Team DSM wordt officieel weer Nederlandse ploeg
Nederland telt in 2022 officieel weer twee WorldTeams. Team DSM heeft besloten de Duitse status van de ploeg weer te wisselen voor de Nederlandse nationaliteit.
In 2015 besloot de ploeg van teammanager Iwan Spekenbrink, toen bekend als Giant-Alpecin, om formeel onder de Duitse vlag uit te komen. Wat destijds meewoog in dat besluit was dat ze gesponsord werden door de Duitse shampoofabrikant Alpecin. Ook hadden ze een aantal Duitse topwielrenners en talenten in de ploeg. “De wijziging maakt onderdeel uit van de continue verbreding van de internationale focus van het team. Als onderdeel hiervan komt er een focus op de ontwikkeling van Duits talent te liggen”, zei teammanager Iwan Spekenbrink toen.
Ook na de intrede van vakantiespecialist Sunweb als nieuwe hoofdsponsor van de ploeg in 2017, hield de ploeg vast aan de Duitse status voor de mannenselectie. De vrouwenploeg stapte in 2020 over van de Nederlandse naar de Duitse status. De opleidingsploeg is wel al sinds haar intrede in 2017 bij de Duitse wielerbond ingeschreven.
Sinds dit jaar is het van origine Nederlandse chemie- en biotechbedrijf DSM de titelsponsor van de ploeg. Onlangs is besloten in navolging daarvan ook de officiële nationaliteit weer aan te passen naar de Nederlandse. De ploeg geeft aan dat zowel het team als de partners internationaal opereren. “Wij zijn als ploeg niets veranderd, maar er staat een ceremonieel vlaggetje voor”, klinkt het vanuit de ploeg.
Naast Team DSM is Jumbo-Visma al jarenlang een WorldTeam met een Nederlandse nationaliteit.
Dat hele Duitse avontuur was destijds best een slimme keuze, gezien het ontbreken van een echt Duits WT-team, maar is gewoon mislukt vanwege de opkomst van Bora Hansgrohe. Nu kiezen ze eieren voor hun geld.
Was het Ralph Denk niet gelukt om de WT te halen, dan zou het misschien een ander verhaal zijn geweest.
Nu kiest hij eieren voor zijn geld want deze verandering is gewoon opgedragen door hoofdsponsor DSM.
1 voordeel;
Slechter dan 2021 kan het niet meer worden, hoewel de teambezetting van de renners voor 2022 heel, heel erg zwak is.
Als Schot zie ik ze aan de andere kant wel steeds meer Nederlandse ideeën omarmen: niet met het hoofd boven maaiveld, niet met voorwiel voor andere fietser en al zeker niet bij de finish-lijn. Doe maar gewoon!
Jammer dat een team als Alpecin-Fenix of Intermarché-Wanty geen Nederlandse licentie krijgt. Dat had ik een hele eer gevonden.
(2e volgt later vandaag)