‘Sprinter Elia Viviani bijna rond met INEOS Grenadiers’

dinsdag 7 september 2021 om 09:34
‘Sprinter Elia Viviani bijna rond met INEOS Grenadiers’

foto: Cor Vos

Elia Viviani kon rekenen op verregaande interesse van Astana-Premier Tech, maar de Italiaan zal volgens La Gazzetta dello Sport de komende seizoenen uitkomen voor INEOS Grenadiers. De Italiaanse sprinter zou binnenkort zijn handtekening zetten onder een driejarige verbintenis.

Volgens de Italiaanse sportkrant was de overgang van Viviani naar Astana-Premier Tech bijna in kannen en kruiken, maar de 32-jarige spurter kiest toch voor een terugkeer naar zijn oude ploeg INEOS Grenadiers. Viviani reed van 2015 tot en met 2017 al voor de Britse sterrenformatie en boekte in die periode exact twintig overwinningen. Na drie seizoenen in Britse loondienst vertrok Viviani naar Deceuninck-Quick-Step.

Filippo Ganna als ‘tussenpersoon’
La Gazzetta dello Sport meldt dat Filippo Ganna achter de schermen een belangrijke rol heeft gespeeld bij de nakende overstap van Viviani naar INEOS Grenadiers. Ganna koerst al enkele seizoenen voor de Britse formatie, is zeer close met Viviani en heeft zijn landgenoot weten over te halen om te tekenen. Viviani, die nu nog uitkomt voor Cofidis, zal later deze week zijn handtekening zetten onder een driejarig contract.

Viviani kende geen al te gelukkige periode bij Cofidis. De Italiaan werd twee jaar geleden als grote vedette binnengehaald door teambaas Cédric Vasseur en moest de ploeg successen bezorgen in onder meer de Tour de France, maar het is voorlopig bij enkele kleinere zeges gebleven.

Dit artikel delen:

20 Reacties

Landeirovic 7 september 2021 om 09:47

Ineos nog eens een sprinter ben benieuwd! Waar gaan ze hem uitspelen en wie zal de lead out doen?

zietemgaan 7 september 2021 om 12:54

Effectief, Viviani heeft zelden gepresteerd zonder lead out, ik dacht dat Ineos ook steeds voor de absolute top ging? Wil zeggen dat er geen sprinters op topniveau op de markt waren?

ThorHushovd 7 september 2021 om 10:16

Er moet haast met baanwielrennen een linkje (lees: ambitie) zijn, voor puur de wegwedstrijden komt deze transfer voor mij toch echt uit de lucht vallen – als ie doorgaat.

Scott Sunderland 7 september 2021 om 10:36

Ook al is het er te weinig uitgekomen de laatste twee jaar, Viviani blijft wel een prima sprinter om in de ploeg te hebben. Bij INEOS ligt de belangrijkste focus op de Tour. Daar verwacht ik Viviani dus niet. Maar in veel andere wedstrijden kan hij uitgespeeld worden.

Alfons Haavers 7 september 2021 om 10:37

Veel grote rondes zal hij wellicht toch niet rijden bij Ineos vermoed ik?

Misschien nog eens een leuk voorjaar rijden, en een keer vol mikken op Milaan-San Remo dan maar?

Scott Sunderland 7 september 2021 om 10:38

Behalve in de Tour wel denk ik.

Murcia 7 september 2021 om 10:55

Zoals het hier staat lijkt het vooral om ster Ganna te plezieren maar ze zullen echt wel nagedacht hebben over waar ze hem kunnen inzetten. Het punt is echter dat Viviani een trein nodig heeft en als je dit voorbereidende werk laat doen door de al aanwezige renners een extra taak te geven gaat het resultaat vies tegenvallen. Daar moet je renners voor vrijmaken.

wokkie 7 september 2021 om 10:59

Ganna is een trein op zich. Die doet dat wel even ;-)

lampje 7 september 2021 om 13:21

Swift, Doulle, Hayter (al kunnen ze die beter voor eigen kans laten gaan)… het kan wel wat worden.

Maar in de 3 grote rondes is toch vaak de hele ploeg voor het klassement. Ik zie hem ook niet zo snel opgesteld worden in een Giro of Vuelta aangezien de hele ploeg in dienst van AK rijdt.

hjjanssen1973 7 september 2021 om 11:04

Ik snap er niks van.

Petit Moteur 7 september 2021 om 11:22

Eerst had hij getekend bij Eolo Kometa, dan bij Quickstep, daarna had hij een bijna-deal met Astana! En nu Ineos… Uiteindelijk gaat hij bij Wanty tekenen! ;)

Willem Kieft 7 september 2021 om 11:40

Als lead out voor Kristoff.

zietemgaan 7 september 2021 om 12:55

Awel ja :)

josi 7 september 2021 om 12:13

Viviani is een sprinter die een goede trein nodig heeft. Bij Ineos hebben ze wel verstand van treintjes, maar alleen als de weg omhoog loopt. Ik zie de match niet echt, behalve dat Ganna het blijkbaar leuk vindt, wellicht ook omdat diverse van zijn landgenoten wel zullen vertrekken bij de ploeg (Moscon? Basso?).

Maillot à Pois 7 september 2021 om 12:29

Hij kent het huis wel natuurlijk, hij heeft er al eens drie jaar gekoerst – het laatste jaar met vrij veel succes, met een transfer naar DQS als gevolg.

Andre van der Helm 7 september 2021 om 12:52

Het is zeker geen topsprinter alleen met een heel goede leadout kan hij winnen en die gaat hij bij ineos niet krijgen dus onbegrijpelijke transfer voor mij

luyfred 7 september 2021 om 13:27

Vond het al merkwaardig dat hij met een Pinarello baanfiets reed. Cofidis rijdt met De Rosa.

skylimit 7 september 2021 om 13:52

Geen idee wat Ineos met deze uitgerangeerde 32e jarige sprinter nog moet;
Omscholen tot klassieke renner/knecht voor Ganna ?

Romāns Vainšteins 7 september 2021 om 14:16

Mooi, gelukkig niet naar Astana waar hij totaal niet past.

de adelaar 7 september 2021 om 15:17

Nog even zakken vullen

Volg hier

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair