Steven Kruijswijk mag niet buiten trainen: “De motivatie is ver te zoeken”

vrijdag 27 maart 2020 om 10:04
Steven Kruijswijk mag niet buiten trainen: “De motivatie is ver te zoeken”

foto: Cor Vos (archief)

Steven Kruijswijk is een van de vele wielrenners die momenteel vanwege de coronacrisis beperkt wordt in het uitoefenen van zijn beroep. Kruijswijk is woonachtig in Monaco, waar het net als in Frankrijk verboden is om buiten te trainen. “De motivatie is ver te zoeken”, zo vertelt de renner van Jumbo-Visma in gesprek met het AD.

Zijn laatste fietstraining was op dinsdag 17 maart, een ritje van 145 kilometer met ruim drieduizend hoogtemeters. Sindsdien moet Kruijswijk binnen zijn conditie onderhouden, maar dat gaat niet van harte. “Ik ben nooit een fan geweest van binnen trainen. Fietsen begint voor mij echt buiten, op de weg. Binnen fietsen is een noodoplossing.”

“Hoe lang kun je dat volhouden, binnen trainen? Een week lukt me nog wel, maar je weet nu niet eens waar je het voor doet. Stel dat het hele seizoen wordt geannuleerd? Dat brengt veel onzekerheid met zich mee.” Een voordeel: Kruijswijk kan nu meer tijd doorbrengen met zijn gezin. “Maar dat had ik liever onder andere omstandigheden gedaan.”

De 32-jarige ronderenner zal zich de komende weken in zijn eigen appartement moeten voorbereiden op de Tour de France, de drieweekse rittenkoers die ondanks het coronavirus vooralsnog ‘gewoon’ doorgaat. Organisator ASO hoopt komende zomer nog altijd het evenement te organiseren, maar dan wel achter gesloten deuren.

Over Tour zonder publiek: “Blijft een rondreizend circus” 
Kruijswijk plaatst wel enkele kanttekeningen. “Ook zonder publiek blijft de Tour een rondreizend circus met heel veel mensen.” Een Tour zonder publiek, de ervaren ronderenner ziet het liever niet gebeuren. “Maar of het een oplossing is die het doorgaan van de Tour rechtvaardigt? Zeg het maar… Dan hebben we tenminste iets op televisie, maar of het realistisch is?”

“Het moet allereerst veilig zijn er moeten geen gezondheidsrisico’s meer zijn. Dan zou het kunnen, maar dan moet niet het risico bestaan dat wij als Tour de verspreiding juist weer op gang helpen. Je praat zonder publiek nog altijd over een rondreizend circus van meer dan duizend personen. Dat zijn nog steeds heel veel mensen bij elkaar.”

Kruijswijk kijkt niet alleen naar de mogelijke gezondheidsrisico’s. “Als wij straks pas drie weken van tevoren zeker weten dat het doorgaat, hoe moeten wij ons dan voorbereiden? Je werkt normaal een jaar naar de Tour toe, maar we moeten nu wellicht tot die tijd binnen blijven trainen. Hoe kunnen we straks dan op niveau zijn? Het is misschien wel een beetje naïef van de minister van de organisatie.”

Dit artikel delen:

27 Reacties

Johnny7 27 maart 2020 om 11:45

Een miljonair in Monaco die er niet tegen kan dat hij niet buiten mag trainen, wat een enorme toestand zeg. Hopelijk komt hier snel een einde aan voor hem want dit is bijna niet meer vol te houden natuurlijk!!!

josi 27 maart 2020 om 12:04

Als je niet geïnteresseerd bent in fietsende miljonairs, heb je weinig te zoeken op een wielerforum.

kleomantre 27 maart 2020 om 12:07

Wat doet zn veronderstelde vermogen er toe? Verder nogal misplaatst bij de persoon Kruijswijk, tenminste zoals hij overkomt in de media. Het is vervelend, net als het voor tig andere mensen/gezinnen in de wereld vervelend is maar die worden daar niet naar gevraagd.

KnightBiker 27 maart 2020 om 12:26

Hij wordt geinterviewed door het AD, mag je dan niet zeggen hoe het je persoonlijk afgaat? Hij staat niet op twitter zelfmedelijden uit te schreeuwen of zo.. en het is ook niet dat hij het bredere plaatje overslaat.

Mechanieker 27 maart 2020 om 15:46

Jammer zo’n post!!!

Arie den Blanken 27 maart 2020 om 17:33

Eens Johnny7. Ik heb niets met landgenoten die alles doen , ook is het legaal , om onder belasting betalen proberen uit te komen. Die “landverraders” dragen nauwelijks bij aan het draaien van onze samenleving. De lulkoek van Kruijswijk en Mollema om daar te wonen omdat ze er beter kunnen trainen maken ze zich zelf maar wijs. Eigenlijk wel goed dat ze nu niet kunnen trainen.
Ik vind dat renners die in zo’n belastingparadijs wonen (of er fictief wonen) nooit geselecteerd zouden moeten worden voor een ticket voor de OS en WK.

jacques 27 maart 2020 om 20:17

wat een azijnpissers zeg, het is een vrije wereld, mensen mogen kiezen wat zij willen, als een land hun mogelijkheden bied die in hun voor deel is, waarom niet.

Kelder is de Man 27 maart 2020 om 20:34

Arie
Jij mag niet juichen als Steven een podium pakt.

stefanl2512 27 maart 2020 om 20:36

Ik heb niets met landgenoten die altijd maar moeten zeiken over een ander die het zogenaamd beter heeft en daardoor anders keuzes kan maken.. Om dan maar meteen de term ‘landverrader’ te gebruiken is helemaal om te kotsen.

We hebben momenteel nagenoeg allemaal last van de omwille van dit virus gecreëerde ellende. Logisch dat een wielrenner die dag in dag uit buiten fietst het binnen zitten snel beu is. Ik ben er na 2 weken thuiswerken ook wel klaar mee.

VerstandOpNul 27 maart 2020 om 12:26

Zou de renners van Jumbo al gevraagd zijn om een deel van hun salaris in te leveren? Lijkt mij persoonlijk niet onredelijk..

EricV 27 maart 2020 om 13:45

Omdat de jumbo het zo zwaar heeft?

VerstandOpNul 27 maart 2020 om 15:13

De supermarkt allicht niet.. Die kunnen met deze drukte misschien nog wat extra vakkenvullers gebruiken..

kleomantre 27 maart 2020 om 18:01

of zakkenvullers

KnightBiker 27 maart 2020 om 20:23

Wat een onzin stelling: ploegen verdienen niet aan kaartverkoop in stadions of verkoop van uitzendrechten zoals de ASO: kortom, wat hebben de ploegen nu financieel te lijden dat de renners zouden moeten inleveren? De sponsoren misschien, maar vooralsnog draait Jumbo bijvoorbeeld een hogere omzet door het hamsteren.

Ik zou niet weten waaraan ploegen op dit moment geld verliezen.
(Ookal blijkt Lotto-Soudal nu toch salarissen te korten en personeel te ontslaan)

fustviking 27 maart 2020 om 13:51

Blijkt dat zeer gunstige belastingklimaat toch een nadeel te hebben: moeite om je te motiveren.

Marik 27 maart 2020 om 14:24

Bijzonder dat sommigen hier denken dat een bepaalde mate van financiële onafhankelijkheid iets verandert aan de basisgevoelens van mensen. Of je nou 1 euro op de bank hebt staan of 3 miljoen, je hebt toch gevoelens en je eigen beleving. Natuurlijk vraagt een hoog salaris meer opoffering, maar Steven mag net als ieder ander mens vertellen wat hij vindt en hoe hij de huidige situatie beleeft.

fustviking 27 maart 2020 om 17:34

Misschien moeten die financieel onafhankelijken zich eerst eens afvragen of ze wel zo nodig mee moeten doen aan zo een interview om daar hun ‘sores’ tentoon te kunnen spreiden.
Die financieel onafhankelijken worden betaald om een hobby uit te mogen oefenen. Het is ze gegund. Anderen oefenen daarentegen een echt beroep uit, hebben een bedrijf dat net een beetje hersteld is van de financiële crisis en zijn over 2 maanden weer precies terug in het gat waar ze net uit waren gekropen. Over motivatie gesproken …

Romāns Vainšteins 27 maart 2020 om 14:38

Eens met Kruijswijk, binnen trainen is niks.

skylimit 27 maart 2020 om 14:52

Zou Jumbo zich als ploeg niet afmelden voor de Tour de France ?
Inderdaad heb ik geen idee hoe renners zich moeten voorbereiden op een koers van 3 weken als er geen mogelijkheid en tijd genoeg is hiervoor te trainen.
Heb niet de indruk dat de lockdowns al genoeg opleveren, maar ja misschien nog 2 weekjes wachten en hopen dat er dan resultaat is, en anders gewoon maar iedereen weer vrij stellen. Het helpt dan toch niet meer…..

Kannibaal van Schepdaal 27 maart 2020 om 15:46

Dit. Afwachten wanneer door de maatregelen de epidemie afzwakt, en wanneer de renners zich na de versoepeling van maatregelen weer kunnen voorbereiden. Dan bekijken of het mogelijk is om social distancing toe te passen in het hele Tourcircus (uitgezonderd het peloton). Bekijken hoe je kunt garanderen dat er geen massa volk naast het parcours staat. Bekijken hoe je kunt garanderen dat het virus niet opnieuw wordt geïmporteerd door renners die van buiten Frankrijk komen. Heel wat vraagtekens die weggewerkt moeten worden tegen begin mei, want langer dan dat kan je eigenlijk niet wachten om een beslissing te nemen.

De ASO zal er alles aan doen om de Tour op de voorziene datum te laten doorgaan, maar op papier lijkt het heel moeilijk op dit moment. Afwachten wat er uit de bus komt.

vanSpringel 27 maart 2020 om 16:13

Waarom stapt ie niet in ’t autooke met z’n fiets achterin naar NL en daar bij familie buiten rondjes rijden. Hier kan het nog prima.

rovi 27 maart 2020 om 16:35

Volgens mij mag je een paar grenzen niet meer over…. En om Monaco uit te komen als je Frankrijk niet in mag is best lastig

KnightBiker 27 maart 2020 om 20:30

Ik denk dat het niet zo heel moeilijk moet zijn om toestemming te krijgen naar Nederland te reizen.. dokters verklaring oid, vanwege een zieke moeder en je mag weg: ik zou het doen.

vanSpringel 27 maart 2020 om 18:09

@rovi Dan wordt het bootje varen naar NL

michel schwanen 27 maart 2020 om 18:39

Hij kan op de waterfiets naar Nederland komen en daarna dan met de racefiets hier verder gaan.

KennyKlimmen 27 maart 2020 om 23:56

Kzat idd ook te denken… Er is vast nog wel een vakantiehuisje vrij in zuid Limburg of bij Col du Vam