Simon Yates boekt verrassende tijdritzege in Parijs-Nice, Kwiatkowski blijft leider

donderdag 14 maart 2019 om 16:31
Simon Yates boekt verrassende tijdritzege in Parijs-Nice, Kwiatkowski blijft leider

foto: Cor Vos

Simon Yates die een tijdrit wint: het is een unicum. De Brit van Mitchelton-Scott wist in finishplaats Barbentane Nils Politt en Michal Kwiatkowski verrassend achter zich te houden. Die laatste blijft echter wel in het bezit van de leiderstrui.


In Parijs-Nice was het vandaag opnieuw een dag van de waarheid. En ditmaal werd het verschil niet gemaakt door de wind, maar op de tijdritfiets. Het gebeurde allemaal in en rond Barbentane, iets ten zuiden van Avignon. De 25 kilometer lange tijdrit was grotendeels vlak, maar kende onderweg wel een fikse heuvel naar de Abdij van Saint-Michel de Frigolet.

Simon Yates zet eerste richttijd neer
Julien Vermote mocht om 13.18 uur als eerste renner het spits afbijten. De Belg wist met 32:38 echter geen toptijd te realiseren. Dit in tegenstelling tot Simon Yates: de Vuelta-winnaar klokte af na 30:27, en was daarmee ruim sneller dan de (voorlopige) concurrentie.

Wilco Kelderman verloor kostbare tijd – foto: Cor Vos

Erkende hardrijders als Edvald Boasson Hagen, Thomas De Gendt en Ion Izagirre beten hun tanden stuk op de tijd van de Brit. Mocht die laatste al voorzichtig dromen van dagwinst? Nils Politt wist bijna onder zijn toptijd te duiken, maar favorieten als Bob Jungels  en Wilco Kelderman verloren kostbare tijd.

Yates boekt unieke zege 
Het bleek een voorbode voor de overige favorieten. Luis León Sánchez, Egan Bernal, Kwiatkowski… Geen enkele renner kwam nog in de buurt van de tijd van Yates, waardoor de Brit een unieke zege mocht bijschrijven. De 26-jarige renner wist namelijk nog nooit een tijdrit te winnen. Tot vandaag!

Egan Bernal reed een uitstekende tijdrit – foto: Cor Vos

Team Sky grote winnaar 
De tijd van Yates bleek te goed voor de concurrentie, maar dat maakte de strijd om het klassement niet minder interessant. Team Sky kwam als grote overwinnaar uit de bus: zowel Kwiatkowski als Bernal reden een uitstekende tijdrit. Hierdoor blijft de Pool leider, op 19 seconden gevolgd door zijn Colombiaanse ploeggenoot.

Wilco Kelderman vindt zichzelf na vijf dagen terug op plaats vier, maar de Nederlander volgt al op één minuut van Kwiatkowski. Ook Jungels (vijfde), Nairo Quintana (zesde) en Romain Bardet (tiende) zullen in het weekend flink aan de bak moeten.

Dit artikel delen:

38 Reacties

jessevdalen 14 maart 2019 om 16:32

Iets met de wind?

rahimns 14 maart 2019 om 16:33

Moet wel… dit kan gewoon niet anders.

Slurpie Blauw 14 maart 2019 om 16:35

Ja, lijkt me wel, anders heeft Yates wel hele grote sprongen gemaakt.

leegloper 14 maart 2019 om 16:32

Dat wordt een zware dobber in de Giro, als Yates zo tijdrijdt.

leegloper 14 maart 2019 om 16:35

Oh, aan de andere reacties te zien kunnen we het gelukkig weer op de wind gooien dat Mitchelton-Scott met Yates wint. Net als gister.

Jack2811 14 maart 2019 om 16:33

Soler heeft alles in zich om hoge ogen te gaan gooien in een grote ronde. als hij zich dit jaar goed door ontwikkelt zie ik hem zeker de top halen

Ab Normaal 14 maart 2019 om 16:38

Tja, wat moet je hier nu van zeggen.
Ik ben compleet verbaasd in ieder geval, had niet verwacht dat dit ooit zou kunnen.
Beetje hetzelfde als Jos van Emden die een zware bergrit wint.

Lionel Gesink 14 maart 2019 om 16:39

Kelderman problemen gehad? Of gewoon niet in goede doen?

ChefSpijker 14 maart 2019 om 16:45

Zet het even in perspectief. Hij verslaat hier Nils Politt met 7 sec. Alle toptijdrijders zitten zowat in de Tirreno. De klassementsmannen, incl Kwiatkowski, hadden daarnaast duidelijk nadeel van de wind in het eerste deel. Bij dat ene shot van Kwiatkowski kon je dat duidelijk zien, die zwabberde over de weg met afzetlint dat hevig tekeer ging naast hem.

Panclaro 14 maart 2019 om 16:40

En waar is Kelderman ? Ging die niet in top3 staan in AK na tijdrit ? ;-)

madeinstars 14 maart 2019 om 16:44

Hij staat 4e, dus dat scheelt nou ook weer niet zo veel.

sven241 14 maart 2019 om 16:46

Staat op de 4e plaats, dus zover zat ik er gister niet naast ;)

Romāns Vainšteins 14 maart 2019 om 16:40

Naast sowieso de TT-zege erg opmerkelijk dat hij deze boekt nu op een moment dat hij er eigenlijk geen zak aan heeft.

Panclaro 14 maart 2019 om 16:46

iets in de trant van een pyrrusoverwinning ? Int vervolg kunnen we dan het volgende stellen : een zege geboekt waar je geen zak aan hebt?… ach ja, het is maar een yatesoverwinning

Veloburto 14 maart 2019 om 17:25

Het is juist andersom. Zijn doel was een etappezege en niet het klassement. De etappezege heeft hij nu binnen

Romāns Vainšteins 14 maart 2019 om 17:46

Een TT winnen is niet hetzelfde als een ‘etappezege’ natuurlijk.

Kannibaal van Schepdaal 15 maart 2019 om 00:00

Haha, wat? Een tijdrit is toch gewoon een etappe?

Le Douche 14 maart 2019 om 16:42

Pff, Yates lekker bezig. EF in deze tijdrit idem (!). Sunwebs komen nog niet heel erg op gang. Protocol misschien of wetenschappelijk precies de bedoeling. Wie weet. Verona is nog ver…

VerstandOpNul 14 maart 2019 om 17:21

Misschien nog een beetje wennen op die nieuwe Cervelo fietsen?

Ging indertijd bij Belkin ook niet vanzelf met Bianchi.. En kijk die nu eens gaan..

sven241 14 maart 2019 om 16:44

Hij heeft zich de laatste dagen natuurlijk ook wel op minuten laten rijden en daarmee veel minder inspanning hoeven doen dat bijvoorbeeld Kwiat, Bernal, Jungels, LLS, Kelderman.
Voor het eindklassement lijkt me het nu wel gespeeld. Vraag is alleen of Bernal mag aanvallen van Sky, want die moet Kwiat bergop de baas zijn.

vlek 14 maart 2019 om 16:50

Bernal zal wel reageren op aanvallen van de betere klimmers en dan hopen dat Kwiatkowski niet mee kan.

Kelderman staat er nog goed voor qua podiumkansen. Kwiatkowski en Sanchez zijn niet de grootste zekerheden voor een lange aankomst bergop. Vooral de laatste.

sven241 14 maart 2019 om 16:57

Daar heb je gelijk in, maar ben bang dat Sky met een straf tempo omhoog gaat rijden wat Kwiat net aankan. Is te hopen dat Bardet wat leuks probeert, want Kelderman en Quintana zijn niet altijd de meest aanvallende renners bergop.

Gladiool 14 maart 2019 om 16:48

Is dit nu zo vreemd? Yates werd dit jaar al eens 8e en reed vorig jaar ook een paar prima tijdritten. Heeft nu een paar dagen flink gespaard en wint dan op een geaccidenteerd terrein. Gewoon mooie zege!

Romāns Vainšteins 14 maart 2019 om 16:53

Ja dit is vrij opmerkelijk doch zijn er flink wat winddraaibronnen en dan al wat minder natuurlijk.

Covadonga 14 maart 2019 om 16:56

Ik ben nu al benieuwd naar de tijdrit in de Tirreno. Adam die Dumoulin, Dennis en Co erop legt???

Romāns Vainšteins 14 maart 2019 om 17:10

Wetenschappelijk gezien is het in ieder geval wel interessant om te zien wat er gebeurt wanneer je van een eeneiige tweeling er eentje een puffer geeft.

VerstandOpNul 14 maart 2019 om 18:22

Kijkend naar de resultaten, denk ik dat Simon de gelukkige was..

Gerben 14 maart 2019 om 18:56

Ze hebben een goeie toverdrank bij Mitchelton.

FDJ 14 maart 2019 om 22:25

Alleen bij Chaves toch ernstig uitgewerkt…

bilthoven 14 maart 2019 om 19:20

Wat een flauwe reacties hier! Het lijkt wel, als of een aantal forumleden nog steeds niet doorheeft, dat de broertjes Yates ieder jaar beter worden en inmiddels tot de absolute wereldtop behoren.

Romāns Vainšteins 14 maart 2019 om 19:25

wie heeft hier nou precies wat niet door ?

VerstandOpNul 14 maart 2019 om 20:51

Ja vreselijk flauw.. Een uitgesproken klimmer die ineens tijdritten wint en al een verleden als dopingzondaar heeft.. En dat in de week waarin we als liefhebber toch alweer fijntjes herinnerd worden aan het feit dat we in de maling genomen worden..

KennyKlimmen 14 maart 2019 om 20:38

gloeiende, ik hoop dat dit een incident is, anders wordt hij mij iets te compleet….

Tool 14 maart 2019 om 22:42

Yates-broertjes doen me denken aan de Schleck-broertjes

koos verrek 14 maart 2019 om 23:00

Mij ook. Ik vertrouw dit voor geen haar. Net als die teams die het seizoen tot nu toe domineren

Thomas Hermans 14 maart 2019 om 23:28

Edit redactie: Niet doen

Kevin Lowagie 15 maart 2019 om 09:29

Ik geef de broertjes Yates het voordeel van de twijfel zolang ze niet betrapt worden. Als je bij elke topprestatie vragen moet gaan stellen is er nog weinig plezier aan om naar de koers te kijken.Veelvuldig controleren is de boodschap!

wielrenner 15 maart 2019 om 20:53

En dat als kabouter van 59 kilo tegen die wattkanonnen?