Jumbo-Visma naar de Tour met Kruijswijk, Dumoulin en Roglic

vrijdag 20 december 2019 om 14:15
Jumbo-Visma naar de Tour met Kruijswijk, Dumoulin en Roglic

foto: Cor Vos

De kogel is door de kerk: Jumbo-Visma begint in zijn sterkst mogelijke opstelling aan de Tour de France. De Nederlandse WorldTour-ploeg liet op de teampresentatie in Amsterdam weten dat Tom Dumoulin, Primož Roglič en Steven Kruijswijk zullen deelnemen aan de Ronde van Frankrijk 2020.

Nadat eerst al werd aangekondigd dat Primož Roglič een gooi gaat doen naar de eindwinst in de Tour, werd bekendgemaakt dat ook Steven Kruijswijk en Tom Dumoulin aan de start staan van de Franse rittenkoers. Zij vormen de drie kopmannen van de ploeg en worden door Wout van Aert, Laurens De Plus, Robert Gesink, Sepp Kuss en Tony Martin bijgestaan.

Kruijswijk, de nummer drie van de afgelopen Tour, is fysiek weer de oude nadat hij vroegtijdig de Vuelta moest verlaten na een valpartij. “In het najaar reed ik al een aantal koersen om mijn knie te testen. Sinds december ligt de focus volledig op 2020. De Tour is goed bevallen afgelopen jaar en ik heb zin om er weer heen te gaan. Ook rijdt hij later nog de Vuelta a España.

Ook nieuwkomer Dumoulin rijdt de Tour, voor de zesde keer in zijn carrière. Vorig jaar werd hij de nummer twee in de Franse rittenkoers achter Geraint Thomas. De Giro d’Italia, die hij in 2017 wist te winnen, laat hij links liggen. Hij hoopt na de Tour op deelname aan de Olympische Spelen.

Tourselectie Jumbo-Visma in 2020
flag-be Wout van Aert
flag-be Laurens De Plus
flag-nl Tom Dumoulin
flag-nl Robert Gesink
flag-nl Steven Kruijswijk
flag-us Sepp Kuss
flag-si Primož Roglič
flag-de Tony Martin

Voorlopig programma Tom Dumoulin in 2020

flag-es Volta a Valenciana (5 februari – 9 februari)
flag-it Tirreno-Adriatico (11 maart – 17 maart)
flag-it Milaan-San Remo (21 maart)
flag-es Ronde van het Baskenland (6 april – 11 april)
flag-nl Amstel Gold Race (19 april)
flag-be Waalse Pijl (22 april)
flag-be Luik-Baskenaken-Luik (26 april)
flag-fr Tour de France (27 juni – 19 juli)


Voorlopig programma Steven Kruijswijk in 2020

flag-fr Parijs-Nice (8 maart – 15 maart)
flag-fr Critérium du Dauphiné (31 mei – 7 juni)
flag-fr Tour de France (27 juni – 19 juli)
flag-es Vuelta a España (14 augustus – 6 september)


Voorlopig programma Primož Roglič in 2020

flag-fr Parijs-Nice (8 maart – 15 maart)
flag-es Ronde van het Baskenland (6 april – 11 april)
flag-be Waalse Pijl (22 april)
flag-be Luik-Baskenaken-Luik (26 april)
flag-fr Tour de France (27 juni – 19 juli)

Dit artikel delen:

98 Reacties

klootje kriekeljon 20 december 2019 om 14:19

Ballsy maar heel tof! Dat wordt een titanenstrijd.

fietsvriend 20 december 2019 om 14:19

Zin in.

Henk Wijlhuizen 20 december 2019 om 14:23
toke 20 december 2019 om 14:37

+1

Tippiemiljaan 20 december 2019 om 14:24

Van Aert voor groen!

Joost Dedraaier 20 december 2019 om 14:24

Lijkt me de enige logische keuze.

WernerFranke 20 december 2019 om 14:25

Ineos 2.0

toke 20 december 2019 om 14:25

YES.

koos1 20 december 2019 om 14:29

Enorm sterke ploeg. Op papier hebben ze samen met Ineos de sterkste ploeg voor de tour.

Marco241 20 december 2019 om 14:31

Zo, weer 15 vakantiedagen naar de klote :P

leffe 20 december 2019 om 14:33

Jumbo is de enige ploeg die het team INEOS kan ontwrichten en hopelijk kunnen ze dat waarmaken succes aan Team Jumbo

Tuubke 20 december 2019 om 15:45

INEOS krijgt het vermoedelijk alleen maar makkelijker: die sluiten gewoon aan achter de Jumbo-trein.

KennyKlimmen 20 december 2019 om 14:37

De hamvraag: Gaan ze voor elkaar willen rijden? Als de ploegleiding dat voor elkaar krijgt…. WOW..

Koers 20 december 2019 om 14:48

Ik vermoed dat kruijswijk zich nog wel schikt zolang hij elders maar kansen krijgt. De andere 2 zullen beiden denken dat ze de tour kunnen winnen en weten ook dat ze daar maar een aantal jaar voor hebben. Zij zullen wss graag zo snel mogelijk seconden op elkaar pakken om daarmee de echte kopman te worden. Ik ben nu al benieuwd wiens fiets helemaal rechts op de volgauto staat.

Pietspeed 20 december 2019 om 15:55

Eens met Koers.

De Bezemwagen! 20 december 2019 om 14:40

Hele sterke ploeg op alle vlakken om voor de kopmannen te zorgen en ook mochten er gaten dichtgereden moeten worden met Martin, Van Aert en Gesink.

koos verrek 20 december 2019 om 14:43

Knalleuuuuh!

koos verrek 20 december 2019 om 14:44

Goed dat ze geluisterd hebbe naar Joop en Alberto!

Bettinwel 20 december 2019 om 14:44

Net als bij Movistar zal een belangrijk deel van de energie in de Tour gebruikt worden om de onderlinge pikorde te bepalen.

Prima natuurlijk. Alleen een beetje jammer dat onze winnaar van de Gouden Wokkel het voorlopig wel kan vergeten.

Samlambeej 20 december 2019 om 14:45

Stel: 4 overblijvers, Froome, Bernal, Dumoulin en Roglic
Froome demarreert op een niet zo stijl stuk en slaat een gat.
Wie rijdt voor wie de berg op aan 27km/u? Wie houdt wie uit de wind?

ChefSpijker 20 december 2019 om 14:48

Dan springt toch gewoon een van beiden mee met Froome. Zeker als ’t niet zo’n steil stuk is.

toke 20 december 2019 om 14:48

Bernal

Samlambeej 20 december 2019 om 14:50

Als er maar 4 meer over zijn, betekent dat ze op de limiet zitten, en je "er niet zo gewoon naartoe springt".

Op zo'n moment denken beide toch: "breng jij me er effe maar uit de wind naartoe, dan counter ik daarna wel" of 'anders blaas ik mezelf misschien op'

Koers 20 december 2019 om 14:53

Normaliter zou je denken dat tom de echte kopman is vanwege de vele nl sponsers die liever een nl’er zien winnen(omdat dat natuurlijk hier meer op tv komt), maar roglic kan natuurlijk wel een beetje moeheid faken.

Gerrit Glomser 20 december 2019 om 16:09

Dan gok ik erop dat Kruijswijk en Thomas van achter er weer bij komen en de boel weer bij elkaar brengen… En dan wint Sivakov.

tendam 20 december 2019 om 14:47

Sporza kopt dat Van Aert voor groen kan gaan omdat Groenewegen er niet bij is. Zo haalt iedereen het zijne uit deze Tourploeg :)

Apemantus 20 december 2019 om 14:50

Heb je Sporza weer. Daar ging het afgelopen zomer ook constant over.

Groningen 20 december 2019 om 15:08

Ze hebben met Martin wel iemand die ongelooflijk lang in z’n eentje op kop kan beuken, maar ik vrees dat Van Aert toch de nummer 2 is die zich in de wat vlakkere etappes op kop moet zetten.
Dat betekent niet dat hij geen kansen gaat krijgen, maar waarschijnlijk wel dat hij niet iedere dag kan meesprinten, kortom, ik geef hem zeer weinig kans op groen…

Marik 20 december 2019 om 15:47

+1 Groningen, het is waanzin om te denken dat Van Aert zijn energie kan steken in het winnen van het Groen.

Stijn Robberechts 20 december 2019 om 15:58

@Groningen dus jij denkt dat Wout als 2 de man op vlakke etappes gaat moeten rijden als enige sprinter? Dan gaan ze niet sprinten en als ze niet gaan sprinten kunnen ze het werk gewoon aan de sprintersploegen overlaten…

Rhohan 20 december 2019 om 16:21

Gesink is er ook gewoon voor het ‘vlakke’ werk hoor. Ik weet dat het een prima klimmer is, maar met Kuss, De Plus en superknecht Kruijswijk is zijn bijdrage op dat vlak wat verwaarloosbaar.

boenk 20 december 2019 om 17:46

Sporza stelt de vraag of hij nu voor groen kan gaan. Het is geen stelling. En gezien de meeste spurters niet naar de Tour gaan (niet enkel Groenewegen), valt er wel iets voor te zeggen… als de ploeg het toestaat.

Apemantus 20 december 2019 om 14:48

Monsterlijke ploeg!!!

Wradley Biggins 20 december 2019 om 14:48

2 kopmannen en Kruiswijk bedoelen ze waarschijnlijk!

toke 20 december 2019 om 15:02

Kruiswijk 2018 5de 2019 3de ,2016 de giro door pech niet gewonnen….Ik begrijp echt niet waarom zovelen het niet zien zitten in kruiswijk

vincenzo 20 december 2019 om 15:25

Logisch, te vaak "pech", zoals je zelf zegt …

toke 21 december 2019 om 01:20

Noem eens een 2de pechgeval?

VerstandOpNul 20 december 2019 om 14:54

Schitterend dat ze zo hoog inzetten!!
Mijn grootste twijfels:

1. Zal Kruiswijk bereid zijn te knechten?
2. Wie gaat Gesink vervangen, mocht hij onverhoopt weer ten val komen in de voorbereiding?

Roglic en Dumoulin lijken me slimme kerels, ik kijk er nu al naar uit om hen de ploegentactiek te zien uitspelen..

mattje123 20 december 2019 om 14:55

Helaas geen ploegentijdrit in 2020. Dat was ook wel bizar geweest met roglic, dumoulin, Martin en v Aert… terwijl ook alle andere mannen een meer dan degelijke tijdrit kunnen rijden.

Pizzi 20 december 2019 om 15:24

Zou ik wel willen zien vs Castroviejo, Ganna, Froome, Doull, Thomas, Bernal, Bernal, van Baarle en Moscon (ofzo).

Baukema Tomoulin 20 december 2019 om 18:48

Egan en Jody?

Pizzi 20 december 2019 om 22:37

Ja :P

toke 21 december 2019 om 01:18

LOL

Valtverder 20 december 2019 om 14:56

Toch een klimmer teveel vind ik, ruil Gesink in voor Martens, Roossen of Teunissen. Als je er vanuit gaat dat minstens 1 vd 3 kopmannen tijd gaat verliezen kan die ook nog knechten in de bergen en je hebt er een hardrijder voor terug die de boel terug kan brengen op het vlakke.

tendam 20 december 2019 om 14:57

@valtverde
Gesink rijdt net zo hard op het vlakke als die mannen die jij nou noemt. Misschien wel harder.

Olly 20 december 2019 om 14:56

WoW dat is een sterke ploeg, nu nog een sterk collectief er van maken en dan heb ik goede hoop op wederom een eindzege van een nederlandse ploeg sinds heeeeeel lang geleden.

Johnny7 20 december 2019 om 14:57

Ik heb zo’n gevoel dat Dumoulin en Roglic elkaar vrij weinig gaan gunnen dus ik was er al op tegen om Dumoulin te halen naar deze ploeg. Dit kan niet goed gaan.

toke 20 december 2019 om 15:07

Gelukkig hebben ze niet naar je geluistert.

Marik 20 december 2019 om 15:48

Echt een totaal ongefundeerde stelling dit, hahaha

Jos84 20 december 2019 om 14:59

BAM we gaan vol voor het geel

BAM 20 december 2019 om 15:33

Bedankt voor het melden Jos84 !

WernerFranke 20 december 2019 om 18:32

Veel succes Jos!

Covadonga 20 december 2019 om 20:04

Ze hebben al geel.

Headlines

Materiaalzone

Populair