Shirin van Anrooij moet voorlopig in het ziekenhuis blijven

maandag 30 november 2020 om 08:57
Shirin van Anrooij moet voorlopig in het ziekenhuis blijven

Shirin van Anrooij op archiefbeeld - foto: Cor Vos

Shirin van Anrooij moet een paar dagen in het ziekenhuis blijven na haar val in de Wereldbeker van Tábor. Zondagavond is de veldrijdster geopereerd aan de open wond in haar arm.

Het was Van Anrooij zelf die maandagochtend van zich liet horen. Op social media schrijft ze: “Na mijn valpartij in Tábor ben ik naar het ziekenhuis gebracht. Gisteravond ben ik geopereerd, waarbij de diepe wond in mijn arm is behandeld. Gelukkig zijn er geen spieren of pezen zwaar beschadigd en alleen mijn ringvinger is gebroken. Ik moet een paar dagen in dit ziekenhuis blijven, maar ik ben hopelijk snel weer thuis.” Ze weet nog niet hoelang ze moet herstellen van haar blessure.

Van Anrooij was in de cross van Tábor kort na de start betrokken bij een valpartij, waarna ze direct naar haar arm greep. De 18-jarige renster, de regerende wereldkampioene bij de junioren, had een open wonde opgelopen en veel bloed verloren. Daarop werd ze overgebracht naar het ziekenhuis. Na afloop van de wedstrijd liet haar ploeg Telenet-Baloise weten dat haar wonde was veroorzaakt door een schijfrem.

Dit artikel delen:

21 Reacties

limburgia 30 november 2020 om 09:48

Schijfremmen remmen prima maar zijn in de wedstrijd zeer gevaarlijk zoals nu wel blijkt.

Steven_E 30 november 2020 om 11:00

Inderdaad, verbieden die handel! Net als tandwielen trouwens, niet normaal hoe gevaarlijk, laat ons dat ook verbieden!
Eigenlijk, waarom kunnen ze niet gewoon loten wie er wint? Lijkt me veel veiliger.

Michelangelo 30 november 2020 om 11:06

@Steven E,
Beetje flauwe reactie.

Ik denk dat niemand meteen schijfremmen wil verbieden, maar dat er veel mensen zijn die willen nadenken over hoe dit soort ongevallen voorkomen kunnen worden. Het is namelijk geen “freak accident”, er zijn inmiddels diverse gevallen bekend van schijven die snijwonden hebben veroorzaakt.

Het is een kwestie van WILLEN, niet van KUNNEN lijkt me.
En als ze in de F1 een Halo op een cockpit kunnen zetten, dan moeten er in de cross toch ook wel een soort spatbordjes om de schijven gemaakt kunnen worden. Of verplicht met dikkere schijven rijden. Of…

Merlinappa 30 november 2020 om 13:28

Een handjevol op (tien)duizenden profrenners in meer dan tien jaar tijd (inclusief MTB natuurlijk) durf ik wel onder de noemer freak accident te scharen. Zoveel gevallen zijn er bijvoorbeeld ook wel te vinden van renners die zich flink hebben bezeerd aan kettingbladen of spaken. Of dranghekken en straatmeubilair.

Michelangelo 30 november 2020 om 13:43

@Merlinappa,
Ik denk dat dit echter niet hoeft te betekenen dat je niet kijkt of je het beter of veiliger kunt maken. Er zijn meerdere gevallen van bekend, dus waarom geen oplossingen zoeken?
Een conservatieve houding en alles afdoen als “incident” gaat het wielrennen niet veiliger maken…

doorak 30 november 2020 om 15:37

Jaren geleden zaten op crossmotoren kunsstof kappen over de schijfremmen. Nu niet meer. Eerst was dit oa voor bescherming mocht je erop vallen. Echter de crossers hebben bodyprotectors, knie en beenprotectors en ook elleboogprotectors met bescherming tot deels over de onderarm.

Renners hebben die bescherming niet. Bij valpartijen komt het meer voor dat men wel eens op het (voor)wiel valt van een andere fiets en met name dan is het link. Vallen precies op onderkant bracket op het grote tandwiel komt zelden voor. Waarom?

Schijfremmen zijn vooral gepusht door de fabrikanten, vervanging is meer omzet.
In de cross zeer nuttig met modder en nat. Op de weg is dat maar de vraag. Immers met goede wielen en remblokken en geen plakkertjes op binnenbanden kun je in een afdaling prima ermee remmen. Schijfremmen remmen welis waar harder en je velg wordt er niet warm van wat overigens bij een goede carbonnvelg veel minder speelt dan bij aluminium.
Je moet en vooral in nat alleen eerder remmen. Dat moest men ook in de tijd voordat schijfremmen er waren.
Ofwel met goed materiaal zijn schijven niet nodig en veel profs in klimwedstrijden rijden vaak nog zonder schijven ivm gewicht en snellere wielwissel.

De kwestie of je voor een aantal ongelukken schijven moet verbieden is niet echt evident hoewel de verwondingen incidenteel aanzienlijk kunnen zijn. Een kunststof beschermkapje erop kan maar geeft weer onmogelijk gedoe met wiel wissel omdat dit vastzit aan de (achter) vork waardoor je niet zomaar het wiel eruit neemt.

AnderJ 30 november 2020 om 11:07

De discussie over schijfremmen wordt uitgebreid gevoerd onder het vorige nieuwsbericht over Van Anrooij. Misschien die discussie daar houden? Aan de andere kant, we moeten ons in het laagseizoen voldoende hebben om ons druk over maken. Bij nader inzien: fire away!

SnellePelle 30 november 2020 om 20:38

Nou, die gewelfde schijven mogen wel verboden worden. Net een frees.
Gewoon een volledig circulaire disk.

AnderJ 30 november 2020 om 11:09

Om de discussie samen te vatten: schijfremmen hebben voordelen. zeker bij nat. schijfremmen hebben nadelen, zeker bij vallen in een groep. De nadelen kunnen waarschijnlijk worden beperkt door (de zijkanten en bovenkant van) de schijven af te ronden. De resterende vraag is dus: wegen de (resterende) nadelen op tegen de voordelen?

john 30 november 2020 om 11:53

Bij deze tak van sport kunnen ze bedenken wat ze kunnen doen aan de scherpen kant van de schijf remmen ,bij een lekke band hoeven ze deze toch niet direct te wisselen zoals bij een weg wedstrijd ,en moeten ze toch eerst naar de materiaal post voor een nieuwe fiets

Franco Ballerini 30 november 2020 om 11:53

Eigenlijk zouden trommelremmen ideaal zijn voor het rijden door de modder (en waarom ook niet een kettingkast?), maar helaas remmen deze minder nauwkeurig. Met een kapje om de schijfremmen kom je ook al een eind, zowel voor de veiligheid als voor het schoonhouden van de remmen.

Wheely 30 november 2020 om 12:10

Dat afronden is een goed idee, het hoeven echt geen messen te zijn.

@Franco
Kettingkast lijkt me raar gezicht, misschien is een soort aangepaste Rohloff naaf wel een idee.

Massimo Bataille 30 november 2020 om 13:26

De schijfremmen zijn tegenwoordig al afgerond.
Maar dit is natuurlijk ook in beperkte mate, op een klein schijfje kan je nu eenmaal niet veel afronden

Merlinappa 30 november 2020 om 13:29

Schijf is inderdaad al afgerond, en simpelweg niet scherp. Maar een bot object kan ook verwondingen geven.

Een kapje er omheen werkt in de cross natuurlijk niet, daar gaat meteen modder en zand in zitten en binnen een halve ronde loopt alles helemaal aan.

Wheely 30 november 2020 om 13:35

Om de discussie “af te ronden” :
Vanaf 1 december een schijfkapjesplicht.

Franco Ballerini 30 november 2020 om 13:37

Volgens mij moet je een kapje zo kunnen maken dat er geen modder in gaat zitten, dus de schijf en remblokken volledig afgedekt. Voor wegrennen snap ik dat niet werkt m.b.t. afkoeling maar zou dat voor veldrijden echt een issue zijn?

Massimo Bataille 30 november 2020 om 13:51

Volledig afdekken is zo goed als onmogelijk denk ik. Er zal wel altijd iets in komen en het is onmogelijk om een wiel te vervangen zonder dit eerst te verwijderen.
Ik denk dat een klein kapje die ‘naast’ de schijfrem zit de meest praktische oplossing is.
Zit niet in de weg bij wielwissel, geeft een beetje speling met de schijf.
En we zitten hier te praten over vuil etc, maar schijfremmen zijn nu al open en bloot. Regen, vuil etc heeft niet zoveel invloed op de rem. Dus ik denk niet dat er hier echt veel problemen zijn.

doorak 30 november 2020 om 15:45

Massimo een kapje over de schijf wat niet gemonteerd zit op de (achter)vork is inderdaad ook een optie. Echter dan moet men ofwel de naaf aanpassen om materiaal te hebben ommde kap op te monteren of een ingenieus clicksysteem wellicht. Of men moet monteren op de schijf zelf aan binnenzijde waar de remklauw niet komt. Dat zal echter niet gemakkelijk zijn en op de weg bij afdalen wordt schijf zo warm dat het kunststof zeker vervormd.
Zo gemakkelijk is het niet hoewel daar beter de willy wortels onder de ingenieurs het hoofd over kunnen breken.

Michelangelo 30 november 2020 om 16:44

Een kapje vastmaken aan de remklauw zelf? Want de zit gewoon vast aan de fiets.

En dan afhankelijk van of het voorste of onderste deel van de schijf de snijwonden oplevert kun je volstaan met een halve cirkel om de schijf (om ruimte te bieden het wiel erin en eruit te halen, danwel om een iets flexibeler volledige ring die je wat opzij kunt buigen als je het wiel eruit haalt. Hoeft als je met steekassen rijdt niet veel te zijn…

Laat hier een goede ontwerper naar kijken, en de oplossingen zijn zo te vinden. Zeker aan het voorwiel lijkt me dit zonder meer te doen, achterwiel is misschien iets complexer…

Gala 30 november 2020 om 17:41

Ik heb dit jaar een nieuwe koersfiets gekocht met schijfremmen. Toegegeven, een beetje gepusht door mijn fietsenhandelaar als zijnde “binnenkort zie je niet anders meer”.
Remt inderdaad prima/beter dan velgremmen maar nu ook geen wauw-gevoel.
Uiteraard ben ik maar een wielertoerist maar moesten ze het binnenkort algemeen verbieden, zal er geen traantje voor wegpinken.

Polleke 30 november 2020 om 21:47

Spuuglelijk, zwaarder, duurder en nikstoevoegend… met beide systemen kan je een wiel moeiteloos blokkeren… anytime, anywhere… eens de wielen niet meer draaien hebben beide systemen hetzelde nadeel…

Headlines

Materiaalzone

Populair