Shirin van Anrooij slaat NK veldrijden 2023 over en stelt keuze uit
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
maandag 9 januari 2023 om 06:30

Shirin van Anrooij slaat NK veldrijden 2023 over en stelt keuze uit

Zoek niet naar Shirin van Anrooij komend weekend tijdens het NK veldrijden 2023 in Zaltbommel. Het 20-jarige toptalent van Baloise Trek Lions geeft de voorkeur aan een trainingsstage in Spanje. Daar bereidt ze zich voor op de laatste veldritten van deze winter én het wegseizoen. Ze komt tevens uit voor Trek-Segafredo.

Van Anrooij is momenteel de beste veldrijdster van de wereld. Afgelopen week won ze met de X2O Trofee in Koksijde (donderdag) en de Wereldbeker in Zonhoven (zondag) twee absolute klassiekers op de crosskalender, terwijl ze eerder met de Wereldbeker in Gavere ook al een klinkende naam toevoegde aan haar nog prille palmares.

Maar ondanks dat de Zeeuwse op dit moment outstanding is, waagt ze geen schot op de Nederlandse titel. Teammanager Sven Nys bevestigt aan WielerFlits dat Van Anrooij kiest voor een extra stage in Spanje. Tegelijkertijd stelt ze daarmee haar keuze uit. Officieel is ze namelijk nog belofte en komt ze op het NK én WK uit in die categorie.

De laatste weken twijfelt Van Anrooij daar echter enorm over. Ze heerst op dit moment bij de elites. “Tijdens het laatste deel van de ronde dacht ik: hier gaan mensen naar vragen”, zei ze zondag na Zonhoven. “Nu wil ik misschien toch op eliteniveau rijden, terwijl ik eerst vrij zeker was dat ik bij de beloften wilde blijven. Maar ik ben nog steeds niet zeker. Het is een heel moeilijk keuze.”

Van Anrooij, Van Empel (links) en Pieterse (rechts) op het elite-podium na de Wereldbeker Beekse Bergen – foto: Cor Vos

Keuzes, keuzes, keuzes
Toch kunnen we komende week witte rook verwachten ten huize Van Anrooij. Nys laat weten dat ze in de komende dagen haar keuze voor het WK kenbaar maakt. Zondagavond deed Puck Pieterse dat al; zij rijdt het NK zondag bij de elites. Daarmee zal ze in diezelfde categorie uitkomen op het WK. Fem van Empel maakte die keuze al voor het EK afgelopen november.

Of het de keuze voor Van Anrooij vergemakkelijkt is de vraag. De wereldtitel bij de beloften vrouwen ligt nu voor het oprapen. Anderzijds: hoe veel waarde heeft dat nog voor het kaliber-renster tot waar Van Anrooij de laatste maanden is uitgegroeid, als haar twee voornaamste concurrentes wél uitkomen bij de elite? Nog eventjes een paar dagen geduld, dus.

RIDE Magazine
31 Reacties
09-01-2023 09:00
Ze moet vooral naar zichzelf kijken, niet met wat de rest doet. Puck won vorig jaar het wk, dit jaar mag zij het nog eens proberen. Bij de elite rijden kan nog 10 jaar.
    09-01-2023 10:24
    Precies. Van Empel en Pieterse hebben een wereldtitel bij de beloftes op zak, dus dan is die beslissing veel makkelijker te maken.

    Dat er niets voor Van Anrooij te winnen valt bij de beloftes is sowieso onzin, aangezien zij (i.t.t. Van Empel en Pieterse) de eerste vrouw in de geschiedenis kan worden met een wereldtitel bij de junioren, beloftes en elite.
    09-01-2023 20:17
    Oblomov: Dat is juist geen onzin. Eerst moet ze die drie wereldtitels maar zien te behalen. En als ze daarmee de eerste vrouw in de geschiedenis is levert dat misschien een historisch feitje op waar zij niets aan heeft. Regenboogtruien dienen om te verzilveren en dat doen die bij de junioren en beloften heel veel minder. Ik verwijs even naar Niels Albert die een jaar te lang bij de beloften bleef om na een wereldtitel bij de junioren die ook bij de beloften te verwezenlijken. Daardoor een jaar later pas WK bij de profs en dus een vergooid jaar.
    10-01-2023 00:00
    [b]@Arie[/b] [url=https://www.procyclingstats.com/rider/shirin-van-anrooij]Shirin[/url] heeft al een carrière op de weg. Ze rijdt bij Trek, één van de drie topploegen van 2022. Ze won het WWT-jongerenklassement, het jongerenklassement van de Tour en beide EK-beloftetitels. Er valt dus met een veldrittitel (elite of U23) niet zoveel meer te verzilveren.
    10-01-2023 00:23
    Ik denk dat Niels Albert er juist best trots op is dat hij de enige Belg is die wereldtitels in alle drie de categorieën heeft behaald. Redelijk exclusieve club: Simunek, Boom, Albert en Pidcock.

    Zou Boom in Treviso overigens nooit hebben kunnen verslaan. Daar stond in die laatste ronde geen maat op.

    Je had beter naar Stybar kunnen verwijzen. Dat die na twee wereldtitels toch nog een vierde jaar bij de beloftes reed was wel een verspild jaar. Maar goed, dat was destijds heel normaal. Denk dat Van der Haar de eerste was die een jaar te vroeg overstapte naar de profs (met twee wereldtitels op zak).
09-01-2023 09:22
Sterk overdreven om te zeggen dat ze heerst bij de elites. Er steken 3 bovenuit en volgens mij kan niemand met zekerheid zeggen wie op het WK de sterkste is. Als Van Anrooij het WK bij beloften rijdt heeft ze 99% kans om te winnen. Bij de elites 33%. Door 2 keer te winnen is ze echt niet meteen top favoriet voor het WK bij de elites
    09-01-2023 10:59
    Waar jij je cijfers vandaag haalt weten we niet. Wij weten wel dat Shirin 16 UCI crossen reed en slechts 1 keer buiten de Top3 reed (zevende). Daarnaast behield ze 6 overwinningen waarvan 5 in de laatste 6 wedstrijden. En dan vind jij heersen overdreven? Echt ?
    09-01-2023 11:35
    @Feiten
    Van Empel en Pieterse kunnen natuurlijk gelijkaardige statistieken voorleggen - die eindigden zelfs allebei in AL hun crossen van dit seizoen op het podium (afgezien van de DNF van Van Empel in Val di Sole dan).
    Ik sluit me dan ook eerder aan bij de top-3 die er bovenuitsteekt dan bij dat heersen.
    09-01-2023 11:36
    @Feitenzijnfeiten 1 wedstrijd kreeg Van Anrooij cadeau, omdat Pieterse en Van Empel elkaar in de gaten hielden. Buiten de top 3 kunnen Van Empel en Pieterse alleen door pech of valpartijen. Het verschil met de overige rensters is gigantisch. Dat Van Anrooij nu wint, komt oa omdat dit niet het ondergrond is van Van Empel en dat Van Empel hard gevallen is. Puck Pieterse is in haar laatste 5 wedstrijden ook 3 keer 1, 1 keer 2e en 1 keer 3e geworden. Pieterse is nog nooit buiten de top 3 geëindigd dit jaar. Pieterse heeft 7 van de 15 door haar gereden wedstrijden gewonnen. Van Empel 11 van de 18 wedstrijden die ze gereden heeft. Oftewel dat Van Anrooij overheerst is sterk overdreven
    09-01-2023 16:07
    Feit is dat als je iets behield, je het al had. Voor de eerste keer behaalde iemand wat.
    09-01-2023 16:27
    Die 3 jongedames zijn perfect aan elkaar gewaagd. Het is dé cross om straks naar uit te kijken op het WK. Mocht van Anrooij er voor kiezen om er niet aan deel te nemen zou dat enorme zonde zijn.
09-01-2023 09:28
Maar een Nationaal kampioenschap staat toch los van waar iemand moet rijden op een continentaal/wereld kampioenschap? Enkele voorbeelden:
Iserbyt reed van 2017 tot 2019 het BK bij de elites, en het wk bij de U23.
Vandeputte reed vorig jaar het BK bij de elites, en het wk bij de U23. Nys zal dit jaar hetzelfde doen.
Holmgren werd dit jaar bij de Elites Canadees kampioen, maar zal het WK bij Juniores rijden.
09-01-2023 13:49
Als je van een leuke prijzen kast houdt en truitjes verzameld en wie doet dat niet als topsporter, zou ik nu voor de beloftes trui gaan, die trui kan je maar even winnen, bij de elite zit er geen tijdslimiet en heeft ze nog alle tijden om ook die trui te winnen.
09-01-2023 12:56
Ze moet gewoon proberen WK te worden nu. Wie zegt dat ze daar nog eens grotere kans op maken gaat met zoveel goede jonge competitie om haar heen? Dat WK worden in alle categorieën- gedoe leeft meer bij de wiskundige volger dan haarzelf denk ik.
    09-01-2023 21:42
    Je weet inderdaad nooit wat de toekomst brengt. Je moet de kansen grijpen wanneer ze er zijn en haar kansen op een wereldtitel bij de profs worden misschien nooit groter dan dit jaar.

    Zie ook Alvarado (zoals hier elders vermeld), die ging in de toekomst ook nog zó veel kansen krijgen op de wereldtitel, uiteindelijk zorgde haar overstap naar de profs in Dubendorf voor haar voorlopig enige titel en het lijkt onwaarschijnlijk dat daar ooit nog een 2e bij komt.
09-01-2023 10:16
Geldt deze keuze niet voor alle disciplines?
Indien wel, heeft dat natuurlijk ook een belangrijke invloed op de keuze van Van Anrooij: ook op de weg heeft reële kansen op wereld- en europese titels bij de U23, zowel ITT als wegrit, en daar zijn haar kansen bij de elite uiteraard een stuk geringer.
    09-01-2023 10:32
    Dat werd op een gegeven moment beweerd door zowel de commentatoren op Sporza als Eurosport, maar schijnt dus niet zo te zijn.

    Nou moet ik zeggen dat Van Anrooij op de weg bij de beloftes beide Europese Kampioenschappen al gewonnen heeft, terwijl het beloftekampioenschap voor vrouwen tijdens het WK een wassen neus is. Het eerste echte belofte WK voor vrouwen vindt pas plaats in 2025, als Van Anrooij eerstejaars elite is. Dus door die afweging hoeft ze zich (i.t.t. Pieterse) niet te laten leiden.
    09-01-2023 11:08
    Ook Pieterse hoeft daar niet meer naar te kijken, want zij gaat op de MTB al bij de elites rijden (als die regel al bestaat, wat ik nog steeds niet zeker weet).
    09-01-2023 11:20
    Pieterse gaan de wereldbeker inderdaad bij de elite rijden, in een poging zich voor Parijs te kwalificeren. Maar om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken, schijnt dat weer niet te betekenen dat ze het WK ook bij de elite moet rijden. Lecomte reed in 2020 de wereldbekers bij de elite, maar werd wereldkampioen bij de beloftes.
    09-01-2023 13:55
    Ik heb even in de regels zitten zoeken op de UCI site zelve, en ik vind enkel voor de weg regels terug:
    - je mag niet meer aan de wegrit u23 deelnemen als je al een keer aan de wegrit elite deelnam
    - je mag niet meer aan de tijdrit u23 deelnemen als je al een keer aan de tijdrit elite deelnam
    --> wegrit u23 mag dus wel als je tijdrit elite deed, zie Fedorov
    En voor alle andere disciplines vind ik helemaal niks qua regels, laat staan voor wat betreft gevolgen van een keuze in 1 discipline voor de andere disciplines. Vintage UCI helderheid dus.
    09-01-2023 14:20
    Da's in ieder geval de kwestie Fedorov verklaard.
09-01-2023 10:25
Wel jammer dat de Nederlandse kampioenschappen zo weinig in trek zijn. Lijkt mij zeker voor de dames een zeer prestigieus truitje.
    09-01-2023 10:38
    Het is toch alleen Van Anrooij of gaat Brand ook naar dat trainingskamp?
    09-01-2023 10:52
    Je hebt gelijk het valt nog mee, VdP bij de heren ook niet volgens mij. Zijn wel twee titelkandidaten.
    09-01-2023 11:23
    In het geval van Van der Poel en Van Aert kan ik het wel begrijpen. Als je die trui nog nooit gewonnen hebt, niet echt. Maar goed, de echte focus van Van Anrooij zal uiteindelijk op de weg komen te liggen, dus dan wil je ook Trek Segrafredo tevreden houden.
09-01-2023 10:54
vAnrooij kan bij de U23 alleen maar verliezen, tegen een Schreiber, een Zemanova en een 19-jarige Francaise.
Bij de elites kan ze tenminste wat winnen.
    09-01-2023 11:38
    Ik begrijp wat je zegt, maar je neemt wel verliezen als uitgangspunt. Dit is wat Ronhaar beweegt om bij de elite te gaan rijden: de angst voor gezichtsverlies als hij bij de beloftes verliest van jongere renners.

    Maar los daarvan, klopt het niet. In tegenstelling tot Ronhaar, Pieterse en Van Empel, is Van Anrooij namelijk nog nooit wereldkampioen bij de beloftes geweest en heeft ze dus wel degelijk iets te winnen.

    Overigens vergeet je nog de 'tigvoudig junioren wereldkampioen (veld, weg en baan) Backstedt en is die 19-jarige Française de regerend belofte wereldkampioen MTB. Dus zelfs mocht het mis gaan voor Van Anrooij, is er niemand die zich over tien jaar afvraagt hoe ze nou van één van die twee kon verliezen.
    09-01-2023 18:40
    Eens, een prijs is een prijs. Maar je wilt toch tegen de beste om de mooiste prijs strijden. Niet in het voorprogramma van zondag 40 minuten alleen voorop zitten.
    10-01-2023 06:34
    @Sjaak P je kan maar beter die u23 titel pakken. De kans dat je het bij de elite wordt is niet zo heel groot en is ook niet heel groot met alle Nederlandse concurrentie
09-01-2023 13:23
Waar hebben we het over zeg, een WB elite is toch al meer waard dan een wereldtiteltje bij de beloften? WK elite gaat dan tenminste nog ergens over. Een wk beloften is als een dagje de bolletrui: het stelt enkel wat voor als je daarna niets meer (bij de elite) presteert.
09-01-2023 13:55
Gewoon voor het WK bij de profs kiezen. Deed Alvarado ook in 2020 en ze won er meteen haar eerste en tot dusver enige wereldtitel.

Reacties zijn gesloten.