donderdag 6 juli 2017 om 19:12

Sprinttrein Groenewegen ging niet goed: “Daar mogen we op afgerekend worden”

Dylan Groenewegen eindigde in de massasprint in Troyes als zesde. De sprinter van LottoNL-Jumbo zat in de ultieme finale zonder ploeggenoten, en daar mogen de renners op afgerekend worden volgens Robert Wagner. “Het ging niet zoals we dat afgesproken hadden”, zegt hij voor de camera van WielerFlits.

“De laatste drie kilometers gingen niet volgens afspraak”, vertelt de Duitse gangmaker. “Dylan vloog opeens voorbij met een andere trein en ik reed daar naartoe. Ik ging hem voorbij en dacht: ‘Wat ik nu nog kan doen is hem in het wiel plaatsen van Kittel’, maar dat was met nog twee kilometer te gaan. Dat is te vroeg.”

Desondanks houdt Wagner de moed erin. “We gaan in elke sprintrit voor het maximum. Kom maar op, vandaag was het niet goed genoeg en morgen is er weer een kans. Dan gaan we er weer voor. Het gaat nog een keer lukken”, is hij vastberaden.

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

RIDE Magazine
52 Reacties
Sorteer op:
6 juli 2017 22:27
@thomas030

Lijkt mij ook, zit echt al in de nadagen van zijn carrière.
6 juli 2017 23:39
kittel is gewoon de sterkste die kan de ruimte opzoeken en vrijuit sprinten,en de andere moeten uit het wiel van een ander komen!dus ik zou zeggen werken aan je wattage en dan heb je echt geen trein nodig,ja alleen om je vooraan af te zetten de laatste 800 mtr moet je zelf kunnen klaren
6 juli 2017 23:52
Ach..... de resultaten spreken voor zich.
6 juli 2017 23:58
@joowii
Weet niet of jezelf gekoerst hebt, maar voor mij is sprinten je eigen (lees de beste) weg kiezen. Als je jezelf al gaat richten op het wiel van een ander dan geef je aan en toe dat die persoon een betere sprinter is. Dan rijd je dus voor een ere plaats in plaats van de overwinning. Of je hoopt op een misstap van de voor jou echte kampioen.
6 juli 2017 23:59
Groenewegen is gewoon een sprinter van de tweede lijn in dit veld. Meer kan ik er niet van maken en zit er ook niet in. Des te meer jammer dat de tactiek volledig op Dylan gericht is.
7 juli 2017 00:02
Eeh... tweede lijn? Toch steeds top 5-6. Dat is nog steeds de eerste lijn.
7 juli 2017 00:03
@winningmood, huh? Sprinten draait toch juist om het gebruik maken van de slipstream?
7 juli 2017 00:21
@horsm
Ja sprinten is jezelf uit de wind laten zetten door ploegmaten of door een ander - op het juiste moment op kop komen - maar je weg bepalen in het wiel van een betere sprinter is koersen voor een ere prijs. En dat is ook logisch, want Dylan is geen winnaar in dit veld.
7 juli 2017 01:35
Maar je zit toch in het wiel om er later overheen te kunnen springen ?
7 juli 2017 04:13
Ga aub niet met feiten de discussie aan @horsm
7 juli 2017 07:44
Dylan maakt blijkbaar keuzes die zijn ploegmatrn verrassen. Hij springt naar het wiel van anderen en blijft niet in de trein zitten. Ik denk dat hij te graag wil en dan de rust niet kan bewaren. Overigens hoeft in het wiel springen van een ander niet verkeerd te zijn, maar gisteren gokte hij op twee paarden (Kittel en Demare). Hij had beter op 1 paard kunnen blijven wedden. Voor mijn gevoel is hij wat te onrustig en wil hij te graag waardoor hij nu twee keer ingesloten raakt en zijn topsnelheid niet kan benutten. Als hem dat wel gaat lukken gaat hij zeker top drie eindigen met een mogelijke uitschieter naar boven.
7 juli 2017 08:28
Groenewegen mist nog de power van een Cav of Kittel om op 2-300m het gaatje te pakken en dan vol door de wind naar de meet te rammen. Dat is gewoon een feit, op dit podium komt hij gewoon nog dat laatste beetje kracht tekort om het zelf af te kunnen dwingen (zoals kittel doet)
7 juli 2017 08:39
Het is niet alleen Dylan die een foutje maakt, het is de hele ploeg die al het hele jaar foutjes maakt. Maar dat mag je hier niet zeggen.Dan springen de heren van LOTTO gelijk op je nek.
7 juli 2017 08:47
Los van de sprint van gisteren heb ik altijd het idee dat Wagner een prima aantrekker is voor koersen op het niveau net onder de Tour. Ik heb hem in de Tour nog geen enkele keer op grootse wijze een lead-out zien doen. Maar misschien ligt dat ook aan het feit dat de trein in de Tour het nog nooit vlekkeloos heeft gedaan.
7 juli 2017 08:48
Zou Jumbo niet beter het hele idee van een sprinttrein kunnen opgeven? Wat als Wagner hem gewoon in het wiel van Kittel had gereden? Dan maar wat vroeg.
Was het niet meer een kwestie van niet meer kunnen?
7 juli 2017 08:54
De "trein" (groot woord voor enkele TLJ-ers achter elkaar) valt hier weinig te verwijten. Het is Groenewegen zelf die het verkeerde wiel en de verkeerde kant kiest. Kittel heeft veel meer ervaring en koersinzicht. Hij komt van achter en kiest zelf zijn ruimte. Dat is de pure klasse van een topsprinter en die klasse mist Groenewegen nog. Ervaring in topsprints heeft hij niet en misschien mist hij ook wel enige zelfkritiek. Als je in de Eneco Tour of een andere tweederangswedstrijd Greipel c.s. verslaat moet je niet van de daken schreeuwen dat dat in de Tour ook wel even zal lukken. Dagelijks moet hij nu ervaren dat een massasprint in de Tour toch een wat ander verhaal is ! M.a.w. Groenewegen mist ervaring en tactisch inzicht, maar in de komende jaren zie ik hem wel dit soort sprints winnen. Misschien zijn oor eens wat beter te luisteren leggen bij collega-sprinters en die zitten niet bij TLJ. Daar legt men een veel te zware druk op zijn schouders en onze Amsterdammers roept dan wel dat hij daar niet mee zit, maar met de dag verliest hij aan zelfvertrouwen. De hele ploeg focust zich in vlakke ritten op hem en de ploegleiding (lees: Nico Verhoeven) doet er nog een schepje bovenop. Kijk maar eens naarhet interview gisteren met Nico Verhoeven en Wesselink. Bijna lachwekkend, die visie van Verhoeven.
7 juli 2017 09:49
Je neemt een sprinter mee en dan focus je in die etappes op hem... inderdaad heel vreemd, dat zie ik inderdaad geen andere ploeg doen met een sprinter op dat niveau.
7 juli 2017 09:58
Misschien kan ietsje minder zelfvertrouwen in het geval van Groenewegen wel eens heel heilzaam werken. Ze moeten er zich bij TLJ van bewust zijn dat voor een echte kans op een sprintzege alles moet kloppen, iedereen op de afspraak moet zijn en boven zichzelf moet uitstijgen én dat de concurrenten collectief een steekje moeten laten vallen.
7 juli 2017 10:10
Zijn er eigenlijk sprinttreinen die deze Tour wel functioneren?
7 juli 2017 10:15
Groenewegen moet vooral het leren afmaken in de kleinere rittenkoersen, daar veel ervaring opdoen en dan nog es naar de Tour over een jaar of 2-3.
7 juli 2017 10:28
ShutUp - 7 juli 2017 om 10:15
Prima optie! Moet ook gelden voor al die ander sprinters die het moeten afleggen tegen Kittel, dan kunnen deze zaaddodende sprintetappes administratief afgedaan worden....
7 juli 2017 11:00
@Shutup want ze laten hem de afgelopen twee jaar niet ook in kleine koersen rijden?

Juist het zelfvertrouwen is een sterk wapen van Groenewegen. Dat moet hij behouden. En door vertrouwen in hem te tonen en te houden en niet na twee sprints die hij niet wint meteen dat vertrouwen in hem op te zeggen, zoals sommigen hier doen, kan hij steeds beter worden. Gewoon de focus op de sprints blijven houden, en niet aan het gemekker van de onrealistische pers en sommige volgers toegeven. Als het dit jaar nog niet lukt, is er geen man over boord, als het wel lukt, is het hartstikke mooi. Een keer de Vuelta rijden om daar te kunnen leren zou overigens niet verkeerd zijn. Zo begon Kittel ook.
7 juli 2017 11:53
@koel: die anderen als Greipel en Kristoff oa mogen goede hoop hebben op ritwinst, dat zijn klasbakken die het al bewezen hebben in de tour itt Groenewegen.
7 juli 2017 12:47
@shut up

Mogen dan alleen nog maar sprinters die een etappe hebben gewonnen starten?

Volgens mij maakt Groenewegen het al best vaak af in de kleinere koersen.
Daarnaast wordt er altijd gezegd dat in de Tour sprinten anders is, dat je echt ervaring daar moet opdoen en de enige manier daarvoor lijkt mij toch echt deelnemen.
Hij is in dit veld gewoon een subtopper en moet gewoon geluk hebben dat het een keer perfect loopt.
Dit geldt eigenlijk voor iedereen behalve Kittel.
7 juli 2017 13:28
Wat Sooike al zei het volste vertrouwen van een ploegleiding kan wel eens averechts werken, zo van er kan niks mis gaan, niet realistisch.
Daarnaast mist ie het wattage van Kittel dus zal alleen met sluw/slim rijden hem misschien een keer kunnen verslaan.

Reacties zijn gesloten.