Steven Kruijswijk: “Aankomst op Etna wordt voor mij een graadmeter”

Steven Kruijswijk: “Aankomst op Etna wordt voor mij een graadmeter”

foto: Cor Vos

Steven Kruijswijk gaat over vier dagen in goeden doen van start in de Giro d’Italia, meldt zijn team Jumbo-Visma. Door een val moest hij noodgedwongen de Tour aan zich voorbij laten gaan, maar nu richt hij zijn pijlen op een topklassering in de Italiaanse ronde.

“In de eerste week kunnen we onze borst meteen nat maken”, constateerde Kruijswijk, die zich op de Giro voorbereidde via een hoogtestage in Tignes. “De derde etappe kent een aankomst bergop op de vulkaan Etna. Dat gaat voor mij een graadmeter zijn om te zien waar ik sta. Ik heb weinig koersen gereden dit jaar, dus het zal aftasten zijn. Het is een mooi parcours met heel veel lastige ritten. Er zitten ook een paar mooie tijdritten in. De laatste week gaat beslissend zijn.”

Zoals eerder deze maand bekend werd, is de ploeg van Jumbo-Visma samengesteld op een goed klassement met Kruijswijk. Met Antwan Tolhoek, Tobias Foss, Koen Bouwman en Chris Harper krijgt de Nederlandse ronderenner in elk geval al vier mannen mee die een berg over kunnen. De laatste drie plekken worden ingevuld door de Duitser Christoph Pfingsten, Jos van Emden en Tony Martin, die zoals gepland de dubbel Tour-Giro doet.

Zo kan Kruijswijk op meerdere fronten worden bijgestaan, legt ploegleider Addy Engels uit. “De selectie is een mooie mix van hardrijders en jongens die bergop kunnen rijden. Met Tobias Foss en Chris Harper hebben we twee renners die hun eerste grote ronde rijden. De openingsweek is lastig, dus we zullen ons vanaf dag een voor honderd procent moeten focussen.” De Giro begint zaterdag op het eiland Sicilië.

Dit artikel delen:

22 Reacties

Pingu007 29 september 2020 om 13:22

De grote vraag is natuurlijk; hoe staat Addy Engels ervoor?

Wheely 29 september 2020 om 13:29

Addy English: “Let’s kick some bottom! “

Murcia 29 september 2020 om 14:02

Addy heeft zijn lege Fanta flessen en een tupperware doos meegenomen, dus zijn sanitaire stops hoeven niet langer ten koste te gaan van de renners.

Jean Dumas 29 september 2020 om 15:46

Wel uitkijken op de Etna, met plassen langs de kant van de weg.

horsm 29 september 2020 om 13:22

Hup, Stevie! Als hij geen last meer heeft van de schouder moet hij hier ver kunnen komen door zijn wagonnetje gewoon aan de Ineos-trein te haken en de demarrages van Yates te negeren.

Groetjesaandevoetjes 29 september 2020 om 13:54

Of zo’n aanval als in de rit naar Huez. Wellicht in de etappe met de Stelvio of de Agnel.

Corné 't Glansarm 29 september 2020 om 13:24

Hij mag me verbazen, maar ik ben bang dat een Top 5 in deze Giro er niet in gaat zitten.

sprintgeit 29 september 2020 om 13:44

Wie verwacht jij boven hem dan?

bartp25 29 september 2020 om 13:51

Nibali, Yates en Thomas verwacht ik boven hem, eventueel Kelderman. Fuglsang heeft het nooit echt in een grote ronde dus verwacht ik niet boven hem. Voor de rest zie ik toch niet veel andere, maar kan zijn dat ik iemand over het hoofd zie. Ik verwacht dat hij, mits fit, mee doet om het podium.

Edit, ik zie Lopez op de voorlopige startlijst bij Astana staan, die schaal ik ook nog hoger in als hij start.

Franco Ballerini 29 september 2020 om 14:09

Ik zie hem wel podium rijden na Thomas en Yates.

nasibal 29 september 2020 om 14:37

Vlasov en Majka kunnen hem gewoon kloppen.

tendam 29 september 2020 om 14:48

“Mag me verbazen” moet toch wel een van de meest geringschattende dooddoeners zijn. Wat fijn dat hij dat van jou mag!

In principe moet Kruijswijk in dit veld altijd top-5 rijden, het is alleen de vraag in hoeverre zijn schouder is hersteld.

Spake Breekerd 29 september 2020 om 15:13

Er zijn er maar weinig die Nibali hoger inschatten hier. Goed nieuws voor Steven!

Groetjesaandevoetjes 29 september 2020 om 15:19

Nibali, Yates, Thomas voor het podium maar daarnaast zijn Kelderman en Kruijswijk wel de namen die nog aanspraak op top 3 of winst kunnen maken. Majka wellicht ook, die reed prima in de TA. Deze 3 renners zijn toch wel iets beter in het grote ronde werk dan Fuglsang, Vlasov, Knox, Konrad, Haig, Hagen, Brambilla, Masnada. Hopelijk gaat Almeida al meedoen met de klassementsmannen. En mogen we nog wat van Meintjes verwachten? En wie is de kopman bij Movistar eigenlijk?

Romāns Vainšteins 29 september 2020 om 14:12

Ik geef Kruijswijk best een goede kans om deze giro te gaan winnen eigenlijk, zijn grootste tegenstanders hebben net zozeer zwakke plekken als dat de rooie Nuenenaar deze heeft en Jumbo is zoals geweten erg goed voorbereid op alles.

nasibal 29 september 2020 om 14:26

wel kans op sneeuw in de laatste week

Groetjesaandevoetjes 29 september 2020 om 15:42

Thomas heeft geen blessure, maar is alleen belachelijk slecht beginnen aan dit seizoen, maar in de TA zag je zijn vorm al stijgen en reed een top tijdrit op het WK. Voor mij de grote favoriet.

Edit: Maar Kruijswijk is ook gewoon een favoriet om de Giro te winnen uiteraard.

Sephiroth 29 september 2020 om 14:28

Als Kruijswijk zijn schouder geen problemen oplevert dan geef ik hem best nog wel kans op podium hoor. De vraag is, wordt hij er ergens afgereden omdattie zit te slapen? Het lijkt niet meer te gebeuren de laatste 3 weekse koersen.
Mocht hij op minuten komen dan hoop ik dat de klimmers los mogen gaan in ontsnappingen en Foss zijn eerste (jongeren)klassement mag proberen te rijden.

Peetvader 29 september 2020 om 14:54

Deelnemersveld is naar Giro-normen gewoon beperkt, dus Kruiswijk maakt zeker kans.

Dr op en dr over 29 september 2020 om 17:30

edit wf: niet doen

stephano 29 september 2020 om 18:21

Als hij in vorm is (en Thomas heeft niet zijn tourvorm van een paar jaar terug) kan hij van iedereen winnen.
Maar vooraf denk ik dat het realistischer is om te strijden voor een plek op het podium.

Ik hoop echter dat hij ze allemaal uit het wiel rijdt in de derde week. :)

Wim Kruithof 29 september 2020 om 22:13

Kruijswijk die de Giro wint, ik gun het niemand meer dan hij…

Headlines

Materiaalzone

Populair