Steven Kruijswijk na podiumplek: “Ik ga hier van genieten”

zondag 28 juli 2019 om 22:15
Steven Kruijswijk na podiumplek: “Ik ga hier van genieten”

foto: Cor Vos

Steven Kruijswijk verzekerde zich in Parijs van zijn derde plek in het eindklassement van de Tour de France 2019. De kopman van Team Jumbo-Visma boekte daarmee het beste resultaat uit zijn carrière. Nadat hij samen met zijn luitenant Laurens De Plus over de finish reed, viel er een last van hem af.

“Het is natuurlijk altijd nog even spannend”, reageerde hij na afloop tegenover de NOS. “Maar ik ben blij dat het erop zit en het definitief is.”

De Plus en Kruijswijk – foto: Cor Vos

Meesterknecht De Plus kwam juichend met Kruijswijk over de finish. “Hij is heel blij voor mij. Dat is mooi om te zien. Hij heeft een groot aandeel gehad in de ploeg en in mijn podiumplek. Hij heeft alle reden om blij te zijn.”

De derde plek voelt als een bekroning voor de ronderenner. “We gaan voor meer, maar eerst ga ik hier van genieten. Ik ben heel blij dat ik hier op het podium sta”, aldus Kruijswijk. “Ik denk dat we heel tevreden mogen zijn over hoe we hier drie weken hebben gefietst.”

Dit artikel delen:

70 Reacties

vevie 28 juli 2019 om 22:24

Top, Steven. Het is je gegund!

Bummetje 28 juli 2019 om 22:29

Hele mooie kroon op zijn carrière nu al. Nu nog een jaar of drie alles op de grote rondewinst zetten! Als alles een keer goed valt dan is dat mogelijk. Bijvoorbeeld volgend jaar tour als opwarmertje en vol voor de Vuelta? Veel concurrenten zullen op tour of OS mikken en Steven kan er met de buit van door.

Muldriaen 28 juli 2019 om 22:31

Het komt je toe Steven! Van harte!

NumberSeventeen 28 juli 2019 om 22:33

Ik vind het ook echt een hele mooie prestatie. Podium tour is een uitslag waar veel renners alleen maar van kunnen dromen of vooraf zelfs al voor zouden tekenen.

Laatste man 28 juli 2019 om 22:40

Weergaloos. Zeer gegund ook!

Nu op naar die rit en overwinningen in Zwitserland/Dauphine etc!

ghostwriter 28 juli 2019 om 22:48

Ik hoop dat hij vanaf volgend jaar de combinatie Giro met Vuelta gaat doen. Hij heeft al laten zien dat hij de Giro kan winnen en ik denk dat als hij in topvorm de Vuelta rijdt hij ook die ronde kan winnen als alles een keertje goed valt. Roglic kan volgend jaar dan met (als ze fit zijn) Gesink, Bennett en De Plus als knechten de Tour rijden.

mus van de maasstad 29 juli 2019 om 06:15

En dumoulin?

Brabander 28 juli 2019 om 23:01

Wel interessant dat volgend jaar de OS zijn. Daar heeft-ie helemaal niets te zoeken, maar veel van zijn concurrenten wel. Dus ‘vol voor la Vuelta’ klinkt zo zot nog niet

Spurter 28 juli 2019 om 23:45

Vind ik ook.

Eerlijk is eerlijk: de Tour gaat hij niet winnen. 3e plek is echt wel het maximale en dan moet het allemaal een beetje mee zitten. Vuelta kan ie best winnen. Kan ie in de Tour mooi knechten voor Dumoulin. Die kan ‘m wel winnen als ie in vorm is.

Hollow Knight 29 juli 2019 om 01:28

Een strijkijzer zoals Kruijswijk kan echt niet winnen in de Vuelta haha.

grunnfred 29 juli 2019 om 03:12

@hollowknight waarom steeds zo negatief over Kruijswijk? Jammer.

kelderfan 28 juli 2019 om 23:45

Het is goed dat hij nu verder kijkt dan de verdiende derde plaats. Ik ben benieuwd of hij met Roglic de TdF gaat doen of dat hij de combi Giro/Vuelta gaat betwisten. Hij wil in ieder geval meer en met Roglic erbij moet dat volgend jaar toch mogelijk zijn.

Haanaf 29 juli 2019 om 00:14

Ik ben wel benieuwd wat zijn positie in de ploeg gaat worden als TD gaat komen.

De nieuwe meesterknecht?

kelderfan 29 juli 2019 om 00:28

Als je naar Kruijswijk hebt geluisterd, dan hoor je dat hij meer wil. Het liefst 2 stapjes omhoog en dan is er voor Tom Dumoulin geen plek.

Haanaf 29 juli 2019 om 08:11

Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Maar ik kan mij niet voorstellen dat ze hem halen voor een paar tijdrit wedstrijdjes.

De Tour ziet er volgend voor Kruiswijk en Groenewegen anders uit dan dit jaar (zonder waardeoordeel, wel een beetje speculatief)

AndriesW 29 juli 2019 om 00:38

Het is natuurlijk niet eerlijk richting zowel Kruijswijk als Alaphilippe om het op die manier op te vatten. Hij heeft het over zichzelf, zijn kwaliteiten, zijn doelen en zijn wensen. En over de podiumplaats die hij in de laatste serieuze etappe verloor.

Kruijswijk heeft nou eenmaal niet het talent om bij concurrenten weg te poefen en klassiekers te winnen en kan alleen in drieweekse klassementen met de wereldtop wedijveren. Hij heeft een maximaal resultaat behaald met zijn zwaarbevochten derde plaats!

Apemantus 29 juli 2019 om 12:38

Is dus toch lichtelijk bitter dat hij door Kruijswijk van het podium gereden is.

Maar ik blijf fan hoor. Machtig mooie renner, maar toch zie ik hem liever in de klassiekers.

Hollow Knight 29 juli 2019 om 00:15

Aahahaha, die sneer van Alaphilippe richting Kruijswijk is fantastisch:

““Dat ik deze Tour zou winnen? Ik ga niet zeggen dat ik er nooit in geloofd heb, maar het zat niet in mijn hoofd. Om je voor te bereiden om de Tour te kunnen winnen ben je maanden op voorhand bezig, misschien zelfs jaren. De vijfde plaats is meer dan ik ooit had kunnen hopen, dus dat maakt veel goed voor mij. Misschien wordt het algemeen klassement wel iets waar ik me in de toekomst op zou toeleggen, maar volgend jaar helemaal niet. Dan wil ik me eerst aan de Ronde van Vlaanderen wagen. Ik vind het alleszins leuker om 14 dagen de gele trui te dragen en twee ritten te winnen, dan niets gedaan te hebben en uiteindelijk derde te eindigen.”

xistnc 29 juli 2019 om 00:25

Mooie winnaar, slechte verliezer dus.

Hij snapt hopelijk ook zelf wel, na een nachtje slapen, dat hij met normaal verreden Alpenritten ver uit de top-10 was geduikeld.

Hollow Knight 29 juli 2019 om 00:51

Of hij nu vijfde of vijftigste wordt, dat maakt hem niet uit. Dat maakt Alaphilippe juist zo mooi om naar te kijken.

Misschien dat Kruijswijk ooit beseft dat hij eigenlijk beter een knecht zou zijn van een echte renner (eentje die rijdt om te winnen).

xistnc 29 juli 2019 om 01:03

Als het hem niet uit zou maken, hoeft hij zijn eigen prestatie niet met iets anders te vergelijken. Maar kennelijk heeft hij die sneue behoefte toch. Jammer, daardoor iets minder groots.

En als je het nuchter bekijkt, wil je dan toch iets vergelijken, dan is zijn prestatie vooral goed vergelijkbaar met die van Voeckler, die in 2011 tien dagen de gele trui droeg en in Parijs als 4e eindigde. Niks meer en niks minder. Dat soort renners hebben een mooie rol in het totaalplaatje, maar hoeven zichzelf niet tegen anderen af te zetten.

Hollow Knight 29 juli 2019 om 01:24

Voeckler won geen enkele etappe in 2011, kan je onmogelijk vergelijken. Voeckler kreeg ook veel tijd cadeau, Alaphilippe heeft voor elke seconde moeten vechten.

Bizarre vergelijking. Trouwens heeft Voeckler in 2011 veel meer publiciteit geschonken aan zijn sponsor dan Kruijswijk dit jaar. Twijfel daar maar niet aan.

En het werd tijd dat iemand eens zei waar het op staat. Veel te veel kleurloze renners in het peloton die enkel maar volgen. Waarom Kruijswijk zijn team een hele dag op kop laat sleuren om dan niets te doen, snap ik echt niet. Ik zou enorm gefrustreerd zijn als ik De Plus en Bennett was.

grunnfred 29 juli 2019 om 03:19

@ dacht je dat kruijswijk nog een aanval in de benen had bijvoorbeeld in de laatste rit? Dit was voor hem door zijn verstand een maximaal resultaat.
Maar goed, je hoeft geen fan van Kruijswijk te zijn, ik word ook niet heel warm van zijn manier van rijden maar beetje, maar beetje meer respect en bewondering voor z’n prestatie verdient hij wel.

mus van de maasstad 29 juli 2019 om 06:21

Tsoooo

Wat een zielig menneke. Slechte verliezer. Wens hem succes met zn toekomstige poging een klassement te rijden.

@hollow
4e in giro
3e in tour
4e in vuelta

En die moet maar gaan knechten? Blijven weinig renners over die in jou ogen kopmanwaardig zijn. En hoe bedoel je kruijswijk heeft niets geprobeerd? In etappes 15, 19 en 20 is het kruijswijk die alaphillip er af rijd door een aanval te plaatsen (15&19) of zn ploeg op kop te laten sleuren (20)

Marik 29 juli 2019 om 08:05

Er is maar 1 land ter wereld waar ze hun helden alsnog de grond in stampen en dat is Nederland. Hollow Knight is daar een mooi voorbeeld van. Het argument dat je altijd terugkrijgt is: “Ik hoef toch niet net als iedereen maar mee te gaan in de jubelstemming?”
Het is blijkbaar lastig om de fles azijn in de kast te laten staan. Zo typisch Nederlands

Grobbel 29 juli 2019 om 08:11

@Marik: Ik heb een sterk vermoeden dat HollowKnight een Belg is.

debarreman 29 juli 2019 om 08:18

In L’Equipe stond gisteren ook een stukje dat een renner als Alaphilipe het door zijn manier van rijden het zou verdienen om het podium te halen, zoals velen van mening zijn.
De schrijver maakt daar terecht korte metten mee. De essentie van de Tour is dat het een uitputtingsslag en een afvalrace is. Vraag het maar aan Pinot en aan Alaphilipe.

Prachtig om te zien hoe de persoon Kruijswijk het maximale resultaat er uit haalt, juist door gebruik te maken van zijn sterke karaktereigenschappen.

Evan Evans 29 juli 2019 om 08:22

Alaphillipe heeft helemaal gelijk. Dat er hier veel mensen trots op Kruijswijk zijn heeft niets met zijn ‘prestatie’ te maken. Het zijn gewoon chauvinisten die altijd juichen als een Nederlander bij de eersten is. Kruijswijk is een middelmatig renner die nooit een grote ronde gaat winnen. Dumoulin kan beter naar Movistar. Bij JV heeft hij niets te zoeken en gaat het ook niets worden.

Spurter 29 juli 2019 om 08:40

@mus maasstad:

Ja, die moet gaan knechten. In de Tour in elk geval. De lat ligt hoog bij Jumbo, dat wil zeggen er moet meegespeeld worden voor de overwinning.

Kunnen we lang over vergaderen, maar dat gaat Kruijswijk in de Tour gewoon niet doen. Als er 'n Movistar-man vol op het Tour-klassement mikt, Dumoulin meedoet en Pinot niet uitvalt, dan wordt hij gewoon maximaal 6e. En dan heb je ook nog Roglic en Froome die in principe hoger kunnen eindigen dan Kruijswijk.

Ik gun het Steven van harte en begrijp zijn tactiek om zo zijn podium veilig te stellen, maar hij zal zelf ook wel begrijpen dat als Dumoulin komt, dan hij dan de laatste luitenant van Dumoulin in de bergen wordt.

Net zoals dat Alaphilippe beter kan mikken op eendagskoersen en ritten in de Tour dan het klassement. Met 2 volledige bergritten erbij, eindigt hij ver van het podium. Hij laat zich dan meer zien door wat eendagskoersen te winnen, wat ritjes en tijd de gele trui te dragen dan door alles op het Tour-klassement te zetten, wat te volgen en dan 8e te worden.

mus van de maasstad 29 juli 2019 om 11:09

Als zus als zo als dit als dat…

Wat een onzin

Hij is 3e geworden op anderhalve minuut vd winnaar

Damien Heuvel 29 juli 2019 om 23:42

Toch knap dat mensen als Evans Evans en Hollow knight iemand die in iedere grote ronde top vijf rijd, middelmatig noemen. Ik vraag me af welke renners hun wel kunnen bekoren ? Evans was toch ook die wieltjeszuiger die met puur geluk één keer een grote ronde won, een soort Kruijswijk dus ? ;)

Ik ben het met ze eens als ze zeggen dat Kruijswijk nooit een grote ronde zal winnen, er zullen er altijd wel een stuk of twee/drie gewoon beter zijn, en zelfs binnen zijn eigen ploeg moet hij in Roglic zijn meerdere erkennen. Maar dat neemt niet weg dat het wel een buitengewone knappe prestatie blijft om in iedere grote ronde zo regelmatig te presteren. Er rijden ongeveer nog zo’n vijf à zeshonderd full profs rond die maar wat graag eens een top vijf in een grote ronde in hun loopbaan zouden willen behalen.

En persoonlijk ben ik ook niet zo’n fan van Kruijswijk, dus dat doet hier echt niet ter zake. Maar iemand die in iedere grote ronde top vijf rijd de laatste jaren middelmatig noemen. Tsja, dan heb je volgens mij niet bijzonder veel verstand van wielrennen. En dat is dan weer mijn mening. ;)

SteadyEddy 29 juli 2019 om 00:59

Alaphilippe heeft in ieder geval de beste arts. Vanaf januari al wedstrijden winnen en daarna tijdens de tour zonder hoogtestage en goed team bijna winnen van rijders die puur op de Tour gefocust zijn. Ben blij voor het wielrennen dat hij niet op het podium staat.

Hollow Knight 29 juli 2019 om 01:17

Want Rabobank was zo clean natuurlijk.

Mike Teunissen die opeens Sagan kan verslaan in een spurt bergop is veel verdachter als wat QS dit jaar heeft laten zien. Om nog maar te zwijgen van die ploegentijdrit waar ze 20 seconden voorsprong hadden op nummer 2 & 3 (die zogezegd gedopeerd is volgens jou).

mus van de maasstad 29 juli 2019 om 06:30

Rabobank :’)

Maar als we op die tour gaan

Mapei was natuurlijk de ploeg van bruine boterhammen met pindakaas haha

Evan Evans 29 juli 2019 om 08:47

Edit redactie: Hou het bij het wielrennen graag, aub

frankusa 29 juli 2019 om 09:00

Evan evans hahahaha goeie vergelijking man

Kelder is de Man 29 juli 2019 om 09:00

Evan Evans
Wat doe je hier dan. Je mag gaan. Tour is ook voorbij, dus sowieso tijd om je hol weer op te zoeken.

Spurter 29 juli 2019 om 09:05

Wat een gelul weer.

Als Alaphilippe achteraf niet clean bleek te zijn, dan zal dat ook gelden voor de rest. Net zoals in het verleden.

Tot nu toe bleek geen enkele generatie clean. Maar bleken niet alleen winnaars te snoepen, maar ook de rest.

Marik 29 juli 2019 om 09:24

Edit redactie: Niet op de man aub

Evan Evans 29 juli 2019 om 10:36

@wielerflits verwijderd mijn reactie..
Blijkbaar vind men het de gewoonste zaak ter wereld dat Alaphillipe ( de meest succesvolle ter wereld) van doping wordt beschuldigd. Te zielig voor woorden.
IQ van een zeester is 162?

Marik 29 juli 2019 om 10:41

@ Evans, het feit dat je verwijderd met een d schrijft onderschrijft mijn bewering hahaha. En het is natuurlijk terecht dat jouw opmerking is verwijderd.
Het grote verschil tussen Belgen en Nederlanders is dat de Belgen echt een haat hebben richting de Nederlanders (echt Calimero gedrag) en de Nederlanders de Belgen wat vaker schattig vinden en vaak niet verder komen dan wat medelijden voelen.

SteadyEddy 29 juli 2019 om 11:20

@ Evans Ik heb genoten van Alaphilippe, maar had het totaal ongeloofwaardig gevonden als hij de Tour had gewonnen. Hij rijdt al het hele jaar fantastisch en de andere toppers doen dat niet. Als hij dan ook nog even de Tour zou winnen, dat kan gewoon niet. Daarom ben ik blij voor het wielrennen dat hij niet op het podium staat. Verder heb ik niks tegen welke renner dan ook uit welk land dan ook. Ik heb trouwens ook erg genoten van de Belgen. Jij ook van de Nederlanders ha ha?

Evan Evans 29 juli 2019 om 11:28

@marik, ik ben geen Belg.
Uw opmerking slaat sowieso nergens op. Ik kijk naar Sporza. Veel lovende woorden over de Nederlanders. Alaphillipe beschuldigen van doping is typisch Nederlands.
‘Ik denk wel dat ik de tour kan winnen’, zei Kruijswijk.
Met andere woorden: ik denk wel dat ik Bernal kan verslaan, ik denk wel dat ik Thomas kan verslaan. Jaja, we hebben het gezien…
Ik mag dan autistisch zijn maar ik kan wel logisch nadenken.

Marik 29 juli 2019 om 11:35

Je bent geen Belg, maar spreekt mij aan met “uw” en kijkt naar Sporza?
Hehehe

Jooop 29 juli 2019 om 13:01

Evans: je wist met grote zekerheid te zeggen dat Kruijswijk maximaal vijfde zou worden. Weet je zeker dat jouw logica en wielerkennis toereikend zijn om je grote mond hier te rechtvaardigen?

Alleen op een kop van een artikel reageren om op basis daarvan Kruijswijk een blaaskaak te noemen getuigd ook niet erg van intelligentie.

Evan Evans 29 juli 2019 om 14:05

Marik, kwestie van goede manieren, die hebben wij Engelsen ook. In tegenstelling tot de ‘Double Dutch’ sprekers.

Evan Evans 29 juli 2019 om 14:09

Jooop, toen ik dat schreef was Pinot nog in koers. Oké dan was Kruijswijk vierde geworden. Dan is vijf nog een stuk dichterbij dan eerste. Ik heb er dus meer verstand van dan Kruijswijk en u…

Jooop 29 juli 2019 om 14:16

Kruijswijk heeft nooit gezegd dat hij minimaal eerste ging worden. Ik al helemaal niet. Podium leek me een realistische doelstelling als alles mee zou zitten.

Volgens jou was vijfde het maximale. Als je het wielrennen kent weet je dat het niet vreemd is als een van de tegenstanders in de laatste week er of doorheen zakt of om een andere reden wegvalt. Zo ook met Pinot dit jaar. Het is juist om die reden nogal dommig om met grote zekerheid te zeggen dat Kruijswijk nooit hoger dan vijfde zou eindigen. Dat maakt duidelijk dat je of geen verstand van zaken hebt, of dat je bewust negatief wilt zijn. Je reacties na afloop maken in elk geval duidelijk dat van het laatste sprake is, waarschijnlijk in combinatie met het eerste.

Jooop 29 juli 2019 om 14:26

Nogmaals: Lees alles wat Kruijswijkgezegd heeft over zijn kansen. Dan is het voor iedereen die aan een beetje goede wil is, en een klein beetje woorden in een context kan plaatsen duidelijk dat hij voor het hoogst haalbare ging, maar tegelijk er bewust van was dat een podiumplek een goede prestatie zou zijn en de eerste plek het hoogste doel. Alleen als je echt niet kan interpreteren of van slechte wil ben kom je tot de conclusie dat Kruijswijk een blaaskaak is die wel eventjes dacht eerste te gaan worden.

worldtour 29 juli 2019 om 01:09

Mooie fantastische prestatie doel behaald…Denk dat dit in de tour het maximaal haalbare is.

skylimit 29 juli 2019 om 08:42

Gefeliciteerd. Hij mag genieten van zijn eerste podiumplek. Hij heeft er voor hemzelf het maximale uitgehaald zonder tot echt grote hoogte te hebben kunnen stijgen.
Misschien nu hij zijn podiumplek binnen heeft, kan hij in andere rondes zijn blufpoker omzetten in daden en iets meer lef en gogme tonen.

mus van de maasstad 29 juli 2019 om 11:11

Hij zou het toch niet halen?

Laatste man 29 juli 2019 om 11:30

Hele week verkondigen dat het mis zou gaan op de Galibier en podium erg lastig ging worden.

Gewoon prima resultaat en absoluut geen blufpoker of grote mond.

rennerske 29 juli 2019 om 09:33

Nooit gedacht dat Kruijswijk een hele bende van meer getalenteerde ronderenners als Quintana, Mas, Landa, Yates, Uran en Bardet voor zou blijven. Dat zegt heel over toewijding en opoffering om dat toch voor elkaar te boksen. Diep respect derhalve.

r525 29 juli 2019 om 09:47

Dit soort reacties begrijp ik nooit zo goed. Net of de renners die je noemt minder toewijding en opoffering hebben gedaan? Dat is toch totaal uit de lucht gegrepen? Waarom zouden die renners meer talent hebben?

r525 29 juli 2019 om 09:46

Een zeer mooie en respectabele prestatie.
Zoals hij deze Tour gereden heeft, ik zal er niet gauw fan van worden. En dat vind ik wel een beetje jammer hier. In 2017 waren er zat reacties op de tweede plek van Uran, die door uiterst saai rijden dat behaalde. Ik zie persoonlijk weinig verschil met deze podiumplek, alleen dat in dit geval de ploeg in zijn geheel sterk was.
Nogmaals, ik wil niets afdoen aan deze grootse prestatie. Echter zouden normaal gesproken de reacties wel anders zijn geweest denk ik.

Jooop 29 juli 2019 om 13:03

Dat heeft natuurlijk deels te maken met nationaliteit maar voor een belangrijk deel ook met zijn rijden in het verleden.

VerstandOpNul 29 juli 2019 om 09:58

Ik heb zeer veel waardering voor Kruiswijk.. En ik weet deze 3e plek ook op waarde te schatten. Maar na de 3 alpenritten behoorde ik ook tot de groep volgers hier die niet onverdeeld enthousiast waren over zijn manier van rijden..

Ik weet uit het verleden dat hij wel degelijk het lef heeft om aan te vallen.. Hopelijk dat hij met deze 3e plek als mooiste resultaat uit zijn carriere in de toekomst wat meer risico durft te nemen..

Tevens heb ik me de afgelopen weken afgevraagd: is explosiviteit niet iets waar je ook op kunt trainen? Zoals sommige klimmers zich met veel oefening ook weten te bekwamen in het tijdrijden..
Een renner als Froome plaatste zijn aanvallen in het verleden altijd zeer gecontroleerd. Reed een beperkte tijd ‘in het rood’ en als hij dan eenmaal los was, ging hij weer meer in een herstelmodus..
Als Kruiswijk nog meer ambities heeft (en daar lijkt het wel op), dan is dat gebrek aan explosiviteit toch zijn grootste obstakel, vrees ik..

r525 29 juli 2019 om 10:10

Ik heb het gevoel dat hij voor deze TDF echt specifiek op duurvermogen getraind heeft. In de Giro’s was hij inderdaad altijd veel aanvallender, maar dat lijkt hem nu te ontbreken.
Maar wellicht dat hij zonder die duurvermogenspiek ook nooit het podium behaald had.

SprintMaster 29 juli 2019 om 10:28

Op Val Thorens zag je het voordeel van een sterke ploeg hebben: iedereen moet maar achter jou aanrijden en dat werkt verlammend. Zelfs een ploeg als Movistar durfde niets te doen. Uiteindelijk bleek Kruijswijk misschien iets minder sterk dan van tevoren gedacht maar de concurrentie heeft dat nooit gemerkt. Hij zou wel gek zijn om dan nog te gaan aanvallen en er dan nog door de onzichtbare Buchmann af gereden worden.

skylimit 29 juli 2019 om 11:47

@laatste man Steven heeft het geluk aan zijn zijde gehad deze tour en daardoor net het podium kunnen behalen, en dit bleek inderdaad nog meer dan lastig genoeg, zelfs met het uitvallen van Pinot. Dus met mij eerdere verwachting was niets mis. Ook de weergoden hebben Steven in de kaart gespeeld.

Laatste man 29 juli 2019 om 13:05

Jaja geluk en weergoden. Wat ging er nu met de Galibier gebeuren?

Mike1973 29 juli 2019 om 12:19

Voor de Tourwinst moet Kruijswijk zijn tijdrit nog verbeteren. Niet voor niets dat goede tijdrijders vaak de Tourwinst pakken, denk maar aan Indurain, Armstrong, Froome, Thomas, Dumoulin met z’n 2e plaats etc. Bergop is er nog weinig tijd te pakken, maar verliest Kruijswijk ook bijna niks. Dit komt gewoon door de manier van rijden in de Tour van de favorieten. Bergop zo’n strak tempo rijden dat demarreren zelfmoord is. Dan komt het aan op een afvalrace.

skylimit 29 juli 2019 om 12:26

@mike1973 met zijn tijdritten is weinig mis zolang het geen biljartvlakparkoers is. hij verliest echter vaak tijd bergop in de laatste 1-2 kilometer als er weggesprint gaat worden voor tijdwinst en eventuele bonificatieseconden door andere kanshebbers.

xistnc 29 juli 2019 om 12:29

Hij legt het juist vooral af op explosiviteit. Het leek deze Tour al wat beter dan het tot dusver was, maar hier verliest hij nog altijd vaak momentum mee in finales en daardoor bij elkaar opgeteld belangrijke tijd.

Mike1973 29 juli 2019 om 15:43

In de afgelopen tijdrit Pau-Pau heeft Kruijswijk bijvoorbeeld 31 seconden verloren op Thomas. Na 21 etappes had Kruijswijk 20 seconden achterstand op Thomas……
Die initiële explosiviteit zal Kruijswijk nooit krijgen die nodig is bij sprinten naar de finish. Dat is ook heel lastig te trainen, zeker voor een ronderenner. Ga je meer spieren kweken om explosiever te worden dan wordt je ook zwaarder. Dan is nog meer resultaat halen uit de tijdrit heel belangrijk voor hem. Zeker als er meer tijdrit kilometers in een Tour zitten dan in deze Tour.

skylimit 29 juli 2019 om 14:29

@LM op en na de Galibier heeft hij 32 seconden verloren op Bernal. Iedereen weet dat Kruijswijk geen meester daler is, dus ik verwachtte daar ook eventueel problemen.
Als jij je geel-zwarte bril wat laat bijstellen, was mijn verwachting omtrent Kruijswijk realistischer dan van velen die hem de Tour wel eventjes zagen winnen.

Jooop 29 juli 2019 om 14:52

Volgende mij was er zo goed als niemand die zei dat ‘Kruijswijk wel even zou winnen’. Wel sommigen die alleen maar negatief waren en een podium niet voor mogelijk hielden. Om vervolgens maar te zeggen dat een podium niks voorstelt, of dat het geluk was, of dat de manier waarop veel belangrijker is dan een podium etc.

Damien Heuvel 30 juli 2019 om 00:14

Bijzonder knappe prestatie van Steven, en hij heeft dan ook alle recht om hier bijzonder trots op te zijn.

Ik behoor tot de groep van mensen die het op voorhand niet voor mogelijk had gehouden dat Kruijswijk in dit veld podium zou kunnen rijden. Een top tien notering ja, top vijf ook nog, maar het podium met deze deelnemers is gewoon bijzonder knap.

Steven is niet de beste tijdrijder en evenmin de beste klimmer, dus als je dan na drie weken Tour in Parijs het podium mag bestijgen. Tsja, daar kan ik enkel mijn hoed voor af nemen.

Compliment aan de gehele ploeg trouwens, ze hebben een sprinter voor ieder terrein en als team zijn ze enorm sterk in het tijdrijden. Daarnaast lieten onze jonge Belgische vrienden zien er te staan. De Plus zie ik binnen nu en vijf jaar zelf in staat top vijf te rijden in een grote ronde, en van Van Aert is het nog maar afwachten wat er allemaal nog meer in het vat zit.

Er hangt een gezonde positieve energie binnen de ploeg, en je ziet dat ze bereid zijn een trapje harder te doen voor elkaar. Wat onbetaalbaar is.

Enige minpuntje, (als ik zo vrij mag zijn om dat toch nog even aan te kaarten.), is toch het feit dat ze hun tweede kopman zoveel tijd hebben doen verliezen. Achteraf had het geen verschil gemaakt na de val van Bennet, maar dat kon niemand op dat moment nog weten. Maar tien minuten verliezen in waaiers omdat hij even nog wat drank ging halen blijf ik toch een smet(je) vinden.

Post of Raas hadden zo’n knul persoonlijk terug naar voren in het peloton geschopt. Drank halen laat je maar over aan anderen, maar niet aan een renner die zelf in staat is top tien te rijden in het eindklassement.

Maar dat is dan ook echt het enige kleine minpuntje dat ik kan noemen. Verder een bijzonder groot compliment en bravo aan de Jumbo-Visma ploeg !