‘Team Colombia in financiële problemen’

‘Team Colombia in financiële problemen’

foto: Sirotti

De levensvatbaarheid van Team Colombia is onzeker. De ProContinentale ploeg kampt met financiele problemen. “Ik denk dat het heel lasting wordt om de ploeg voort te zetten”, heeft de Italiaanse teammanager Claudio Corti laten weten aan Cyclingnews.

“Ik ben in afwachting van het definitieve besluit van het Colombiaanse Ministerie van Sport, maar de Colombiaanse overheid kan in 2016 niet dezelfde financiële investeringen doen”, aldus Corti. “Zij moeten ook voorbereiden op de Olympische Spelen in Rio en nieuwe stadions bouwen. Er is dus minder geld beschikbaar voor het team. Met minder dan ik nu te besteden heb, kan ik het team niet runnen.”

De Colombiaanse ploeg is sinds 2012 actief in Europa. In die jaren is de ploeg een springplank geweest voor renners als Esteban Chaves en John Atapuma. De ploeg ontving al meermaals uitnodigingen voor de grote Rondes van Italië en Spanje.

“We hebben een goede relatie gehad met de Colombiaanse overheid en als er een Colombiaanse sponsor komt, zou dat fantastisch zijn, maar ik ben niet optimistisch. Het team heb ik bij de UCI geregistreerd voor 2016, maar nu is het tijd om de bankgarantie en de financiële fundering te regelen, anders moet ik zelf een beslissing nemen. De twijfel wil ik niet nog langer rekken.” Corti overweegt nu een jaar sabbatical te nemen in de hoop een sponsor te vinden voor 2017.

Dit artikel delen:

19 Reacties

123poetertjes 12 oktober 2015 om 09:43

Ah, het traditionele Colombiabericht, samen met het geval Reda de twee zekerheden die je wist dat zouden komen dit jaar.

Ik zou het trouwens niet heel erg vinden als deze formatie wordt opgedoekt, de renners zullen stuk voor stuk beter af zijn bij een andere ploeg dan in dit zootje ongeregeld. Mooie tenues, dat wel.

Arema Pro Cycling Team 12 oktober 2015 om 10:08

Edit redactie: Niet doen

achtpuntzes 12 oktober 2015 om 10:15

als zo’n ploeg staat of valt met overheidsgeld is het misschien beter om de stekker er uit te trekken.

Coldeportes 12 oktober 2015 om 10:20

Het geld is NIET het probleem; het mismanagement van de heer Corti wel.

achtpuntzes 12 oktober 2015 om 10:23

@ coldeportes:
leg eens uit dan? ben niet zo bekend met deze ploeg.

Moosje07 12 oktober 2015 om 10:27

Achja, kunnen wat ploegen zich nog versterken met een klimmer voor volgend seizoen

LinusGerdemann 12 oktober 2015 om 10:39

@Coldeportes kom dan met tegenberichten dat het aan Corti ligt? Ik lees overal dat de financiële toestroom van de overheid niet zo groot kan zijn als in andere jaren. Als hij dat zou zeggen en het klopt niet dan zou de overheid dit bericht toch tegenspreken en Corti helemaaal geen geld meer geven en eisen dat er een ander komt. Dit soort beweringen zouden toch in de categorie smaad genoemd kunnen worden als de overheid wel het geld had, maar vanwege Corti zijn mismanagement het niet gaf en Corti dit roept?

Omhoog73 12 oktober 2015 om 10:57

Gewoon een paar extra kilo exporteren, in die spaanstalige landen broeit het toch van corruptie ;) . Escobar riep niet voor niets : Plata o Plomo (Geld of Lood).

Sephiroth 12 oktober 2015 om 11:25

Wat Coldeportes waarschijnlijk bedoeld is dat Corti teveel geld uitgeeft aan de verkeerde dingen. Dus geld is nog steeds een deel van het probleem.

Let wel, tis niet mijn mening, enkel een poging tot uitleg :)

HoofdIsVrij 12 oktober 2015 om 11:33

Waarom zijn Coldeportes en Team Colombia eigenlijk uit elkaar gegaan?

Koersmaniak 12 oktober 2015 om 11:42

Een land dat de laatste jaren zo goed bezig is en zo wielergek is, maar blijkbaar geen sponsors voor de grootste ploeg?

zoetepap 12 oktober 2015 om 12:27

Ik begrijp het ook niet. Met het bestaande rennerspotentieel voeg je gewoon de 3 teams samen toch? EPM-Orgullo met een nieuw (Italiaans?) management en zonder Sevilla natuurlijk. Ik zou het wel weten als President.

Purito 12 oktober 2015 om 12:33

Iedereen weet dat toch Corti een totale miskleun is als manager van een Colombiaanse wielerploeg? Kijk naar renners die de afgelopen jaren naar Colombia zijn gegaan: ze presteren allemaal 10x minder dan bij hun vorige werkgever.

– Trainingskampen organiseren in Italië terwijl het met kilo's sneeuwt, en hierdoor de renners met een te smalle basis aan het wegseizoen beginnen.

– De toppers niet laten terugkeren naar Colombia tussen wedstrijden door terwijl dat gewoon de basis is waarom Colombiaanse wielrenners zo goed kunnen presteren. Kijk naar Cano dit jaar. Hij mocht eindelijk terug naar Colombia om daar te trainen en bij zijn familie te zijn na Catalonië, en daar de vruchten van plukte in Turkije (4e), waar hij zijn beste wedstrijd reed van het seizoen.

– Renners veel te veel koersen laten rijden, zodat ze zichzelf volledig opbranden.

– Waarom kiezen al die talentvolle Colombiaanse renners van 18-22 jaar niet voor deze ploeg? Omdat ze weten dat de begeleiding enorm slecht is, en ze beter af zijn bij Manzana Postobon of een WT-formatie. De jonge renners die Colombia aantrekt, zijn c-talenten die in eigen land al moeite hadden om het hoofd boven water te houden (Baron, Paredes, Pantoja, Ramirez). Ze hebben één groot talent (Martinez) en twee aardige talentjes (Molano en Diaz). En that's it. Je moet je afvragen waarom Gaviria niet voor de ploeg koos. Of Contreras. Of straks Florez, Aguirre en Caparaz. Ik weet het antwoord wel.

Resumerend is het geen ramp dat deze ploeg verdwijnt, ondanks dat het een sympathiek initiatief is. Maar geen nood, binnen drie jaar is Manzana Postobon PCT, en die hebben met Luis Fernando Saldarriaga een waar wielergenie als grote man. Iemand die wel weet hoe je met Colombiaanse renners moet omgaan en die op te leiden.

KeesD 12 oktober 2015 om 13:32

Beter af met een continentale licentie dus als het werkelijk grotendeels c-talenten zijn…
En vervolgens lekker .1 en .2 koersjes pakken.
Zitten ook best mooie prestigieuze koersen tussen dacht ik zo.

Dayer Quintana 12 oktober 2015 om 18:55

Het merendeel van deze renners kan bij een leuke WT of PCT ploeg aan de slag en ze gaan er ook een stuk beter presteren.

Coldeportes 12 oktober 2015 om 22:43

@LG: lees de toelichting van @Purito maar eens. Ik had het niet beter kunnen verwoorden. (Edit: onderschat het niet mogen terugreizen naar Colombia niet; deze jonge jongens missen hun familie en cultuur gigantisch en hebben dat thuisgevoel nodig. Ook het huisvesten in Italie werkt niet; de andere Colombianen zitten in Spanje waar de cultuur meer aansluit). Hoewel, @Sepiroth zat ook goed; er kan nog zoveel geld binnenkomen maar als jij meer/verkeerd uitgeeft dan er binnenkomt, heb je altijd financiele problemen.

Wel jammer als die prachtige tenues zouden verdwijnen… ;)

LinusGerdemann 12 oktober 2015 om 23:08

@Coldeportes dat wanbeleid dat geloof ik allemaal wel. Alleen wordt er in dit geval expliciet aangegeven dat geld het probleem is. De overheid kiest voor de OS (lees: breedtesport) dus is geld toch ook een probleem in deze?

Coldeportes 13 oktober 2015 om 01:13

@LG
De bron is… Claudio Corti. Overigens hoeven ze geen stadions in Colombia te bouwen omdat er Olympische Spelen in Brazilie zijn. Hij voert hier een drogreden aan. Men beschikt al over uitstekende wielerpistes om te trainen voor het baanrennen. Overigens: het project Coldeportes investeert al jaren zeer breed in de sport, en ook over allerlei sporten heen. Dat breedtesport argument is dus ook niet geldig. De afgelopen jaren is altijd voldoende geld naar Team Colombia gegaan en ik heb geen info dat dat substantieel anders zou zijn voor 2016.
(tenzij ze achter de schermen misschien af willen van Corti en zijn aanpak).

Mark 13 oktober 2015 om 10:54

Investeren in de OS is toch investeren in topsport in plaats van in breedtesport. Breedtesport is voor de gehele bevolking die wil sporten, de gemiddelde sporter gaat zich niet voorbereiden op de OS.

Bedankt voor de waardevolle bijdrages om dit bericht in een betere context te zien.

Headlines

Materiaalzone

Populair