Sergio Higuita wint spannende etappe Tour Colombia 2.1

vrijdag 14 februari 2020 om 20:11
Sergio Higuita wint spannende etappe Tour Colombia 2.1

foto: Cor Vos

Sergio Higuita heeft de vierde etappe van de Tour Colombia 2.1 op zijn naam geschreven. Op de slotklim naar Santa Rosa de Viterbo leek de ritzege even naar Richard Carapaz te gaan, maar de Ecuadoraan viel stil waarna de Colombiaan kon toeslaan. Die is tevens de nieuwe leider.

In de vierde etappe van de zesdaagse etappekoers reed het peloton over 169 kilometer van Paipa naar Santa Rosa Viterbo, twee plaatsen die nauwelijks twintig kilometer bij elkaar vandaag liggen. Vanuit Paipa ging het eerst zeventig kilometer de andere kant op, waarna over dezelfde wegen via Paipa en Duitama naar de finish werd gekoerst. Daar lag de aankomstlijn een kleine drie kilometer na de Alto Malterias, een klim van 5,1 kilometer aan 3,4 procent.

Het peloton op weg naar Santa Rosa de Viterbo – foto: Cor Vos

Met Jonathan Caicedo nog altijd in de oranje leiderstrui werd het startsein gegeven voor de vierde dag van de Tour Colombia. Zeven renners tekenden voor de lange ontsnapping met ook Etienne van Empel daarbij. De Nederlander van Vini Zabù-KTM had het gezelschap van Simon Pellaud, Omar Mendoza, Sebastián Castaño, Eduardo Corte, Kristian Javier Yustre en Lauro Cesar Mouro. Hun voorsprong schommelde lange tijd tussen tweeënhalve en drieënhalve minuut.

Team Ineos heeft plannen
Na halfkoers begon het peloton de tijdsverschillen terug te brengen en op dertien kilometer van de finish streek de meute neer op de kopgroep. Met de slotklim in het vooruitzicht zette Team Ineos zich dan op kop. De nervositeit nam toe en op acht kilometer van de finish werd gevallen, waarbij meerdere renners van NTT Pro Cycling tegen de vlakte gingen. Team Ineos bleef onverstoord het tempo voeren: de ploeg van Egan Bernal en Richard Carapaz had plannen.

Daarachter hielden Deceuninck-Quick Step en EF Pro Cycling de boel nauwlettend in de gaten. Op vier kilometer van de finish schudde Carapaz aan de boom, waardoor een elitegroepje elkaar vond. Een kilometer later trok de Ecuadoraan nog eens hard door en toen hij onder zijn schouder keek, zag hij dat hij een gaatje had. Even leek hij het te gaan redden tot aan de finish, maar achter de rug van de sterke Julian Alaphilippe konden de anderen terugkeren.

Jonathan Caicedo moest zijn leiderstrui afstaan – foto: Cor Vos

Ook de Fransman zou niet winnen, want in zijn wiel wachtte Sergio Higuita geduldig zijn kans af om de sprint aan te gaan. De nationale kampioen van Colombia, vandaag gehuld in de wit-blauwe jongerentrui, danste op de pedalen naar de leiding in de wedstrijd. Alaphilippe beet nog even op de tanden, maar moest zich al snel gewonnen geven. Ook Bernal kromde zich nog eens over zijn stuur, maar ook die moest zijn meerdere erkennen.

Higuita ook nieuwe leider
Higuita is tevens de nieuwe leider in het algemeen klassement. Zijn ploeggenoten Caicedo en Daniel Felipe Martínez volgen nu op de tweede en derde plaats, op tien seconden. Daarachter vervolledigen Bernal (op 0:50) en Carapaz (op 0:56) de top vijf.

Dit artikel delen:

26 Reacties

Romāns Vainšteins 14 februari 2020 om 20:20

Dat deed hij uiterst uitgenast zeg, Carapaz en Flippie laten kapotgalopperen om op het laatst pas te verschijnen. Een zogzege, mooi staaltje !

Man met de hamer 14 februari 2020 om 20:24

Torstein Træen?? Schitterende naam voor een nieuwe held.

Romāns Vainšteins 14 februari 2020 om 20:31

Ook echt een finish die smeekt om zuivere tijd klokken aan de meet ipv dat arbitraire ‘aan geslotens wiel’ – gedoe. Mag wat mij betreft zsm zijn intrede doen.

Jacco van Stierop 14 februari 2020 om 20:33

Leuke en spannende finale! Carapaz leek het te redden maar kakte toch behoorlijk in op het eind. Alaphilippe weer eens iets te druistig met zijn ammunitie. Of Higuita iets uitgenaster, kan je ook zeggen.

Leukefans 15 februari 2020 om 01:35

Uitgenast is een woord dat ik voor het eerst hoor, in twee reacties hier.
Geslepen of uitgekookt vermoed ik, of betekent het nog iets anders?

Romāns Vainšteins 15 februari 2020 om 08:33

listig, doordacht.

Het is Jiddisch. Zoals habbekrats, goochem, schorem. In het Nederlands komen die woorden regelmatig voor maar in Vlaanderen veel minder tot helemaal niet.

Hierzo,

https://historiek.net/top-50-jiddische-woorden-in-het-nederlands/60629/

Pareltjes in onze taal.

Baik-Baik 15 februari 2020 om 09:50

Dit brengt mij terug bij Osdorp Posse met Origineel Amsterdams.

Wheely 15 februari 2020 om 10:10

Een gabber is geen hakker
maar je makker!

Romāns Vainšteins 15 februari 2020 om 11:14

Def P blijft altijd de Robinson Crusoe van de NL hiphop. Muzikaal vrij plat maar inhoudelijk tof.

koos verrek 14 februari 2020 om 20:37

EF op 1 2 3 in ’t klassement! Die klever doet ook goed nooit van gehoord

Wheely 14 februari 2020 om 22:23

Schijnt een beetje een wieltjesplakker te zijn.

WernerFranke 14 februari 2020 om 21:08

Mooie zege van de Olympische kampioen.

De Brigadier 14 februari 2020 om 21:09

5 niet-Zuid Amerikanen in de top 20, waarbij een zeer obscure Noor. Regionaal koersje.

koos verrek 14 februari 2020 om 21:59

Higuita Bernal Alla, top 3 zwam niet zo

Sammysosa 14 februari 2020 om 22:08

Een regionaal koersje met een verrekte mooi klassement op dit moment of wat?

davyduck 14 februari 2020 om 23:09

Regionaal koersje met amper 5 ritwinnaars in een grote ronde in de top 10.
En dan nog al die sfeer en dat volk langs de straat.
Afschaffen die handel!

Etika 14 februari 2020 om 21:53

Een 24-jarige renner die zich voor de eerste keer kan tonen is per definitie zeer obscuur voor jou ?

Arry1337 14 februari 2020 om 22:24

Wie was nu die renner van EF die viel? Ik moest de stream sluiten en heb het niet meer meegekregen…

KimJungPoels 14 februari 2020 om 22:53

Daniël Felipe Martinez was dat

Covadonga 14 februari 2020 om 23:00

Bij mij hetzelfde. Gelukkig stond het keurig in het verslag.

Edit in de reacties.

Wheely 14 februari 2020 om 23:52

Same here, ik moet ook altijd de stream sluiten als een renner valt.

Jokke 15 februari 2020 om 08:36

Voor de Colombianen is dit de belangrijkste wedstrijd van het jaar. Normaal dus dat ze in hoogvorm zijn en vooraan zo massaal meedoen. Voor de (weinige) Europeanen is dit “slechts” voorbereiding al deed Alafke wel hard zijn best. Gegokt en verloren.

Leukefans 15 februari 2020 om 11:19

Ik denk dat Higuita vorig jaar al wel bewezen heeft in Europa ook zijn mannetje te kunnen staan. Je uitspraak slaat op niet zo veel, denk je echt dat dit voor Bernal, Uran, Martinez en Higuita de belangrijkste wedstrijd van het jaar is? Er komen nog enkele koersen van maar liefst drie weken aan waarin die allemaal bij de top gaan horen…

Jacco van Stierop 15 februari 2020 om 12:07

Higuita staat in Europa inderdaad ook zijn mannetje.
https://www.youtube.com/watch?v=TRj3dKKp9tI

Jokke 15 februari 2020 om 13:43

@Jacco: Ik moet mijn woorden terugnemen. Wat Higuita in dat filmpje laat zien is wereldklasse.

Jokke 15 februari 2020 om 14:02

@Leukefans: Weze zeker dat Bernal en co maar al te graag willen winnen. Ik heb eens een reportage gezien over de ronde van Colombia. De Colombianen worden helemaal gek van die koers. Een beetje vergelijkbaar met wat de kasseiklassiekers teweegbrengt bij de Vlamingen.

Headlines

Materiaalzone

Populair