Situatie Stig Broeckx blijft ernstig

Situatie Stig Broeckx blijft ernstig

foto: Sirotti

zondag 29 mei 2016 om 18:40

Lotto Soudal is met een medische update gekomen over Stig Broeckx, die vandaag hard ten val is gekomen in de Baloise Belgium Tour. Bij de Belgische coureur was direct duidelijk dat de schade ernstig was, waarna hij – na eerste hulp – per helikopter naar het ziekenhuis van Aken gebracht is. Hij ligt momenteel in coma.

Twee bloedingen in de hersenen
“Meteen na de aanrijding was duidelijk dat Stig een hoofdletsel had en naar een neurochirurgisch centrum moest gebracht worden”, zegt ploegarts Servaas Bingé, die in samenspraak gekozen heeft voor het ziekenhuis van Aken. Daar was de benodigde apparatuur aanwezig voor dit letsel. “Daar is een scan gebeurd en daaruit bleek dat Stig twee bloedingen heeft in de hersenen. Stig bevindt zich in een niet-kunstmatige comateuze toestand, maar moet voorlopig niet geopereerd worden.”

Aanvankelijk werd gesuggereerd dat Broeckx een schedelbreuk had opgelopen. Dat is niet zo. “Hij heeft geen schedelbreuk opgelopen, maar wel een breuk van de oogkas, die later verder zal geëvalueerd worden. Het is heel moeilijk om op dit moment prognoses te maken naar volledig herstel. De komende 24 uur wordt zijn toestand van zeer nabij verder opgevolgd”, aldus Bingé.

Terugdenken aan valpartij Boeckmans
Ploegmanager Marc Sergeant is aanwezig bij zijn ploeg in de thuiskoers. “Uiteraard zijn we heel aangeslagen door de gebeurtenissen van vandaag”, vertelt hij. “Vorig jaar hebben we als team zeer moeilijke momenten gekend na het ongeval van Kris Boeckmans, exact drie maanden terug was Stig in Kuurne al het slachtoffer van een aanrijding en enkele weken daarna heeft het hele peloton het overlijden van Antoine Demoitié moeten verwerken. Voor alle medewerkers en renners komt dit zeer hard aan, maar voor de familie en vrienden nog het hardst.”

Niet meer van start in de slotrit
“Na overleg hebben we de organisatie ingelicht dat we niet van start zullen gaan in de laatste rit van de Ronde van België”, aldus Sergeant, die dat besproken heeft met de renners van de ploeg. “Momenteel is het zinloos om met een beschuldigende vinger te wijzen, maar het moest al langer dan vandaag duidelijk geweest zijn, dat er structurele ingrepen moeten plaatsvinden betreffende de veiligheid van de renners.”

Update 29 mei – 18.40 uur

De situatie van Stig Broeckx is nog altijd ernstig. Dat bevestigt Lotto Soudal op haar website. De Belg zal ‘de komende uren en dagen een constante monitoring van de parameters vergen’, schrijft de ploeg. Naast het letsel in de hersenen heeft Broeckx ook een breuk van de oogkas en een longkneuzing.

“De continue opvolging en verder onderzoek hebben uitgewezen dat de parameter betreffende hersendruk licht verhoogd is, zij het binnen beheersbare normen. Tijdens de komende 48 tot 72 uur zal de af- of toename van de hersendruk bepalend zijn voor de verdere opvolging”, zegt dokter Bingé. “Als de hersendruk verder verhoogt, kan dit leiden tot een operatieve ingreep; een verlaging van de hersendruk zou een positief signaal zijn. De bloedingen in de hersenen zijn gestabiliseerd. De toestand van Stig moet blijvend uur na uur opgevolgd worden en de behandeling gebeurt in overleg met het neurotraumatisch team van het ziekenhuis.”

Dit artikel delen:

44 Reacties

JeDaRe 28 mei 2016 om 21:27

Verschrikkelijk. Geen woorden voor. Hopelijk snel verbetering voor Stig!

Stoempert 28 mei 2016 om 21:46

Weg met die tig motards, die een foto / verslag vanaf de motor e.d. Belangrijker lijken te vinden dan 100% veiligheid van de coureurs.
Bah!
Sterke aan Stig

Vic413 28 mei 2016 om 21:51

Komaan Stig!

F e r o x 28 mei 2016 om 21:56

Het waren seingevers …

Ze moeten gewoon de seingevers weer voor de koers brengen via een alternatief parcours, maar veel organisaties kunnen dit gewoon niet betalen

xistnc 28 mei 2016 om 21:59

De UCI heeft aangegeven dat er nieuwe regels zijn mbt motoren en dat ze gaan onderzoeken of die nageleefd zijn.

Op Sporza heb ik een interview gezien met Hans de Clerq in Topsport Vlaanderen tenue, maar ook met een pet als organisator op. Hij zegt een paar zinnige dingen, maar ik werd er onpasselijk van. Als zo duidelijk is dat er allerlei zaken met betrekking tot de inzet van motoren en het gedrag van motards niet in orde zijn, waarom gebeurt er dan zo weinig en waarom gaat het dan alsnog zo vaak fout?

Misschien moet het een keer zover komen dat een verantwoordelijke officieel in staat van beschuldiging wordt gesteld. Maar dát zal dan natuurlijk weer wel goed geregeld zijn in het voordeel van de organisatoren en de instanties…

leegloper 28 mei 2016 om 22:02

Verschrikkelijk.

Kunnen seingevers via een alternatief parcours wel snel genoeg naar voren? Heb je dan niet meer stoplichten en dergelijke?

xistnc 28 mei 2016 om 22:08

Jawel. En dus heb je er meer nodig. Terwijl er juist minder vrijwilligers geïnteresseerd zullen zijn, omdat ze buiten de koers om worden geleid en dus geen ‘renners kunnen kieken’.

Wat mij betreft is dit een argument om wedstrijden (nog) vaker op rondes te houden. Sowieso heeft dat wat mij betreft meer voordelen dan nadelen.

ivodepivo 28 mei 2016 om 22:13

Ik hoop dat er weer snel bovenop komt…

Jose Maria 28 mei 2016 om 22:17

Renners moeten een statement maken, de rest van de ronde enkel TV en politie motards, anders geen koers. Zelfs een dodelijk ongeval van nog geen 2 maanden geleden heeft ze niets geleerd.

Thijs E 28 mei 2016 om 22:21

Sterkte voor Stig, zijn naasten en zijn team

Deze ongelukken zijn een combinatie van vele factoren volgens mij. De infrastructuur wordt steeds minder geschikt voor de koers omdat er steeds meer straatmeubilair is en het qua parkoers juist spectaculairder moet worden voor een goede show (smalle weggetjes).

Komt bij dat er meer behoefte is aan informatie over en vanuit de koers. Daarnaast worden er in veel koersen zoveel mogelijk kopmannen van voren gehouden, juist om ze te beschermen tegen ongelukken. En dat leidt weer tot gevaarlijke situaties. Verder schetste Sven Nys vandaag, als commentator, een toenemend gebrek aan onderling respect bij de renners. Op zich logisch want de plekken voor profrenners worden schaars.

De renners hebben de sleutel in handen, als ze morgen niet koersen is dat een krachtig signaal. Starten ze morgen weer (m.u.v. Lotto) dan confirmeren ze zich weer aan de bestaande situatie.

Turtlehead 28 mei 2016 om 22:24

Daar wordt ik stil van. Discussie over veranderingen op het gebied van auto’s, motoren en ook publiek(!) steun ik van harte. Maar ook respect voor de unieke kanten van iedere situatie. Eerst maar de reconstructie horen van het ongeval van vandaag, voor er oplossingen worden genoemd.

klootje kriekeljon 28 mei 2016 om 22:50

Maar ook hier zag je weer laatste kilometers en aankomsten dat je denkt, moet dat nou. Niet alleen de motards moeten bekeken worden als het gaat om betere waarborging veiligheid renners.

montventoux 28 mei 2016 om 22:53

Pff. PS: Gisteren na de val van Zakarin 3 (!) fotografen ter plekke…

Thijs E 28 mei 2016 om 22:59

@montventoux: ter plekke is nog niet zo erg, maar eerst die SD-kaart volknippen en dan pas kijken of ze kunnen helpen. Of weer doorrijden. En bij gevallen als bij Zakarin mogen ze wat mij betreft dan meteen uit de koers gegooid worden.

xistnc 28 mei 2016 om 23:10

Schei uit zeg, laat die fotografen op dat moment alsjeblieft met hun fikken overal vanaf blijven! Fotografen zijn in koers om foto’s te maken. Laat de hulpverlening op zo’n moment alsjeblieft aan de hulpverleners over. Uitzonderlijke situaties daargelaten, uiteraard.

Romāns Vainšteins 28 mei 2016 om 23:11

Zeker vanwege de setting leek dat met Zakarin idd wel alsof de gieren waren neergedaald ja, dat was echt een eng beeld.

Man man man laat het goedkomen met Stig please !

klootje kriekeljon 28 mei 2016 om 23:16

Thijs E, dat is altijd een lastige, zoals fotografen in oorlogsgebieden. Het is misschien schaamteloos, maar dat is hun werk en het dient een doel. Ik wil het wel zien en de meeste mensen die het hardste schreeuwen draai de camera nou eens weg meer dan waarschijnlijk ook. Als we het niet zien, dat is pas een waardeloze fotograaf of cameraman. Bovendien, laten we dat werk nou niet aan iemand met een fotocamera overlaten. Of zou je dan van een ambulancebroeder ook eisen dat hij foto's neemt?

Edit: dat wat Xistnc zei.

Koersmaniak 28 mei 2016 om 23:25

Komaan Stig!

Thijs E 28 mei 2016 om 23:34

Onzin, het is helemaal niet lastig.

Als iemand op straat omvalt, bel je dan 112 en houd je dan verder dan je handen in je zakken? Een mens in nood überhaupt aanspreken is toch wel het minste?

Zakarin was vlamhard op zijn plaat gegaan, als je dat niet ziet ben je sowieso al geen fotograaf. Als je er dan als eerste bij bent, dan knip je hooguit heel misschien 10 foto's in 30 seconden en dan help je hem. Stelp het bloeden, houdt hem aan de praat, zorgt dat hij stil blijft liggen, leg je jas over hem heen. Wat mij betreft perskaart/motard=EHBO diploma anders ga je maar langs de kant staan of in een commentaarcabine zitten.

Het is koers, geen oorlog.

klootje kriekeljon 29 mei 2016 om 00:08

Wat een onzin idd.

Het is niet zomaar iemand op straat. Het is meneer Zakarin, in een door miljoenen mensen bekeken sportevenement waarvan niemand iets wil missen. Het was misschien een hele nare val, maar niet zoiets als bijv. Wouter Weylandt. En zelfs dan nog kun je er over twisten wat de taak van wie is en wat niet en of het in beeld moet komen en hoe.
Hoe ernstig ook, vrijwel iedereen wil juist die foto zien, de volgende dag in de krant naast de beschrijving van een nieuwsfeit dat veel aandacht trekt. Behalve als het echt niet kan, wat zelden is. Bij overlijden en blote kont bijv. Er zullen ook vast foto’s van Demoutié zijn gemaakt, denk je niet? De redacteur kan vervolgens terecht besluiten die niet te plaatsen.

En ik noem oorlogsjournalistiek, want daar hoor je vaak dezelfde vraag die jij stelt. Daar is die keuze alleen nog wat makkelijker te rechtvaardigen dan in sport. Alhoewel sport de allerbelangrijkste bijzaak is die er is en misschien nog wel grotere nieuwswaarde dan oorlog heeft.

Ook vraag ik me af waarom de fotografen nu net de mensen zijn die alles uit handen moesten laten vallen toen Zakarin daar lag en bijv. de renners dan wel door mochten gaan. Of moeten die ook stoppen van je, hoe moet ik dat precies zien? Waar maak je het onderscheid, in je 112-op-straat manier van denken?

Zakarin zal het op dat moment heel vervelend hebben gevonden, maar ik vermoed dat hij ook de eerste zal zijn om te zeggen: dat hoort bij de status van een topsporter in zo’n groot evenement.

Reynaerde 29 mei 2016 om 00:08

Wow, heel heftig. Dat we maar snel goed nieuws mogen ontvangen.

123poetertjes 29 mei 2016 om 00:19

Een waterval staat ook stil van kilometers afstand bekeken. Zakarin bewoog gewoon al, het was vanuit het helishot enkel wat moeilijk te zien. Als zo'n gast duidelijk bij kennis is mogen ze van mij zoveel plaatjes schieten als ze willen, de hulpdiensten waren immers niet ver. Schitterende kiekjes overigens.

Over het aantal fotografen in koers beperken: op de lange termijn een mooie oplossing. Nu gaat dat gewoon nog moeilijk, die mensen raken dan hun baan kwijt en alle contracten met verbonden media gaan verloren. Als Sirotti verwijderd wordt uit de koers heeft Wielerflits een probleem, om maar een klein voorbeeld te noemen.

En dan nog de hoofdzaak van dit verhaal: Stig. Ik hoop dat hij er weet bovenopkomt, ik kan me het geval Soler nog goed voor de geest halen helaas. Voorlopig mag ik wel Kivilev bedanken voor het andermaal redden van een leven.

Thijs E 29 mei 2016 om 00:19

@Klootje

onzin is idd geen goed discussiewoord, dat had ik niet zo moeten gebruiken.

Ik maak mijn eigen belangenafweging. En daarbij gaat voor mij het belang van die ene sportfoto nooit boven het welzijn van de sporter. Ongeacht of iedereen, inclusief ik, die wil zien, het is een bijzaak, hulp verlenen is voor mij de hoofdzaak.

Hulp verlenen staat op de eerste plaats, altijd. Anders moet die fotograaf eerst kijken en een soort diagnose stellen of het hier of een “Weyland”gaat of om een “Zakarin”.

En ik hoop dat Broeckx ook weer een “Zakarin” wordt en weer kan fietsen straks. Voor mij is de fotografendiscussie een klein stukje van het grotere geheel waarbij duidelijk is gebleken dat er veel moet gebeuren om het wielrennen veel veiliger te maken.

Beter dan Gasparotto kan ik het niet zeggen.

klootje kriekeljon 29 mei 2016 om 00:44

Niks mis mee, van mij mag je het onzin vinden hoor. :) Dat is in het algemeen volgens mij letterlijk wat je vaak denkt voor je op iemand reageert.

Quote:
Hulp verlenen staat op de eerste plaats, altijd.

Voor jou en ik als toeschouwer waarschijnlijk wel ja, al zie je juist in deze tijd veel mensen die dan met hun telefoon zullen staan te filmen ipv een hand toe te steken.
Maar denk dat dat voor de sporters al niet geldt, behalve als het overduidelijk foute boel is. En dan nog zijn er voorbeelden genoeg waar er doorgegaan wordt en niemand er een sporter op aan zal kijken. Geldt ook niet voor de media omdat zij een bovenliggend doel dienen, hoe hard dat ook is. Maar het is wel een interessante vraag idd. en er valt voor beide kanten wat te zeggen. In het geval Zakarin denk ik alleen dat dit niet van toepassing was.

Wel helemaal met je eens wat je verder zegt. Heel goed dat de renners daarom een streep trekken, het kan niet langer meer zonder maatregelen.

Jeff®ey 29 mei 2016 om 01:07

Mensen bedenk wel heel goed. Geen verkeersregelaars / seingevers GEEN wielerkoers

Headlines

Materiaalzone

Populair