‘Slowakije toont interesse in start Giro d’Italia’

dinsdag 11 mei 2021 om 11:22
‘Slowakije toont interesse in start Giro d’Italia’

Start de Giro over enkele jaren in het land van Peter Sagan? - foto: Cor Vos

Start de Giro d’Italia over enkele jaren in Slowakije? Volgens de lokale krant Il Messaggero zijn er de afgelopen dagen reeds gesprekken gevoerd tussen organisator RCS Sport en de Slowaakse ambassade in Italië over een mogelijke Grande Partenza.

‘Een delegatie van de Slowaakse ambassade in Italië heeft de voorbije dagen contact gehad met de mensen van RCS Sport, met als doel om de Giro naar het land van de drievoudige wereldkampioen Peter Sagan te halen’, schrijft Il Messaggero. Volgens de lokale krant ligt er echter nog geen concreet plan op tafel.

Wat met Hongarije en Tsjechië? 
Door de huidige coronacrisis is het bijvoorbeeld de vraag of Slowakije in 2022 een Grande Partenza kan organiseren. Verder is het onduidelijk of de Ronde van Italië in de nabije toekomst nog naar Hongarije trekt. Boedapest, de hoofdstad van Hongarije, moest in 2020 de Grande Partenza nog schrappen vanwege de coronacrisis.

En dan is er ook nog de interesse vanuit Tsjechië om de start van de Giro te organiseren. De eerste gesprekken tussen organisatoren van de ronde en de premier van Tsjechië over een Giro-start zijn reeds gevoerd. Zij bespraken vorig jaar de mogelijkheid om in 2022 de start te organiseren in de Tsjechische hoofdstad Praag.

Dit artikel delen:

8 Reacties

lo squalo dello Stretto 11 mei 2021 om 11:38

Zou logisch zijn nu Sagan nog actief is om in Slowakije een start te hebben van een Grote Ronde. Hopelijk rijden ze dan wel rechtstreeks door naar Italië met interessante etappes in het begin van de GT ipv de standaard proloog + 2 vlakke ritten.

Veloburto 11 mei 2021 om 11:55

Wil je dan door Oostenrijk of door Hongarije?

ssj 11 mei 2021 om 12:01

Dan door door Hongarije via Slovenië zou mij mooi lijken. Of aan de oostkant van Oostenrijk blijven zodat je niet direct teveel bergen hebt en verschillen meteen groot zijn (zowel bergetappe in Oostenrijk als bergetappe in Slovenië in het begin is m.i. teveel).

lo squalo dello Stretto 11 mei 2021 om 12:42

Ik zou zeggen wie het meeste betaalt, Oostenrijk of Hongarije. Weet niet wat die laatste belooft is nu de Grande Partenza van Boedapest niet doorging maar er wellicht wel al kosten gemaakt zijn. Zowel richting Wenen kan financieel/toeristisch interessant zijn ofwel richting het Balatonmeer al wordt dat misschien al een te grote omweg? Sowieso moet het wel lukken om pakweg etappe 4 nog te laten starten in Oostenrijk om dan te finishen in Udine of hoger.

rosencrantz 11 mei 2021 om 12:18

Spijtig dat het Tatragebergte te veel naar het noorden ligt.

Mac-S 11 mei 2021 om 14:00

Ik neem aan dat ze dan in Slowakije wel een typische Sagan-etappe zullen neerleggen?
En wellicht is er een combinatie mogelijk met de buurlanden, want anders zitten we tussen nu en 2030 elk jaar in een ander land met het Grande Partenza (Tsjechie en Hongarije, Slovenië zal ook wel interesse hebben om Rogi en Pogi aan het thuispubliek te tonen, en uiteraard kan een random Nederlandse stad niet ontbreken).

Gr.R. 11 mei 2021 om 14:40

Of anders Schepdaal, natuurlijk.

Drossard Kudus 11 mei 2021 om 15:01

Vind het stiekem wel gaaf dat ze in Centraal-Europa wel open lijken te staan voor dit soort uitstapjes. Prachtige regio’s en steden te vinden en voor de Giro een stuk logischer dan een uitstapje naar pakweg Nederland, Denemarken of Ierland. Misschien op termijn potentie voor een Vredeskoers voor profs?

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair