Sanne Cant: “Wil met overwinning mijn winter goed afsluiten”

Sanne Cant: “Wil met overwinning mijn winter goed afsluiten”

© Cor Vos

vrijdag 12 februari 2021 om 06:00
Interview

Zaterdag staat de voorlaatste Ethias Cross van het seizoen op de agenda. Waar bij de mannen in Eeklo wordt uitgekeken naar een duel tussen de kopmannen van Pauwels Sauzen-Bingoal, zijn bij de vrouwen vele ogen gericht op Sanne Cant. De Kempense mikt vol op winst.


Sanne Cant heeft haar moeilijkste winter in jaren achter de rug. Maar kijk, na een deugddoende stage in Spanje is ze de laatste weken naar haar beste vorm toegegroeid. “In Benicasim heb ik me goed kunnen voorbereiden op het WK”, vertelt Cant ons. “En dat leek ook zijn vruchten af te werpen.”

“In de Wereldbeker in Overijse presteerde ik al op een hoog niveau en ik was klaar om te schitteren in Oostende. En geloof me, ik was echt goed op het WK. Ik heb er vooraf niet te veel heisa over gemaakt. Enerzijds had ik die druk niet nodig, anderzijds was het absoluut niet aan mij om hoog van de toren te blazen. Maar ik voelde me podiumrijp.”

Lille
Pech besliste er echter anders over. Door een dubbele valpartij (eentje in en eentje buiten beeld) vielen Cants medaille-ambities in het water. “Uiteraard was ik ontgoocheld. Maar ik kon er zelf niets aan doen, dus moest ik ook niet lastig zijn op mezelf. Maar dat ik dan een week later in de X²O Badkamers Trofee in eigen Lille kon bewijzen dat de conditie top is, voelde goed. Ik kan in alle oprechtheid zeggen dat ik dit wel nodig had. Achteraf gezien had ik misschien nog iets meer zélf de koers moeten durven in handen nemen.”

Door een dubbele val kon Cant haar kansen op het WK niet verdedigen – foto: Cor Vos © 2021

Dat ze dit hoge vormpeil nog wel twee weken kan aanhouden, denkt de meervoudige Belgische – en wereldkampioene. “Doel is om het hele seizoen af te werken, tot en met Oostmalle. Dat betekent concreet dat ik nog vier kansen heb om een cross te winnen. Dat is ook mijn doel. Uiteraard kan een zege mijn seizoen niet meer goedmaken, maar een zege kan er wel voor zorgen dat ik mijn winter met een positief gevoel afsluit.”

Zonder Alvarado
“Wie weet kan het in Eeklo al”, besluit ze. “De laatste keer (2019) was ik er niet bij, maar in de editie van 2017 was ik er de beste. Het is een technisch rondje en als het de komende twee dagen verder blijft dooien, leunt het parcours nog beter bij mijn capaciteiten aan.” Concurrentie krijgt Cant onder meer van wereldkampioene Lucinda Brand, Denise Betsema, Annemarie Worst en de rest van de wereldtop. Alleen Ceylin del Carmen Alvarado is er zaterdag niet bij.

Dit artikel delen:

9 Reacties

Robbiebier 11 februari 2021 om 19:30

Het is een kans voor haar,die anderen hebben het wel gehad dit seizoen.
Maar ze moet dan wel net zo goed zijn als afgelopen week.

Jan Blokland 11 februari 2021 om 21:37

Op Annemarie Worst na dan toch zeker. Die heeft ook haar seizoen nog niet gehad. Zal zeker nog proberen een overwinning mee te pakken naar het volgende seizoen.
En ik geef haar meer kans dan Cant.

Michelangelo 11 februari 2021 om 20:14

Eigenlijk zitten de toppers in een soort van decompressie na het WK. Dus als je wat wilt, dan zijn dit wel de crossen om het te doen.

Maar of dat je ook een goed gevoel moet geven…? Tja, iedereen mag zichzelf wijsmaken wat hij/zij wil, maar voor mij staat buiten kijf dat ze gewoon niet meer tot de absolute top behoort. Dat was vorig jaar al duidelijk, en dat is dit jaar bevestigd.

Net als bij de mannen zal Sanne het moeten hebben van de crossen waarbij de toppers niet aanwezig zijn (of niet op scherp staan). Tijdperk van Cant is in mijn ogen definitief voorbij (net als het tijdperk Vos in het veld); enkel jammer dat er in Belgie geen waardige opvolging is.

Jan Blokland 11 februari 2021 om 21:41

Ben het met je eens hoor. Zonder de toppers lukt het misschien nog eens. Maar haar tijd is geweest. Kijk ook maar naar het schaatsen met Kramer of naar Froome bijvoorbeeld. Op een gegeven moment is het klaar. Dat ze door blijven gaan is hun keuze en niets mis mee, maar voor het podium laat staan de overwinning is het een lastig verhaal.

Gala 12 februari 2021 om 06:42

Ik ben nooit een fan geweest van Cant maar heb er de laatste tijd toch wat medelijden mee gekregen. Ik zou haar die overwinning wel gunnen.

Michelangelo 12 februari 2021 om 09:39

Ik heb van alles, maar geen medelijden met Sanne.

Ze kan als prof doen wat ze graag doet, ze krijgt volgens mij goede startgelden vanwege haar Belgisch kampioenentrui, historie etc die niet meer in verhouding staan met haar recente prestaties, dus waarom medelijden. Dan zijn er veel meiden in het veld die eerder mijn medelijden verdienen (denk bijvoorbeeld aan de Amerikanen).

Neemt niet weg dat ik haar best een overwinning gun, als ze ook gewoon de beste is in de wedstrijd. En ze heeft er uiteindelijk mede voor gezorgd dat damesveldrijden in de magere tijden toch een bepaald niveau kreeg/behield. Dus van mij mag ze gerust ook ergens winnen, al blijf ik haar een “augurk in citroensap” vinden.

john 12 februari 2021 om 09:29

Alles beter dan plek 8 is al winst

Arno Brouwers 12 februari 2021 om 10:20

Sanne Cant zal bij de eerste 10 eindigen , maar is haar winnaars vorm kwijt. De nieuwe generatie veldrijdsters gaan te hard voor haar. Het is eenmaal vaak zo als er excuses worden gezocht zoals bij de WK ben je niet eerlijk tegen jezelf en zoek je externe redenen. Sanne Cant heeft een zeer goede loopbaan achter de rug nu zijn de hedendaagse toppers aan de beurt de eerste 5 plaatsen zijn bij hoge uitzondering nog sporadisch te bereiken voor haar.

antilek 12 februari 2021 om 10:26

Ze kan ook heel slecht omgaan met de Nederlandsche suprematie. Dat liet ze wel verschillende keren blijken.

Headlines

Materiaalzone

Populair