Sepp Kuss: “Er is nu meer druk, maar dat werkt motiverend”

dinsdag 21 januari 2020 om 16:44
Sepp Kuss: “Er is nu meer druk, maar dat werkt motiverend”

foto: Cor Vos (archief)

Sepp Kuss maakte indruk in de voorbije Vuelta a España door met verve de bergetappe naar Santuario del Acebo te winnen, maar de Amerikaanse klimmer van Jumbo-Visma was ook van goudwaarde voor de latere eindwinnaar Primož Roglič. “Het zorgt voor extra druk, maar dat werkt motiverend”, zo vertelt Kuss in gesprek met Velonews.

Voor de 25-jarige Kuss belooft 2020 een bijzonder jaar te worden, aangezien hij zich mag opmaken voor zijn debuut in de Tour de France. De frêle klimmer rijdt in aanloop naar de Franse ronde onder meer de rondes van Catalonië- en Romandië, maar ook het Critérium du Dauphiné. “We weten nu wat er allemaal mogelijk is”, doelt Kuss op afgelopen seizoen.

Jumbo-Visma slaagde er vorig jaar in om maar liefst 51 overwinningen te boeken, waaronder de eindzege in een grote ronde en etappezeges in de Giro, Tour én Vuelta. “Het zorgt alleen maar voor extra motivatie, waardoor we als ploeg ook weer beter worden”, aldus Kuss, die dan ook uitkijkt naar het nieuwe seizoen. De Amerikaan voelt echter wel wat druk van de buitenwereld.

Hogere verwachtingen 
“De mensen hebben nu wellicht hogere verwachtingen”, zo doelt Kuss op zijn zege in de Vuelta. “Ik voel het enthousiasme van de mensen, wat misschien ook wel weer zorgt voor extra druk. Dat is echter wel fijn, omdat het een motiverende werking heeft. Het is mooi om in de Tour of Utah te winnen, maar een etappezege in de Vuelta is andere koek.”

De renner van Jumbo-Visma hoopt dit jaar nog beter voor de dag te komen, met name in het voorjaar. “Ik dacht begin vorig jaar in vorm te zijn, maar ik reed heel erg slecht. Zo haalde ik in de Giro gewoon niet mijn gebruikelijke niveau.” Kuss heeft echter de oplossing gevonden. “Ik moet gewoon meer en zwaarder trainen. Het duurt altijd een tijdje vooraleer ik in vorm ben”, zo klinkt het.

Dit artikel delen:

13 Reacties

Jotto-Lumbo 21 januari 2020 om 16:53

Benieuwd waar het plafond ligt van deze jongen. Maakt hele mooie stappen en ik ben benieuwd of hij dit jaar er nog een schepje bovenop kan doen en wat constanter kan zijn. Ik kan me niet direct een groter ''pure'' klimtalent bedenken dan Sepp Kuss.

Walter van Rijswijk 21 januari 2020 om 18:34

Helaas zal deze jongen op z’n piek zeer ws niet meer voor Jumbo rijden.

Er gaan zeker ploegen komen waar hij meer verdiend en vaker voor z’n eigen kans mag rijden

ghostwriter 21 januari 2020 om 19:13

Tja, dat werd ook over Roglic gezegd en niet alleen is hij gebleven maar Jumbo-Visma heeft met Dumoulin een tweede man van dat kaliber aan kunnen trekken. We weten ook nog helemaal niet hoeveel Kuss de komende jaren voor eigen succes kan rijden. Hij heeft de afgelopen Vuelta als meesterknecht van Roglic een etappe kunnen winnen. Niet elke ploeg laat hun knechten niet aanvallen (zoals Ineos) of roept een knecht die een goede kans maakt om een etappe te winnen terug om zijn kopman bij te staan (zoals Movistar).

kelderfan 21 januari 2020 om 17:09

Ik zie in Sepp Kuss wel een toppertje in wording. Je wint niet zomaar de Tour of Utah.
Hopelijk is meer en zwaarder trainen de oplossing om nog eerder in vorm te komen.

Romāns Vainšteins 21 januari 2020 om 17:14

Hij is naast helemaal geweldig ook nog eens een jumboe’r

Binda 21 januari 2020 om 19:23

Als je kijkt naar zo’n jongen dan krijg je bijna medelijden. Echt vel over been. Volgens mij is het huidige wielrennen niet gezond. Doet mij echt denken aan de dieptijdagen van Van Moorsel. Over 10 jaar gaan we verhalen horen van renners die zich tijdens hun carrière verhongerd hebben. Ik ben net als tijdens het epo-tijdperk voor gezondheidscontroles. Destijds was dat een hct boven de 50. Nu zou je een BMI onder de 17 oid als grens kunnen aanhouden of een bepaald vetpercentage.

tendam 21 januari 2020 om 19:54

Grappig, als ik naar Sepp Kuss in actie kijk zie ik vooral een zeer stijlvolle klimmer, misschien wel de mooiste die er nu rondrijdt. Ik bedoel, Bernal rijdt hard, maar is geen genot voor het oog. Kuss lijkt geboren om te klimmen.

Romāns Vainšteins 21 januari 2020 om 22:18

Hysterisch, Kuss is een ectomorph van het kaliber Bardet, sommige renners kunnen bij voorbaat het gewichtsissue afvinken. Genetische aanleg, Schlecks hadden dat ook.

Mooiste van alles, Kuss in volle actie heeft qua oogopslag best wel wat van Ricco weg, over mooie stijl gesproken.

Covadonga 21 januari 2020 om 19:44

Hij zier er echt wel frêle uit.

tvm 22 januari 2020 om 08:25

Hoe is zijn tijdrit?

Tripodboom 22 januari 2020 om 09:01

Om een ronde te winnen zal zijn tijdrit wel een probleem zijn. Maar Kuss kan voor de bergtrui rijden lijkt mij zo. Het geel en de bergtrui in Parijs!

Romāns Vainšteins 22 januari 2020 om 10:07

Hopelijk bagger, dan moet ie meer tof aanvallen. Gelukkig worden die krengen steeds minder talrijk.

Coupe de Pedale 22 januari 2020 om 10:31

Niet zo best, ik meen mij nog te herinneren dat hij in de Vuelta bij de ploegentijdrit achteraan werd geposteerd omdat hij meer als ‘dead weight’ werd gezien en hij eigenlijk maar moest zien te overleven. Hij loste ook al ver voordat het team onderuit ging bij het Zwembaddebacle. Dus inderdaad veel aanvallen!

Headlines

Materiaalzone

Populair