joachim Agostinho 27 september 2019 om 22:14

Ter compensatie heeft hij destijds van de Rabobank het baantje bij de bond gekregen.

xistnc 27 september 2019 om 22:18

En zijn enige overwinning ooit heeft hij ook gekocht.

Romāns Vainšteins 27 september 2019 om 22:20

Grotere glijer dan een geile octopus is het.

The Whaler 27 september 2019 om 22:08

Zeker doen. Als het gaat over dat terugbrengen dan heb ik dat wel gezien en vond ik zeker geen issue. Ja achter auto maar er hing een hele groep achter een auto.

Als je dan diskwalificatie doet dan meteen en niet 45 minuten na finish.

Oblomov 27 september 2019 om 22:15

Leg die corrupte bende het vuur juridisch inderdaad maar aan de schenen, al zal het uiteindelijk wel niets opleveren.

Het zal me overigens niets verbazen als dit over tien jaar slechts een voetnoot in Eekhoffs carrière blijkt te zijn. Die gaat nog mooie overwinningen genoeg halen. Een kassei zie ik hem wel in ontvangst nemen.

Polleke 27 september 2019 om 22:33

Dan gelijk door de glazen ramen van het UCI gebouw keilen…

hanzul 27 september 2019 om 22:34

Veneberg is hier wel a typisch. Toen hij zelf vond dat hem onrecht werd aangedaan ging hij wel na het gerecht. Zielig dat KNWU, UCI bobo’s belangrijker vinden dan hun renners.

Rob Oele 27 september 2019 om 23:10

Ik heb het ijzersterke slot van Nils gezien en ook de filmpjes achteraf. Dat laatste ziet er echt niet anders uit dan wat ik zie als een kansrijke renner in bijvoorbeeld een grote ronde na een val terugkeert, wat hoogstzelden (licht) wordt bestraft. Het ergste vind ik nog dat de jury hem zodoende een uurtje na zijn gelukzaligste sportmoment een ongelooflijk harde trap in zijn ziel geeft.

katerkop 27 september 2019 om 23:35

Sunweb stelt zich heel wat sterker op dan die glijer van een Veneberg. In werkelijk geen enkel ander land zou een bond zich zo opstellen

Lapjestrui 27 september 2019 om 23:40

Wat heeft Nils aan juridische stappen. Even kansloos als juryleden met kleine pikjes. Het leed is geleden en er zal nog wel over gesproken worden. Alle aandacht naar mentaal herstel van deze bikkel.

Genoten van zijn geweldige finale.

Kingstown 27 september 2019 om 23:52

Juridische stappen. Zucht.

Ik word erg moe van sporters die via de rechter willen winnen. Laat ze nou eerst eens een nachtje rustig gaan slapen. Dit soort emotionele uitspraken schaden meer dan dat ze goed doen.

Willen we echt dat iedere sporter die zich onterecht behandeld voelt door een jury naar de rechter stapt? Serieus?

Lapjestrui 28 september 2019 om 00:02

Niet de sporter maar zijn management en de Sunwebjes.

Andreotti 28 september 2019 om 00:39

Misschien heeft het geen zin, maar toch juich ik het om diverse redenen toe :

Het dwingt de UCI om het verder te onderzoeken en onderbouwen en hopelijk komt er dan wat meer duidelijkheid naar de toekomst toe. Want nu is het helaas willekeur…

Doordat er niet tijdig wordt ingegrepen doe je als UCI aan koersvervalsing want een renner die niet meer mee had mogen doen, drukt nu een stempel op de koers.

Het getuigd van vertrouwen in je renner en dat je achter hem staat want wat de KNWU doet….. schande !!!

Wat een lulverhaal hangt die Venneberg op zeg, hij accepteerd het allemaal maar…. maar vergeet wel even dat de KNWU zelf de auto reed waaracher hij reed. Dus dan zijn zij zelf schuldig, dan wordt er ingegrepen ten koste van de renner, en die laat je dan stikken. Zo komt het op mij over, vecht er dan tenminste voor ! Ook al is het kansloos, maar je laat in ieder geval ballen zien. En na de wk aftreden, want dit was een compleet brevet van onvermogen van de bondcoach, belachelijk !

kleomantre 28 september 2019 om 11:20

Het zou meer dan goed zijn als dit voor het gerecht komt. Misschien dat dan het oordeel volgens de letter van de regelementen nog steeds hetzelfde blijft, maar dat de UCI door de rechters gesommeerd wordt om een van de volgende zaken te gaan doen:

– investeren in technologie/middelen om meteen in te kunnen grijpen met een jury
– duidelijkere briefings vooraf over waar wel of niet op gelet gaat worden en/of bijstelling van regels ivm bv weer en/of de veiligheid op (bepaade delen) van het parcours.
– geen jury uitspraken meer toestaan achteraf als tijdens de koers de zaken al reeds gekend waren, tenzij het een vooral betreft in de laatste kilometers (bv tijdens sprint)
– stoppen met de koersvervalsingen toestaan inzake motoren in de koers.
– alternatieven bedenken voor het grote aantal volgwagens die koersvervalsing kunnen uitlokken
– Diverse regels tegen het licht houden en waar nodig in overleg met rijdersvakbond bijstellen.

Hoe dan ook dit voorval is wel een gevalletje druppel die de emmer doet overlopen inzake alle inconsequente zaken die de laatste jaren hebben plaatsgevonden. Denk bv aan een rennende Froome, de tijdstraffen en toen weer niet vanwege drinken aannemen in de Tour, oversteken bij spoorwegovergangen, rijden op trottoir.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair