Team Ineos met ijzersterk zevental naar Critérium du Dauphiné

maandag 10 augustus 2020 om 15:38
Team Ineos met ijzersterk zevental naar Critérium du Dauphiné

Egan Bernal - foto: Cor Vos

Team Ineos treedt op volle oorlogssterkte aan in het Critérium du Dauphiné. De Britse formatie heeft de namen van de zeven renners bekendgemaakt die aanstaande woensdag van start gaan in de vijfdaagse rittenkoers.

Egan Bernal, Chris Froome, Geraint Thomas en Jonathan Castroviejo vervolgen na de Tour de l’Ain (waar slechts zes renners per ploeg mochten starten) hun seizoen in de Dauphiné. Met Dylan van Baarle en Michal Kwiatkowski komen er twee renners over van Milaan-San Remo. Pavel Sivakov (die na zijn tweede plek in de Route d’Occitanie geen Tour de l’Ain reed) maakt de selectie compleet.

Een groot deel van deze renners zal eind deze maand ook aantreden in de Tour de France. De Franse sportkrant L’Equipe meldt vandaag dat Bernal, Thomas, Van Baarle, Castroviejo, Kwiatkowski, Sivakov en Tao Geoghegan Hart zeker zijn van een plek in de Tourselectie. De strijd om de laatste plek zou gaan tussen Froome, Andrey Amador, Luke Rowe en Eddie Dunbar.

Selectie Team Ineos voor flag-fr Critérium du Dauphiné (12-16 augustus)
flag-co Egan Bernal
flag-nl Dylan van Baarle
flag-es Jonathan Castroviejo
flag-gb Chris Froome
flag-pl Michal Kwiatkowski
flag-ru Pavel Sivakov
flag-gb Geraint Thomas

Dit artikel delen:

52 Reacties

Yeez 10 augustus 2020 om 15:41

Dit wordt al een stuk spannender. Zeker omdat bennett er niet bij is

nikleb 10 augustus 2020 om 15:43

Als ze maar iets van zwakte zien in de Dauphine zullen ze roepen dat Froome niet de juiste vorm heeft voor de tour. Maar zelfs als hij wint in de Dauphine verwacht ik hem niet in de tour….

Murcia 10 augustus 2020 om 15:43

Als L’Equipe gelijk heeft dan valt Froome waarschijnlijk buiten de boot want Rowe is voor de ploeg noodzakelijk voor het vroege werk. Supersterke formatie voor de Dauphine trouwens en een verder wedstrijdje armpje drukken met TJV ligt in het verschiet.

xistnc 10 augustus 2020 om 15:50

Tenzij Thomas (zoals gisteren) en eventueel Van Baarle vaker op het vlakke worden uitgespeeld.

Thoin 10 augustus 2020 om 15:51

Rowe is al zeker van een plaats.
Laatste plaats ging tussen Hart-Froome en Amador

Bernal-Thomas-Sivakov-Van Baarle-Castrovejo-Kwiatkowski en Rowe

https://www.wielerflits.nl/nieuws/la-gazzetta-chris-froome-is-nog-niet-zeker-van-tourselectie/

bartp25 10 augustus 2020 om 16:21

Van Baarle, Kwiat en Castroviejo staan op het vlakke toch ook hun mannetje. Weet niet of ze Rowe dan nog nodig hebben.

Murcia 10 augustus 2020 om 15:56

Froome reed gisteren in elk geval niet als een renner die al zeker was. Ik hoop overigens nog steeds dat hij meedoet. Mijn respect voor zijn prestaties is enorm. Maar sentimenten tellen niet en de ploegleiding/ Brailsford stelt geen twijfelgevallen op.

Franco Ballerini 10 augustus 2020 om 16:09

Ik heb ook enorm respect voor wat Froome gepresteerd heeft, maar gisteren zag het er pathetisch uit. Met zijn beruchte kleine molentje reed hij er in volle inspanning vrijwel niemand af. Ik zie het voor de Tour niet meer goed komen, maar een fraaie comeback bij Israël volgend jaar zou ik prachtig vinden.

Scott Sunderland 10 augustus 2020 om 15:59

Ik denk echt niet dat Froome meegaat. Hij heeft dat niveau niet meer plus hij vertrekt. Amador zouden ze toch ook mee willen nemen zou je zeggen. Alle ballen op Bernal. Thomas en misschien Sivakov als plan B.

Olly 10 augustus 2020 om 16:06

TJV moet zich niet uit de tent laten lokken imo. PR is dat vorig jaar ook overkomen in de koersen in de aanloop naar de Giro. Hij was in die Giro over zijn hoogvorm heen. De selectie van Ineos is veel breder, en kunnen makkelijker mannen wisselen (op de kopman Bernal na) Ze kunnen dan door een wedstrijdje verpissen, TJV over de kop jagen. Waardoor ze in de tour uitgewoond aan de start staan. Hoofd koel houden is mijn insteek, en alleen vasthouden aan trainingsplan. De TdF is het doel, blijf daar op gefocusseerd. Laat andere ploegen UAE en MS de strijd maar aangaan met Ineos.
Verder ben ik wel benieuwd naar de totale strijd in het peloton, het is imo de meest spannende aanloop naar de TdF ooit.

Lord Melchett 10 augustus 2020 om 20:43

Volgens mij reed PR 4 meerdaagse koersen voor de Giro. Allemaal voluit.
Nu maar twee voor de Tour. En had niet het idee dat ie aan zijn limiet zat afgelopen dagen.
Dus lijkt me voldoende over te hebben voor drie weken Tour De France.
En er is Tom Dumoulin. Vlak hem niet uit.

Olly 11 augustus 2020 om 09:02

@Lord Melchett, ja dat is waar nu maar 2. En idd ik vlak TD en SK zeker niet uit. :-)
Zeer spannend allemaal.

Rawolf 10 augustus 2020 om 16:09

Dit is de Tourploeg en daar komt Rowe nog bij.

Dat laatste bericht van L'equipe is onzin. Dunbar? Lol.

Zou ook heel vreemd zijn als Hart net zeker is na een valpartij in de L'Ain en een slechte laatste etappe.

Amador is een persoonlijke vriend van Carapaz en heeft al aangegeven naar de Giro te gaan. Dunbar ook Giro. Tao Geoghan Hart wss eerste reserve maar wat ik zeg met zijn prestaties en valpartij lijkt selectie mr wel duidelijk.

bartp25 10 augustus 2020 om 16:18

Froome zal verbetering moeten laten zien, het zag er inderdaad prachtig uit dat hij als een gek op kop aan het rijden was, pure grinta, maar het zette totaal geen zoden aan de dijk.

S.t.B 10 augustus 2020 om 16:32

Het zal toch neerkomen op die 4 à 5 man die alle schiftingen tot aan de finale overleven, en daar zie ik vrij evenredige krachtsverhoudingen tussen JV en Ineos.

Ineos zal nu wel met meer branie voor de dag gaan komen want naast marginal gains goeroe is Brailsford ook erg van de psychologische oorlogvoering. Nog een keer zo’n tik(je) van JV gaat bij de Ineos jongens tussen de oren werken, vooral als je op volle Toursterkte deze generale afwerkt.

LB117 10 augustus 2020 om 16:40

Rowe als bodyguard lijtk mij ook wel noodzakelijk alhoewel van Baarle, Castroviejo en Kwiat ook hun mannetje op het vlakke wel staan.

jappe666 10 augustus 2020 om 16:45

Tot enkele weken geleden had de balans misschien nog naar Froome geheld, maar de demonstratie van TJV bergop zal de ogen van Brailsford ook wel uitgestoken hebben. Denk dat hij eieren voor zijn geld zal kiezen en een extra pion voor het hooggebergte zal meenemen in de persoon van Amador, zodat ze op zijn minst gelijke tred houden met de Jumbo-trein qua aantal wagonnetjes.

Hart en Sivakov puur voor de steun bergop, de anderen kunnen dan om beurten een keer een dagshift draaien op het vlakke. Thomas, Kwiat, Van Baarle, Amador en Castroviejo hebben er immers allen de motor voor.

LB117 10 augustus 2020 om 16:56

Want hart en sivakov zijn notoire hardrijders op het vlakke?

jappe666 10 augustus 2020 om 18:09

Heb je wel gelezen wat er staat???

LB117 10 augustus 2020 om 21:50

Ja, daarom ook mijn vraagtekens..

Alsof G, even gaat knechten om Bernal uit de wind te houden en Castroviejo en Amador op z’n Luke Rowe’s der Panzerwagen even op z’n plek gaan zetten..

Romāns Vainšteins 10 augustus 2020 om 17:01

Mij lijkt ook dit de tour ploeg + Rowe idd.

Bob 10 augustus 2020 om 17:01

Verroest ijzer

Ultras100 10 augustus 2020 om 17:03

Roglic-Bernal 1-1
Thomas-Dumoulin 1-1
Kruiswijk-Sivakov 1-0
Gesink- castroviejo 1-0
Wva- Van Baarle 1-0
Der Tony – Luke Rowe 1-0
Bennet – kwiat 1-1
Kuss – Tao 1-1

Als er geen gekke dingen gebeuren en Ineos niet KO gaat dan wint JV de tour “op punten” lijkt mij…
eerst maar genieten van Dauphine!

superbove 10 augustus 2020 om 17:13

bennett rijd geen tour

Hollow Knight 10 augustus 2020 om 17:14

LOL

Sivakov is veel beter als Kruijswijk.

bartp25 10 augustus 2020 om 17:16

Ik ben fan van Kruijswijk en Gesink maar je onderschat hierbij toch echt sivakov en castroviejo

Hollow Knight 10 augustus 2020 om 17:19

Castroviejo is inderdaad ook veel sterker als Gesink. Ik zou Gesink zelf niet meenemen naar de Tour.

robing 10 augustus 2020 om 17:19

@superbove

Wat is je bron dat bennett geen tour rijdt?

bartp25 10 augustus 2020 om 17:24

Veel sterker dan Gesink wil ik niet zeggen @HK, ik zie ze eerder als gelijkwaardig met een licht voordeel voor castroviejo. Sivakov daarintegen zie ik misschien zelfs wel als nummer 2 van Sky en zeker sterker dan Kruijswijk.

tendam 10 augustus 2020 om 17:55

@hollow knight
Ja hoor, Sivakov is veel beter dan de nummer 3 van de Tour vorig jaar… het onderschatten van Kruijswijk mag ook wel eens een keer opgehouden zijn. Gewoon een toprenner.

Castroviejo is momenteel heel goed, die is zeker wel beter dan Gesink de laatste jaren is geweest.

kelderbelg 10 augustus 2020 om 17:59

edit wf: niet doen

Sivakov heeft nog nooit bewezen beter te zijn dan Kruiswijk

Wheely 10 augustus 2020 om 18:05

Froome doet niet mee in deze shoot off?

Romāns Vainšteins 10 augustus 2020 om 18:06

Tijdje geleden dat ik zo’n duffe benadering van wielrennen heb gezien, 1-0, 1-1, 0-1.

Wat een kolder.

Hollow Knight 10 augustus 2020 om 19:37

@tendam

We zullen zien in de Tour de France…

CechRepublic 10 augustus 2020 om 20:38

Roglic-Bernal 1-1
Dumoulin – Thomas 1-0
Kruiswijk-Sivakov 1-0
Gesink- Castroviejo 0-1
Wva- Van Baarle 1-0
Der Tony – Luke Rowe 1-1
Bennet – Kwiatko 0-1
Kuss – Tao 1-0

Ik zou zelf als Ineos voor Amador kiezen aangezien Van Baarle, Rowe en Castroviejo nogal op elkaar lijken kwa sterktes.

Panache 11 augustus 2020 om 11:26

Enige wat dit lijstje aangeeft is dat er na alle schiftingen hopelijk 3 Jumbo’s en 2 Ineosjes aan hangen. Ram je door tot de finish dan speelt dat in de kaart van de renner met de beste sprint. Die situatie is link voor Jumbo, want als Roglic het uiteindelijk toch niet waarmaakt dan heb je Thomas in zetel gezet. Je moet op een bepaald moment er een man tegen man strijd van maken en je overtal tactisch uitspelen. Dat der Tony misschien sterker is dan Rowe interesseert geen biet.

bartp25 10 augustus 2020 om 17:19

@superbove, bennett rijdt zeker de tour. In plaats van Laurens de Plus

goldone123 10 augustus 2020 om 17:25

veel beter? lol dat gaan we zien in de tour kan je nu nog niet zeggen.

goldone123 10 augustus 2020 om 17:26

we gaan het zien over 2 dagen

Ultras100 10 augustus 2020 om 17:49

Sivakov moet het in week 3 nog maar laten zien. Wel mooie renner.
Castro vs Gesink… een Gesink die een vol jaar geen pech heeft gehad hebben we niet vaak gezien, lijkt dit jaar “in orde” volgens mij en heeft toch een veel betere cv dan castro (helemaal als je de tijdritten buiten beschouwing laat). Gesink niet meer de jongste maar castroviejo ook niet. Laten we gesink nog niet afschrijven.

Murcia 10 augustus 2020 om 18:01

Vergelijkingen tussen renners is altijd al lastig maar wat het extra moeilijk maakt is hun rol tijdens de koers. Robert zal in tegenstelling tot vorige jaren nu waarschijnlijk veel eerder op kop komen tijdens bergetappes. TJV heeft nu betere renners dan hij voor de finale. Dat betekend dat het vergelijken met anderen ook al moeilijker wordt aangezien het kan zijn dat zijn werk er al op zit terwijl de uitzending nog moet beginnen.
In de ogen van sommigen heeft hij het dan al slecht gedaan. De ploeg zelf is de enige die een eerlijk beeld heeft van zijn prestaties en zij hebben hem meteen geselecteerd. Dit zegt mij genoeg.

goldone123 10 augustus 2020 om 19:01

robert gesink word heus nog wel beter en sws wout van aert was er niet bij zo gesink moest eerder aan de bak, ben benieuwd naar wva

fietsvriend 10 augustus 2020 om 19:18

Gesink gaat een superbelangrijke pion zijn. Is ook op het vlakke absoluut van waarde.

Zei Tankink niet ooit een keer bij ten Dam in de podcast dat Gesink de renner was met de grootste motor waarmee hij in een team gezeten had. Zoek maar eens op.
Vorig jaar in de Vuelta ook heel belangrijk voor Roglic. Die waaieretappe…

Zou verder ook niet weten wie je ipv Gesink mee moet nemen, superloyale meesterknecht.

Tja, en INEOS – wat een kleppers allemaal. Moet het nog zien met TJV, zin de Tour!

Hollow Knight 10 augustus 2020 om 20:52

Gesink was een groot talent, maar door die beunbreuk in 2011 en hartoperatie in 2014 is het nu eenmaal anders gelopen. Geen schande, respect dat hij nog rondrijdt in het peloton na al de ellende die hij heeft meegemaakt.

We moeten echter ook eerlijk zijn, zelf in zijn goede jaren was hij niet bepaald een veelwinnaar.

CechRepublic 10 augustus 2020 om 20:58

@Hollow Knight, er zijn voldoende renners die een been zouden opgeven om in één jaar Emilia, Montreal (of Quebec) en een etappe in Zwitserland te winnen. Het was niet overdreven veel, maar het waren wel overwinningen van kwaliteit.

fietsvriend 10 augustus 2020 om 22:30

@HK wie heeft het over veelwinnaar?

CechRepublic 10 augustus 2020 om 20:56

Gesink is m.i.voor TJV in de GT’s wat Iljo Keisse is voor DQT in de klassiekers. Die zou iedereen er wel bij willen hebben. Castroviejo is natuurlijk een topknecht, maar hij is volgens mij niks beter geworden dit jaar. Hij valt alleen meer op omdat de rest van Ineos (nog) niet lekker in vorm is.

ssj 10 augustus 2020 om 21:47

Reed anders verrassend goed in het afgelopen rondje. Die was naast Bernal de enige op afspraak daar

CechRepublic 10 augustus 2020 om 22:42

@ssj Volgens mij reed hij zoals je van hem mag verwachten, Alleen viel het nu meer op omdat de rest van Ineos tegenviel, niet omdat hij zelf beter is geworden.

ssj 11 augustus 2020 om 11:30

Met name in etappe 2 reed hij toch boven verwachting? Of verwachtte jij dat hij daar top 10 zou rijden?

Spake Breekerd 11 augustus 2020 om 09:07

In de strijd tussen INE en TJV zal het behalve om de poppetjes, toch ook om de tactiek gaan. Ik lees daar in de comments weinig over. Men lijkt er vanuit te gaan dat beide ploegen hetzelfde plan trekken. Van INE weten we na 20+ grote rondes wel wat het strijdplan is, maar bij TJV is dat voor mij nog wat raadselachtig. Iedere dag de volledige trein vooruit, dagelijks een mannetje sparen, renner mee in de kopgroep?
Dat vergelijken van renners is leuk, maar beetje kortzichtig. Ik hoop (tegen de verwachtingen van de echte kenners in?) een beetje op een konijn uit de hoge hoed van 1 van de ploegen.

moa 11 augustus 2020 om 09:27

rustig iedereen, ze hebben WVA.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair