Silvio Herklotz voelt zich slachtoffer van nieuwe UCI-regels

Door , donderdag 19 oktober 2017 om 11:30

foto: Sirotti

Silvo Herklotz werd samen met Lennard Kämna gezien als de vaandeldrager van een nieuwe en piepjonge generatie Duitse wielrenners. Waar het de laatste voor de wind gaat, moet Herklotz deze winter een stapje terug doen. Hij kon niet op contractverlenging rekenen bij BORA-hansgrohe en ook bij andere WorldTour-ploegen kon het Duitse talent een verbintenis op zijn buik schrijven. In Turkije legt hij aan WielerFlits uit waarom.


‘Ik ben de dupe van de nieuwe UCI-regels’
De UCI bepaalde eerder dit jaar dat vanaf 2018 de grote rondes nog maar uit acht renners per team bestaan. In de andere WorldTour-koersen rijden er ploegen van zeven coureurs rond. In vergelijking met de voorgaande jaren, is dat in beide type wedstrijden een renner per team minder. Vrijwel alle WorldTour-ploegen krimpen daarom deze winter hun selectie in. “Daar ben ik sowieso de dupe van. Er waren daardoor maar weinig plekken over bij andere teams”, zegt hij. De 23-jarige Herklotz is daarom maar wat blij dat hij toch een profcontract voor 2018 heeft ondertekend bij het Spaanse Burgos-BH.

Zorgen
Door een stap terug te doen, hoopt de Duitser in de komende jaren twee stappen vooruit te maken. “Natuurlijk heb ik me zorgen gemaakt om de toekomst. Je bent er constant mee bezig als je onzeker bent van een contract. Het profwereldje is niet bepaald makkelijk. Er zijn op dit moment veel renners op de markt. Zij zijn allemaal op zoek naar een team en dan het liefst in de WorldTour, natuurlijk. Dat is niet makkelijk. Gelukkig heb ik met Burgos-BH een goede ploeg voor komend jaar gevonden. Ik hoop me daar verder te ontwikkelen. Dan gaat het vanzelf de goede kant op.”

Sunweb biedt geen uitkomst
In zijn zoektocht naar een nieuwe ploeg, passeerde ook Sunweb de revue. De ploeg van Iwan Spekenbrink wil het Duitse wielrennen naar een hoger plan tillen en mede daarom leek Herklotz – als een van de grootste Duitse talenten – een goede match. “We hebben wel met elkaar gesproken, maar dat is op niets uitgelopen”, legt Herklotz uit. “Zij hebben met Lennard Kämna al een sterke renner voor de toekomst. En je kunt ook niet met te veel talenten in een ploeg werken. Als je een of twee van die jongens hebt, dan lukt dat. Maar heb je te veel klassementsrenners in je ploeg, dan is dat niet optimaal.”

Geen stormachtige ontwikkeling
Herklotz behoorde tijdens zijn juniorentijd in 2011 en 2012 tot de absolute wereldtop. Ook bij de beloften stapelden de goede resultaten zich op, maar op het profniveau wacht Herklotz nog op zijn doorbraak. “Als ik wist wat ik anders moest doen om nu al grotere stappen te zetten, dan had ik dat al wel gedaan. Het loopt niet altijd zoals men zich dat voorstelt. Het gaat vaak met pieken en dalen en meestal zijn die dalen frequenter. Dat hoort ook bij je leeftijd als je nog jong bent, maar ik heb geen haast. In de toekomst ga je ongetwijfeld nog van me horen”, belooft Herklotz, die zich toelegt op het rijden van klassementen.

Dit artikel delen:

14 Reacties

ddeboer 19 oktober 2017 om 11:48

Hopelijk zal hij dit seizoen goede uitslagen rijden en weer in de WT terecht komen!

schmielerflits 19 oktober 2017 om 11:53

Vaughters! Bel je Silvio even?

FritsvanHoefelen 19 oktober 2017 om 13:16

schmielerflits – 19 oktober 2017 om 11:53
Vaughters! Bel je Silvio even?

“De 23-jarige Herklotz is daarom maar wat blij dat hij toch een profcontract voor 2018 heeft ondertekend bij het Spaanse Burgos-BH.”

Chaba 19 oktober 2017 om 13:21

Slachtoffer van de nieuwe UCI-regels kan je alleen zijn als je niet voldoende hebt laten zien. Dus je zal hand in eigen boezem moeten steken.
De kans dat je ergens anders een plek had kunnen bemachtigen had groter geweest zonder de nieuwe regels maar daar moet je sowieso niet van uitgaan.

rahimns 19 oktober 2017 om 14:01

Toch is de realiteit dat er ongeveer 36 renners minder komend jaar in de WT rijden… en daar gaan echt wel renners bij zijn die anders nog wel op het hoogste niveau zouden rijden en dus de dupe zijn van deze maatregel. Dat zal best wel pijn doen bij een aantal jongens, dus zijn sommige reacties hier wel erg kort door de bocht.

Thailand 19 oktober 2017 om 14:14

@ rahimns, natuurlijk is dat zo, maar betekent niet automatisch dat alle renners die nu geen contract hebben voor volgend jaar dupe zijn van aangepaste regelgeving. Tenzij je de enige bent met een aflopend contract (dan heb je inderdaad pech), blijft het staan dat anderen dan schijnbaar beter zijn. Als ik hem was zou ik dus ook vooral naar zichzelf kijken, hard gaan werken, om zsm terug te komen in de WT.
Wel is het natuurlijk niet leuk is als je een stap omlaag moet zetten.

Shinzawai 19 oktober 2017 om 14:16

Er komen behoorlijk wat ProContinental teams bij, dus uiteindelijk zal het aantal profs niet direct afnemen, eerder juist toenemen. Herklotz is duidelijk nog niet World Tour waardig, dus die mag niet klagen dat hij gewoon prof blijft…

josi 19 oktober 2017 om 14:31

@rahmins, Je hebt gelijk, maar tegelijkertijd gaat Herklotz zelf natuurlijk ook wel heel kort door de bocht door zijn stap terug aan de nieuwe UCI-regels toe te schrijven. Hij heeft gewoon erg weinig gepresteerd dit jaar, dus het is maar zeer de vraag of hij zonder die inkrimping wel op een contract bij een WT-ploeg had mogen rekenen.

Sietse 19 oktober 2017 om 16:33

Natuurlijk een persoonlijk drama voor de renners en ander personeel die als gevolg van deze regel een stap terug moeten doen of op straat komen te staan. Maar volgens mij is het doel van het wielrennen, en dus van de UCI, niet om werkgelegenheid te creëren. Dus de UCI is niet schuldig als je het mij vraagt.

kelderfan 19 oktober 2017 om 17:46

De UCI is niet schuldig. De geluiden van de verschillende wielrenners doen toch iets anders vermoeden. Sky zegt bijvoorbeeld, dat het verminderen van de ploegen met 1 renners niets aan de situatie veranderd, lees ik net bij cyclingnews. Het wordt er niet spannender door en veiliger is ook maar de vraag. In deze heeft @rahimns gewoon gelijk.

Romāns Vainšteins 19 oktober 2017 om 19:04

Er gaan er nog wel meer zich beklagen maar eigenlijk vind ik persoonlijk A : Dat de allerhoogste divisie best nog wat lastiger te bereiken mag zijn en B : Het sowieso een gelukkig tot bizar gegeven is dat je met keihard fietsen geld verdienen kan.

Plavka 19 oktober 2017 om 22:47

@rv
+1, volledig correct.

NDI22 19 oktober 2017 om 23:42

Bora heeft gewoon hetzelfde aantal renners, hij had misschien iets beter moeten presteren. Daarbij zijn er echt nog wel wat plekken over in de WT. Nog lang niet alle selecties zijn helemaal rond.

GreenDay 20 oktober 2017 om 11:36

Ik ben hoe langer hoe blijer dat ik voor een maatschappelijke carrière gekozen heb en niet voor een profwielrennerbestaan. Dat lijkt mij eigenlijk alleen aangenaam als je Gilbert, Valverde of Sagan heet. Voor het merendeel van de profs is het hard werken voor een vrij karig loon.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.