Team DSM wordt officieel weer Nederlandse ploeg

Team DSM wordt officieel weer Nederlandse ploeg

foto: Cor Vos

Door Maxim Horssels & Nico Dick
woensdag 8 december 2021 om 12:25

Nederland telt in 2022 officieel weer twee WorldTeams. Team DSM heeft besloten de Duitse status van de ploeg weer te wisselen voor de Nederlandse nationaliteit.

In 2015 besloot de ploeg van teammanager Iwan Spekenbrink, toen bekend als Giant-Alpecin, om formeel onder de Duitse vlag uit te komen. Wat destijds meewoog in dat besluit was dat ze gesponsord werden door de Duitse shampoofabrikant Alpecin. Ook hadden ze een aantal Duitse topwielrenners en talenten in de ploeg. “De wijziging maakt onderdeel uit van de continue verbreding van de internationale focus van het team. Als onderdeel hiervan komt er een focus op de ontwikkeling van Duits talent te liggen”, zei teammanager Iwan Spekenbrink toen.

Ook na de intrede van vakantiespecialist Sunweb als nieuwe hoofdsponsor van de ploeg in 2017, hield de ploeg vast aan de Duitse status voor de mannenselectie. De vrouwenploeg stapte in 2020 over van de Nederlandse naar de Duitse status. De opleidingsploeg is wel al sinds haar intrede in 2017 bij de Duitse wielerbond ingeschreven.

Sinds dit jaar is het van origine Nederlandse chemie- en biotechbedrijf DSM de titelsponsor van de ploeg. Onlangs is besloten in navolging daarvan ook de officiële nationaliteit weer aan te passen naar de Nederlandse. De ploeg geeft aan dat zowel het team als de partners internationaal opereren. “Wij zijn als ploeg niets veranderd, maar er staat een ceremonieel vlaggetje voor”, klinkt het vanuit de ploeg.

Naast Team DSM is Jumbo-Visma al jarenlang een WorldTeam met een Nederlandse nationaliteit.

Dit artikel delen:

40 Reacties

Polleke 8 december 2021 om 12:35

Als het louter ceremonieel is waarom dan toch veranderen ? Dit lijkt er op dat DSM het roer van dit stuurloos schip een beetje over gaat nemen…

0
Oblomov 8 december 2021 om 14:16

Welnee. Het bedrijfsonderdeel dat het meest relevant is voor het wielrennen wil DSM nota bene verkopen, om verder te gaan als groen bedrijf. Die hebben echt geen interesse in het overnemen van een wielerploeg.

Dat hele Duitse avontuur was destijds best een slimme keuze, gezien het ontbreken van een echt Duits WT-team, maar is gewoon mislukt vanwege de opkomst van Bora Hansgrohe. Nu kiezen ze eieren voor hun geld.

Was het Ralph Denk niet gelukt om de WT te halen, dan zou het misschien een ander verhaal zijn geweest.

0
Sammysosa 8 december 2021 om 12:45

Als ze hun naam dan veranderen naar Roompot is de orde weer hersteld.

0
Dikke Man 8 december 2021 om 12:53

De zoektocht naar een ruggengraat gaat nu in Nederland verder. Zouden ze hier makkelijker te vinden zijn?

0
Limal 8 december 2021 om 13:51

Mijn bronnen fluisteren dat deze move er komt om onze eigenste Panache aan te kunnen werven. Hij gaat die de ruggengraat er met veel cooperation terug in kneden. Hoo rah!

0
Mwielerfan 8 december 2021 om 15:59

Het verwijt is toch altijd dat ze teveel hun rug stijf houden?

0
Dikke Man 8 december 2021 om 17:20

Een stijve rug zonder graat? Moet ik dan denken aan een zwellichaam of een gebrek aan massage?

0
11 na 11 8 december 2021 om 21:56

Hoezo Panache aanwerven? Had er alle schijn van dat hij al werkte voor het team. Ergens een nietszeggende functie wel (social media medewerker ofzo), want van wat er werkelijk aan de hand was, was hij nooit op de hoogte.

0
Pat McQuaid 8 december 2021 om 13:07

Duitsland had officieel bezwaar gemaakt tegen dit team.

0
Pat McQuaid 8 december 2021 om 13:10

Als Schot kan ik hier natuurlijk neutraal in staan maar goed voor de naam van Nederland is deze move van DSM natuurlijk niet.

0
Pat McQuaid 8 december 2021 om 13:23

En de geruchten dat de UCI Rudi Kemna stiekem zou betalen om getalenteerde renners bij team DSM weg te pesten zijn fake news.

0
Pat McQuaid 8 december 2021 om 13:25

Ook de geruchten dat Tiesj Benoot eerst deprogrammeerd moet worden zijn onwaar.

0
klootje kriekeljon 8 december 2021 om 13:26

Er zijn oorlogen om minder gestart, Pat.

0
bswinkelss 8 december 2021 om 13:20

Goed nieuws! Ik heb het altijd al raar gevonden dat ze destijds zijn overgestapt naar een Duitse licentie.

0
Oblomov 8 december 2021 om 14:21

Duitse sponsor, Duitse toprenners, ontbreken van een Duits WT-team. Was best een slimme keuze om de relatief kleine Nederlandse sponsormarkt in te ruilen voor een grotere met minder concurrentie. Alleen heeft Ralph Denk roet in het eten gegooid door een echt Duits World Tour team op te tuigen.

0
A.M.M. Jonkers 8 december 2021 om 15:29

Daar zal CEO Iwan Spekenbrink wel zijn financiële voordelen van hebben ingezien!
Nu kiest hij eieren voor zijn geld want deze verandering is gewoon opgedragen door hoofdsponsor DSM.

1 voordeel;
Slechter dan 2021 kan het niet meer worden, hoewel de teambezetting van de renners voor 2022 heel, heel erg zwak is.

0
Murcia 8 december 2021 om 13:27

Een goede zet, de hoofdsponsor en vele subsponsors zijn Nederlands net als de leiding en men heeft lang niet meer die connectie met Duitse sponsors en renners zoals in het verleden. Twee World Tour ploegen in dit kleine land is een luxe. Hopelijk betekend dit ook dat ze de Nederlandse kern verder vergroten de komende jaren.

0
Wheely 8 december 2021 om 13:42

Wie weet degraderen ze wel, hebben we eindelijk weer een procontinentale ploeg. Geen ondenkbaar scenario.

0
Pat McQuaid 8 december 2021 om 14:04

Ik vond hun rücksichtslose benadering van de Sportler op een of andere manier wel iets Duits hebben.
Als Schot zie ik ze aan de andere kant wel steeds meer Nederlandse ideeën omarmen: niet met het hoofd boven maaiveld, niet met voorwiel voor andere fietser en al zeker niet bij de finish-lijn. Doe maar gewoon!

0
Romāns Vainšteins 8 december 2021 om 13:27

Edit redactie: Doe normaal.

0
Wheely 8 december 2021 om 13:40

Dit zal het tij keren, let maar op!

0
Koers 8 december 2021 om 13:56

Idd, wir schaffen das!

0
Barry Batsbak 8 december 2021 om 13:43

“We zijn als ploeg niets veranderd”. Misschien ligt daar ook nog wel wat ruimte voor verbetering.

0
Dumoulinke 8 december 2021 om 13:56

Jammer. Dit is een stuurloos schip waarvan de masten al lange tijd op knappen staan en dat terecht almaar de wind van voren krijgt. Ik weet niets positiefs op te merken als het om team DSM gaat. Werkelijk alles binnen het beleid alsook de selectie en ploegleiding moet veranderen om er nog iets van te maken.

Jammer dat een team als Alpecin-Fenix of Intermarché-Wanty geen Nederlandse licentie krijgt. Dat had ik een hele eer gevonden.

0
Pat McQuaid 8 december 2021 om 14:06

Als Schot hoop ik niet dat ze volgend jaar een Schotse licentie aanvragen. Hun leuze COOPERATION maakt mij hier wel een beetje bang voor.

0
Mwielerfan 8 december 2021 om 16:05

Hun bla verhalen zijn ergernis wekkend, maar ze laten om de twee jaar een mooie opleving zien met jong talent. Hele mooie resultaten voor een pro conti ploeg, in goede jaren best redelijk voor world tour

0
Binda 8 december 2021 om 17:15

Ik moest ook even nadenken over positieve zaken bij DSM. Toch 2 gevonden; mooie pakjes en Lorena Wiebes.

0
5211 8 december 2021 om 18:36

De reacties zijn weer lachwekkend. Betweters en afgunst typisch voor Calvinisten.

0
smolly86 8 december 2021 om 14:28

Mooi nieuws!! goed dat de ploeg zijn Nederlandse karakter gaat versterken. Sowieso sinds Bora steeds groter werd, werd het Duitse karakter al wat minder sterk.

0
VerstandOpNul 8 december 2021 om 15:15

Goed dat ze hun prioriteiten op orde hebben, daar onderin de WT-regionen..

0
Baukema Tomoulin 8 december 2021 om 16:41

Ik vermoed dat ze nu met terugwerkende kracht wel 1 heel punt hoger op het rapportcijfer krijgen van WF

0
Jean Dumas 8 december 2021 om 17:17

Eindelijk eens goed nieuws rond DSM.

0
Marco Willems 8 december 2021 om 18:45

Hebben we dan eindelijk een Nederlands team van Pro Conti niveau. Als ze zo doorgaan rijden ze binnenkort ook daar.

0
Covadonga 8 december 2021 om 19:50

Leuk nieuws. Fijn dat er nu weer twee grote Nederlandse ploegen zijn.

0
Lay On 8 december 2021 om 20:23

Komend jaar zitten er nog steeds meer Duitsers in de ploeg dan Nederlanders

0
Arema Pro Cycling Team 9 december 2021 om 01:18

Wat maakt het uit, gaat om de renners. Zolang ze maar geen Midden-Oosten licentie krijgen.

0
Limal 9 december 2021 om 09:22

Op Sporza is net een eerste artikel verschenen met getuigenissen over wat er zoal misloopt bij DSM: https://sporza.be/nl/2021/12/07/de-interne-keuken-van-team-dsm-waar-iedereen-vlucht-1-behandeld-als-kleine-kinderen~1638894632510/
(2e volgt later vandaag)

0
AdZ 9 december 2021 om 09:31

Ha je bent mij net voor… goed leesvoer, beschrijft in detail wat we ergens al wel wisten. @Redactie, nieuw artikel?!

0
AdZ 9 december 2021 om 20:15

Nog steeds geen nieuw artikel? Vreemd dat de redactie hier niet op reageert. Levert gegarandeerd 100+ reacties op :-)))

0
vroege vlucht 9 december 2021 om 11:05

Das balen, nu moet ik ook weer voor hun gaan supporteren.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone