Sepp Kuss bereidt zich voor op kopmanschap in de Tour de France
foto: Bram Berkien/Visma | Lease a Bike
Youri IJnsen
woensdag 14 februari 2024 om 20:05

Sepp Kuss bereidt zich voor op kopmanschap in de Tour de France

Interview In de top van de klassementspilaar binnen Visma | Lease a Bike is er de afgelopen maanden veel veranderd. Primož Roglič vertrok naar BORA-hansgrohe en dat zorgt ervoor dat Sepp Kuss opschuift in de hiërarchie. Dat dankt de 29-jarige Amerikaan aan zijn gewonnen Vuelta a España. “Het kan geen kwaad als Jonas Vingegaard en ik het kopmanschap delen”, vertelt Kuss aan WielerFlits over zijn nieuwe rol in de Tour de France komende zomer.

Afgelopen weekend begon hij in zijn tweede thuisland Spanje aan zijn nieuwe seizoen. Na de Vuelta a Murcia en de gravelkoers Clásica Jaén, wacht komende week Kuss’ eerste test in 2024: de Volta ao Algarve. Met twee niet al te zware aankomsten bergop en een relatief vlakke tijdrit van 22 kilometer, krijgen we meteen te zien wat Kuss waard is tegen onder andere Remco Evenepoel. “Ik heb een lang off season gehad. Omdat ik mijn seizoen stopte na de Vuelta, kon ik wat eerder terugreizen naar de Verenigde Staten. Ik heb genoten van mijn huldigingen en wat rondgereisd”, vertelt Kuss over de winter die achter hem ligt. In de omgang heeft zijn zege hem niet veranderd.

Toch willen ze in Amerika nog al eens weglopen met hun sporthelden. “Nu is mijn geboorteplaats Durango maar een klein stadje (een kleine 20.000 inwoners, red.), dus op het feestje aldaar heb ik veel bekende gezichten gezien. Het was voor mij belangrijk om te zien hoe iedereen in Durango en de Verenigde Staten de Vuelta beleefd heeft. Om dan mijn naam en posters nog terug te zien op sommige gebouwen, was really cool. In de rest van Amerika hangt het van de regio af waar je komt, of wielrennen populair is of niet. Maar ik moet zeggen: er waren veel mensen uit regio’s waarvan ik niet gedacht had dat mijn prestaties het zo goed zouden doen. Heel tof om te zien!”

Het dubbel-historische 1-2-3-tje van Jumbo-Visma in de Vuelta – foto: Cor Vos

‘Waarom zou ik de Tour niet kunnen winnen?’
Wat de prestatie van Kuss zo uniek maakte, is dat hij eerst de Giro d’Italia (veertiende) én de Tour (twaalfde) uitreed. Hij reed dus eerst twee grote rondes, waarna hij de derde won. “Of ik die twee rondes komend seizoen weer nodig heb in functie van de Vuelta?”, lacht hij. “Misschien! Voor mij was het een goede training voor de Vuelta. Natuurlijk hadden we in de Giro en de Tour wel een groot doel, we wilden het eindklassement winnen (Roglič won de Giro en Vingegaard de Tour, red.). Laat ik zeggen dat het dan makkelijker is om door die koersen heen te komen. Je hebt dan altijd motivatie. Voor mij kon het absoluut geen kwaad om ze vooraf in de benen te hebben.”

In het verleden zei Kuss ooit een keer voor een klassement in een grote ronde te willen gaan, zonder druk. Met de eindzege in Spanje op zak is die perceptie veranderd. Hij wil er meer winnen. “Natuurlijk wil ik dat. Maar het is niet iets dat ik móet doen. De Vuelta-eindzege heeft ervoor gezorgd dat ik meer vertrouwen in mezelf heb. Alleen ik voel niet de noodzaak om iets te doen waar ik niet toe in staat ben. Of ik in staat ben om de Tour te winnen? Ja, waarom niet? You have to shoot for that. Natuurlijk is het de zwaarste wedstrijd om te winnen. Maar in koers zijn er zo veel situaties en omstandigheden. Aan het eind moet je de sterkste zijn en het meeste geluk hebben.”

Kopmanschap in de Vuelta én de Tour
Kuss focust zich in 2024 alleen op de Tour en de Vuelta. In vorm is de Amerikaan misschien wel de beste klimmer ter wereld, de laatste jaren. Het leverde hem vaak een rol als superhelper op voor de kopman in de bergen. In Frankrijk gaat dat komende zomer veranderen. Kuss start naast Vingegaard als mede-kopman, in plaats van meesterknecht. “Uiteraard hangt het er vanaf hoe goed ik ben. Maar strategisch gezien kan het geen kwaad om met twee kopmannen te starten. Ik denk dat Jonas en ik ook goed kunnen samenwerken. We hebben vergelijkbare kwaliteiten in de bergen. Het is voor ons altijd goed om twee renners in de top van het klassement te hebben.”

Vingegaard en Kuss delen het kopmanschap in de komende Tour de France – foto: Cor Vos

Door het vertrek van Roglič – Kuss gaat hem enorm missen – en zijn Vuelta-zege, voelt de Amerikaan veel meer verantwoordelijkheid binnen Visma | Lease a Bike. “Ja, zeker. Er is meer ruimte voor mij om – laat ik het zo noemen – een leiderschapsrol te hebben. Maar anderzijds komen er altijd nieuwe gasten in de ploeg. Jonge jongens die kunnen vechten voor het podium of eindzeges in de rittenkoersen van een week. In de grote rondes ligt dat misschien iets simpeler. Ik weet zo ongeveer wat mijn capaciteiten in die wedstrijden zijn. In bepaalde situaties zullen er nu meer mogelijkheden voor mij zijn. Al moet ik zien hoe dat is met meer druk en verwachtingen.”

Leiderschap is niet aangeboren
Wat dat betreft laat Kuss zich niet snel van zijn à propos brengen. “Ik denk dat ik goed met de druk kan omgaan”, zegt de Amerikaan. “Ik bedoel, in de Vuelta was er toch ook sprake van best wel wat druk. Op het einde heeft me dat zelfs geholpen om beter te doen dan ik verwachtte. Al heb je wel verschillende soorten druk. Dat is iets wat ik nog moet ontdekken, wat voor soort renner ik ben in die situaties. Ik weet ook niet wat voor een leider ik ben. Of ik dat überhaupt ben? Niet echt, om eerlijk te zijn. Maar ik heb ook andere kopmannen gehad die ook geen leiders van nature waren.”

“Ik heb goed gezien hoe zij zich in die rol hebben gedragen en de manier waarop ze vertrouwen in henzelf hadden. Ik denk dat zoiets ook is hoe ik zal zijn”, overziet de Amerikaanse klimmer. “Ik ben niet die jongen die op voorhand iedereen motiveert met een grote speech of zoiets. Maar er zijn meer manieren om een team te leiden. Ik geloof enorm in lead by example en een goede omgeving creëren waarin iedereen zich comfortabel voelt. En dan uitvogelen wat ieder individu motiveert, om er het beste uit te halen.” Na de Tour gaat Kuss als titelverdediger ook als kopman naar de Vuelta. In augustus beslist de ploegleiding of Vingegaard daar ook met hem meegaat.

All smiles voor Sepp Kuss in 2024 – foto: Cor Vos


Wedstrijdprogramma

Onze nieuwe 188 pagina’s dikke RIDE Seizoensgids vol met schitterende wielerverhalen verschijnt op 8 maart. Daarin lees je ook een groot interview met Sepp Kuss. Verzeker je van jouw exemplaar en pre-order hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

RIDE Magazine
WielerFlits Podcast
52 Reacties
Sorteer op:
13 februari 2024 09:12
Kuss is een van de beste klimmers en rijdt een degelijke tijdrit. Maar dat geldt ook Bardet, Gaudu, Hindley en Mass en net als Kuss zie je deze vier renners ook niet de Tour winnen. De reden is ook heel simpel: niet allround genoeg, Om de Tour op eigen kracht te winnen moet je op de vijf belangrijke facetten van het wielrennen (klimmen, tijdrijden, afdalen, punchen, klassiek eendagsparcours) eigenlijk alles onder de knie hebben, gecombineerd met de befaamde 3e week kwaliteiten waarbij je minder verzwakt dan je tegenstand en het niet hebben van een structureel slechte dag. De genoemde renners incl. Kuss behoren op hun beste dagen tot de beste klimmers van het peloton, maar zelfs op die dagen steken ze er niet met kop en schouders bovenuit. Ook Kuss niet, getuige zijn achterstand in de Giro bergop richting Monte Lussari. We weten allemaal dat Kuss de Vuelta won vanwege zijn cadeau van 3 minuten richting Observatorio Astrofísico de Javalambre en op eigen kracht kon hij deze voorsprong niet verdedigen. Dat Kuss won was een geste vanuit Roglic en Vingegaard en TJV. Zoiets gebeurt af en toe en maakt onze sport mooi, maar dat gebeurt geen twee keer. Ik kan ook moeilijk geloven dat Sepp Kuss zelf wel in een Tourzege gelooft. Het zal verzonnen zijn om de wielerfans tegemoet te komen, om als team niet in de hoek geduwd te worden dat je de winnaar van de laatste grote ronde vooraf al in een knechtenrol dwingt. Maar wordt de concurrentie hier zenuwachtig van? Nee.
    13 februari 2024 09:22
    Ligt eraan welke concurrentie, Panache. Vingegaard, intern, zal niet zenuwachtig zijn en Pogacar/Roglic ook niet. De overige mannen Mas, Carapaz, Rodriguez, Gaudu, A. Yates, S. Yates, Almeida, Ayuso, Hindley, Evenepoel, Vlasov zullen ook zeker niet panikeren, maar dat zijn renners die ook zeker niet makkelijk van hem, en elkaar, af zijn. Alleen Vingegaard, Pogacar en Roglic weten dat ze in principe, als ze recht of fit blijven, eigenlijk altijd en overal podium rijden. De rest kan van elkaar winnen en verliezen. Ik zie Kuss ook niet de Vuelta winnen, maar hij kan het de genoemde namen zeker moeilijk maken. Ik ga voor Vingegaard voor de dubbel Tour/Vuelta. Pogacar wint de Giro op spaarstand.
    13 februari 2024 09:44
    Bergop gaat hij mannen als Gaudu en Bardet veruit de baas zijn vanaf nu, dat is althans mijn verwachting. We gaan het zien. Zin an.
    13 februari 2024 10:54
    Het hangt natuurlijk van het koersverloop af. Kuss heeft het in zich om op een goede dag bij iedereen weg te rijden, en dan zou het zomaar kunnen dat iedereen naar elkaar blijft kijken.
    13 februari 2024 15:31
    Je moet ook wel een beetje bedenken dat Kuss zich in het verleden niet voorbereidde om als kopman naar zo'n koers te gaan. Hij bereidde zich het hele jaar voor om in iedere grote ronden in de gebergtes te kunnen pieken. Daardoor kon hij ook gewoon 3 grote rondes rijden en was hij aan het eind van de Giro en Tour niet volledig uitgemergeld. Nu zal hij echt heel specifiek richting de tour gaan pieken en naar verwachting nog enkele procenten beter zijn dan in zijn rol als knecht. Ik verwacht hem heel dicht achter de grote 3.
    13 februari 2024 15:53
    Het plan voor de Tour van o.a. UAE en Bora om Visma te bestrijden is meerdere kopmannen en zo ze onder druk zetten. Maar jouw logica doortrekkend is dat verspilde moeite.
    13 februari 2024 21:22
    De zege in Spanje was qua waarde even groot
    13 februari 2024 22:40
    Amen.
    Panache geeft in grote lijnen goed aan hoe de verhoudingen en mogelijkheden liggen.
    Natuurlijk is altijd een onverwacht koersverloop mogelijk. Poga valt uit, Vinegaard valpartij en verliest 10 minuten. Dan moet hij er staan. Maar zoals Panache aangeeft, onder "normale ' omstandigheden....
    14 februari 2024 00:00
    Ik verbaas me er vaak over hoe mensen die de wielersport toch al jaren volgen nieuwsberichten als deze 100% serieus nemen. Er zijn weinig sporten waar er zo veel zakken zand in ogen wordt gepoogd te strooien als het wielrennen.
    Natuurlijk wordt het geen 50/50 kopmanschap, en het team ziet Kuss heus niet als een reële kanshebber. Dit is zoals Panache aan het einde zegt min of meer 'verzonnen' (ik zou het pure spin noemen). Niet om fans te pleasen denk ik, maar om zijn statuur op te pompen zodat andere teams hopelijk achter hem aan gaan / krachten verspillen mocht ie in de bergen aanvallen. En laten we wel wezen, als het op klimmen aan komt kan deze jongen echt wel iets. Maar een Tour winnen van een Vingegaard, Pogacar en Roglic? Tuurlijk niet.
    14 februari 2024 08:16
    Ik kan jullie goed volgen. Dat ze de statuur van Kuss oppompen, dat ie te kort komt als je hem over het geheel gaat vergelijken met Pogacar, Roglic en vingegard. Maar dat zijn wel resultaten uit het verleden. Het leven is vloeibaar, veranderlijk. Noem me naiëf, een dromer, maar ik geloof er in dat iemand als Kuss, met zijn ervaring, op een manier van mindset kan veranderen, een andere voorbereiding doet, andere begeleiding krijgt en dat dat hem de nodige winst op kan leveren. Natuurlijk zijn die andere 3 (4 als je Evenepoel mee wil tellen) nog steeds favoriet. Maar in mijn wereld kan hij op die manier de aansluiting maken. En met een beetje geluk... Hij heeft een grote gunfactor toch? En laten we hopen dat het in ieder geval epische beelden gaat opleveren....
    14 februari 2024 10:36
    @mattje123, eigenlijk verwacht ik hem maximaal hetzelfde en waarschijnlijk verder in het klassement dan in 2023 om eerlijk te zijn. Hij kan dan wel beter zijn, maar nu gaan ze hem niet direct meer tijd cadeau geven, dus moet hij door zijn nieuwe status als GT-winnaar véél beter zijn en niet iets beter om hetzelfde te halen. Of hij heeft in zijn hoofd een enorme schakelaar omgezet door zijn Vuelta-winst en hij gaat overal en altijd mee, dan kan hij natuurlijk wel dicht bij de beste drie komen. Maar hij heeft hem ergens, naast verdiend, ook gekregen dus in hoeverre gelooft hij echt in tourwinst... ??
13 februari 2024 08:36
Heb het idee dat Kuss langzamerhand een beetje een te grote broek aantrekt. Door alle lofuitingen is misschien een beetje ondergesneeuwd hoe hij aan z'n Vueltazege gekomen is, nl met dank aan twee (in meerdere opzichten) grote klassementsrenners in zijn ploeg die hem als dankbaarheid en waardering na jarenlange trouwe dienst hem een grote vis gunden. Dat was heel mooi (hoewel saai voor ons als volgers), maar dat was het dan ook wel, ook al is hij één van de beste klimmers ter wereld.
    13 februari 2024 08:40
    Kuss heeft inderdaad voordeel gehad van zijn ritzege gehad én het voordeel van de sterkste man in koers in eigen gelederen hebben (Vingegaard). Ik zie Kuss dan ook maximaal een keer net als Yates bij UAE vorig jaar een derde plek meenemen in de Tour, maar meer ook niet. Dat is overigens wel een resultaat waarbij menig ploeg de Tour van een kopman geslaagd zou noemen. Hij heeft alleen de beste ronderenner boven zich.
    13 februari 2024 10:56
    Ja, maar Kuss heeft óók de Vuelta gewonnen omdat zijn tijdrit onverwacht sterk was. Toen bleek hij een veel grotere kanshebber dan aanvankelijk gedacht, waardoor de ploegstrategie veranderde. En die tijdrit heeft hij echt helemaal alleen gereden.
    13 februari 2024 12:43
    Nou was een 13e plek in een vlakke tijdrit van 25km toch echt niet slecht hoor.
    11s Achter Vingegaard en voor mannen als Sobrero, Thomas en andere AK concurrenten zoals Mas, Carthy en Landa.
    13 februari 2024 14:04
    Dit hoort allemaal bij het spel.
    Wind uit de zeilen nemen voor Vingegard
    Heel simpel
    Anders laten ze nooit zo’n artikel vrijgeven
    13 februari 2024 17:03
    Laten we niet doen alsof die twee kopmannen dat vrijwillig uit dankbaarheid hebben gedaan. Zeker niet de man die inmiddels weg is.

    Nee, dit was nadat hij in de leiderstrui kwam gewoon een ploegopdracht vanuit de ploegleiding, zeker toen er toen nog mogelijk sprake was van een Amerikaanse sponsor.
    13 februari 2024 21:14
    Geen probleem de Remco gaat ze allemaal op een hoop rijden in de tour!
    13 februari 2024 22:18
    De Remco mag de schoenen van Vinegard niet eens schoonmaken
    13 februari 2024 23:38
    @bierbrouwer....neen dat klopt. Die van Vingegaard daarintegen...
13 februari 2024 09:08
Gisteren konden we al zien wat het nieuwe vertrouwen met hem gedaan heeft, in een koers die hem niet op het lijf geschreven is. Ik denk dat hij nog gaat verrassen dit jaar.
    Zag hem gisteren al prima in deze tijd van het jaar, op die stofhellingen bezig. Zag er al goed uit. Sepp heeft in ieder geval mijn voordeel van andere twijfels (ben van begin af aan in zijn Rally Cycling tijd al fan van hem geweest).
    "The Unbearable Lightness of Being", althans zo ziet het er vaak bij hem uit.
13 februari 2024 09:06
Lijkt mij vooral interessant voor de ploeg om Kuss als groterondewinnaar naar voor te schuiven als 2de kopman. Zo kunnen ze toch een beetje mee 'het spel spelen' als UAE mannen als Ayuso, Yates en Almeida in de vuurlinie gooit.

'Oh jullie hebben mannen mee vooraan die ook het eindklassement kunnen winnen? Zeker dat je Kuss niet bent vergeten jongeuh, hahahaha!'

Want qua sterkte in de breedte in het hooggebergte moeten ze het toch afleggen tegen de ploeg die UAE gaat afvaardigen. Vooraf al alles op Vingegaard zetten maakt het voor de andere ploegen tactisch toch wat makkelijker.

Nu komt het meestal wel aan op de sterkte van de grote kopman (Vingegaard vs. Pogi), maar met 4 mannen die recent podium hebben gereden in een GT, kan UAE de rest echt wel zwaar onder druk zetten.
13 februari 2024 09:44
Tactisch is het natuurlijk heel logisch voor de ploeg dat ze met 2 kopmannen starten. In de werkelijkheid zal er 1 echte kopman zijn en 1 schaduwkopman.
    13 februari 2024 17:05
    Het is voornamelijk tactisch, ja. Alsof Kuss qua beschermde rol ook maar enigszins in de buurt komt van Vingegaard. Schaduwkopman/beschermde renner, meer zal ie niet zijn zolang de Deen nog meedoet om eindwinst.
13 februari 2024 09:11
Na de eerste tijdrit staat die niet meer in de top van het klassement hoor. Ook in de Vuelta zal Vingegaard waarschijnlijk zelf willen winnen nu
13 februari 2024 09:26
Pijnlijk om te zien dat alles kennelijk zo naar zijn bol is gestegen na een Vueltawinst die vooral aan de ploeg te danken was.
    13 februari 2024 11:00
    Natuurlijk waren Roglic en Vingegaard beter in de Vuelta. Maar geen enkele renner uit een ander team kwam zelfs maar in de buurt van Kuss. De eerste niet-TJV renner stond op meer dan drie minuten.
    13 februari 2024 12:02
    Pijnlijk? Samen winnen! Wat TJV vorig jaar deed was adembenemend. Als Ajax met Cruijf, Keizer, en Swart. Puur genieten.
13 februari 2024 10:55
Het is de dag van de schaduwfavorieten die moeten brullen dat ze óók gevaarlijk zijn.

En daar moeten de anderen dan in gaan trappen en wij helemaal beginnen van 'o, o ,o tweespalt, o, o, o dat gaat mis'
13 februari 2024 15:29
Volgens Marijn Zeeman mocht ons held Tom Dumoulin geen kopmanschap bij de Tour heben. Als nu Kuss naar Tour als kopman gaat is dit echt niet in orde.
    13 februari 2024 18:20
    De connectie ontgaat mij. Omdat Tom jouw held is moet Kuss maar geen kopman worden nu?
    14 februari 2024 21:08
    Als je maar lang genoeg in je eigen gedachten ronddwaalt, vind je overal connecties...
13 februari 2024 21:06
Sepp die de eindzege in de Vuelta kado kreeg, een zwarte bladzijde in de geschiedenis van deze ronde.
    14 februari 2024 20:14
    Als je er na een half jaar nog steeds niet overheen bent, is dat niet gezond hoor.
    14 februari 2024 21:07
    Eindzeges in grote rondes zijn vaker 'gegeven' binnen een team
13 februari 2024 08:48
Hij gelooft, hij gelooft, hij gelooft, hij gelooft, hij gelooft.... in zichzelf!

Op het feit na dat hij de Vuelta heeft gewonnen door goedvinden van Vingegaard geen enkele reden om het kopmanschap te claimen.
    13 februari 2024 09:07
    Anders lees het artikel nog eens. Hij claimt helemaal niets. Zeer bescheiden en realistisch en op geen enkel moment komt hij over dat hij het kopmanschap opeist.
    13 februari 2024 10:06
    Ok John
13 februari 2024 18:25
Wel een goeie naam: Sepp Kuss
Die combinatie van twee namen met vier letters, telkens één medeklinker, een klinker en een herhaalde medeklinker. Sepp Kuss Sepp Kuss Sepp Kuss, de klank van een soepele pedaaltred.
Een goeie naam is zo belangrijk.
    14 februari 2024 08:39
    Wielren-poëzie. Net als "Mollemalen". Ik hoor het Peter (Winnen) of Maarten (Ducrot) al zeggen...
13 februari 2024 21:29
Als die de tour wint verkoop ik mijn fiets.
    13 februari 2024 22:20
    Ik eet de deurmat op
    14 februari 2024 10:40
    Quote:
    Bierbrouwer
    13 FEBRUARI 2024 22:20
    Ik eet de deurmat op
    Nu hoop ik dat Kuss wint....
    14 februari 2024 11:05
    Om coulant te zijn: het mag met mayonaise.
13 februari 2024 07:22
Super tof dat jullie een interview hebben geregeld met Kuss. Vingegaard zal waarschijnlijk nog steeds een streepje voor hebben in de Tour, zelfs als ze beide als mede kopman starten, maar goed dat ze doorgaan met de tactiek om meerdere ijzers in het vuur hebben. Denk wel dat Kuss Vingegaard nodig gaat hebben als hij de Vuelta nogmaals wilt winnen.

Gaat hij trouwens maar één keer op hoogtestage dit jaar (in Mei)?

En wat bedoelen jullie met tweede thuisland Spanje? Het is een Amerikaan die sinds 3 jaar in Andorra woont, dus Spanje is dan eerder zijn 3e thuisland.
    13 februari 2024 10:01
    ik denk dat ze 2e bedoelen omdat zijn vrouw Spaans is.
13 februari 2024 07:43
Opmerkelijk. Die Vingegaard moet echt een makkelijke kerel zijn, maar zijn persoonlijke entourage zal na 2 Touroverwinningen toch ook wel wat eisen hebben.
    13 februari 2024 08:11
    Zo kun je het stellen, maar hij weet in principe dat hij met Pogacar momenteel met stip de beste AK-man is. Renners van dit soort niveau maken zich dan sowieso minder druk. Kijk, zet je Pog en Vin allebei in hetzelfde team dan krijg je waarschijnlijk Contador vs Armstrong taferelen, omdat ze allebei hoge bomen zijn.
13 februari 2024 09:54
Trans-Atlantisch lijntje uitgeworpen, Chris Horner moet zijn podcasts ook vullen met wat chauvinistische hoop. Je weet maar nooit, pech bij één van de 2 topfavorieten en de kaarten liggen anders.
13 februari 2024 20:10
Soms valt iets de goede kant op, dat was voor Kuss deze Vuelta heel mooi en uiteraard ook enorm gegund. Vergelijkbaar met de Tour van Thomas in 2018. De Tour win je echter niet zomaar en als het je gegund wordt zeker niet.
15 februari 2024 09:00
Ik heb nog nooit een koe een haas zien vangen...

Om te reageren moet je ingelogd zijn.