Schachmann: “Niet fijn om zo Parijs-Nice te winnen, maar we reden voor de ritzege”

zondag 14 maart 2021 om 18:07
Schachmann: “Niet fijn om zo Parijs-Nice te winnen, maar we reden voor de ritzege”

foto: Cor Vos

Maximilian Schachmann heeft voor het tweede jaar op rij Parijs-Nice gewonnen. De kopman van BORA-hansgrohe profiteerde optimaal van twee valpartijen van klassementsleider Primož Roglič, die uiteindelijk drie minuten verloor en de gele trui moest afstaan aan Schachmann. “Ik weet niet of ik hier blij mee moet zijn, want het is niet fijn om zo te winnen”, reageert Schachmann.

“Het was een gekke dag”, aldus de Duitser. “Ik heb gemengde gevoelens omdat Roglič twee keer is gevallen. Ik weet eigenlijk niet of het zijn eigen fout is geweest. Maar ik had voor de eerste klim een lekke band en moest diep gaan om terug te keren. Toen heeft niemand op mij gewacht.”

“Daarna viel Roglič en hebben wij gewacht, maar blijkbaar viel hij daarna weer en toen was er een breuk in het peloton, waarna wij gingen voor de ritzege”, legt Schachmann uit. “Het is een lastige situatie, maar het voelt geweldig op Parijs-Nice te winnen. Het doel was om dat opnieuw te doen en ik sta bovenaan het podium, ook al is het op een andere manier dan vorig jaar.”

Schachmann voelde zich beter worden gedurende de week. “Ik ben hier gekomen vanaf een trainingskamp en voelde mij moe, maar ik werd ondanks een kleine verkoudheid beter. Ook de ploeg deed geweldig werk, daar ben ik trots op”, vertelt hij.

Roglič feliciteert Schachmann – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

14 Reacties

harryjohan71 14 maart 2021 om 18:16

Wat een onzin we gingen voor de ritzege. Wie had dan moeten winnen van Bora. Zeg dan gewoon eerlijk we wouden het klassement winnen en profiteren van de val van Roglic.

Merlinappa 14 maart 2021 om 18:17

Eens. Duidelijk een bullshitverhaal.

ProfrondeZevenbergen 14 maart 2021 om 19:41

+1

Het klinkt in ieder geval ongeloofwaardig.

S. Morgenstern 14 maart 2021 om 18:18

Begrijpelijk gevoel. Beetje een papieren overwinning waar weinig eer aan te halen viel. Maar goed, daar zit niemand volgend jaar meer mee.

molovin 14 maart 2021 om 18:19

Vind het nog een vrij nette reactie van hem. Weet ook niet of de beslissing van hemzelf kwam of van de ploeg.

harryjohan71 14 maart 2021 om 18:22

Niet de waarheid spreken is een nette reactie. Ze gingen niet voor één ritoverwinning, maar voor het klassement. Zeg dat dan gewoon en draai er niet om heen.

xistnc 14 maart 2021 om 18:25

Je kunt Schachmann niks kwalijk nemen qua manier van rijden en qua overwinning, maar onzinpraatjes achteraf hoeven van mij niet.

Bizar dat een miljoenenploeg als Bora op deze manier aan de eerste zege van het seizoen geraakt.

KimJungPoels 14 maart 2021 om 18:28

Kijk dat je zo rijdt vind ik een ding. En daar kan ik nog respect voor hebben ook, want winnen is winnen en dit zijn klassementen die tellen.

Maar verpak het niet in een lulverhaaltje dat je de etappe wil winnen. Bora voorop met hulp van Astana en nog wat ploegen hebben gewoon besloten Roglic een tikkie te geven vandaag. En dit is helemaal niet onlogisch.

Ardoisier 14 maart 2021 om 18:48

Winnen is winnen, precies de argumentatie van ROGLIC gisteren. Dus inderdaad, in die zin prima gereden van BORA en JUMBO een koekje van eigen deeg gegeven.

Alleen jammer om daar dan een ritzege-argument bij te halen. Beetje onzin natuurlijk. Wel origineel (ik kende deze variant nog niet, geen kanshebber voor de rit, en dan wel voor winst in die rit gaan).

Was beter dat ie had gezegd dat ze hadden gereden in de stijl van JUMBO, "want dat is toch één van de sterkste ploegen van het peloton met de beste renner van de wereld op dit moment…". Zoiets dus.

Sportieve boks van ROGLIC trouwens, vind ik toch wel knap van hem.

Blijft een mooie sport om te volgen :-)

Piet 14 maart 2021 om 18:58

Fair enough. Je moet gewoon op je fiets blijven zitten. Het is niet de fiets vierdaagse waar je op elkaar wacht. En niemand had verwacht dat ze roglic op een minuut of 3 zouden zetten. Dus als ze dag beginnen voor de ritzege dan is daar niks mis mee toch?

reusjen 14 maart 2021 om 21:05

Het is wel apart om voor de ritoverwinning te gaan als je er geen renner voor hebt.

LB108 14 maart 2021 om 22:22

@reusjen, slaat nergens op, als Schachmann 3e en 2e al werd eerder deze week heeft hij zeker kans. Als je ze dan echter ziet vechten in de laatste km is het verstandig dat hij toch niet alle risico’s neemt…
Kan je zowaar nog vallen en de ronde verliezen

Bergje over 15 maart 2021 om 06:17

Roglic en het winnen van een ronde is alles behalve vanzelfsprekend.

rovi 15 maart 2021 om 08:51

Ironisch dat Schachmann zijn tweede overwinning in PN pakt in een etappe die tijdens zijn eerste overwinnig geschrapt werd

Headlines

Materiaalzone

Populair