Tao Geoghegan Hart mikt op revanche in Tour: “Dat zijn dingen die je wil veranderen”
foto: Cor Vos
vrijdag 3 november 2023 om 09:21

Tao Geoghegan Hart mikt op revanche in Tour: “Dat zijn dingen die je wil veranderen”

Hoewel Tao Geoghegan Hart door een heupbreuk na een crash in de Giro d’Italia van dit jaar een kort seizoen kende, maakte de Brit wél de overstap naar het Amerikaanse Lidl-Trek. De kopman wil in 2024 met hernieuwde energie op jacht naar eremetaal én revanche. Geoghegan Hart wil volgend seizoen aan de start verschijnen van de Tour de France, meldt de Brit tegenover The Times.

Verhoog de voorpret voor de klassiekers met de nieuwe RIDE Seizoensgids. Onze nieuwe 188 pagina's dikke voorjaars-editie vol met schitterende wielerverhalen verschijnt op 8 maart. Verzeker je van jouw exemplaar en pre-order hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

“Het voelde als een moment om het te proberen”, vertelt Geoghegan Hart over zijn transfer. “Ik was heel open tegenover Ineos en ik denk dat ze het begrepen. Wielrennen wordt elk jaar competitiever. Je wilt bij de grote races zijn en een kans maken. Ik denk dat ik er spijt van zou krijgen als ik dit niet zou proberen.”

De Britse klassementsman zette in augustus zijn handtekening onder een driejarige contract Bij Lidl-Trek. Waar bij zijn oude formatie de concurrentie voor het kopmanschap flink is, hoeft Geoghegan Hart bij zijn nieuwe ploeg daarvoor minder te vrezen. Lidl-Trek jaagde in 2023 met name op etappezeges met mannen zoals Mads Pedersen. Toch wil de formatie aankomend seizoen een gooi doen naar de eindzege in de Tour.

De Brit koestert zelf geen fijne herinneringen aan de Tour de France. Geoghegan was bij zijn debuut en voorlopig enige deelname in 2021 betrokken bij de door toeschouwers veroorzaakte crash in etappe 1. Iedere kans op de eindoverwinning was verkeken. “Dat zijn de dingen die je wilt veranderen”, zegt Geoghegan Hart.

De nieuwe aanwinst van Lidl-Trek kan na een lange revalidatie eindelijk weer vooruit kijken. Al doet de crash hem ook realiseren dat hij niks voor lief mag nemen. “Fietsen op dit niveau is eindig. Ik ben al 10 jaar prof en het is voorbij gevlogen. En ik heb zeker geen tien jaar meer voor mij. Het gaat erom terug te keren naar het niveau van mei en het maximale te doen wat ik kan.”

RIDE Magazine
WielerFlits Podcast
15 Reacties
Sorteer op:
3 november 2023 09:38
verwacht dat hij tegen de grote namen iets verder kan komen dan hindley, die andere "kleine" giro-winnaar

leek dit jaar in de giro ook sterker dan thomas en die eindigde maar 14 seconden achter roglic, dus had misschien zelfs al 2 giri kunnen hebben
3 november 2023 10:46
Kan nog wel een leuk extra pigment opleveren, net omdat er komend seizoen meerdere renners aan de start zullen staan met het idee dat ze bij de topfavorieten horen voor Tourwinst. Jongens als Hart en Carapaz,... zijn bij de weinige klimmers die mogelijk (sommige dagen) sterker zijn dan de laatste luitenanten van Vingegaard, Roglic, Pogacar en Evenepoel. Als zij dan demarreren zou het kunnen dat de grote 4 naar elkaar blijven kijken omdat niemand z'n kaarten op tafel wil gooien, waardoor zij relatief goedkoop extra voorsprong kunnen pakken en zij ook langer meedoen in het klassement dan wanneer er maar 1 of 2 toppers meedoen die er echt bovenuit steken, zoals Vin en Pog vorig jaar.
3 november 2023 09:29
Het is een mooi parcours voor hem, al denk ik dat de tijdritten in de giro hem beter liggen dan die in de tour. Top 5 moet mogelijk zijn
3 november 2023 10:04
Ergens wel jammer, hij was behoorlijk kansrijk geweest om de Giro opnieuw te winnen. In de Tour zie ik hem dat toch niet doen tegen Vingegaard, Pogacar en Roglic.
3 november 2023 10:09
Als hij het niveau van de Giro haalt, kan hij zeker een mooi resultaat boeken in de Tour, al zijn Vingegaard en Pogacar normaal gesproken nog wel een maatje te groot. De vraag is of hij volgende seizoen alweer helemaal 100% zal zijn na die zware crash en revalidatie. Er komt wel een mooi deelnemersveld in de Tour zo, wat tegelijkertijd weer kansen biedt voor een minder grote/verwachte naam om de Giro op zijn naam te schrijven.
3 november 2023 10:30
Mooi, weer een concurrent minder voor Wout in de Giro.
    3 november 2023 11:46
    Ja top 5 moet realistisch zijn als er maar 4 deftige klassementsmannen aan de start staan! Ik hoop dat het maar een sensatieartikel was want het lijkt mij geen goed idee om daar voor te gaan.
3 november 2023 11:48
Top 5 in de tdf moet wel haalbaar zijn voor iemand met zijn capaciteiten, voor podium zal hij wellicht te kort komen als vingegaard, pogacar, roglic en evenepoel van start gaan en in topvorm zijn.
3 november 2023 11:49
Zijn er eigenlijk nog renners die voor de Giro gaan volgend jaar, behalve Geraint Thomas?
    3 november 2023 12:10
    Misschien dat er nog wel van gedacht veranderen als ze zien wie er allemaal aan de Tour deelneemt?
    Verder denk ik dat er uit volgend rijtje wel redelijk wat aanwezig gaan zijn: Hindley, Simon Yates, Vlasov of Uijtdebroeks, Arensman, Caruso, en van UAE ook wel eentje uit het rijtje Ayuso, Vine en Adam Yates vermoed ik. Of wie weet toch Pogacar? Van Movistar Quintana of Mas? Landa of Van Wilder?
    3 november 2023 12:17
    Ik denk dat Almeida er vol voor gaat en dit met een tour-in-dienst wenst te combineren. Die zit qua leef- en taaiheid op het niveau om zoiets te kunnen. Sterker nog: ik denk dat het hélémaal zijn parcours is en zie hem als topfavoriet.
3 november 2023 12:30
Ze zijn iig gek als ze, de subtop, niet naar de Giro gaat. Ik geloof er heilig in dat je als klassementsman de ronde moet kiezen die het beste bij je mogelijkheden past of waar de concurrentie minder is. Waarom vol voor de Tour als je daar hooguit mee doet voor plek 5-10 en maybe meer als een van de echte favorieten weg valt? Dan liever naar de Giro waar mensen als Thomas, Hart, Uijtdebroeks, Vlasov, Caruso, de Yates broers, Almeida echt kunnen winnen volgend jaar. Datzelfde geldt ook voor O Connor en Haig, bijvoorbeeld. Ik zou zeggen allemaal vol op de Giro. Zou het ook mooi vinden als Mas de Giro doet. Zou de topfavoriet zijn, naast Thomas. Zelfs Evenepoel zou ik adviseren om de Giro te rijden. Kortom: wie echt kans wil maken op een grote ronde komend jaar moet de Giro rijden.
    3 november 2023 13:15
    Denk dat Mas weer Tour + Vuelta zal doen, en Quintana Giro + Vuelta.

    Vanuit een sportief oogpunt is er inderdaad maar 1 logisch besluit, en dat is vol mikken op de Giro, alleen zijn de commerciële belangen van de Tour voor veel ploegen dermate groot dat ze hun sterkste ploeg naar de Tour 'moeten' sturen, want daarmee bereiken ze meer dan 4 miljard mensen.

    Het is zelfs omgekeerd evenredig, want hoe minder er sportief te rapen valt, hoe commercieel interessanter het wordt. Met de grote 4 aan de start in de TdF zal de hype én aandacht nóg groter zijn, ook (en vooral) van mensen die het wielrennen normaal niet zo intensief volgen. Maar als de 4 namen die ze dan toevallig toch kennen aan de start staan, gaan ze er toch maar eens voor zitten. Toen in 2006 Armstrong, Ullrich, Basso, Vinokourov, Leipheimer, Mancebo, Rasmussen etc door Operacion Puerto niet aan de start konden komen van de Tour, verloor die volgens studies meer dan 50% van zijn commerciële waarde tov de 2 voorgaande seizoenen.

    En eigenlijk zijn het jammer genoeg net de ploegen van de echte Tourkleppers die de weelde hebben om (nog) een klepper naar de andere GT's te sturen, zoals een Hindley, Ayuso, Yates, Almeida, Kuss, Landa,...

    Op dat vlak is het eigenlijk logisch dat het enkel INEOS is dat het zich kan permitteren om nu al uitgesproken hun beste GC-renner die kant op te sturen, omdat zij financieel gezien 'best of the rest' zijn én met Rodriguez over nog een even sterke backup-pion beschikken die ze naar de Tour kunnen sturen.
3 november 2023 12:29
Knap staaltje ook van Lidl-Trek, die een renner met een zware blessure een 3-jarig contract geven...