Sunweb-ploegleider Aike Visbeek: “Wilco Kelderman lastig te vervangen”

vrijdag 5 april 2019 om 20:00
Sunweb-ploegleider Aike Visbeek: “Wilco Kelderman lastig te vervangen”

foto: Cor Vos

Met Wilco Kelderman zag de ploegleiding van Sunweb een sterke pion wegvallen uit de beoogde Giro-selectie. Naast een sleutelbeenbreuk hield hij namelijk een gebroken nekwervel over aan een val in de Volta a Catalunya, waardoor hij naar verwachting een nekbrace moet dragen.

“Wilco Kelderman is voor ons een belangrijke renner in de ploeg en dus is dit een teleurstelling”, vertelde ploegleider Aike Visbeek aan de NOS. “Naar omstandigheden gaat het redelijk met hem, hij is al eens eerder geblesseerd geweest. Nu is hij gewoon heel erg teleurgesteld. Voor hemzelf, maar ook voor de ploeg hadden we een mooi doel met de Giro. Dit is een teleurstelling.”

Een tweede check-up bracht aan het licht dat er iets mis was met zijn nek. Bij de valpartij bleek Kelderman ook een breukje in de nekwervel te hebben opgelopen. Maandag wordt hij onderzocht. Als de uitkomst ervan positief is, moet hij minstens vijf weken een nekbrace dragen, wat betekent dat hij moet passen voor de Giro. Het is nog onduidelijk wanneer hij kan terugkeren in de koers.

Vervanging
Kelderman werd gezien als een belangrijke kracht in de Giro-ploeg, die wordt gebouwd rond Tom Dumoulin. De vraag werpt zich dan ook op wie hem gaat vervangen. “Ten eerste, we kunnen Wilco niet zomaar vervangen”, zei Visbeek. “Hij is een van de toprenners in het peloton, dus dat is al lastig. Maar we hebben gelukkig een groep goede renners, waaruit we kunnen kiezen.”

Volgens Visbeek komen onder anderen Sam Oomen en Nicolas Roche in aanmerking voor een selectie, maar de keuze is nog niet gemaakt. “We moeten nu gewoon een goed plan maken. Het gaat er niet alleen om wie je naar de Giro kan sturen, maar dat je ook een goede voorbereiding kunt doen. Het ziet er immers naar uit dat het drie weken strijd wordt voor het klassement.”

Binnen nu en twee weken beslist Team Sunweb wie Wilco Kelderman vervangt in de Giro.


Lees ook: Wie moet Wilco Kelderman vervangen in de Giro?

Dit artikel delen:

21 Reacties

Random wielerliefhebber. 5 april 2019 om 20:06

Lijkt me geen moeilijke keuze. Als de Giro het hoofddoel is stuur je Oomen mee, een andere waardige vervanger heeft Sunweb niet

Groningen 5 april 2019 om 20:57

+1

IlPirata 5 april 2019 om 20:07

Tsja, er was ook wel heel weinig ingekocht ‘bergop’dit jaar na vertrek Laurens ten Dam en Geschke. Btw. Power is wel een goede aankoop.

ikbenprocycling 5 april 2019 om 20:30

die beiden verzaakten toch op moment supreme, cq hoger bergop.
daarom het gemis van Kelderman, die had (bijna) even lang mee gekund als Tom zelf.

Maar goed, Tom zal toch zelf de explosieve concu’s moeten kunnen counteren in de ultieme finale anders houdt het sowieso op. zie daar het probleem giro 2019

Turtlehead 5 april 2019 om 20:36

Je hebt gelijk. En in de tijdritten maakt hij geen heel groot gat met mannen als Bernal en Roglic.

Plavka 5 april 2019 om 20:39

Waar is die eigenlijk gebleven, was altijd wel lachen???

Geit in mijn Kelderman 5 april 2019 om 20:41

Nee, je hebt verkeerd ingekocht, oelewapper.

Random wielerliefhebber. 5 april 2019 om 20:58

Degene die hier aan het woord is gaat volgens mij nieteens over de transfers dus weet niet tegen wie je het hebt .

VerstandOpNul 5 april 2019 om 20:56

Mijn hemel wat een laf verhaal zo..

“Wilco Kelderman is voor ons een belangrijke renner in de ploeg en dus is dit een teleurstelling”
– Dit kan je toch allang niet meer simpelweg als pech beschouwen, met Kelderman moet je hier gewoon rekening mee houden.

“Het ziet er immers naar uit dat het drie weken strijd wordt voor het klassement.”
– Echt? Zou je denken?

“Maar we hebben gelukkig een groep goede renners, waaruit we kunnen kiezen”
– Nee, je hebt een vrij matige groep renners

Iets kritischer naar hun eigen beleid kijken was op zijn plaats geweest.

Random wielerliefhebber. 5 april 2019 om 21:00

edit wf: niet doen

Wat kortzichtig, natuurlijk zegt Visbeek niet wat een beroerde selectie hebben wij. Hij moet immers elke dag met die jongens werken. Ooit weleens bedacht dat wat in de media word gezegd niet altijd de waarheid is?

Ornor 5 april 2019 om 21:18

Of Dumoulin slaat toch de Giro over en gaat vol voor de Tour met volledige ondersteuning.

Covadonga 5 april 2019 om 21:32

Dat zou me niet eens verbazen.

Abraham Olano 5 april 2019 om 22:11

Neem Oomen en Roche allebei mee. In de Tour is Kelderman er weer, ik zie het probleem niet.

Mwielerfan 5 april 2019 om 23:58

Is kelderman dan top tegen de tour?

vanSpringel 5 april 2019 om 22:22

Jurgen van den Broek is een zelfde soort renner als Kelderman.

Sonsbach Allstars 5 april 2019 om 22:45

De nieuwe valpartij van Keldeman, vervolgens constateren dat je ploeg toch niet zo heel sterk is in de breedte, ook niet je versterkingen en het geschuif met renners nu. Het heeft een hoog told you so gehalte. Het aantal overwinningen van Sunweb valt bovendien tegen. Maar er is wel een hoop talent binnen gehaald.
On topic: Oomen erin of Dumoulin voor de Tour

Scott Sunderland 5 april 2019 om 23:29

Nicolas Roche is volgens mij helemaal niet in vorm tot nu toe dit seizoen toch ? Ik kan me vergissen. Maar hij is me nergens in een uitslag opgevallen. Of je er dan wat aan hebt om hem mee te nemen.

Mwielerfan 5 april 2019 om 23:59

Al een paar jaar niet toch?

skylimit 6 april 2019 om 08:18

Een beetje een huilverhaal. Renners kunnen nu eenmaal geblesseerd raken, de een wat vaker dan de andere. Kelderman heeft gewoon een zeer hoge pech/valfactor.
Hij zou ook bijvoorbeeld in de eerste rit van de Giro kunnen uitvallen, dan heb je hetzelfde probleem of nog iets groter, omdat je dan al met 1 renner minder verder moet. Dumoulin zal toch voornamelijk zelf de benen moeten hebben en Roche is toch speciaal gehaald voor de ondersteuning van Dumoulin.

Dolomietenfan 6 april 2019 om 10:00

Matthieu van der Poel kopen, dan heb je een pracht koppel samen, “Ton en Matthieu de schrik van het peloton”!

assen 6 april 2019 om 11:24

Volgende jaar nieuwe sponsor erbij.

Ik vind dit team niiet gebalanceerd. Paar superrenners (Tom en Bling) maar te weinig goede ondersteuning en te magere selectie voor klassiekers. Met een sponsor erbij, hoeff niet eens een grote te zijn, en je hebt een stuk minder pijn en zorgen, lijkt me.