Spekenbrink wil meer investeren in dopingcontroles

woensdag 11 maart 2015 om 11:06
Spekenbrink wil meer investeren in dopingcontroles

Iwan Spekenbrink hoopt als nieuwe voorzitter van de AIGCP zo snel mogelijk nieuwe hervormingen door te voeren. “We hebben al een heel geavanceerd anti-dopingsysteem, maar dat moet nog sterker. Daarvoor moeten we met elkaar investeren in meer controles”, vertelt hij aan Nu.nl.

De ploegbaas van Giant-Alpecin, die vrijdag werd verkozen tot nieuwe preses van de belangenvereniging voor professionele wielerploegen, ziet het kritische rapport van de CIRC als een signaal dat er nog genoeg werk aan de winkel is. “Het is heel pijnlijk dat het nu op papier staat, maar iedereen weet dat in elke sport helaas vals gespeeld wordt. We moeten problemen op tafel leggen en ik vind het heel positief dat de wielersport daarin voorloper is.”

Door ook kritisch te kijken naar de huidige wielerkalender wil Spekenbrink de sport weer interessanter maken voor sponsors. “Er zijn twee dingen nodig. We moeten als sport geloofwaardig zijn en een competitief en gaaf product aanbieden ten opzichte van andere sporten.” Hij hoopt daarmee twee vliegen in één klap te slaan. “Als teams een stabiele toekomst hebben, is de noodzaak om doping te gebruiken een stuk minder.”

Dit artikel delen:

10 Reacties

nietram 11 maart 2015 om 11:19

Goede zaak! Kunnen ze dit ook eens bij andere sporten gaan doen?

west 11 maart 2015 om 11:36

Als ze die extra controles dan ook gaan uitvoeren op Continentaal niveau (Ik denk dan met name aan Azie en Zuid-Amerika) in plaats van een miljoen extra controles in de Tour, want dat begint ondertussen ook een stukje symboolpolitiek te worden.

Valtverder 11 maart 2015 om 11:50

Veel meer out of competition controles. Volgens mij wordt er vrijwel niets gebruikt in grote wedstrijden, maar des te meer in de voorbereidingen.

Romāns Vainšteins 11 maart 2015 om 12:05

OK, ik zou een statement van het type ‘tja, niet aan ons gericht want wij gebruiken natuurlijk niks’ een stuk beter bij hen vinden passen.

AkkaBoyD 11 maart 2015 om 12:20

ach ja joh nog maar meer controles….. als ze dat nu ook eens bij al die andere sporten gaan doen, maar nee als daar een dopinggeval is maakt het niet zo veel uit, maar zodra er ook maar schijn is dat er een wielrenner aan de dope zit, staat de hele wereld weer eens in brand, er wordt gewoon met 2 maten gemeten en ik ben daar helemaal klaar mee!

DirkDeWolf 11 maart 2015 om 12:36

@AkkaBoy Mijn moeder zei altijd ‘niet naar anderen wijzen’, maar de jouwe zei kennelijk iets anders?

Fritsie 11 maart 2015 om 12:37

Ze zouden eens moeten investeren in mobiele laboratoria, zodat er ook op afgelegen locaties gecontroleerd zou kunnen worden (hoogtestage locaties etc). Ik geloof dat dat vaak de belemmerende factor is

Romāns Vainšteins 11 maart 2015 om 12:50

Moeders zouden moeten weten dat marchanderen een onderdeel van het leven is in plaats in steen gebeitelde wijsheiden om je oren heen slingeren alsof het allemaal natuurkunde is.

Roberto 11 maart 2015 om 12:59

Zou een goede zaak zijn! Blijkbaar is het nodig..

@nietram @Akkaboy
Spekenbrink gaat over zijn tak van sport en niet over andere sporten.
Verbeter de wereld en begin bij jezelf.

nietram 11 maart 2015 om 13:11

@roberto
Ik vind het ook prima dat ze nog intensiever gaan controleren, alleen het lijkt soms wel alsof het wielrennen wat betreft dopingcontroles lichtjaren voorloopt op de andere sporten. Bij een heleboel andere sporten gaat het allemaal nog lekker in de doofpot.