Hoogleraar: “Speedgel Lotto Soudal zorgt voor halve minuut tijdwinst”

Hoogleraar: “Speedgel Lotto Soudal zorgt voor halve minuut tijdwinst”

foto: Sirotti

zondag 1 juli 2018 om 11:11

In het Criterium du Dauphiné stond Lotto Soudal aan de start van de ploegentijdrit met een speciale speedgel op de benen. De gel zou zorgen voor een aerodynamisch voordeel. Hoogleraar Bert Blocken bevestigt die theorie in gesprek met Het Laatste Nieuws.

Volgens Blocken, hoogleraar aan de universiteiten van Eindhoven en Leuven, zorgt de gel in een tijdrit van 35 kilometer voor een flink voordeel. “Met computersimulatie, geijkt met een windtunneltest, kom ik aan een tijdwinst tussen 25 en 30 seconden. Het gaat erom dat een glad oppervlak ruw wordt gemaakt. De vortexpakken van Sky in de Tour vorig jaar, de pakken van Movistar ook, zijn ruw op de schouders. Daardoor volgt de luchtstroom het lichaam beter. Ruw is aerodynamischer dan glad. Hoe langer de lucht langs het lichaam blijft, hoe minder luchtweerstand je hebt. Het is een prima idee van Lotto”, stelt hij.

Het is echter de vraag of de gel toegestaan is. De UCI verbood de speedgel tot nader order om het verder te onderzoeken. Ook Blocken heeft zo zijn vragen bij de gel. “Ik denk dat ze bij de UCI hun eigen reglementen niet kennen. Er is een reglement dat zegt dat je niets mag gebruiken met als enig doel aerodynamisch voordeel te creëren. Dat is met de gel het geval. Die pakken van Sky? Tja, een renner moet toch een pak dragen?”

Dit artikel delen:

5 Reacties

leegloper 1 juli 2018 om 11:23

Dan kent de UCI toch wel haar eigen regels, als ze het (voorlopig) verbieden? Lotto had er gewoon iets anders in moeten verwerken.

Verder wantrouw ik dit soort berichten vaak, omdat het moeilijk is te meten in echte omstandigheden met meer bewegingen en zijwind etc. Laatst was er ook een onderzoek dat je in het peloton iets van 5 tot 10% luchtweerstand hebt ten opzichte van soleren. Puur met computers berekend.

0
fustviking 1 juli 2018 om 11:25

Zonnebrand opdoen en dan met de hele ploeg toevallig en net voor de start struikelen in een nabij gelegen zandbak …

0
Emergo 1 juli 2018 om 11:28

@Leegloper. Lees de voorlaatste zin nog eens en leg dan uit wat er bedoeld wordt.

0
KnightBiker 1 juli 2018 om 11:35

@leegloper
Dat laatste punt, op zich klopt dat onder ideale omstandigheden, maar omstandigheden zijn zelden ideaal, of in iedergeval niet langdurig. En op die momenten blijkt dat je toch prof moet zijn om mee te komen in een peloton. Maar je ziet wel waardes van renners in sommige etappes die minder inspanningen vergen dan een herstellen ritje in je eentje.

0
Col du Bramont 1 juli 2018 om 11:41

Bij deze conclusie heb ik de nodige twijfels, er is volgens de theorie zeker een effect maar ik weet vrijwel zeker dat in de praktijk dit aanmerkelijk minder zal zijn.

Het andere onderzoek mbt luchtweerstand in het peloton bevestigt juist wat we al lang wisten, alleen wordt dit cijfermatig nog eens onderbouwd.
Dat onderzoek zal geen enkele impact hebben op het moment dat een peloton begint te rijden om vluchters bij te halen.
Die suggestie wordt wel gedaan.
Zie:
https://www.tue.nl/universiteit/nieuws-en-pers/nieuws/in-een-peloton-ervaart-wielrenner-fors-minder-luchtweerstand-dan-gedacht/

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone