Tadej Pogacar: “Blij dat ik het geel nog steeds heb”

dinsdag 12 juli 2022 om 19:10
Tadej Pogacar: “Blij dat ik het geel nog steeds heb”

foto: Cor Vos

Even leek het erop dat Tadej Pogačar in de tiende etappe van de Tour de France zijn gele trui zou kwijtraken aan Lennard Kämna. Uiteindelijk lukte het de Sloveense kopman van UAE Emirates om de koppositie in het algemeen klassement toch vast te houden.

“We wilden de trui niet verliezen en dat gebeurde bijna wel. Uiteindelijk kwam alles goed en ik ben blij dat ik het geel nog steeds heb”, vertelde de winnaar van de Tours de France van 2020 en 2021 na afloop van de rit tussen Morzine en Megève. In het algemeen klassement zag hij Kämna tot op elf seconden naderen. Zijn voornaamste concurrent, Jonas Vingegaard, staat nu op de derde plek op 39 seconden.

De Sloveen zag zijn ploegmaat George Bennett niet meer van start gaan vanwege een positieve coronatest. Eerder moest Vegard Stake Laengen om dezelfde reden al opgeven. “Twee sterke motoren, George en Vegard, hadden een verhoogd risico omdat ze nog geen corona hadden gehad. Ik vind het jammer voor ze en ze vinden het zelf ook heel jammer dat ze niet meer in de ploeg zijn. We houden echter de moraal hoog, zijn gemotiveerd en blijven strijden tot het eind.”

Door de protocollen was het al zwaar, vertelde Pogačar verder. “Als je dan een positief geval in je eigen bubbel hebt, geeft dat extra veel zorgen en stress. Hopelijk overleven we tot aan de finish.” Ook blikte hij alvast vooruit naar de etappe van morgen, over de Télégraphe en de Galibier naar de Col du Granon. “Morgen wordt een prachtige rit. Het wordt erg zwaar met lange beklimmingen, en de laatste klim is gruwelijk. Ik kijk ernaar uit.”

Dit artikel delen:

22 Reacties

Poeksel 12 juli 2022 om 19:20

Sporza laat Pogacar heel wat anders zeggen: "We hadden misschien iets te laat beslist om de trui uit handen te geven. Lennard Kämna is een goeie klassementsman, maar met al die energie die hij al verspild heeft in de ontsnappingen, durfden we het wel aan om hem enkele seconden voorsprong te geven voor geel. Dat had ons geholpen."

0
Alfred Issendorf 12 juli 2022 om 19:24

Dat is verstandigere taal.

0
Romāns Vainšteins 12 juli 2022 om 19:27

Kämna het geel geven was uiteraard geen enkel probleem geweest. Dat is een topvluchter en harde jongen maar geen echte tegenstander voor het AK.

Pogi is wat diffuus lijkt het en in zijn pedalen zou ik dat ook zijn. Gedoe met de ploeg, tegenstanders niet ver weg met héél sterke teams, hooggebergte, hitte… Als hij deze tour nog éclantant weet te winnen zou dat sowieso een pak fraaiere prestatie dan afgelopen jaar zijn.

0
Marlin 12 juli 2022 om 19:32

Ondertussen wacht ik al een paar uren op valabele argumenten waarom uitgerekend Jumbo het initiatief nam om de gele trui van Pogacar net te redden. Ik heb nog nergens een steekhoudend argument gelezen. De uitleg dat Jumbo Pogacar graag in het geel houdt, omdat Pogacar dan “vermoeid” raakt door de plichtplegingen na de aankomst, is werkelijk te gek voor woorden.
De eerste tien staan nog vrij dicht bij elkaar in de rangschikking. Dus als we deze onzinnige uitleg volgen, gaan we morgen en overmorgen Van Aert, Kruijswijk, Kuss, tenslotte Roglic en Vingegaard op elke aanval van Bardet, Gaudu, Pidcock en Adams zien reageren. Want anders komt de gele trui van Pogacar toch in gevaar. Tot hoe lang denken de zwetsers dat Jumbo deze tactiek zal aanhouden ? Tot de laatste week, als Pogacar dodelijk vermoeid van de fiets valt door de dagelijkse plichtplegingen ?

0
Jeszon 12 juli 2022 om 19:38

Ik verbaasde mij ook al over het gesleur van Jumbo aan kop van het peloton, waardoor Pogacar de trui heeft behouden.

0
Poeksel 12 juli 2022 om 19:39

Want Pogacar vindt Bardet, Gaudu, Pidcock en Adams (!?) net als Kämna ongevaarlijk voor het eindklassement volgens jou?

0
horsm 12 juli 2022 om 19:42

Ja, ja, nu weten we het wel. Jij denkt niet dat Bora morgen een paar mannetjes op kop had gezet, vele andere wielerliefhebbers, waaronder de ploegleiding van TJV denkt van wel.

Helaas, Kamna heeft geen geel, dus we zullen nooit met zeker weten wat er was gebeurd.

Zo goed?

0
Veleta 12 juli 2022 om 19:43

Vooral dhr. Adams lijkt me gevaarlijk. Verder: rustig aan Marlin, er zitten toch geen zwetsers op dit forum

0
Murcia 12 juli 2022 om 19:50

Adams is inderdaad een gevaarlijke klant, onzichtbaar sluipt hij naar de eindwinst. Fijn dat jij ons zwetsers op hem wijst Marlin. Voor de rest reageer je in de andere draadjes niet meer op tegenargumenten dus start je maar weer overnieuw bij een ander artikel. Niet erg dapper.

0
Gijsbert Van Beers 12 juli 2022 om 19:56

Ik denk dat TJV uiteindelijk alles probeert om de TdF te winnen. Vooralsnog geeft Pogi zelf geen krimp, maar lijkt zijn ploeg kwetsbaar en nu ook onder druk. En de druk is uiteindelijk groter wanneer een ploeg geel heeft. Al geloof ik ook niet in de plicht om op kop te rijden als je geel hebt. Je rijdt op kop als je denkt dat het zinvol is, niet omdat je toevallig een geel truitje hebt dat uiteindelijk iedereen wil hebben.

0
bartp25 12 juli 2022 om 19:58

Als jij niet kan en wil begrijpen dat diegene die de gele trui heeft veel plichten heeft na de rit waardoor kostbare rusttijd verloren gaat dan ben je geen wielren kenner. Jip en janneke taal misschien, pogacar kan vanavond rond 9 uur beginnen met zijn voorbereiding op morgen (en dan ben ik nog conservatief) en vingegaard om 18.00. 3 uur extra rust en voorbereiding voor een kleine inspanning is een meer dan goede investering.

0
Gebruikersnaam 12 juli 2022 om 20:00

Je wuift elk valabel of steekhoudend weerwoord slapjes weg als te gek voor woorden en verwacht dat men nog energie gaat steken in een discussie met jou?

Los van wie er gelijk heeft, horen discussies leuk/boeiend te zijn. Op jouw manier is ’t gewoon vervelend en zinloos.

0
Baukema Tomoulin 12 juli 2022 om 20:39

Ok, ikheb nog een argument: die verdomde gele trui is verdomd opvallend in het peloton (en vanuit de heli). Heeft ie hem wel (net als Wout in het groen) dan valt die arme pogi op als hij zelf in alle chaos en schermutselingen aan het begin of op de eerste klim meeschuift met een grote groep. Die Witte trui valt niet zo op want is dat nou AG2R, Wanty, Groupama FDJ of toch UAE? Vandaag schoven Kuss en Kruijswijk meerdere keren mee in een grote groep waarbij ze niet doortrokken, maar het had volgens mij gekund. Morgen schuift Roglic misschien wel mee en heeft UAE het pas door als ze al 30 seconden hebben. Pogi kan die truc in het geel helaas niet uitvoeren.

0
YogiBear 12 juli 2022 om 22:12

@Marlin Pogacar zegt het te snappen. Rolf Aldag zegt het te snappen. Bij Sporza vinden ze het logisch. Dat jij het niet begrijpt is dan eerder vreemd.

0
skylimit 12 juli 2022 om 20:02

Och, ik vermoed dat Pogacar morgen iedereen op minuten gaat rijden, dus dan hoeven we het ook niet meer over de tactiek van TJV te hebben.

0
T80JZ 12 juli 2022 om 20:11

Er zullen er genoeg zijn die dat dan aan de tactiek van TJV wijten.

0
Merlinappa 12 juli 2022 om 20:27

Ik ben wel benieuwd op basis waarvan je dat vermoed.

0
Retro Lex 12 juli 2022 om 21:21

Maar Jumbo gaat bommetjes gooien

0
James Highsand 12 juli 2022 om 20:34

Heel dom gereden door Kämna. Hij twijfelde tussen voor de etappezege te gaan en temporijden voor de gele trui. Uiteindelijk deed hij geen van beide overtuigend met als gevolg dat hij na afloop met lege handen stond.

0
pirazzi 12 juli 2022 om 21:06

Adams zal wel Adam Yates zijn.

0
Dion 13 juli 2022 om 09:51

Je kan niet iedereen bij de achternaam noemen en Adams bij de voornaam. Dat zou gezwets zijn.

0
Dikke Vrouw 12 juli 2022 om 22:00

Dit mannetje is nerveus aan het worden geloof ik

0

Net binnen

Populair

Materiaalzone