Sven Kramer treedt in 2022 toe tot directie Jumbo-Visma

donderdag 20 mei 2021 om 08:32
Sven Kramer treedt in 2022 toe tot directie Jumbo-Visma

Kramer en Groenewegen op de teampresentatie, eind 2018 - foto: Cor Vos

Sven Kramer treedt volgend jaar na de Olympische Winterspelen toe tot de directie van Team Oranje. Dat is de organisatie achter wieler- en schaatsploeg Jumbo-Visma. Dat vertelt de 35-jarige schaatser aan Bicycling. Kramer voegt zich in de directie bij Richard Plugge, Merijn Zeeman en Jac Orie.

Of viervoudig olympisch kampioen Kramer na de Winterspelen van 2022 ook stopt, weet hij nog niet. “Ik ga er nog niet te veel over zeggen. De komende tijd zal de verdere invulling nog doorgesproken moeten worden. Ik weet waar ik voor sta. Dat is dat de sportieve zaken voor honderd procent geregeld moeten zijn als je presteren wil en ik wil het managen onder de knie krijgen”, laat hij weten.

Toegevoegde waarde
“Ik denk dat ik in het directieteam van toegevoegde waarde kan zijn”, zegt Kramer. Alleen is het voor mij gevoelsmatig nog ver weg. Eerst volgend jaar nog knallen in Peking. Daarna is er een groot afscheid in het Olympisch Stadion en dan begint mijn toekomst. Ik ben niet bang voor het beruchte zwarte gat. Ik zie voldoende uitdagingen bij Team Jumbo-Visma. Ik sluit niet uit dat er daar meer sporten bijkomen.”

Als schaatser had Kramer ook een voorliefde voor wielrennen. Naast veel trainingen kwam hij in de zomermaanden, namens zijn clubteam, wel eens uit in UCI-koersen. Zo werd hij 43ste in de Ronde van Overijssel (UCI 1.2) van 2016 en finishte hij een jaar later de Midden Brabant-Poort-Omloop als 93ste.

“Ik heb natuurlijk wel nagedacht over een carrière als profrenner, maar het schaatsen ging eigenlijk zo goed en op zo’n hoog niveau dat daar de focus kwam liggen”, geeft hij aan. Sinds 2014 komt Kramer uit voor Lotto-Jumbo en later Jumbo-Visma, de schaatsploeg die gelieerd is aan de gelijknamige wielerploeg.

Dit artikel delen:

41 Reacties

KissMyAce2.0 20 mei 2021 om 08:43

Sja, hij moet wat

0
josemanuelfuente 20 mei 2021 om 08:43

Misschien een goeie buddy voor Dumoulin?

0
Anna van der Stege 20 mei 2021 om 10:28

Hij fietst wel eens met Dylan Groenewegen (strava) ;)

0
Ronellenfitsch 20 mei 2021 om 08:48

Het zwarte gat wordt alleen maar dieper als je iemand manager maakt die (eerste indruk …) daar helemaal niet het karakter voor heeft.

0
S.t.B 20 mei 2021 om 09:43

Precies mijn indruk. Vind Kramer toch wel erg veel kenmerken van de individuele topsporter hebben. Heeft zich amper hoeven te bekommeren om het teamverband, en zie in Sven ook niet meteen iemand met het karakter zich daar om te willen bekommeren.

0
Guushovd 20 mei 2021 om 09:49

Ik neem aan dat ze Kramer na al die jaren samenwerking daar wel een stukje beter kennen als wij. Ze maken hem geen onderdeel van de directie als hij niet heeft laten zien talent en energie te hebben voor management.

Of het goed uitpakt weet ik niet, maar het lijkt me sterk dat ze dit zonder goede reden doen.

0
S.t.B 20 mei 2021 om 10:05

@Gushovd

Klopt, maar moet even wennen aan het idee. Dit wekt niet de indruk van een ceremoniële functie in een achterkamertje, en kan niet zeggen dat ik in Kramer nou meteen een vergadertijger zie.

0
6feet 20 mei 2021 om 14:02

Insiders hebben blijkbaar een andere mening. En hij mag ook leren.

0
Marik 20 mei 2021 om 08:50

Sven Kramer is één van de grootste sporters die Nederland ooit heeft gekend. Me dunkt dat hij van toegevoegde waarde is.

0
reusjen 20 mei 2021 om 10:16

Binnen het schaatsen wel, maar we zijn natuurlijk ook de enigen die dat doen. Daarnaast zie ik niet helemaal waarom een topsporter ook een topmanager zou zijn.

0
rennerske 20 mei 2021 om 11:37

@reusjen: inderdaad, iets met land, blinden en koning. Langebaanschaatsen is mondiaal, net als korfbal bijvoorbeeld, natuurlijk een absolute B-sport.

0
IlPirata 20 mei 2021 om 08:53

Wel een management-opleiding/cursus gevolgd , neem ik aan? In ieder geval veel succes.

0
André Hilgersom 20 mei 2021 om 08:57

Topsport op het hoogste niveau bedrijven en bezig zijn met het leven ná de sport, gaat nooit samen. Schrijf Kramer maar af voor het hoogste schavot.

0
molovin 20 mei 2021 om 09:06

Ik denk dat dat ongeacht zijn toekomstplannen al moeilijk zal worden, zitten een paar toppers voor hem nu op zijn afstanden.

0
Secondant 20 mei 2021 om 09:38

En dit is gebasseerd op..? Mij lijkt het juist een hoop stress wegnemen. Gewoon weten waar je aan toe bent. Scheelt een hoop gewik en geweeg.

Kramer is in mijn ogen wel geschikt voor zo’n functie. Komt altijd verstandig over. Weet wat het is om op het hoogste niveau te presteren en is een voorbeeld voor de jeugd. Ook op de fiets.

0
hartstikkebedankt 20 mei 2021 om 08:58

Eerst de Spelen nog maar halen Sven..

0
VerstandOpNul 20 mei 2021 om 09:04

Hopen dat er nog wat budget voor de renners overblijft..

0
S.t.B 20 mei 2021 om 09:18

Vanzelfsprekend kan ik dit nou niet echt vinden.
Zag tot nog toe weinig in Sven wat op management vaardigheden leek, maar laat me graag verrassen.

0
FDJ 20 mei 2021 om 09:22

Straks van de ene Van der Poel af, komt hij in dit wereldje de volgende tegen

0
Marik 20 mei 2021 om 10:02

Deze is leuk :)

0
FritsvanHoefelen 20 mei 2021 om 09:31

Mooie nieuwe baan

0
Joaquim Agostinho 20 mei 2021 om 09:54

Nu nog op tijd wisselen….

0
Wheely 20 mei 2021 om 10:33

ba dum tss

0
S.t.B 20 mei 2021 om 09:51

They’ve introduced a former ski jumper in the cycling environment, and see how that worked out.

0
nickdt 20 mei 2021 om 09:54

Plugge en Zeeman gaan zich met de wielersectie bezighouden en Kramer en Orie met de schaatsectie.

0
Yeez 20 mei 2021 om 10:27

Waar haal je dat uit?

0
Gitan 20 mei 2021 om 09:58

You seem to be a bit of a vinegar pisser…

0
RidderSchwobin 20 mei 2021 om 10:05

Ik las in snelheid “Sven Kramer treedt in 2022 toe tot selectie Jumbo Visma”. Vond het al rijkelijk laat.

0
Romāns Vainšteins 20 mei 2021 om 10:08

Zeg redactie, achterlijke nepangelsaksen, moeten die niet gewoon opdonderen naar Cyclingnews? En als ze toch hier willen komen gewoon, zoals het hoort, in het Nederlands schrijven?

0
reusjen 20 mei 2021 om 10:21

En meteen al een gewaagde uitspraak, namelijk dat hij niet uitsluit dat er meer sporten onder de paraplu van Team Oranje komen. Ik neem aan dat hij dat niet uit zijn duim zuigt, of is dat zijn eigen eerste bijdrage? Ik vind alles prima, als het budget van het wielerteam er maar niet onder lijdt.

0
rahimns 20 mei 2021 om 10:36

Dat heeft Plugge al eens eerder gezegd… dit is niet iets nieuws

0
reusjen 20 mei 2021 om 10:44

En welke sporten moet ik dan aan denken? Je zult dan op zoek moeten naar sporten waar zowel Noren als Nederlanders goed in zijn. Of Nederlanders gecombineerd met 1 van de volgende landen, waar Visma huishoudt volgens Wikipedia: Norway, Sweden, Denmark, Finland, Latvia, Romania, Lithuania, Poland, Spain, Belgium, Ireland, Estonia, Hungary, Slovakia United Kingdom and South America

0
Poeksel 20 mei 2021 om 10:50

Ik weet wel een sport met een Noorse wereldkampioen en een Nederlandse wereldtopper ;)

0
Wheely 20 mei 2021 om 10:51

Het Jumbo-Visma voetbal team haha, the horror.

0
reusjen 20 mei 2021 om 11:14

@Poeksel
Is Kramer een goede schaker, in dat geval kan hij daar misschien iets bijdragen;)

0
Romerike 20 mei 2021 om 14:10

@reusjen Visma zit voornamelijk in de sponsoring vanwege de Nederlandse markt. Voor de Scandinavische/Finse markt sponsort Visma al het langeafstandslanglaufen (don’t get me started). Er hoeft dus niet per se naar sporten gezocht te worden waar de Noren goed in zijn.

0
re-cycle 20 mei 2021 om 11:17

Ik zou hem graag nog marathons zien schaats, gelijk zijn vader Iep. En als fries droomt hij natuurlijk ook nog altijd van de 11 stempeltjes tocht die toch echt nog wel een keer komt. Hij gaat nu een beetje klunen trainen door bij te springen in de directie. Is die dan niet al topzwaar als ze daar een lichtgewicht voor aantrekken….

0
Joaquim Agostinho 20 mei 2021 om 13:17

Dat was ook zo’n druiloor…

0
Romāns Vainšteins 20 mei 2021 om 11:42

En wat heeft dit met wielrennen te maken?

0
rennerske 20 mei 2021 om 12:01

HE-LE-MAAL niks hoop ik. Al die figuren uit B-sporten weren uit onze edele wielersport.

0
vocsnor 20 mei 2021 om 22:23

Zonde van het budget dat naar renners had kunnen gaan

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone