Schorsing voor Astana-ploegleider die ongeluk veroorzaakte in Tour de Yorkshire

vrijdag 18 mei 2018 om 12:49

De UCI heeft Astana-ploegleider Lars Michaelsen een schorsing van vijftig dagen en een geldboete van vijfduizend Zwitserse frank (4243 euro) opgelegd vanwege een incident in de vierde en laatste etappe van de Tour de Yorkshire.



Michaelsen zat achter het stuur van de Astana-volgwagen die een verkeerseiland over het hoofd zag waar een seingever op stond. De seingever wist net op tijd weg te springen en ontkwam daardoor nipt aan een botsing. Van het verkeersbord dat zich op het punt bevond, bleef weinig over.

Na het incident, waarvan videobeelden zich razendsnel over het internet verspreidde, opende de disciplinaire commissie van de UCI een zaak tegen de ploegleider. In het persbericht schrijft de mondiale bond dat Michaelsen zijn verantwoordelijkheid voor het incident heeft erkend en dat hij actief heeft meegewerkt aan het onderzoek, waarvan hij de straf accepteert.

 

11 Reacties

Joachim 18 mei 2018 om 12:59

Terecht, ik schrok toen ik de beelden zag.

Ivanoviclover 18 mei 2018 om 13:03

Dat het niet vaker voorkomt mag niets minder dan een godswonder heten.

skylimit 18 mei 2018 om 13:06

Dit gaat precedenten scheppen, waar trek je de grens. Het was een koersincident met een auto.
Hoe zit het dan met wielrenners, die op straatmeubilair knallen en seingevers omver rijden ?

ikbenprocycling 18 mei 2018 om 13:06

Zat i tv te kijken of social media ? Hij komt er justitieel goed vanaf.

Polleke 18 mei 2018 om 13:18

Telefoon, televisie, radioverbindingen met renners en collega’s, eten, sigaretje roken en ook nog op de weg letten….

Gdeleu 18 mei 2018 om 13:21

@skylimit
goh, waar je de grens ook trekt, dit is er wat mij betreft toch een eindje voorbij.
Hij is geeneens gestopt, in een niet-koerssituatie is dat gewoon vluchtmisdrijf, daar staan nog heel wat zwaardere straffen op

Tommetjen 18 mei 2018 om 13:29

Ik vind het sowieso belachelijk wat ploegleiders allemaal tegelijk doen. Waarom richten ze die auto’s niet zo in dat de chauffeur zich alleen op het rijden kan concentreren en een passagier zijn handen vrij heeft om de rest van de handelingen ter verrichten. Dit is in de huidige tijd toch niet meer te accepteren?

japio 18 mei 2018 om 13:55

Het is wel een voordeel als een bestuurder zelf ook in het peloton heeft gezeten, dan weet je een beetje hoe renners reageren. Maar ze moeten wel erg veel tegelijk inderdaad, en dat zou best anders mogen.

Merlinappa 18 mei 2018 om 14:59

Ik vind het nogal een lage straf. Als ik dat (buiten een koers om) doe heb ik met een beetje pech poging tot doodslag oid boven mijn hoofd hangen.

Wat mij betreft mag z’n rijbewijs ingenomen worden en minimaal een jaar schorsing.

Jean Dumas 18 mei 2018 om 15:00

Hij had het niet zien aankomen, na de bocht. Waarschijnlijk niet voor de bocht gevlagd. Weet iemand dat?

the student 18 mei 2018 om 15:02

@merlinappa. Wat een gezever. Daar gaat de uci toch niet over. Dat moet de britse politie maar uitzoeken. Vanuit de uci is het een prima straf. Of de britse politie ook nog een onderzoek heeft lopen staat hier niet.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.