Sven Nys knoopt weer aan met overwinning in Hasselt

zaterdag 21 november 2015 om 16:02
Sven Nys knoopt weer aan met overwinning in Hasselt

Foto: Rudie Ottens

Na meer dan een jaar zonder overwinning, heeft Sven Nys de GP van Hasselt gewonnen. De 39-jarige Kannibaal van Baal was na een spannende slotronde de betere van Tom Meeusen (Telenet-Fidea) en Kevin Pauwels (Sunweb-Napoleon Games). Deze wedstrijd telt niet mee voor een regelmatigheidscriterium, maar maakt wel deel uit van de Soudal Classics.

Voor de eerste keer dit seizoen lag de ondergrond er zwaar bij, en daar wilde Sven Nys optimaal gebruik van maken. Na een snelle start van David van der Poel nam Nys het initiatief en dat voelde de tegenstand meteen. Enkel Meeusen glipte mee met Nys, waar Pauwels na een ronde nog op tien seconden volgde. Na een kwartier kregen we zo een trio aan de kop van de wedstrijd, maar het merendeel van het kopwerk werd door Nys gedaan.

Na een half uur achtte Nys zijn moment gekomen om te versnellen. Op een helling waar de anderen het moeilijk hadden om boven te rijden, deed de renner uit Baal dat dan wél. Hij reed een vijftal seconden bij elkaar en net toen Pauwels en Meeusen zich weer in zijn wiel geposteerd hadden, deed Sven Nys dat nog eens over. Desondanks klitte het drietal bij het ingaan van de een na laatste ronde weer samen. Die situatie zou tot de slotronde zo blijven, al kwam de jonge Diether Sweeck plots nog sterk opzetten.

In die slotronde vochtten Nys en Meeusen beurt om beurt om de koppositie. Vlak voor de helling waar Nys eerder in de wedstrijd een aantal keer het verschil gemaakt had, deed hij dat opnieuw. Hij sloeg opnieuw een kloofje en stond dat niet meer af. Wat volgde was een enorme ontlading bij de 39-jarige winnaar. Meeusen en Pauwels kwamen enkele seconden later als tweede en derde over de streep.

Uitslag Soudal GP van Hasselt 2015
1. flag-be Sven Nys (Crelan AA Drink)
2. flag-be Tom Meeusen (Telenet-Fidea)
3. flag-be Kevin Pauwels (Sunweb-Napoleon Games)
4. flag-be Diether Sweeck (ERA-Murprotec)
5. flag-be Laurens Sweeck (ERA-Murprotec)
6. flag-nl Thijs van Amerongen (Telenet-Fidea)
7. flag-be Jens Adams (Vastgoedservice-Golden Palace)
8. flag-ch Julien Taramarcaz (ERA-Murprotec)
9. flag-nl David van der Poel (BKCP-Corendon)
10. flag-cz Radomir Simunek (ERA-Murprotec)

Dit artikel delen:

19 Reacties

Contador#N.1 21 november 2015 om 16:05

Mooi laat er nog velen volgen.

Wicky 21 november 2015 om 16:08

Tom Meeuwsen begint er een beetje door te komen na een mindere start van het seizoen…

Tokstar 21 november 2015 om 16:09

Pff kan-jer.
Geen Lars of Wout, so what. Hele cross op kop, die gretigheid, 39 jaar. Voor mij is dit kippenvel.

xistnc 21 november 2015 om 16:11

Dat was nog een pittige valpartij bij de finish, aan het filmpje te zien. Hopelijk zonder erg.

JeDaRe 21 november 2015 om 16:25

Kippenvel. Wat een heerlijke strijd!

DH8 21 november 2015 om 16:36

kunnen die filmpjes boven de reacties weg?

hildeke 21 november 2015 om 16:38

Tja, mooie race…maar inderdaad zonder enkele grootheden. Een Mathieu Van der Poel terug op niveau terug keert, zal Nys nog weinig podium rijden.

Har77 21 november 2015 om 17:03

Eerste keer technisch..en daar maakt Nys het verschil. Goed dat ie er 1 pakt. De enige crosser die ook op de mtb iets kan. Snap de mensen die roepen dat dit 'het jaar teveel is' niet. Man rijdt wekelijks top 5. Wat zegt dat over degenen achter hem die 10-15 jaar jonger zijn? Veldvulling?
Morgen niet zijn cross, dan vandaag maar. Hopelijk wat extra vertrouwen voor de 2e seizoenshelft.

Verweggistan 21 november 2015 om 17:07

Zou Meeusen zijn toekomstige baas hebben laten wegrijden in de slotronde ;)

zoetepap 21 november 2015 om 17:08

Yeeeeeeessssssss!!!!! eindelijk,de kanibaal kan het nog.

Jalabertje 21 november 2015 om 17:10

Mooie cross. Verdiend gewonnen.

Purito 21 november 2015 om 17:27

@Har77
Pauwels is tweevoudig BK op de mtb.

DerPantzerwagen 21 november 2015 om 17:32

@Har
Waarom is koksijde niet zijn cross? Volgens mij is Nys nog altijd de beste zandrijder van het veld.

SolerEritrean 21 november 2015 om 17:35

Die ontlading!

Erkanermaar1dewinnaarzijn 21 november 2015 om 17:35

Genoten.
Mooie cross.

Har77 21 november 2015 om 17:44

@Purito. BK zegt me niet heel veel. OS, EK, WK wel. Heb ik Pauwels nooit gezien. Overigens 4x BK, juniorentitels meegeteld.

@Panzerwagen. Hij zij net zelf "ik heb nu wel mijn kansen voor morgen verspeeld".

wakkie 21 november 2015 om 19:46

Nee dat zei hij niet. Hij zei dat het kan dat hij daar morgen de tol voor betaalt, maar hoopt van niet.

S-Works87 21 november 2015 om 19:53

Kippenvel! Een Wout of Lars had hij waarschijnlijk niet geklopt maar dat maakt niet uit. Hij heeft zijn overwinning binnen en kan er nu zonder stress in vliegen.

xistnc 21 november 2015 om 20:09
Quote:
Har77 – 21 november 2015 om 17:03 – Bewerkt op 21 november 2015 om 17:04
Eerste keer technisch..en daar maakt Nys het verschil.

Hmmm, dat vind ik zwaar overtrokken. Nys maakte evengoed als Meeusen en Pauwels enkele technische foutjes en ook in het zand waren ze aan elkaar gewaagd.

Hij klopte zijn tegenstanders vooral door een voortdurend hoog tempo en daarbij enkele versnellingen op het bergje na de wisselpost. Door vaker dan Pauwels en Meeusen een groene bocht te nemen, hield hij zijn fiets net wat schoner en kon hij enkele keren minder wisselen.

Headlines

Materiaalzone

Populair