Tankink wint in Boxmeer, Sagan in Aalst

Door , dinsdag 31 juli 2018 om 08:42
Tankink wint in Boxmeer, Sagan in Aalst

foto: Sirotti

Een verrassende winnaar in het criterium Daags na de Tour in Boxmeer. Niet Tom Dumoulin, Dylan Groenewegen of Steven Kruijswijk kwam als eerste over de meet, maar Bram Tankink (Team LottoNL-Jumbo) won het criterium in zijn afscheidsjaar. In het Belgische Aalst mocht Peter Sagan juichen.

Boxmeer
In een sfeervol Boxmeer werd maandag eerst de vrouwenwedstrijd verreden. Anna van der Breggen bleek de sterkste, bij afwezigheid van Annemiek van Vleuten. In de avond vond de race voor de mannen plaats. Met Wout Poels, Bauke Mollema, Laurens ten Dam, Koen de Kort en Antwan Tolhoek stond het aantal Tourdeelnemers dat aan de start stond op acht. De 39-jarige Tankink kwam enkele meters voor Dumoulin over de streep. Mollema eindigde op plaats drie. Tankink is de opvolger van Groenewegen, die de wedstrijd in het Brabantse dorp vorig jaar won.

Aalst
Honderden fans stonden met hun neus op de kleedkamers van de renners in Aalst. Onder meer Mathieu van der Poel, Thomas De Gendt en Yves Lampaert waren in dit criterium te vinden. In een sprint-a-deux was Sagan sneller dan Lampaert. De derde plaats was voor de Nederlands kampioen. Het is de derde keer dat de 28-jarige sprinter wint in Aalst. De winnaar van de groene trui kende in Frankrijk lastige slotdagen, na een valpartij. Toch neemt de coureur van Bora-hansgrohe geen rust. “Ik zie deze wedstrijden als rustmomenten. Het is niet echt vol doorkoersen”, geeft Sagan aan tegen de Standaard. De EK in Glasgow (12 augustus) zijn het volgende doel van de Slowaak.

Dit artikel delen:

23 Reacties

BMC-MTB 31 juli 2018 om 08:44

Tankink klassementsambities in de Vuelta na dit resultaat?

Blurry 31 juli 2018 om 08:50

Wat een fout van jumbo om hem niet op te stellen in de tour. Duidelijk de man in vorm! Had podium kunnen rijden

yo-eddy 31 juli 2018 om 08:54

laatste keer dat Sagan VdP klopt ;)

thijssss 31 juli 2018 om 08:56

Toch mooi de 3 beste klassementsrenners van Nederland op het podium in Boxmeer!

Magikdatzeggen 31 juli 2018 om 09:08

En hij heeft ook Groenewegen nog geklopt! Wat een prestatie! Snel nog een jaar verlengen!

Prima Facie 31 juli 2018 om 09:14

En nog een sloot wt-punten voor de tank. Mooi.

Poeksel 31 juli 2018 om 09:15

Het zit Dumoulin ook niet mee. Weer tweede!

vanSpringel 31 juli 2018 om 10:20

Eitje voor Tankink. De renners achter hem hebben zich in de Tour volledig leeg gereden. Bram heeft in zijn laatste jaar vol ingezet op de criteriums, denk ik.

robertus 31 juli 2018 om 10:30

Meer het gunnen en een mooie afsluiter, een waardig renner stopt ermee.

john 31 juli 2018 om 10:32

En weer een unicum in de ned wielersport ,normaal mocht/mag er geen renner winnen die niet aan de tour mee gedaan heeft

jp.vanoosterhout 31 juli 2018 om 10:53

yo eddy zelfs een geblesseerd en vermoeide sagan klopt van der poel,en jij denkt dat dit de laatste keer is,laat me niet lachen.van der poel is toch die crosser waarvan sommige denken dat hij wel even kan concurreren met sagan !forget it

kleomantre 31 juli 2018 om 11:20

een geblesseerde en vermoeide sagan verloor toch van een rijtje namen die niet bepaald als tosprinters te boek staan of voormalige toppers die wat zijn weg gegleden. Dus dat lijkt me geen bijster goede vergelijking.

yougo1983 31 juli 2018 om 11:26

Criteriums zijn soort Amerikaans worstelen. Ik weet niet of de organisatie dit in gedachte had. Het scenario wordt voor de koers met de renners doorgenomen. Waarschijnlijk heeft Bram niet opgelet of ging er vanuit dat hij niet meer meedoet volgend jaar.

Omhoog73 31 juli 2018 om 11:39

knap van Tankink!

hophop 31 juli 2018 om 11:59

Mooi voor Bram, maar……………………………………. Misschien maandag in de Draai opnieuw ??

Covadonga 31 juli 2018 om 12:11

Tankink wint. Dat zal een foutje zijn geweest. Dumoulin wel op het podium, dus zo heel erg is het niet.
Het scenario wordt niet van te voren met alle renners doorgenomen hoor. Tijdens de koers is er wel overleg natuurlijk.

BMC-MTB 31 juli 2018 om 12:18

Jullie gaan me toch niet vertellen dat dit in scene is gezet??????
De tank is toch gewoon beter dan Dumoulin?

Emergo 31 juli 2018 om 13:00

@jp.vanoosterhout Hé, iemand die de na-Tour criteriums serieus neemt. Humor !

BenderBeach 31 juli 2018 om 13:07

Die Tankt hier flink wat vertrouwen voor de rest van zijn carrière

joeri_024 31 juli 2018 om 13:21

Dumoulin tweede. Kruijswijk lang voorop, maar uiteindelijk toch ingelopen. Mollema met de ontsnapping naar de meet, maar komt tekort in de sprint. Hmm, waar heb ik dat eerder gezien? Prachtige overwinning van Tankink, dat komt hem toe!

nickdt 31 juli 2018 om 13:49

Tankink kreeg gewoon een eerbetoon hier door het winnen. Niks meer en niks minder. Chavanel zal er ook wel eentje winnen in Frankrijk.

Koersmaniak 31 juli 2018 om 15:04

Tankink was naar de wc toen de organisatie zei dat Dumoulin moest winnen.

yougo1983 31 juli 2018 om 15:35

@Covadonga uiteraard hangen ze dat niet aan de grote klok maar het gebeurt wel. Zo was er ook eens een jonge gast die er een won tegen de afspraken in. Er wordt gewoon grof geld betaald om een leuke naam op het podium te hebben en het plan wordt vooraf doorgenomen. Check dit artikel maar eens: https://nos.nl/op3/artikel/2122925-amateur-18-klopt-wielerprofs-in-criterium-tegen-alle-afspraken-in.html

Headlines

Materiaalzone

Populair