Tadej Pogacar over Tourparcours: “Liever wat meer aankomsten bergop”

maandag 2 november 2020 om 12:09
Tadej Pogacar over Tourparcours: “Liever wat meer aankomsten bergop”

foto: Cor Vos

Tadej Pogačar had liever wat meer aankomsten bergop gezien in de Tour de France volgend jaar. In het parcours, dat zondag werd gepresenteerd, wordt drie keer bergop gefinisht. De Sloveen is in de komende editie de titelverdediger.

“Het wordt volgend jaar een meer klassieke Tour de France. Liever had ik wat meer aankomsten bergop gehad, het zijn er nu slechts drie”, constateerde Tadej Pogačar in een videobericht, die via zijn ploeg UAE Emirates werd verspreid. “Maar ik denk niet dat het veel uitmaakt, want de renners gaan er zonder twijfel in elke etappe een zware wedstrijd van maken.”

Hij noemt de route erg interessant’. “Gestart wordt in Bretagne en de eerste week zal nerveus zijn. Ook is er meteen een tijdrit. Ik denk dat die me wel moet liggen. Het is vrij vlak en gaat misschien wat op en af, al hebben we de precieze etappeprofielen nog niet gezien. Maar het gaat zeker een uitdagende, zware eerste week worden, mogelijk zelfs met waaiers en slecht weer.”

‘Tweemaal de Ventoux, legendarisch’
Daarna, in de Alpen, zag hij al enkele lastige etappes. “Tweemaal de Mont Ventoux op een dag wordt legendarisch. Ook eindigen we op een zware klim, in Tignes. En sommige ritten hebben meer dan 4500 hoogtemeters. Dan gaan we naar de Pyreneeën. Ik hou van de Pyreneeën en heb me er vermaakt dit jaar in de Tour de France.”

Pogačar hoopt dat de komende editie weer te kunnen doen. “De etappes zijn erg zwaar. Ritten in Andorra zijn altijd leuk om te kijken op televisie. Ik heb er vorig jaar tijdens de Vuelta a España al eens gereden. Op de voorlaatste dag hebben we weer een tijdrit, wederom vooral vlak en niet erg technisch. En dan gaan we naar Parijs. Ik denk dat het een erg uitdagende Tour wordt.”

Dit artikel delen:

24 Reacties

freezeftw 2 november 2020 om 12:15

Hoezo? Bijna 60 tijdritkilometers! Dan sta je al 5 minuten voor op de rest.

guyremgabdel 2 november 2020 om 12:59

Ook ik zie liever rondes met meerdere aankomsten bergop. Zie maar welk spektakel we gisteren gezien hebben op de Angliru. Nu gaan klimmers benadeeld zijn omwille van al een tijdrit op dag 5. En achteraf tijd goedmaken in het klimwerk ? Sedert de komst van de klimtreinen is dit zo goed als onmogelijk geworden, tenzij op heel steile aankomsten waar het ieder voor zich is.

Geit in mijn Kelderman 2 november 2020 om 13:10

Zo ontzettend veel spektakel vond ik dit weekend toch ook niet hoor. Farrapona sprintje op de laatste 200 meter, Angliru kleine verschillen tussen de grote mannen voor de col die het is.

Aankomsten bergop baren vaak een muis, etappes naar Grand Colombier en Merciete Orlierres waren dit jaar ook een draak, aankomst op Col de Loze eigenlijk alleen de laatste 3.5 km boeiend. Daarentegen knalde de koers in de twee pyreneenetappes al eerder uit elkaar.

Pogiboy 2 november 2020 om 13:09

En dan is Tignes nog een loper aan 5.6% gemiddeld

Dikke Vrouw 2 november 2020 om 13:16

Paar waaierritten, een ploegentijdrit en amper aankomsten bergop. Doe toch giro en vuelta

lathumnees 2 november 2020 om 14:04

Aankomsten bergop zijn overrated. Vaak een veredelde sprintetappe bergop.

Jacob Lohof 2 november 2020 om 14:13

Allemaal zo enthousiast met Jumbo team, maar toch eigenlijk niks aan.
De dood voor het wielrennen.
Movistar rijd dom zegt iedereen, maar dat wielrennen

Lance4eva 2 november 2020 om 14:14

Klopt.

Murcia 2 november 2020 om 14:21

Duidelijk

S. Morgenstern 2 november 2020 om 14:22

Movistar en Jumbo doen exact dezelfde dingen. Sommige worden er enthousiast van wanneer die eerste ploeg hard op kop gaat rijden, anderen wanneer de tweede dat doen. Het verschil in beoordeling wordt in ieder geval niet gerechtvaardigd door hun koerswijze, maar zul je moeten zoeken bij de voorkeuren van de kijker op andere vlakken.

doorak 2 november 2020 om 19:43

+1 S.Morgenstern

peterwinnen 2 november 2020 om 14:51

Een Tour met hooguit twee bergetappes zou ook wel eens interessant zijn. En in plaats daarvan veel heuveletappes. Zodat meer rijders om de overwinning meestrijden en het parcours uitnodigt tot aanvallen. Op het gevaar af dat het dodelijk saai wordt ;-)

Gelei 2 november 2020 om 16:36

100% mee eens. Ritten in de Vogezen, Centraal Massief (of Corsica) vind ik veel interessanter.

Spirit 2 november 2020 om 16:38

LIjkt me een goed idee
Veel zware bergritten en er wordt vooral veel en lang gewacht en zuinig gereden.
Meer heuveletappes, helemaal mee eens!

AnderJ 2 november 2020 om 15:10

Overal staat “tweemaal de Mont Ventoux”. Dat klopt, maar één, maar één van de twee keer is vanaf Sault en die stelt nou ook weer niet zo heel veel voor. Vanaf Sault begint de klim pas echt bij Chateux Renard. Vanaf daar is het ongeveer 6km aan 8% gemiddeld. Dat is nou niet super indrukwekkend…

moa 2 november 2020 om 16:21

klopt, maar dat op zich is nog voldoende voor een col eerste cat. waarom wordt er voor de beklimming enkel rekening gehouden met 15km vanaf st estephe?

Lalsacien 2 november 2020 om 18:50

Een klim van 25 km is geen eitje ook al is het een loper, het hangt er maar vanaf hoe hard er omhoog wordt gereden.
Het gemiddeld percentage vanaf de bocht van Ste Estève is natuurlijk indrukwekkender dan met de 6 km vooraf.
Voor mij begint Bédoin vanaf de rotonde in het dorp.
Malaucène vanaf de splitsing midden in het dorp.
Sault vanaf de splitsing met de weg naar Aurel (dus inclusief afdaling).

Lucas1234 2 november 2020 om 15:59

Kan me voorstellen dat hij niet super happy is met het parcours. Bij mij overheerst ook wel dat gevoel, ook al is het een parcours die perfect is voor Dumoulin. Ik zie zelf het liefst zoveel mogelijk aankomsten bergop, dat zorgt gewoon voor de meeste spektakel. Het lijkt me voor Pogacar lastig om zijn titel te verdedigen. 57 tijdrit kilometers op een overwegend vlak parcours. Daarin is hij gewoon echt in het nadeel ten opzicht van een Dumoulin, daarnaast ook redelijk wat ritten met kans op waaiers, daar verloor hij dit jaar ook gewoon 1,5 minuut. Ik hoop dat we komend jaar toch wel Evenepoel gaan zien in de Tour, de verwachtingen zijn hooggespannen.

Spirit 2 november 2020 om 16:40

Hebben we de laatste jaren nu echt veel spektakel gezien met finishes bergop?
Er zijn er een paar, maar heel veel vaker gebeurde er maar bar weinig.

moa 2 november 2020 om 16:17

ach, als je op het einde van de derde week een tijdrit kan rijden aan 7w/kg, dan… ja 7w, laat ons zeggen dat dat een 0.5 w meer is dan de meesten die hier voor dopingzondaar worden versleten.

Michelangelo 2 november 2020 om 16:51

Hij reed zonder wattagemeter… uit voorzorg omdat ze anders data kritisch zouden kunnen bekijken, en tot dezelfde conclusie komen als jij (en ik)…

Jean Dumas 2 november 2020 om 18:13

Zou best kunnen dat we jaarlijks een andere jongere als Tourwinnaar kunnen huldigen.

doorak 2 november 2020 om 19:48

De charme van de GT TdF, als het kan elk jaar totaal anders koersen door elk jaar andere samenstelling etappes.

Immers de Fransen begrijpen nu ook wel dat puur klimrondes om een Framboos te laten winnen reeds achterhaald is.

Jean Dumas 3 november 2020 om 11:56

Als hij interessante klimritten wil, moet hij eens naar La Flamme Rouge gaan en kijken wat de Giro gaat doen volgend jaar.

Headlines

Materiaalzone

Populair