Slechts tien Belgen in WB Tabor door nieuwe selectiecriteria UCI

Slechts tien Belgen in WB Tabor door nieuwe selectiecriteria UCI

© Cor Vos

donderdag 19 november 2020 om 12:15

In het tussenseizoen veranderde de UCI de selectiecriteria voor deelname aan de Wereldbeker. Daardoor wordt de Belgische selectie zwaar gedecimeerd. Stonden in januari in Hoogerheide nog 19 Belgen aan de start bij de mannen elite, dan zullen dat er vanaf nu maximum twaalf zijn, in Tabor zelfs maar tien. Voor de Nederlandse selecties is er veel minder of zelfs geen impact.

Met de nieuwe selectiecriteria krijgen de acht beste Belgen in de UCI-ranking automatisch startrecht. De bondscoach mag dan nog vier renners extra selecteren. Wat maakt dat er maximum twaalf Belgen aan de start kunnen staan in de resterende WB-wedstrijden van dit seizoen (Tabor, Namen, Dendermonde, Hulst en Overijse).

Zonder Merlier en Vermeersch
“Extra minpunt, wie uit die top acht niet van start gaat, mag niet vervangen worden”, vertelt Sven Vanthourenhout. “Aangezien Gianni Vermeersch en Tim Merlier nog niet aan hun seizoen begonnen zijn, maar wel in de bewuste top acht staan, betekent dus dat er in Tabor maar tien Belgen zullen starten.”

Volgens de UCI-ranking zijn dat respectievelijk Toon Aerts, Eli Iserbyt, Laurens Sweeck, Michael Vanthourenhout, Quinten Hermans en Thijs Aerts. Staan niet in dat lijstje: Wout van Aert en Daan Soete. Maar die worden uiteraard als eersten opgevist.

Vanthourenhout kan kiezen om verder aan te vullen met de eerstvolgende renners op de ranking. “Of ik kan enkele jongeren een kans geven”, zegt de bondscoach. “Ik denk bijvoorbeeld aan Toon Vandebosch en Niels Vandeputte, omdat we in Tabor geen jongerenselecties afvaardigen. Maar het is een feit dat er heel wat jongens uit de boot gaan vallen.”

Top vijftig
Slecht nieuws dus voor onder meer Lander Loockx, Dieter Vanthourenhout, Nicolas Cleppe, Jim Aernouts en zelfs Tom Meeusen en Diether Sweeck. Ook Vincent Baestaens, nog 10de op het EK twee weken geleden, moet hopen op de goodwill van de bondscoach.  Dat zijn uitgerekend allemaal renners die de voorbije jaren naar het buitenland trokken om daar UCI-punten te sprokkelen en zo de top vijftig van de ranking (en automatisch startrecht in de Wereldbeker) te halen. Een zinloze onderneming, blijkt nu.

Voor de Belgische damesselectie stelt het probleem zich niet. Ook Nederlands bondscoach Gerben de Knegt moet zich geen zorgen maken, zelfs niet met zijn uitgebreide dameskern.

Dit artikel delen:

20 Reacties

AnderJ 19 november 2020 om 12:49

Tsja… minstgenomen vervelend dat er kennelijk allerlei Belgische veldrijders kosten hebben gemaakt om deel te nemen aan buitenlandse wedstrijden om UCI-punten te verzamelen, waar ze nu niets aan hebben.

Dat de UCI wil dat er minder Belgen mee doen, kan ik me voorstellen. Als je de sport (iets) wil internationaliseren, moet er wel plek zijn voor andere nationaliteiten. Aan de andere kant: net als bij schaatsen, kan je nog zo veel plekken open houden voor andere nationaliteiten, maar wordt de sport toch vooral lokaal op niveau beoefend. Een vicueus circeltje.

Arie den Blanken 19 november 2020 om 15:13

Internationaliseren moet op een natuurlijke manier gaan door een beleid dat er opgericht is in landen waar een sport minder leeft er voor zorgen dat het populairder wordt. Niet door dit soort beperkende maatregelen analoog aan het schaatsen. Dan maar geen internationalisering. Dit soort maatregelen hebben ook op termijn het risico dat de belangstelling in België afneemt waardoor de kip met de gouden eieren geslacht wordt.
Een goed voorbeeld hoe het wel moet is het snooker. Daar plaatsen de deelnemers zich voor de grote toernooien en het WK op basis van de ranglijst. Ook al komen ze allemaal uit hetzelfde land. Op de grote afspraken dienen de beste renners aan de start te kunnen kome. De kwaliteit mag m.i. nooit ondergeschikt zijn aan de kwantiteit van nationaliteiten.

Staf V 20 november 2020 om 01:55

Ach stop toch die zever over internationaliseren, de Fransen mogen niet in het buitenland rijden van hun bondscoach, die moeten plaatselijke wedstrijden rijden, anders geen WK selectie. Zwitsers , Spanjaarden en Italianen zijn er niet meer.
Nu is het gedaan met al die Belgische crossers die in het buitenland punten gingen halen, dus minder internationalisering, wat denkt ge dat de sponsor van bv Meeus en vele andere gaan doen? de vijver zal opdrogen, net als in Zwitserland waar ze dachten dat altijd en alleen de beste tegen mekaar moesten crossen, resultaat is dat degene die nooit eens vooraan kunnen rijden gaan stoppen en de vijver zal opdrogen wegens gebrek aan nieuwe aangroei.

Boomie1 20 november 2020 om 15:26

@Arie den Blanken: Internationaliseren? In een sport die alleen in Vlaanderen en bij de dames in Nederland serieus genomen wordt? Laat me niet lachen.

thorsen 19 november 2020 om 13:01

Jammer voor die Belgen zelf. Maar de TV kijker zal er vermoedelijk weinig van merken.

Murcia 19 november 2020 om 13:26

Ik vind vooral de verborgen humor van Nico leuk: Voor de Belgische damesselectie stelt het probleem zich niet. Wat betreft minder Belgen van de derde rang, jammer maar er gaat behalve die jongens zelf niemand van wakker liggen.

Wheely 19 november 2020 om 14:58

Topregel.

Arie den Blanken 19 november 2020 om 15:14

-1

boenk 19 november 2020 om 15:25

Laat ons hopen Wheely dat jij ook ooit in de situatie komt waar er belangrijke dingen beloofd worden op basis van je resultaten, en wanneer je die resultaten behaalt, er gezegd wordt dat de regels veranderd zijn en je juist niks krijgt. Topregel.

Zeker wanneer hetgeen je beloofd werd dan wordt gegund aan iemand die er geen interesse in heeft of moeite voor deed.

Arie den Blanken 19 november 2020 om 15:28

Boenk , +1 ,als je tenminste bedoelt dat “hij” in je reactie “jij” moet zijn.

Wheely 19 november 2020 om 15:47

Er zijn nog twee andere competities waar ze kunnen schitteren, in de WB zijn er nou eenmaal 10 beter.

Murcia 19 november 2020 om 15:44

Prima regel, de beste 8 in de UCI-ranking plus 4 aanwijsplekken voor de bondscoach betekent dat renners in plaats van puntjes sprokkelen zich juist moeten bewijzen in de niet Wereldbeker wedstrijden. Dus meer strijd op de achtergrond voor die aanwijsplekken al pakt Wout er zeker een weg neem ik aan.

Bassie55k 19 november 2020 om 18:12

Enige probleem kan wel zijn dat er volgens min meet punten te verdienen zijn in de wereldbeker. Dus als voor de persoon die net buiten de boot valt, wordt het extra moeilijk om zich te kwalificeren.

thorsen 19 november 2020 om 18:09

12 Belgen is toch meer dan genoeg om naast MvdP 9 Belgen in de top10 te krijgen? Het is pas belachelijk dat Nederland op de 10km schaatsen maar 2 schaatsers mag afvaardigen, hoe ga je dan ooit de top10 vullen? ;)

Arie den Blanken 19 november 2020 om 18:18

Ik vind dat het in alle individuele sporttakken dient te gaan zoals bij het snookeren.

Hopsommers 19 november 2020 om 20:10

De Nederlandse vrouwen mogen met 14 starten, dat levert geen problemen op:
1. Alverado
2. Worst
3. Brand
4. Kastelijn
5. Van der Heijden
6. Bakker
7. Van Anrooij
8. Betsema
U23 1. van Alphen
U23 2. Pieterse
Aanwijsplek 1. van Empel
Aanwijsplek 2. Vos
Aanwijsplek 3. De Boer
Aanwijsplek 4. Kaptheijns

Boomie1 20 november 2020 om 15:29

Je bent lekker op de hoogte haha. Kaptheijns ligt eruit door een beknelde liesslagader.
Sophie de Boer is op dit moment niet WB- waardig.

Shirin van Anrooij is net u23 en start in de WB ook als U23.

Hopsommers 20 november 2020 om 19:11

De vrouwen rijden samen met de U23 vrouwen. Shirin van Anrooij staat in de top 50 van de UCI-ranking en is de 7e beste Nederlandse en heeft daarom een persoonlijke startplaats voor de wereldbeker. Ze hoeft daarom geen aanspraak te maken op de 2 extra startplekken voor U23 dames.

Sophie de Boer is 13e geworden op het EK. Ja, hier reden de U23 apart, maar ze is dit seizoen wel WB-waardig. Het is voor een rijdster van het niveau de Boer heel lastig om UCI-punten te pakken in de goed bezette C1 en C2 wedstrijden. In de Wereldbeker zijn echter heel veel punten te verdienen. Indien de Boer niet wordt aangewezen voor de Wereldbeker, is het heel lastig voor haar om te stijgen op de UCI-ranking.

Kaptheijns ligt er niet uit. Ze heeft inderdaad een blessure, maar rijdt (tevergeefs) nog wel crossen. Vanwege de coronacrisis laat haar operatie langer op zich wachten. Zij is natuurlijk op dit moment verre van WB-waardig. Normaliter verdient zij wel een WB-plek.

Staf V 20 november 2020 om 01:42

de UCI is de cross aan ’t kapot maken, via de wereldbeker proberen ze nog zoveel mogelijk geld eruit te halen, daar zijn ook abnormaal veel punten te verdienen, wie de wereldbeker niet rijdt komt niet meer in aanmerking voor het WK.
vanaf volgend seizoen gaat ze de nieuwe regel zwaar opbreken, of denken ze dat die toppers van de weg die telkens vanachter gaan moeten vertrekken dat gaan blijven doen, vergeet het, en die toppers weg is het eind van de cross, maar ja, dat is juist wat de UCI wil, alle geld naar de wegwedstrijden.
En zeggen dat daar stomme belgen aan mee helpen.

Hopsommers 20 november 2020 om 19:16

De startplekken 25-32 in de Wereldbeker zijn gereserveerd voor rijders uit de top 50 van de UCI wegwielrennen of UCI mountainbike ranking. Ze hoeven dus niet volledig van achter te starten.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair