Soudal Quick-Step-renners vrezen ploegentijdrit met Evenepoel: “Het wordt een hel”
foto: Cor Vos
dinsdag 21 februari 2023 om 09:01

Soudal Quick-Step-renners vrezen ploegentijdrit met Evenepoel: “Het wordt een hel”

Het is vandaag een belangrijke dag in de UAE Tour. Soudal Quick-Step, dat in de waaieretappe van maandag een eerste slag sloeg, wil in de ploegentijdrit opnieuw goed voor de dag komen. “We willen voor de top-drie gaan”, aldus kopman Remco Evenepoel bij Het Nieuwsblad.

Ploegleider Klaas Lodewyck denkt dat ‘ook winnen haalbaar moet zijn’, maar Evenepoels ploeggenoten hebben de nodige angst voor de rit tegen de klok. “Je wil natuurlijk niet de minste zijn”, aldus Bert Van Lerberghe. “En je wil al zeker niks verkeerd doen. Ik zit niet elke week op mijn tijdritfiets en ben er wat minder behendig op. Ook dat geeft dus stress. Als jij vooraan een klein beetje afwijkt, kan een renner achteraan een hele zwiep krijgen.”

Tim Merlier, de winnaar van de eerste etappe, vreest de chronoproef eveneens. “Ik dacht dat het kicken zou worden. Maar zoals ik Remco heb zien rijden en zoals mijn benen nu aanvoelen… Ik begin met een klein hartje. Het wordt de hel.”

Volgorde
Evenepoel zelf en de staf zien de ploegentijdrit juist als een kans om nog een tik uit te delen aan de concurrentie. Het is niet voor niets dat Mauro Schmidt aan de selectie is toegevoegd toen bleek dat de route geen individuele tijdrit, maar een chronoproef voor ploegen bevatte. Martin Svrcek verloor zodoende zijn plekje in de selectie.  Ook is er tijdens een training op een afgelegen stuk snelweg in Abu Dhabi nauwkeurig gekeken naar de volgorde waarin de renners zullen rijden.

“We hebben een volgorde opgemaakt waarin de sterkste tijdrijders elkaar opvolgen”, aldus Lodewyck in gesprek met Sporza. “Evenepoel zal de start voor zijn rekening nemen, gevolgd door Serry, Schmid, Vervaeke, Van Lerberghe en Merlier. We verwachten niet dat Serry in dezelfde tijd de finish haalt. Hij moet het zolang mogelijk volhouden, maar zal zich waarschijnlijk stuk rijden in het wiel van Remco.”

Serry
Serry zelf erkent in gesprek met Het Nieuwsblad dat het een lastig karwei wordt om tot aan de streep bij te blijven. “Remco is heel aero en ik ben ook een stuk groter. Ik ga achter hem wel in de wind zitten. Bovendien komt Mauro Schmidt na mij en die durfde op de training al eens snokken. Het lastigste moment bij een ploegentijdrit is achteraan aansluiten wanneer je van de kop komt. Dus het tempo mag dan niet omhooggaan. Ik ga sowieso zo lang mogelijk aanklampen, maar meegaan tot aan de finish zal normaal gezien niet lukken.”

Voor Evenepoel is dat geen probleem. “We zijn met drie echt goeie tijdrijders”, doelt hij op zichzelf, Schmidt en Josef Černý. “We moeten minstens met vier aankomen. Als je op een korte tijdrit van zeventien kilometer aan de meet nog altijd met zeven bent, is er onderweg toch iets niet goed gegaan.”

RIDE Magazine
16 Reacties
Sorteer op:
21 februari 2023 09:49
Remco gaat zich duidelijk vermaken vandaag, kleine sadist!
    21 februari 2023 10:25
    Nog nooit een PLOEGentijdrit van nabij meegemaakt, laat staan gereden ?
    21 februari 2023 11:05
    Ik reed er gisteren nog eentje naar het werk. Ik zou zeggen tegen de heren renners: ooit wel eens een ploegentijdrit gereden met een LAPTOP op de rug?
21 februari 2023 09:35
Leuke individuele voorbeschouwing die een fraai inkijkje geeft welke persoonlijke dilemma's er meespelen bij dit onderdeel.
21 februari 2023 09:51
Als ze maar niet de fout maken van die andere 180 knuppels en goed beseffen dat ze hem vandaag niet mogen laten wegrijden.
21 februari 2023 09:46
Tja dat zal ook afzien worden achter zo'n klein manneke. Maar als je vantevoren al zoveel schrik hebt, wordt het ongetwijfeld nóg veel zwaarder.
    21 februari 2023 10:06
    Ik weet niet of je al ooit een interview met Serry zag, maar die ziet altijd overal de humor van in en antwoord steeds met een kwinkslag. Ik zou me dus geen zorgen maken dat hij geplaagd wordt door paniekaanvallen, ondanks deze uitspraak...
21 februari 2023 09:52
Arme jongens :D
21 februari 2023 10:09
Wielerflits opnieuw lekker bezig om alle sappige Evenepoel-gerelateerde quotes uit de verzamelde Vlaamse pers uit te spreiden over de eerste pagina. De Evenepoelmoeheid en ermee gepaard gaande afgunst gaat zo snel weer toenemen...
    21 februari 2023 10:32
    Ik vind het alvast minder vermoeiend en een stuk relevanter dan 'rijdt 33k op pizza ananas'.
    21 februari 2023 11:01
    "De Evenepoelmoeheid en ermee gepaard gaande afgunst gaat zo snel weer toenemen…"

    Hij is nu eenmaal één van de meest relevante renners van het moment, dan zul je inderdaad veel artikels over hem lezen. Heb je ook van-der-Poel-moeheid, Van-Aert-moeheid en/of Pogacar-moeheid?

    Nee, dat heb je niet. Je kan Remco gewoon niet uitstaan. En dat is je goed recht, maar verberg je aub niet achter zielige redenen als:

    "Wielerflits opnieuw lekker bezig om alle sappige Evenepoel-gerelateerde quotes uit de verzamelde Vlaamse pers uit te spreiden over de eerste pagina."
    21 februari 2023 11:01
    @RV, ik vind dit ook een interessanter artikel dan vele anderen - je haalt er effectief wedstrijdgerelateerde informatie uit - maar het ging mij om de manier waarop het 'verkocht' wordt.

    Niets mis trouwens met pizza ananas https://tinyurl.com/2svewb4f ;-)
    21 februari 2023 11:03
    @Remcolover, je verwart mij met (anti-)fanboys en was blijkbaar niet aanwezig op WF toen ik regelmatig inging tegen ene Michelangelo. Of toen ik zei dat het wel genoeg was met alle artikels over het Mathieu-meisjesincident. Bijvoorbeeld.
    21 februari 2023 11:08
    De Strava-inactiviteit van Matje kost de redactie toch makkelijk 4 artikels per maand, die gaan ergens opgevangen moeten worden he...
    21 februari 2023 11:15
    Maar Sjors, dat is toch de perfecte aanleiding om nog wat speculatieve artikels te schrijven over de staat van diens rug? :-)
21 februari 2023 11:36
Je zal maar als grote loebas net achter die kleine aerokogel zitten, geen pretje. Met Van Wilder erbij konden ze nog min of meer een "Daltons-treintje" opzetten, benieuwd wie straks pal in de wind zal zitten achter Remco.

Reacties zijn gesloten.