Team DSM bood Roche geen nieuw contract aan: “Het kwam als een schok”

maandag 11 oktober 2021 om 09:00
Team DSM bood Roche geen nieuw contract aan: “Het kwam als een schok”

foto: Cor Vos

Nicholas Roche maakte vorige week bekend te gaan stoppen met wielrennen. De 37-jarige Ier kwam tot die beslissing in augustus, maar daaraan vooraf kreeg hij slecht nieuws te horen van Team DSM. De Duitse ploeg wilde Roches contract voor 2022 niet verlengen. Dat ging de Ier niet in de koude kleren zitten: “Ik ben echt flink pissig op het team geweest.”

Roche maakte zich de laatste jaren sterk als wegkapitein bij de Duitse ploeg. Eind 2018 vervoegde de Ier zich bij wat toen nog Team Sunweb heette. “Ik had het gevoel dat ik nog een paar jaar van waarde zou kunnen zijn”, vertelt Roche bij de NOS. “Daarom was het ook een schok dat ze niet met me verder wilden. Maar de ploeg koos voor jongere renners.”

“In juli en augustus ben ik echt flink pissig geweest op de ploeg. Bij de Olympische Spelen in Japan kon ik de knop pas omdraaien en nam ik het besluit om te stoppen. Daarna ben ik wat televisiewerk gaan doen en kwam ik erachter dat ik misschien liever kijk naar de koers, dan er zelf in te rijden. Ik hou van wielrennen, maar als je dat voelt moet je stoppen.”

Dit artikel delen:

37 Reacties

dit is mijn voorwiel 11 oktober 2021 om 09:23

Zijn er ook positieve verhalen rondom dsm te melden?

Turtlehead 11 oktober 2021 om 09:27

Even kijken… Bardet heeft een degelijk seizoen gedraaid, was goed op niveau, Storer goed (gaat helaas weg).
En de PR-man is weg. Dat is ook positief.

Verder eigenlijk niks, nee.

Groetjesaandevoetjes 11 oktober 2021 om 09:39

Het is toch gewoon positief dat ze Roche geen nieuw contract aanbieden? Ze geven jongere renners een kans, Roche was zijn salaris blijkbaar niet meer waard. Ik vind Sunweb juist super goed doorselecteren.

xistnc 11 oktober 2021 om 11:19

Sunweb heeft inderdaad prima doorgeselecteerd.

Innsbruck 11 oktober 2021 om 13:08

ervaren ploegleider vertrekt

3 groentjes huub, pim en marcel er in.

zelfde filosofie als voor de renners

“die stribbelen niet tegen” moet Spekenbrink gedacht hebben.

Maar met die recalcitrante jongeren tegenwoordig. Shampoo gaan halen en dat soort dingen.

dit is mijn voorwiel 11 oktober 2021 om 14:14

Ik hoor alleen de gevolgen: het geeft ruimte voor nieuw talent. Ja, duh!!! Het gaat in dit geval (roche) dat wederom blijkt dat mensen als tools worden gebruikt. Dat is toch geen management…

Turtlehead 11 oktober 2021 om 09:26

Toch een vreemde move. Ze halen wel Degenkolb, en laten Roche gaan. Lijkt me dat die jonge gasten die de duiventil in- en uitvliegen wel wat routine kunnen gebruiken om zich heen.
Prachtig artikel met Roche en Martin op NOS trouwens, dat mag ook wel eens gezegd. Ik wist niet dat die zo dik waren.

Bimbo Visma 11 oktober 2021 om 09:44

Degenkolb is 32. Roche is 37.

Groetjesaandevoetjes 11 oktober 2021 om 09:45

Degenkolb is 32, Roche 37. Degenkolb heeft zijn succesvolste jaren bij Giant/Alpecin gehad, dus best logisch dat ze hem terughalen. En ik sluit niet uit dat Degenkolb nog een keer een mooi resultaat rijdt in enkele voorjaars klassiekers.

horsm 11 oktober 2021 om 09:46

Ik begrijp je punt. DSM haalde Degenkolb binnen omdat ze te weinig ‘cultuurhouders’ in de ploeg hadden – renners die de rol van Gesink of Van Emden zouden kunnen spelen. Roche heeft nu zo’n beetje die functie en lijkt dat goed te doen.

Aan de andere kant: 37 is natuurlijk wel een mooie leeftijd om te stoppen.

BMC komt trouwens echt niet goed uit dat stuk.

Alfons Haavers 11 oktober 2021 om 09:46

Ik vond Degenkolb ook een rare move, zeker om hem dan een 3-jarig contract te geven. Maar die is wel nog maar 32, Roche 37.

Lijkt me dan ook niet zo vreemd dat ze hem niet verlengen, geen idee waarom Roche daar zo pissig over is. Het blijft topsport.

Edit: wat alle lieden boven mij dus al zeiden…

xistnc 11 oktober 2021 om 11:20

Hoe oud is Degenkolb eigenlijk?

Wheely 11 oktober 2021 om 11:23

Degenkolb is 32. Roche is 37.

Wheely 11 oktober 2021 om 11:24

Spekenbrink is 45.

Innsbruck 11 oktober 2021 om 13:09

wheely doet weer gniffelen

dit is mijn voorwiel 11 oktober 2021 om 14:15

Roche heeft afgelopen jaren meer voor elkaar gekregen dan degenkolb. Die laatste zal wel lekker goedkoop geweest zijn. En goed voor de duitse sponsors (welke duitse sponsors)

Bimbo Visma 11 oktober 2021 om 09:43

Begin van de zomer al aangegeven dat er geen contractverlenging komt. Volgens mij is dat best netjes. Beetje negatief artikel zo (patlef laat ze meestal zweten tot ver in het najaar)

AWestie 11 oktober 2021 om 09:49

Pedersen was ook niet blij gister op DSM. https://twitter.com/DennisPraest/status/1447439429140983810?t=Rga_XLmIyerf8N94HhiIdw&s=19

Nog een renner daar waar geen vete van op straat ligt?

Anton van Valouwe 11 oktober 2021 om 10:34

Pedersen was vooral pissig op de ploegleider van dienst Marc Reef, je weet wel…

De Cabybara van de Conradkade 11 oktober 2021 om 09:58

Aah, het DSM bashen is weer begonnen.

Iemand van 37 geen contractverlenging geven lijkt mij vrij logisch. Dat Jumbo dorhout als Gesink en Van Emden nog voor meerdere jaren verlengd is toch ook volkomen ridicuul.

Michiel 11 oktober 2021 om 10:12

Nee hoor. Prima wegkapiteins met waarde zijn het

beppe-saronni 11 oktober 2021 om 10:17

Helemaal mee eens

Anton van Valouwe 11 oktober 2021 om 10:17

Is er een renner die niet weg wil, is het ook niet goed.

AWestie 11 oktober 2021 om 19:48

Dor hout, jemig man

Verweggistan 11 oktober 2021 om 10:15

Normaal snap ik prima als je het contract van een renner van 37 niet verlengd. Maar DSM heeft maar 2 renners in de selectie die ouder zijn dan 30: Haga en Roche. Dan snap ik dat je als wegkapitein van 37 verwacht dat je wellicht nog een jaar kan doorgaan.

beppe-saronni 11 oktober 2021 om 10:16

Tja, waarom wel verlengen als je daarmee Thymen Arensman weer een jaar extra last knechten. Misschien mag Arensman nu volgend jaar eens de Giro of Vuelta voor eigen kans rijden. De jeugd heeft de toekomst. Lullig voor Roche, maar zo zijn de wetten nu eenmaal in de sportwereld.n

Wheely 11 oktober 2021 om 10:59

Toch blijft het vreemd dat er zo veel wrijving is in de ploeg, opzich is het helemaaal niet gek dat Roche niet verlengd wordt en hij kreeg het ook tijdig te horen maar toch is hij pissig. Dan wordt er dus intern op een rare manier gecommuniceerd ofzo.

AnnemiekvdS 11 oktober 2021 om 12:04

Nico was vooral pissig omdat hij na geen Tour ook zijn geliefde Vuelta niet mocht rijden. Een bizar besluit na zijn succesvolle bijdrage in 2020. Het was een 'straf' van DSM omdat hij perse aan de Olympische Spelen wilde meedoen, aangezien het zijn laatste zou zijn voor Ierland. Bovendien heeft DSM een serieus probleem met renners die eigen inbreng hebben in races, ze willen alleen brave jongetjes die luisteren naar de leraar. Tja dan heb je geen wegkapiteins meer nodig…

Wheely 11 oktober 2021 om 13:49

Dank voor de aanvullende info Annemiek, Roche lijkt mij een zeer redelijke vent en had hem die Vuelta ook zeker gegund.

Murcia 11 oktober 2021 om 14:08

Cooperation die van één kant moet komen is een belangrijke oorzaak van zoveel onvrede. Juist van een ervaren man als Roche moet je kunnen begrijpen waarom die OS zo belangrijk voor hem is en dan niet als een schoolmeester hem in de hoek zetten.

Krakowic 11 oktober 2021 om 11:01

Hij is flink pissig op de ploeg, maar komt er dankzij de keuze van de ploeg achter dat stoppen toch het beste besluit is. Beetje een dubbele moraal in dit verhaal. Lijkt me niet dat DSM hierin iets te verwijten valt.
Ik gun deze ploeg wel weer wat meer positieve pers na afgelopen jaar. Hopelijk zien we ze in 2022 daarom weer vooraan meedoen en op een goede manier verrassen.

Klein Verzet 11 oktober 2021 om 11:52

Het nul-urencontract maakt zijn opwachting in het peloton: "No work today." De neoliberale elite (al is er van een voorkeurs-selectie totaal geen sprake) rammelt met de overvolle beurs en is hard bezig om de slavernij weer in te burgeren. De rol van knecht heeft de wielersport dan ook nooit helemaal verlaten. Afijn, we kennen allemaal het principe: stank voor dank. Als Johnny Cash de enige echte neger van de U$A was, dan zijn de Ieren (denk aan Sam B.) wel het meest lamentabele volk van Europa en omstreken, al vormt Dublin een pijnlijk contrast als veilige haven voor megalomane belastingontwijkers.

Hoeveel nachtjes slapen tot Het Volk?

evelineroos 11 oktober 2021 om 11:55

Jij kan wel wat rust gebruiken.

debarreman 11 oktober 2021 om 15:11

Proletariërs aller landen, verenigt U!

Scott Sunderland 11 oktober 2021 om 12:25

Op zich niet eens heel vreemd dat het contract niet verlengd werd gezien zijn leeftijd. Hoe zit het nu met Van Wilder ? En gaat Tusveld dan toch niet naar Jumbo ? Er waren eerder ook berichten dat Sören Kragh Andersen het niet meer ziet zitten bij de ploeg ondanks een doorlopend contract. Dat laatste zal wel met een sisser aflopen. Behalve Degenkolb heeft men bewust geen andere aansprekende naam aangetrokken ? Of kiezen renners liever voor andere ploegen als ze de keuze hebben ? Geen idee.

VerstandOpNul 11 oktober 2021 om 13:22

Lijkt me een hele mooie leeftijd om met pensioen te gaan en hij heeft bij (toen nog) Sunweb toch best een aardige wending aan zijn carriere kunnen geven..

Txirrindularitza 11 oktober 2021 om 15:19

“Daarom was het ook een schok dat ze niet met me verder wilden. Maar de ploeg koos voor jongere renners.”

Als dit een schok was, ligt dat toch vooral aan Roche’s onrealistische verwachtingspatroon, niet aan de ploeg. Doorselecteren heet dat. Je wordt ouder, papa!

Headlines

Materiaalzone

Populair