Sky stopt sponsoring wielerploeg na 2019

Door , woensdag 12 december 2018 om 08:13

foto: Sirotti

Sky Sports stopt aan het einde van het komende seizoen met de sponsoring van de Britse sterrenformatie, net als 21st Century Fox. De ploeg van Sir David Brailsford hoopt voor 2020 een nieuwe sponsor te vinden. Alleen dan is de toekomst van de ploeg van Geraint Thomas, Chris Froome, Wout Poels en Dylan van Baarle verzekerd.


De Britse formatie zag in 2010 het levenslicht, met als doel het wielrennen in Groot-Brittannië naar een groter plan te trekken. Dat deed Sky als sponsor al vanaf 2008 in samenwerking met British Cycling, de Britse wielerbond. Een van de pijlers van Sky was om met een Britse renner – voor het eerst – de Tour de France te winnen. Dat lukte al na twee en een half jaar in de persoon van Bradley Wiggins. Later zou Chris Froome nog vier keer de grootste wielerkoers van het jaar winnen. Afgelopen seizoen voegde Geraint Thomas daar een zesde eindzege aan toe. Daarnaast won Froome ook de Giro d’Italia en de Vuelta a España.

“We zijn in het wielrennen gestapt om de prestaties van onze ploeg te gebruiken als inspiratie voor de participatie in het wielrennen op alle niveau’s”, legt Jeremy Darroch van Sky uit. “Na meer dan een decennium, kan ik niet anders dan trots zijn met wat we daarin hebben bereikt. Maar tegen het eind van 2019 is het voor ons de juiste tijd om verder te kijken en een nieuw hoofdstuk in het Sky-verhaal te beginnen. We gaan ons focussen op andere initiatieven, waaronder onze Sky Ocean Rescue-campagne.” Dat initiatief stond ook tijdens de voorbije Tour de France op het shirt van Sky.

Brailsford: ‘De ploeg is nog lang niet klaar’
Teambaas Brailsford is Sky dankbaar. “We zijn begonnen met een visie om een schoon, winnend team op te zetten, gebouwd rondom een Britse kern met renners en staf. We zijn trots op het feit dat we een rol gespeeld hebben in de transformatie van het Britse wielrennen de laatste tien jaar. Nu Sky vertrekt, staan wij open voor een nieuwe partner waarmee we in de toekomst kunnen samenwerken. Ik wil nu Sky en iedereen die bij de ploeg betrokken is bedanken, alsmede de fans die al jaren achter ons staan. Als ploeg zijn we nog lang niet klaar. Er staat ons opnieuw een heel mooi jaar te wachten.”

Sky ging vorig jaar een partnership aan met de cricketbond van Engeland en Wales. De komende jaren is die sport de grote drijfveer voor het Britse bedrijf. Een van haar doelen is om daarmee meer kinderen cricket te laten spelen.

Dit artikel delen:

73 Reacties

Jean Dumas 12 december 2018 om 08:15

Begrijpelijk.

Arema Pro Cycling Team 12 december 2018 om 08:19

Iets te maken met de Brexit? Wel benieuwd of er een andere sponsor komt die zoveel wil investeren?!

NDI22 12 december 2018 om 11:32

Nee, de overname van Sky door Comcast wel. Dat melden andere media tenminste.

Mathieu Moller 12 december 2018 om 08:23

Jammer voor de ploeg zelf, maar alleen maar goed voor het wielrennen lijkt me. De kans dat een eventuele nieuwe sponsor hetzelfde bedrag wil ophoesten lijkt me klein.

Luc 12 december 2018 om 08:48

Terechte opmerking !

hugenholz 12 december 2018 om 08:27

Holy moly dat is breaking news…
Stront aan de knikker bij Sky?

jessevdalen 12 december 2018 om 08:29

Finally! Hopen dat ze een nieuwe sponsor vinden. Al gaan die nooit het bedrag sponsoren waar ze de sterrenformatie van nu mee kunnen maken, want wat een team hebben ze dit jaar… sterkste ooit

chavanelfan 12 december 2018 om 08:30

Niemand zou ze missen. Hopelijk vinden ze niet opnieuw een sponsor met een onuitputtelijke bankrekening.

Secondant 12 december 2018 om 08:39

Hoe dan ook een legendarische wielerformatie met een nooit eerder vertoonde dominantie, zelfs niet in het US Postal tijdperk. Hier praten we over 30 jaar nog over.

Opvallend, volgens ProCyclingStats hadden ze nog een contract tot 2023? Benieuwd naar meer informatie!

aardappeljager 12 december 2018 om 08:39

Wat hierboven al meerdere malen gezegd is sluit ik me bij aan. Ze vinden geen sponsor die hetzelfde bedrag neer wil leggen.

Deze ploeg garandeerd wel heel veel media aandacht dus een nieuwe sponsor vinden zal wel lukken. Wie zijn er einde contract op dat moment? Die zullen wel aardig in gaan boeten op salaris of op zoek gaan naar een andere ploeg

Mathieu Moller 12 december 2018 om 09:02

De volgende renners hebben geen contract voor 2020:
Basso
de la Cruz
Doull
Dunbar
Elissonde
Ganna
Golas
Halvorsen
Seb. Henao
Kiryienka
Knees
Lawless
Poels
Rosa
Swift
van Baarle

Mocht de ploeg toch een nieuwe sponsor vinden, zullen deze mannen waarschijnlijk wel wat moeten inleveren (of vertrekken).

jvh93 12 december 2018 om 09:28

Grotendeels van deze renners komt met gemak elders aan de slag.
Als ik even mag dromen: Van Baarle en Poels naar Jumbo-Visma in 2020 :P

wiebipedia 12 december 2018 om 08:40

Ondanks dat Brailsford en een aantal consorten het imago van de wielersport niet vooruit geholpen heeft is het natuurlijk altijd eeuwig zonde wanneer er een sponsor uit de sport stapt. Zeker wanneer het zo’n grote is als Sky.
Echter zal dit nieuws voor niemand als een enorme verrassing komen denk ik. Met het oog op Brexit, belangenverstrengeling en sponsordoelstellingen.
Ik hoop dat er een andere sponsor in kan stappen

Gladiool 12 december 2018 om 08:46

Sky als bedrijf is toch overgenomen? Denk dat de nieuwe eigenaar het simpelweg niet ziet zitten om zoveel geld te steken in de negatieve reclame die deze ploeg dr laatste jaren oplevert.

tendam 12 december 2018 om 08:52

Dat is wel erg abrupt. Wat is het verdienmodel in het wielrennen toch gestoord, je presteert als een malle en toch moet je vrezen voor je voortbestaan.

Sky en Quickstep zijn de enige ploegen waarbij als ze wegvallen de koers echt verandert. Ik ben benieuwd.

Hoebele 12 december 2018 om 10:13

Het verdienmodel in het voetbal is al even gestoord. Hoe groot zijn de schulden niet van de grote clubs in Madrid en Milaan? Het zijn zeepbellen waar alleen maar meer lucht ingeblazen wordt. En ondertussen worden tal van clubs overeind gehouden door lokale en nationale overheden.

@redactie: groter plan -> hoger plan?

Piti19 12 december 2018 om 10:53

@Hoebele: schulden waarvan ze de rente fluitend betalen omdat ze een omzet van meer dan 500 miljoen hebben. En dat komt onder meer doordat er ook televisie gelden naar de clubs vloeien (itt bij het wielrennen).

AWestie 12 december 2018 om 08:53

Sky spreekt over meer dan een decennium, jullie over 2010 instappen. Wat klopt?

FondriestTF3 12 december 2018 om 09:01

????

2010 tot en met 2019… dat is een decennium.

Mwielerfan 12 december 2018 om 09:23

En dus niet meer dan decennium. Viel mij ook op

josi 12 december 2018 om 10:05

Team Sky begon in 2010, maar als sponsor stapte Sky al twee jaar eerder in het wielrennen, zoals in het artikel ook vermeld.

jvh93 12 december 2018 om 08:54

Ik denk dat een nieuwe sponsor vinden voor een ploeg met zulke renners niet zo moeilijk zal zijn. Weet alleen niet of deze sponsoren een dusdanig bedrag kunnen betalen als Sky doet. Benieuwd naar de ontwikkelingen op dat gebied!

Samlambeej 12 december 2018 om 09:01

Geen direct zicht meer op een Britse Tourwinnaar en tal van andere plausibele verklaringen. Bernal en Evenepoel 5 jarig contract, phah. Altijd een beetje haat/liefde-gevoel gehad bij deze ploeg. Op gebied van uitrusting en begeleiding staan ze op eenzame hoogte maar hun houding heeft ons meer dan eens tegen de borst gestoten. De kennis gaat hopelijk niet verloren en een herverdeling van het talent in de WorldTour zou een goede zaak zijn.

jvh93 12 december 2018 om 09:29

Evenpoel gaat rijden bij Quick step, niet bij Sky

jan jansen 12 december 2018 om 09:13

Wat een geweldig nieuws voor het wielrennen. Hoe eerder ze stoppen hoe beter

vluggejapie 12 december 2018 om 09:16

Dit zat er al aan vanaf het moment dat Comcast Sky overnam om. Mooi, want het wielrennen is beter af zonder de miljoenen van Murdoch.

Djoop 12 december 2018 om 09:17

Zal 10 jaar genoeg zijn om de imago schade die Sky achterlaat weg te poetsen? Mensen hechten tegenweurdig meer waarde aan de uitslagen van de WWF…

Mwielerfan 12 december 2018 om 09:26

Transformatie van Britse wielrennen bedoelen ze zeker mee van focus op zeer schoon naar doping via kantoor teammanager.

Reet Zweet 12 december 2018 om 09:27

Thomas had zijn tour-winst beter al verzilverd in het Midden-Oosten, of een tweede winnen natuurlijk!

ah-ja 12 december 2018 om 09:30

Chinezen staan klaar om over te nemen. Het zogenaamde management achter dat project is 100% Brits

Bever 12 december 2018 om 11:36

Je hebt gelijk. Dat Chinese team dat heeft aangekondigd in 2020 een WT licentie te willen hebben en een GT overwinning. Dan krijgen we de BMCCCC constructie: dat team neemt de WT licentie van Sky over + de kopstukken als Bernal, Froome enz., aangevuld met de eigen 'Chinese' renners.

Bever 12 december 2018 om 11:42

Shane Sutton (ex-coach Team Sky) is toch betrokken bij die Chinese ploeg?

elrio 12 december 2018 om 09:33

Ben benieuwd als tegen de zomer er nog geen duidelijkheid is over de sponsoring of Thomas en Froome dan ook zo lief voor elkaar zijn in de tour…

Simon1 12 december 2018 om 09:35

“Nu Sky vertrekt, staan wij open voor een nieuwe partner waarmee we in de toekomst kunnen samenwerken.”

Klinkt niet alsof er iets klaar staat.

Viktrodriguez 12 december 2018 om 09:38

Het is natuurlijk niet eens zozeer het eventueel kleinere financiële plaatje dat bij een eventuele opvolger een rol gaat spelen, maar ook het slechte imago die er bij die ploeg gaat aanhangen als de opvolger van een van de meest dubieuze sportteams ooit op het gebied van ethiek. Menig sponsor is daarom juist rond de eeuwwisseling er uitgestapt.

Wheely 12 december 2018 om 09:38

Typisch. Even een periode maximaal pompen en dan de stekker eruit. Maakt niet uit uit wat je achterlaat.

DirkDeWolf 12 december 2018 om 09:43

Slecht nieuws voor het wielrennen. Ik ben geen fan van de Sky-tactiek in grote rondes maar het vertrekken van de sponsors verandert die tactiek niet. Wat wel verandert is dat een grote sponsor van buiten het wielrennen vertrekt. Waar we mee overblijven zijn oliesjeiks, fietsmerken en een een enkele supermarkt. Zo komt er onvoldoende geld in de sport.

Bulcke 12 december 2018 om 09:55

Ik zie het niet als een nadeel als er een (aanzienlijk) kleinere sponsor in de plaats komt voor Sky. Mag van mij best een fietsmerk of een supermarkt zijn. Meer of minder geld in de sport als geheel zal niet veel verschil maken. Een wat evenwichtigere verdeling van de financiële mogelijkheden des te meer. Dat sky stopt is wat dat betreft alleen maar goed nieuws. Tenminst , als niet bahrein merida straks net zoveel te besteden heeft en de beste renners iver twee jaar allemaal daar zitten

Haanaf 12 december 2018 om 09:58

En daarbij komt nog, dat wanneer de ploeg verdwijnt, er geen Britse ploegen meer zijn op WT en PCT niveau.

Het Britse wegwielrennen zat, als één van de weinige Europese landen, in de lift. Wanneer de ziel eruit gaat, dan zou dat toch erg jammer zijn. Zeker ook omdat o.a. de Tour of Yorkshire een waardevolle aanvulling is gebleken.

Ik hoop dat er opnieuw een mooie Britse sponsor instapt. Misschien zou een iets minder poenerige uitstraling wel helpen

Viktrodriguez 12 december 2018 om 09:59

Dit is natuurlijk ook gewoon overdreven. Sponsors in de wielrennerij komen en gaan, Sky is niet de eerste en zeker niet de laatste. Ook wielermerken als BMC blijven niet eeuwig hoofdsponsor. De afhankelijkheid van sponsoring is het enige probleem.

Gisteren tekende Jumbo nog met een nieuwe subsponsor, een Noors IT-bedrijf. Franse Pro-Conti’s (+FDJ) trekken lekker door qua nieuwe sponsors. Recent nieuwe hoofdsponsor Quick Step. Die oliesjeiks zijn welgeteld 2 van de 18, met welgeteld 0 wielermerken als hoofdsponsor in de WT van 2019. De vraag is in hoeverre de sjeiks het na een paar jaar niet beu zijn en niet minder tijdelijk zijn dan een reguliere sponsor.

Materiaal- en fabrieksteams zijn verder vrij gewoon in de sportwereld, net als sponsoring op dat vlak van individuele atleten. Er is namelijk geen idealer manier nieuw spul te testen dan via eigen sponsorprogramma’s in de relevante sporten.

  • 1
  • 2

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Giro 2019

Headlines

Materiaalzone

Populair