Sanne Cant geeft forfait voor Koppenberg: “Ik moet de miserie niet opzoeken”

zaterdag 31 oktober 2020 om 09:06
Sanne Cant geeft forfait voor Koppenberg: “Ik moet de miserie niet opzoeken”

© Cor Vos

Sanne Cant past vandaag voor de Koppenbergcross. De Belgische kampioene worstelt met haar vormpeil. “Het lijkt me in deze omstandigheden geen goed idee om mee te doen”, zegt ze. “Ik moet de miserie niet opzoeken. Ik denk dat ik meer nut heb van een paar dagen rust.”

Die tegenvallende resultaten, ze had ze niet zien aankomen, vertelt Sanne Cant aan Het Laatste Nieuws. “Ik heb een goeie zomer gehad. In de koersen die ik gereden heb, had ik een goed gevoel. Anders dan in 2019. Mijn testen in september waren in orde, ik had wel vertrouwen bij de start van het crossseizoen.”

Het enige wat Cant zich nu kan bedenken, is dat ze de gevolgen meesleept van een aantal valpartijen in de veldrit in Gieten, bijna drie weken geleden.  Ze viel er drie keer. “Eerst reed ik in de dranghekken, de tweede keer ging ik overkop over mijn stuur en de derde keer viel ik bij het afstappen.”

“Koppenberg ligt me niet”
Na de cross, waarin ze na een val in de start vanuit de achtergrond nog naar een tiende plaats reed, begon de ellende: stramme en geblokkeerde spieren in de nek en de middenrug. “Vorig week dacht ik dat ik ervan af was, maar in Ruddervoorde was het echt slecht.” Cant besliste daarom om niet te starten in de Koppenbergcross. Het is een wedstrijd die haar sowieso niet ligt. “Ik moet de miserie ook niet zelf gaan opzoeken. Ik denk dat ik meer heb aan een paar dagen rust.”

Vorige winter verliep ook al niet naar wens voor de drievoudige wereldkampioene. Er is uiteraard ook sprake van een generatiewissel. Maar daartegen verzet Cant zich. “Het niveau in de cross ligt zeker hoger dan een paar jaar geleden. Er zijn veel goede rensters bijgekomen, maar het kan toch niet dat de 20ste plaats nu mijn plek is”, protesteert ze. “Lucinda Brand is ook 31. Zij werd in Ruddervoorde derde. We waren van hetzelfde niveau.”

Wikipedia
Na haar mindere seizoen 2019-2020 wisselde Cant van trainer, schaafde ze aan haar voorbereiding en maakte mentaal een switch. “Ik verplicht mezelf om op het positieve te focussen. Ik wil gewoon plezier hebben,  niet altijd maar bezig zijn met de negatieve zaken. En dat lukt: ik train nog altijd graag, en ik ben nog altijd ambitieus.” “Maar waar sta ik in de hiërarchie? Op Wikipedia ben ik nog altijd een topper. (lacht) Als ik dat lees, weet ik dat ik ooit toch iets heb gekund. Als ik terugdenk aan al die wedstrijden die ik heb gewonnen, dan lijkt het allemaal zo lang geleden. Ik mis het winnen.”

Opgeven doet ze niet. “Ik ga geen twintig wedstrijden per jaar meer winnen, maar ik wil wel terug in die top vijf. Maar wanneer, ik wou dat ik dat wist.” Ondertussen zwelt de kritiek, ook op social media. Die raakt haar. “Onlangs kreeg ik op Facebook een bericht van iemand die zei dat ik er beter mee zou stoppen. Dat maakte me echt kwaad. Want dat zal ik zelf wel bepalen. Met de hand op het hart: ik ben nog altijd honderd procent met mijn job bezig.”

Dit artikel delen:

13 Reacties

Michelangelo 31 oktober 2020 om 09:35

Ik vraag me af of ze dit seizoen één enkele wedstrijd gaat winnen. Hooguit het BK, maar zelfs dat is geen zekerheidje.

Ze heeft met haar talent het maximale uit haar carriere gemaakt. Maar iedereen kon zien dat ze in basis nooit de beste crosser is geweest. Bij aanwezigheid van de toppers in vorm legde ze het altijd af. Wat haar erelijst maakt, is dat ze er altijd stond als anderen er niet waren, of niet op hun best. Uiteindelijk vind ik haar vooral overroepen door te enthousiaste Belgische commentatoren, zeker als het gaat om haar fabelachtige techniek (die echt niet zo fabelachtig is als Wuyts&Hereijgers iedereen inclusief Cant zelf graag doen geloven)

De huidige generatie Nederlandsen overtreft haar op alle vlakken. Conditioneel, technisch, power. En het is er niet 1, maar het zijn er 5 of 6. De kans dat ze allemaal uit vorm zijn of niet aanwezig is er enkel op het BK.

Dat ze de Koppenbergcross overslaat vind ik in een seizoen als dit een zwaktebod. Ze is fulltime crosser, wordt waarschijnlijk betaald als ex wereldkampioene, en dan stuurt ze haar kat. Wetende dat er waarschijnlijk nog andere crossen van de kalender gaan verdwijnen.

Als dát haar huidige mentaliteit is, dan kan ze inderdaad beter stoppen. En daar niet over zaniken als ze zoiets leest, want dat roept ze over zichzelf af met dit soort keuzes.

platteprijs 31 oktober 2020 om 10:08

Ik zie het anders. In vergelijking met haar concurrenten was Cant tot een paar jaar geleden technisch de beste of in elk geval was niemand beter. En over welke afwezige toppers heb je het? Vos, Compton? Die heeft ze allemaal weleens verslagen. Haar achilleshiel waren altijd de heuvelparcoursen, want ‘klimmen’ heeft ze nooit gekund. Inmiddels is ze inderdaad ingehaald en voorbijgestreefd, ze is al zeker 2 jaar over haar hoogtepunt heen.

Anketieletje 31 oktober 2020 om 10:20

Een heel aardig verhaal… Maar heb je wel eens ooit naar haar aantal overwinningen gekeken? Wie kan dat evenaren? Wie heeft/had er een grotere basis als crosser? Ja, de huidige generatie overtreft haar nu. Dat kan en dat mag, maar voor de rest van jouw verhaal heb ik mijn vraagtekens.
Och, de beste kunstschilder laat wel eens een klodder verf vallen…

Michelangelo 31 oktober 2020 om 10:26

@Platteprijs,
ze heeft ze inderdaad allemaal wel ooit verslagen. Maar dat was BIJNA altijd op de momenten dat de echte vorm er niet was (zeker als ik kijk naar Marianne Vos). En ik vind dat oprecht een compliment waard, aangezien je er op dat moment ook als Cant zijnde wel gewoon moet staan!

En technisch gezien… ik heb nog altijd het beeld in Luxemburg voor ogen, waarbij Wuyts loopt te orakelen over het technisch vermogen van kant, 2 tellen voordat ze op een schuin randje onderuit schuift. En als je een beetje door het Wuyts-gewauwel heen kijkt, dan zie je Cant bijna net zo veel van dit soort fouten maken als de anderen. Technisch zeker geen prutser, maar ook echt niet zoveel beter dan de rest.

En nu zie je zelfs dat ze blijkbaar haar “techniek” helemaal kwijt lijkt. Want ze ligt in iedere cross wel ergens op de grond of in de hekkes. Hoe verklaar je dat dan?

Ik denk dat uiteindelijk ook techniek “evolueert” en dat ze ook daar is stil komen staan. Vroeger was Polleke Hereijgers technisch vaardig. Sven Nys de maatstaf. Maar als je ziet wat een VdP of Nys Jr met de fiets kunnen, dan zijn die oudjes ineens maar “prutsers” (met overigens alle respect).

Gebruikersnaam 31 oktober 2020 om 10:35

@platteprijs

Is ook gewoon anders. Ze is voorbij gestoken door Alvarado en Worst. That’s it. De oude Sanne Cant zou gewoon in de buurt zitten van Betsema, Vos, Brand, Compton, Lechner, Kastelijn etc…

Maar het is gewoon op bij Cant. Is het de leeftijd, waarbij ze gewoon vroeg piekte en nu ook vroeger versleten is? Heeft ze gewoon haar knieën kapot gereden met haar veel te grote versnellingen de hele tijd? Geen idee. Maar de Sanne Cant die WK’s en klassementen won, zou met het niveau van toen gewoon een top 5 kandidaat zijn in 80% van de crossen anno 2020, weliswaar met aanzienlijk minder overwinningen dan toen.

En de techniek van Cant was echt wel beter dan de rest van het veld in haar glorieperiode. Toegegeven, omdat het technisch niveau van de vrouwen gewoon heel laag lag, vergeleken met de mannen was ’t natuurlijk totaal niet bijzonder, maar dat geldt nu nog steeds. Ja, Alvarado en Worst zijn technisch beter dan Cant en er zit een hoop jeugd aan te komen waarvoor dat ook geldt, maar maak een unisex lijstje van techniek en er staan gewoon nog 20/25 mannen voor Alvarado. Meisen, Boros, Bastaens en Adams raken vlotter over technische stroken waar geen enkele vrouw over raakt, ook wanneer kracht nauwelijks een factor is.

HoofdIsVrij 31 oktober 2020 om 09:48

Ik ben het wel met haar eens dat ze zelf mag weten wanneer ze gaat stoppen.

Verder hoop ik vooral dat ze er nog plezier aan beleefd. Dat lijkt voor de kijker zelden het geval te zijn. Zelfs als ze wint.

doorak 31 oktober 2020 om 16:07

Je moet wel een ontzettend lompe botte hork zijn om op een facebook pagina van een sporter te reageren met van ” je kunt er beter mee stoppen”.
Alsof sporters zich alles moeten laten wel gevallen door het publiek, althans wat denkt zo’n figuur wel niet met zijn/haar reactie.

C de Vries 31 oktober 2020 om 10:56

Volgens mij is zij haar vorm niet kwijt maar zijn haar tegenstanders een stuk sterker geworden.

Chippen 31 oktober 2020 om 11:13

generetiegenoten (allemaal zelfs ouder) als brand, compton, lechner en vos kan ze ook niet meer volgen, terwijl ze dat 10 jaar aan een stuk wel kon

SnellePelle 31 oktober 2020 om 11:05

Sanne staat al 2-3 jaar wat zwaarder aan de start van het seizoen. In de loop van het seizoen komt ze scherp te staan. Ik denk dat ze zichzelf het liefste in wedstrijdvorm op scherp zet, maar dat is qua resultaten de laatste jaren minder geworden en dat doet mentaal het nodige met een renner.

Een overstap van trainer is dat een enorme gok als een trainingsperiode niet je sterkste punt in om op niveau te komen. Zeker in Belgie waar je als crosser zo tegen het licht gehouden wordt. Moeilijk verhaal wordt het.

Lalsacien 31 oktober 2020 om 11:10

Cant is een doorzetter. Dat is haar grootste kwaliteit!

Wheely 31 oktober 2020 om 11:26

Sanne rijdt als Belgische vaandeldraagster al haar hele carrière met heel veel druk rond. Voor haar een manier te vinden dat van zich af te schudden en lekker met plezier te gaan crossen. Het niveau van de Nederlandse dames gaat ze anders echt niet meer bijbenen lijkt me.

doorak 31 oktober 2020 om 16:11

Juist.
In Gieten stond ze ook verre van scherp wat op zich al geen positief signaal is. De nieuwe lichting is gewoon van hoog niveua en Sanne zelf heeft niet meer haar oude niveau.
Hard werken om nog eens regelmatig top 5 te rijden en wie weet een uitschieter is een mooie ambitie waarin supporters haar mogen steunen, dat verdient ze.

Headlines

Materiaalzone

Populair