Steven Kruijswijk na positieve coronatest: “Gissen naar de oorzaak”

Steven Kruijswijk na positieve coronatest: “Gissen naar de oorzaak”

foto: Cor Vos

“Dit is een hele grote teleurstelling en moeilijk te bevatten”, zo reageert Steven Kruijswijk na zijn positieve coronatest in de Giro d’Italia. De Nederlander, een van de favorieten voor de eindzege, is overigens niet de enige renner die de Giro moet verlaten. Zijn ploeg Jumbo-Visma ging bijvoorbeeld ook niet meer van start.

Kruijswijk werd deze ochtend op de hoogte gebracht van zijn positieve test. Jumbo-Visma liet al vrij snel weten dat de klimmer, die deze Giro alleen op een kamer sliep, geen klachten of symptomen heeft. Het speerpunt van de zwart-gele formatie stond na negen etappes elfde in het algemeen klassement, maar zal de finish in Milaan dus niet halen.

“Dit is heel erg onverwacht, ik voelde me prima en fit”
“Ik werd gewekt met het nieuws dat ik een positieve test heb afgeleverd”, doet Kruijswijk zijn verhaal. “Ik kan daardoor niet starten, wat voor mij heel erg onverwacht was. Ik voelde me namelijk prima en fit. Ik kan moeilijk bevatten dat ik het heb opgelopen. Je voelt het helemaal niet aankomen en het is een grote teleurstelling dat ik de Giro op deze manier moet verlaten.”

Kruijswijk heeft er de afgelopen dagen alles aan gedaan om het coronavirus buiten de deur te houden. “De testresultaten waren tot nu toe ook negatief, alleen blijkt er nu iets niet helemaal goed te zijn gegaan. We hebben als ploeg vele maatregelen getroffen, dan is het een beetje gissen waar het vandaan komt. Een besmetting is dus moeilijk tegen te gaan.”

“Dit is sportief gezien weer een grote teleurstelling”
Voor Kruijswijk is 2020 een jaar om snel te vergeten, want eerder moest hij al passen voor de Tour de France na een vervelende valpartij in het Critérium du Dauphiné. “Dit is sportief gezien weer een hele grote teleurstelling. Ik had me redelijk goed herpakt na die val in de Dauphiné. Je probeert alles zo goed mogelijk te doen richting de Giro en dat is denk ik wel goed gelukt.”

Jumbo-Visma tijdens de Giro d’Italia – foto: Cor Vos

“Die kans is me nu ontnomen”, gaat Kruijswijk verder. “Ik hoop wel dat het hierbij blijft, dat ik hier goed doorheen kom en fit en gezond blijf. Het maakt de teleurstelling wel bijzonder groot, aangezien het gevoel nu is dat ik de Giro fit moet verlaten.” Jumbo-Visma, de ploeg van Kruijswijk, besloot na de positieve test van zijn kopman uit de Giro d’Italia te stappen.

Ook Mitchelton-Scott, waar vier stafleden getroffen zijn, is niet meer actief in de Ronde van Italië. Team Sunweb heeft dan weer besloten niet uit de Giro te stappen na de positieve coronatest van Michael Matthews. De Duitse WorldTour-ploeg maakte bekend dat alle andere renners en personeelsleden een negatieve test hebben afgelegd en geen ziekteverschijnselen vertonen.

Dit artikel delen:

45 Reacties

achterhoeker 13 oktober 2020 om 13:52

Kan de Vuelta nog?
Of is dat kansloos i.v.m. quarantaine

Scibby 13 oktober 2020 om 14:07

De hele Vuelta lijkt me nog al kansloos lijkt me.

Groetjesaandevoetjes 13 oktober 2020 om 16:09

Officieel moet je 24 uur klachtenvrij zijn, maar blijkbaar heet Steven nog 0,0 klachten gehad. Stel dat hij nu al in zijn eindfase van zn besmetting zit en hij een test aflegt op maandag dan zou de Vuelta in principe nog kunnen, maar heb er een beetje een hard hoofd in dat de Vuelta nog doorgaat.

Alto de angliru 13 oktober 2020 om 13:52

Hij voelt zich prima en fit dus helemaal geen klachten, ik zal verder niks over het coronavirus zeggen want momenteel word je als hypocriet of iemand die alleen aan zich zelf denkt weggezet..

zacht 13 oktober 2020 om 13:57

Geeft niks Famke Louise.

SjorsPatate 13 oktober 2020 om 14:22

Als je wil zeggen dat hij gewoon had moeten starten, je kunt Corona overdragen als je geen klachten hebt.

Ragnar Danneskjold 13 oktober 2020 om 17:30

Al die mensen die al maanden proberen de logica in te zien van alle dwaze beslissingen van autoriteiten en ieder besluit weer enthousiast verdedigen.. Om vervolgens een paar dagen later ingehaald te worden door weer totaal andere besluiten.. En die besluiten dan wéér gaan verdedigen.. Wat moet je er mee?
Over de grond rollen van het lachen of tranen met tuiten huilen?

Nils96 13 oktober 2020 om 17:32

Zeg inderdaad maar niks.,

Alto de angliru 13 oktober 2020 om 13:54

@ achterhoeker

Als je het patroon volgt schat ik de kans dat vuelta doorgaat heel klein in, ronde van Vlaanderen zelfs al gecanceld.

skylimit 13 oktober 2020 om 14:29

Ronde van Vlaanderen gecancelled ? Dat heb ik nog niet gezien in het nieuws…

horsm 13 oktober 2020 om 14:55

Bedoel je Parijs-Roubaix?

vincenzo 13 oktober 2020 om 13:56

Wie weet wordt hij morgen weer negatief getest …

schlunzi 13 oktober 2020 om 15:08

Goed mogelijk. De kans op een fout-positief is erg groot… Jammer dit.

Veloburto 13 oktober 2020 om 16:50

Ik denk dat ze alle concurrenten van nibali positief gaan laten testen ;)

skylimit 13 oktober 2020 om 14:14

Heb weinig vertrouwen in de tests en hoe deze worden uitgevoerd. Als alle testen (weet niet wanneer zijn laatste test was) negatief waren en op de rustdag test je “plotseling” positief, dan mag je hier toch wel weer vraagtekens bijzetten.

Maar ja, vanwege te weinig kennis wordt er geen risico genomen, dus uit koers!

Valvuillerdemoz 13 oktober 2020 om 14:19

Dat publiek dat vanaf de kant nog steeds en masse de renners in hun gezicht staat te blaffen , is natuurlijk niet uit te sluiten als oorzaak.

NDI22 13 oktober 2020 om 15:22

Ze hebben het regelmatig over ~15 minuten in dezelfde ruimte met een besmet persoon. Vandaar dat bijvoorbeeld supermarkten geen brandhaarden zijn. De kans dat je het in de buitenlucht oploopt terwijl je met 45 per uur langs wat toeschouwers knalt lijkt mij vrij dicht bij 0.

Bulcke 13 oktober 2020 om 16:18

Daar wordt wel aan toegevoegd dat ook risicovol contact zoals zoenen of in iemands gezicht spugen voldoende kan zijn. De manier van supporteren die je af en toe ziet lijkt toch erg veel op dat tweede

Boogiemania 14 oktober 2020 om 10:03

@NDI22

je sla zeker alle berg etappes over. Er staan meestal op zo klim toch nog dikke rijen mensen die masker afdoen en met de renners meelopen en schreeuwen.

Olly 14 oktober 2020 om 13:01

Ja dat is voor mij ook echt onbegrijpelijk. Ik krijg de neiging om al die mensen een stomp op hun neus te geven. Wanneer hebben die mensen door dat ze iig een mondkapje ophouden (want die hangt bij de meesten op hun keel)

Alto de angliru 13 oktober 2020 om 14:25

@zacht

Slaap zacht…

Alto de angliru 13 oktober 2020 om 14:25

@Vicenzo

+1

hullum 13 oktober 2020 om 14:30

Hoe kan hij, als enige in zijn hele bubbel, positief testen en de rest van zijn bubbel niet?? Of hij moet zijn bubbel hebben verlaten of er moeten meer positieve gevallen in de bubbel zijn lijkt mij ……

horsm 13 oktober 2020 om 19:56

Je gelooft toch niet dat de bubbel hermetisch afgesloten is van de buitenwereld?

dario_P 13 oktober 2020 om 14:43

Ik vind hier het middel toch erger dan de kwaal hoor. De verspreiding door de Giro is een druppel op een gloeiende plaat als je naar de rest van de wereld kijkt. Om daarom miljoenen mensen hun plezier te ontnemen is buitenproportioneel mijns inziens. Gewoon iedereen 2 weken in quarantaine na de GIRO en klaar.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben me bewust van het gevaar van het virus. Maar als je ziet hoe snel het om zich heen grijpt, zijn dit soort maatregelen puur voor de bühne.

Groetjesaandevoetjes 13 oktober 2020 om 16:12

Dat Steven uit de giro is gezet is gewoon protocol. Dat de gehele ploeg er uit gaat lijkt voor de buhne, maar hou er wel rekening mee dat Jumbo geen imagoschade wil en al helemaal geen rechtszaak nadat ze hebben rondgereden met besmette renners. Zonder Steven koersen ze nergens voor, dus prima oplossing zo. Snap dat Sunweb daarom niet uit de Giro stapt. Dit is de kans voor Wilco.

kleomantre 13 oktober 2020 om 17:55

Ik geloof best dat vanuit prestige oogpunt bij Sunweb iets leeft van, nanananana jegens TJV bij een Giro eindwinst voor Kelderman. Zeg maar iets van een zoete revanche. Het is dan immers Sunweb 2, TJV 1. Ze zullen alleen publiekelijk niet hun gram halen, wat wel zo sjiek is.

Chris Van Uden 14 oktober 2020 om 14:00

Daar geloof ik echt helemaal geen zak van.

AWestie 13 oktober 2020 om 14:46

Just yesterday, Jumbo-Visma’s Jos van Emden said Giro organisers had got COVID-19 precautions “all wrong”, claiming that teams were sharing buffets with regular guests at hotels. “The UCI should regulate this”, he added. –> https://road.cc/content/news/cycling-live-blog-october-13-2020-277915

Dekker 13 oktober 2020 om 16:03

Klopt die verhalen hoorde ik ook, commentatoren eurosport geloof ik die het brachten nav getuigenissen uit het peloton.

vanSpringel 13 oktober 2020 om 16:17

The UCI regulates nothing at all.

The Dude 13 oktober 2020 om 16:26

Volgens Jumbo Jos doet iedereen het fout, behalve zijn eigen ploeg. Daar wil hij het nooit over hebben.

Jacob Lohof 13 oktober 2020 om 16:12

Wie zal nu weer de schuldige zijn volgens Jumbo, want zij zijn perfect

vanSpringel 13 oktober 2020 om 16:15

Jacopkuh toch.

Chris Van Uden 14 oktober 2020 om 14:01

Je verwart Jumbo met DQS denk ik Jacopske.

Geurt Harm 13 oktober 2020 om 16:47

Hopen vooral dat het geen vals-positieve test is… en die kans is best redelijk aanwezig van wel. Als je in zo’n bubbel zit. Ik denk dat de volgende rustdag einde Giro is, als die al gehaald wordt. Als de Mitchelton-geschiedenis zich herhaalt bij Sunweb, dan zijn die straks ook klaar… hoe waardevol is een uitslag dan nog… Ik denk dat het tijd is om met elkaar het verlies te nemen dat we helaas ook het nieuwe einde van het seizoen toch niet gaan halen. Gelukkig hebben we nog een paar mooie wedstrijden gehad. Hopelijk krijgt de wereld de boel onder controle voor de Tour Down Under 2021 zeg maar.

horsm 13 oktober 2020 om 19:55

Ze hebben wel twee keer getest, begreep ik. Bij de hertest was het ook positief. Dan is de kans alweer wat kleiner dat het vals positief is.

Team Spaak 13 oktober 2020 om 16:47

Zijn er ook regels voor wanneer de gehele ronde wordt beëindigd? Moet dat bij het vertrek van een x aantal renners of ploegen b.v.?

Ook kunnen er misschien vraagtekens worden gezet bij de test (bij o.a. Kruijswijk)? Zo gezond als een vis en steeds negatieve tests. Vandaag een positieve en wat nou als er morgen weer een negatieve komt?
Complotdenkers kunnen nu ook los eventueel. Alle tegenstanders van Nibali met een positieve test naar huis, kan je gemakkelijk de ronde mee beïnvloeden…

oborobo 13 oktober 2020 om 18:27

Waarom heb ik toch steeds de gedachte gehad,mocht er bij Jumbo-Visma corona
komen dan is het Kruijswijk.

Napoleon 13 oktober 2020 om 22:30

Ik heb geen idee, maar aangezien je dit met ons deelt heb jij dat vast wel.

Nils96 13 oktober 2020 om 23:46

Je moet misschien wat gaan doen met deze gave.

Bazzz 13 oktober 2020 om 19:39

Lepeltje lepeltje de oorzaak?

KennyKlimmen 13 oktober 2020 om 21:49

Je leeft niet als een monnik, maar als een kluizenaar en dan heb je dit nog alsnog aan je laars hangen. Superkut.

oborobo 13 oktober 2020 om 22:56

Napoleon

Altijd wel iets met Kruijswijk.
Val hier val daar.